Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Svårt att lägga i femmans växel efter avgasgummi gått sönder. Og900 -93

  1. #1
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 064
    Medlem#
    Dolt

    Svårt att lägga i femmans växel efter avgasgummi gått sönder. Og900 -93

    Gäller femväxlad Saab og900cv -93 med 19.000 mil på mätaren.

    Förra helgen så gick den högra gummiupphängningen till ljuddämparen på bilens 3-tumsystem av. Märktes då ljuddämparen lite då och då började ta i marken. Ungefär samtidigt så blev det svårare att hitta femte växeln vid växling. Krävdes alltid några försök, men till slut så gick femman in.

    Bilen kördes cirka 30 mil innan den lyftes upp på vänstersidan med domkraft. Ett nytt avgasgummi monterades och bilen ställdes ner på alla fyra igen. Växling till femte växeln var nog nu ytterligare lite svårare att göra. Nu i lördags så gick det inte alls (på ett normalt varsamt sätt utan att ta i eller chansa) att få i femman de sista två milen hem. Blev att köra hem lagom långsamt på fjärde växeln.

    Har tidigare år i ett fåtal fall haft små problem då och då med att få i femmans växel. Fick då för mig att det kunde vara relaterat till åt vilket håll jag svängt senast. Låter inte riktigt klokt men jag gissade, utan att alls kunna bekräfta det, att motor+växellåda kanske inte satt riktigt fast på grund av trasigt motorfäste eller liknande. Hört ibland, vid vanlig lätt inbromsning, ett lätt "tock". Låter ungefär som man försiktigt lätt slår två träklossar emot varandra.

    Våren 2020 så bytte jag stora delar av växelspaken då kulan var rejält sliten. Upptäckte kul-slitaget i samband med att jag åtgärdade lägg-i-backen-innan-du tar-ur-nyckel-stöldskyddet. Bilprovningen upptäckte, efter väldigt många år, att det gick att ta ur nyckeln oavsett vald växel. En tidigare ägare hade "programmerat" bort funktionen genom att flytta ena tändningslåskugghjulet en kugge.

    Efter spakbytet, med kontroll av att tappen i botten av spaken stack ut de specificerade 22 millimeterna, blev samtliga växlingslägena mycket skarpare och efter det så kunde bilen under två somrar växlas utan minsta problem. Fram till förra helgen vill säga.


    Vad jag gjort och funderar på om det hjälper:

    1. Lagt i trean och kontrollerat att 6mm pinne (torxnyckel) går i kalibreringshålet. Ok.

    2. Byta växellådsolja? Kanske är dags oavsett, men jag antar att den inte blev akut dålig förra helgen.

    3. Pinne backspärr kontrollmätts. 22mm. Ok.

    4. Kula på växelspak bytt. Ok.

    5. Spaken fjädrar tillbaka till mitten som den ska i friläge. Så den biten är ok.

    6. Utökad justering av nr1. Även använda "specialverktyg" (fungerar femmans insexnyckel?) för att låsa tredje växeln i exakt rätt läge även vid växellådan. Är detta nödvändigt/rekommenderat?

    7. Om jag går från fyran till friläge och där drar spaken höger, vänster, höger, vänster så kan jag ibland få i femte växeln med motorn avstängd. Dock känns det som det är precis utan marginaler. Lättare att hitta rätt så här än att försöka lyfta backspärren. Ger detta någon ledtråd?

    8. Är motorfästen dåliga? Hur lättast kontrollera?

    9. Bussning till växelföraren sliten?


    Hoppas kunna ställa av bilen inför vintern fullt fungerande och då kunna koncentrera mig på att byta tillbaka de lånade delarna från 99:an som byttes under misständningsfelsökandet. Dels för att 900:ans delar sedan förra året är rena, fina och polerade. Men dessutom så vill jag kunna montera ihop 99:an igen så den blir körbar.
    Senast redigerat av mioh den 2021-09-20 klockan 14:46. Anledning: Ändrat sida för domkraftslyft från felaktigt höger till korrekt vänster.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    107
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg

    8. Är motorfästen dåliga? Hur lättast kontrollera?

    9. Bussning till växelföraren sliten?
    Hej,

    Motorfästen kontrolleras såvitt jag vet med visuell inspektion. Ser dom bra ut så är dom troligen bra. Inga sprickor, och inga onormalt stora gap mellan fäste och konsoler.

    Bussning till växelföraren. Det finns flera. Benämnd 20A & 20B på nedan bild.
    Knutkopplingen benämnd 67 är ju lite av en bussning också.
    Kontrollera att inga andra delar fått sprickor, eller är kraftigt slitna. Kan vara svårt att se om det är vaselin på delarna...
    Se bild på hänvisad källa: https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=142846131

    Finns även bussningen i själva växellådshuset. Benämnd 34 på nedan bild.
    Se bild på hänvisad källa: https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=142843664

    Sedan en långsökt grej... En gång för länge sen lyckades jag, ...hur ska jag uttrycka mig, ..."växla av växelspaken". Alltså växelspaken brast.
    Det var nog felaktig användning som var orsaken, men tänker om det börjar med sprickbildning, så kan det ju ge upphov till dålig precision.
    Sedan brukar Saabars växelspakar få utstå mer våld än vanligt pga. backspärren som folk ibland inte förstår sig på.

    Hoppas det hjälper.
    Lycka till med felsökningen, och låt oss veta när/hur du löser det
    Senast redigerat av Saab_ahed den 2021-09-02 klockan 17:15. Anledning: Hänvisad källa till bilder

  3. #3
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 064
    Medlem#
    Dolt
    Tack för tipsen.

    Kollat i min egna EPC (4 Kraftöverföring, 0350 Växelspak och 0230 Växellådshus, oljesump) på de bussningarna du nämner. Just 20A/20B tror jag att jag kollade när jag fixade "backiläggningslåset" förra våren.


    Har nu kollat och gjort justering av växellänkaget. Följde instruktionerna i den lila-röda-rosa servicemanualen till og900 85-93. Bilderna stämmer inte helt med verkligheten men är nära nog.









    Upptäckte nu när jag skriver detta inlägg att jag följde instruktionerna lite bakvänt. Jag lade i trean, låste spaken med en 6mm pinne (torxnyckel med runt skaft), konstaterade att kalibreringshålet på axeln in i växellådan låg någon millimeter för långt bak, lossade klämkopplingen, justerade ingående axel, låste klämkoppling. I instruktionerna står det att man ska låsa vid växellådan först. Felet på växellänkaget var väldigt litet och endast (mestadels i alla fall) i ländriktningen. Att sätta i en pinne i hålet på den ingående axeln var något svårare är vid växelspaken. Använde en torxnyckel med lite mindre diameter än den vid växelspaken. Risken var att den var för lång och tog i bakänden av nyckeln vilket då påverkar hur den träffar hålet i axeln. Valde en ytterligare mindre torxnyckel för att inte ta i. Kollade aldrig storleken på hålet kom jag på nu.




    Har inte fått kollat något på motorfästena eller mer på spaken än. Har en spak liggandes jag kan jämföra lite med.


    Så här ser det ut när trean är vald och "6 mm torxlåsning" framför spaken är på plats. Ringen på länkaget sitter till höger om centrum. Kanske är normalt. Hade varit kanske varit bra att ta en titt under plastkåpan. Minns inte om den gick att lyfta bort utan att demontera förarstolen.




    När jag sökt på nätet efter hjälp så hittar jag länken https://www.thesaabsite.com/FAQ--tra...justments.html . Problemet är att klickar man på länken så kommer man till saabparts.com som glatt meddelar att thesaabsite nu är en del av saabparts.com. Där hittar jag inte FAQ:n jag letar efter. Någon som vet om den FAQ:n innehåller mer än servicemanualen?
    Senast redigerat av mioh den 2021-09-02 klockan 16:50. Anledning: saabsitelänksdilemmat
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 064
    Medlem#
    Dolt
    Jag tror att jag har hittat felet.

    På knutkoppling med artikelnummer 4279634 har gummit gått sönder. Såg detta när jag skulle dra åt klämkopplingen efter att jag justerat länkaget en tredje gång. Knutkopplingen sitter dold precis ovanför styrväxeln, så ännu en gång så är jag glad att mobiltelefonerna numera har kameror.

    https://www.esaabparts.com/saab/parts/4279634

    Vänster sida


    Höger sida



    Snabb googling säger att knutkopplingen har ett högt pris, finns inte i lager och dessutom så har artikeln har utgått.

    https://www.esaabparts.com/saab/parts/4279634

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...tkoppling.html

    https://www.skandix.de/en/spare-part...nkage/1053812/


    Men...

    På Skandix produktsida för knutkopplingen finns länk till artikeln "Rubber mount, Shift linkage" med produktnummer 1003543 och med referensen 7576416 för 9,50 EUR.
    https://www.skandix.de/en/spare-part...nkage/1003543/

    Finns även länk till artikeln "Rubber mount, Shift linkage" med produktnummer 1025218 och med referensen 7576416 för 78,65 EUR.
    https://www.skandix.de/en/spare-part...nkage/1025218/

    Med hjälp av Skandix referensnummer så hittade jag även den billiga och den dyra hos Speedparts. Där står det dock inget om att denna artikel passar på en og900 -93. Endast 9000 nämns.
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ak/856416.html
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...inal/knut.html

    Någon här som kan bekräfta att det är likadant gummi till 9000 som till og900 -93?

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 623
    Gummit är samma på 900 och 9000

    Hade tänkt skriva att du skulle kolla gummit innan jag läst hela tråden
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 064
    Medlem#
    Dolt
    Perfekt! Tack!

    Ett stycke "Växel länkage gummi 9000" med OE-ref 7576416 beställt från Speedparts.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 525
    Medlem#
    12120
    Kanske borde påpekas till speedparts att gummit även passar 900 ? ..lär ju vara flera som behöver det, och speedparts vill säkert sälja.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 064
    Medlem#
    Dolt
    Redan gjort. Jag meddelade Speedparts i samband med beställningen att "Växel länkage gummi 9000" (och den dyrare originaldelen) med OE-ref 7576416 även passar og900 Chassis/VIN: M5007181--, M7008140--. Hänvisade till denna tråd, SaabAero's inlägg, EPC och esaabparts.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 064
    Medlem#
    Dolt


    Ett stycke "Växel länkage gummi 9000" med OE-ref 7576416 från Speedparts monterat. Bilen har provkörts och växelspakens lägen, inklusive femmans växel, är nu skarpare än någonsin.

    Speedparts har lagt till att gummit art.nr: 85.6416 även passar og900 på några årsmodeller från vissa chassinummer. Växel länkage gummi 9000/900.
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ak/856416.html
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 403
    Medlem#
    2555
    Sån där känner jag igen, ligger i botten på verktygslådan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med femmans växel OG900
    Av Turbovin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 01:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •