Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Svårt att lägga i femmans växel efter avgasgummi gått sönder. Og900 -93

Trådad visning

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Svårt att lägga i femmans växel efter avgasgummi gått sönder. Og900 -93

    Gäller femväxlad Saab og900cv -93 med 19.000 mil på mätaren.

    Förra helgen så gick den högra gummiupphängningen till ljuddämparen på bilens 3-tumsystem av. Märktes då ljuddämparen lite då och då började ta i marken. Ungefär samtidigt så blev det svårare att hitta femte växeln vid växling. Krävdes alltid några försök, men till slut så gick femman in.

    Bilen kördes cirka 30 mil innan den lyftes upp på vänstersidan med domkraft. Ett nytt avgasgummi monterades och bilen ställdes ner på alla fyra igen. Växling till femte växeln var nog nu ytterligare lite svårare att göra. Nu i lördags så gick det inte alls (på ett normalt varsamt sätt utan att ta i eller chansa) att få i femman de sista två milen hem. Blev att köra hem lagom långsamt på fjärde växeln.

    Har tidigare år i ett fåtal fall haft små problem då och då med att få i femmans växel. Fick då för mig att det kunde vara relaterat till åt vilket håll jag svängt senast. Låter inte riktigt klokt men jag gissade, utan att alls kunna bekräfta det, att motor+växellåda kanske inte satt riktigt fast på grund av trasigt motorfäste eller liknande. Hört ibland, vid vanlig lätt inbromsning, ett lätt "tock". Låter ungefär som man försiktigt lätt slår två träklossar emot varandra.

    Våren 2020 så bytte jag stora delar av växelspaken då kulan var rejält sliten. Upptäckte kul-slitaget i samband med att jag åtgärdade lägg-i-backen-innan-du tar-ur-nyckel-stöldskyddet. Bilprovningen upptäckte, efter väldigt många år, att det gick att ta ur nyckeln oavsett vald växel. En tidigare ägare hade "programmerat" bort funktionen genom att flytta ena tändningslåskugghjulet en kugge.

    Efter spakbytet, med kontroll av att tappen i botten av spaken stack ut de specificerade 22 millimeterna, blev samtliga växlingslägena mycket skarpare och efter det så kunde bilen under två somrar växlas utan minsta problem. Fram till förra helgen vill säga.


    Vad jag gjort och funderar på om det hjälper:

    1. Lagt i trean och kontrollerat att 6mm pinne (torxnyckel) går i kalibreringshålet. Ok.

    2. Byta växellådsolja? Kanske är dags oavsett, men jag antar att den inte blev akut dålig förra helgen.

    3. Pinne backspärr kontrollmätts. 22mm. Ok.

    4. Kula på växelspak bytt. Ok.

    5. Spaken fjädrar tillbaka till mitten som den ska i friläge. Så den biten är ok.

    6. Utökad justering av nr1. Även använda "specialverktyg" (fungerar femmans insexnyckel?) för att låsa tredje växeln i exakt rätt läge även vid växellådan. Är detta nödvändigt/rekommenderat?

    7. Om jag går från fyran till friläge och där drar spaken höger, vänster, höger, vänster så kan jag ibland få i femte växeln med motorn avstängd. Dock känns det som det är precis utan marginaler. Lättare att hitta rätt så här än att försöka lyfta backspärren. Ger detta någon ledtråd?

    8. Är motorfästen dåliga? Hur lättast kontrollera?

    9. Bussning till växelföraren sliten?


    Hoppas kunna ställa av bilen inför vintern fullt fungerande och då kunna koncentrera mig på att byta tillbaka de lånade delarna från 99:an som byttes under misständningsfelsökandet. Dels för att 900:ans delar sedan förra året är rena, fina och polerade. Men dessutom så vill jag kunna montera ihop 99:an igen så den blir körbar.
    Senast redigerat av mioh den 2021-09-20 klockan 15:46. Anledning: Ändrat sida för domkraftslyft från felaktigt höger till korrekt vänster.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med femmans växel OG900
    Av Turbovin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 02:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •