Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hög bränsleförbrukning och trött OG9-5 BioPower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Hög bränsleförbrukning och trött OG9-5 BioPower

    Hej forumet!

    Jag har en Saab 9-5 -06 SportCombi facelift med 2,0t motorn som jag ägt i snart 1 år. Jag upplever den dock som väldigt törstig jämtemot min tidigare likadana bil med 2,3t motorn från -07.

    Jag har hört att den lite större motorn kan dra mindre vilket min gjorde, den drog 0.7 på bensin och 0.9 - 1.0 på etanol vid blandad körning. Men min nuvaranda drar snarare 1.0 på bensin och samma eller något mer, kanske 1.1 på etanol, det känns inte som att det pelar någon roll vilket bränsle jag kör på.

    Ni som har koll, vad kan detta bero på? Är det lambda-sond som spökar? Jag har nyligen gjort service med olja, filter och luftfilter, samt även bytt bensinfilter och ett av tändstiften som spruckigt.
    Dessutom har jag haft problem med turbon med tjuvluft som är åtgärdat nu. Det är dock ingen skillnad i förbrukning och jag skall nämna att jag tycker att denna bil med 2,0t motor känns bra mycket tröttare än min tidigare 2,3t bil.

    MVH
    Andreas
    Saab 9-5 Vector 2006 facelift

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Har du kollat alla vacuumslangar ? eller ja, är dom inte bytta så byt dom.

    Även den som går till ventilen på torpedväggen, den brukar dessutom hoppa av varvid bilen blir tröttare och drar mer soppa utan att motorlampan tänds.

    Sen är förstås en 2.0t tröttare än en 2.3t, frågan är hur mycket

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Låter snålt och mycket osunt att bara byta ett stift?

    Har du ens rätt sort och 4st likadana?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    441
    På den tiden bränsleförbrukningen angavs för 9-5 så låg den runt 0,95 l/mil (bensin) för blandad körning både för 2,0t och 2,3t. För E85 ökar förbrukningen c:a 30%.
    0,7 l/mil kunde man möjligen komma ner till på landsvägen i jämn fart.
    1,0 l/mil för bensindrift låter som en normal förbrukning. Får du den att gå på 1,1 l/mil med E85 så är det mycket bra.
    2,0t med bensindrift är trött, bara 150 hkr i en tung bil.
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag har iofs regelmässigt kört på runt 0,7 i mina 9-5'or till och från jobbet (mest 70-80-väg), men med breda däck så är det svårare. (inte fått ner min 07'a aero med 235'or under 0,8 än), och då har jag inte så lätt gasfot.

    ..Och gasar man mer så blir det ju värre givetvis.

    Altl detta är med manuell, automaterna verkar vara bra mycket törstigare.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Schennings Visa inlägg
    Jag upplever den dock som väldigt törstig
    Håller inte med.
    Citat Ursprungligen postat av Schennings Visa inlägg
    Men min nuvaranda drar snarare 1.0 på bensin och samma eller något mer, kanske 1.1 på etanol, det känns inte som att det pelar någon roll vilket bränsle jag kör på.
    Detta verkar inte alls onormalt. Föraren har mycket stor påverkan på förbrukningen. Så det är egentligen knepigt att säga något. Men de siffror du uppger för den gamla bilen tycker jag snarare är väldigt låga. Men visst du kanske har en ekonomisk körstil...

    Citat Ursprungligen postat av Schennings Visa inlägg
    Ni som har koll, vad kan detta bero på?
    Skillnaden kan bero på något så enkelt som att du hade smala 15"-däck med (för) liten omkrets på gamla bilen och breda 17"-däck med större omkrets på nya bilen. Det påverkar ganska mycket utan att man tänker så mycket på det. Inte på verklig förbrukning kanske. Men på uppmätt vägsträcka. Små hjul rullar snabbare, så bilens mätare visar för hög hasighet (man kör därför långsammare) och för lång sträcka (man kommer inte så långt det verkar på en tank). Men nu gissar jag. Har upplevt exakt denna skillnad på en 9-5 med små smala vinterhjul och standard 17" sommarhjul.

    Hastighet går lätt att kolla med någon lämplig (det finns flera) GPS-app i telefonen.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Låter snålt och mycket osunt att bara byta ett stift?
    Instämmer!

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Har du ens rätt sort och 4st likadana?
    Ja, om bilen har fel stift är det inte bra. Bra att du servat den! En biopower skall ha service och nya tändstift varje år eller var 1000e mil. Bara att läsa instruktionsboken och göra som det står där.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och dessutom. Om man vill att bilen skall kännas piggare är en steg-1 optimering från välkänd firma ett enkelt sätt att fixa den saken.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Har du kollat alla vacuumslangar ? eller ja, är dom inte bytta så byt dom.

    Även den som går till ventilen på torpedväggen, den brukar dessutom hoppa av varvid bilen blir tröttare och drar mer soppa utan att motorlampan tänds.
    Vacuumslangarna är hyfsat nybytta. Så borde inte vara det.


    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Låter snålt och mycket osunt att bara byta ett stift?

    Har du ens rätt sort och 4st likadana?
    Håller med om det. Men det var verkstaden som gjorde det 
Kan ju faktiskt ta att byta allihopa nu i efterhand. Vilken sort skulle ni rekommendera?
    Är det någon idé att byta kassett också? Råkar ha en extra som ligger och skräpar…


    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Håller inte med.
    Detta verkar inte alls onormalt. Föraren har mycket stor påverkan på förbrukningen. Så det är egentligen knepigt att säga något. Men de siffror du uppger för den gamla bilen tycker jag snarare är väldigt låga. Men visst du kanske har en ekonomisk körstil...

    Skillnaden kan bero på något så enkelt som att du hade smala 15"-däck med (för) liten omkrets på gamla bilen och breda 17"-däck med större omkrets på nya bilen. Det påverkar ganska mycket utan att man tänker så mycket på det. Inte på verklig förbrukning kanske. Men på uppmätt vägsträcka. Små hjul rullar snabbare, så bilens mätare visar för hög hasighet (man kör därför långsammare) och för lång sträcka (man kommer inte så långt det verkar på en tank). Men nu gissar jag. Har upplevt exakt denna skillnad på en 9-5 med små smala vinterhjul och standard 17" sommarhjul.

    Hastighet går lätt att kolla med någon lämplig (det finns flera) GPS-app i telefonen.

    Instämmer!

    Ja, om bilen har fel stift är det inte bra. Bra att du servat den! En biopower skall ha service och nya tändstift varje år eller var 1000e mil. Bara att läsa instruktionsboken och göra som det står där.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och dessutom. Om man vill att bilen skall kännas piggare är en steg-1 optimering från välkänd firma ett enkelt sätt att fixa den saken.

    Ja precis. Jag försöker köra rätt så snålt. Faktum är att jag hade dom snygga jet-motorliknande och större väljarna på den gamla bilen och dom små 15” på den nya. Dock kör jag på åretruntdäck vilket kanske påverkar.

    Vad innebär det här om steg-1 optimering?

    Ingen som tror på min teori om lambdan… ? 


    MVH
Andreas

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Jag tror du får väldigt svårt att minska förbrukningen. Men att serva och se till att ha fräscha grejor är ju alltid bra.

    Har du inga felkoder behöver du inte byta kassett. Men vet du till 100% att den som "skräpar" är felfri? Om inte skulle jag byta bara för att vara just 100% säker på att ha en felfri i reserv.

    Vilka tändstift du skall ha står i instruktionsboken. Men det skall inte vara något annat än NGK på Saab. Har verkstaden en annan uppfattning bör du byta verkstad. Det bör du f.ö. ändå göra för att de bara bytte ett stift...

    Optimering finns hur mycket som helst skrivit om på forumet. Sök och läs på. Det kan absolut påverka förbrukningen att ha en starkare motor. STCS sponsorer Nordic, Maptun & Speedparts har kunskap och bra grejor. Kolla på deras hemsidor. Det finns ingen anledning att prata mer om optimering här. Bättre att ta det in en tråd som handlar om det specifikt.

    Som medlem i STCS kan man snabbt spara in avgiften på rabatterna man får.

    Nu skall vi kanske inte prata däck heller då. Men "åretruntdäck" finns faktiskt inte. På vintern måste man ha vinterdäck och får inte ha sommardäck. Men på sommaren FÅR man ha odubbade vinterdäck. Men det är en VÄLDIGT dum idé, för de fungerar otroligt mycket sämre än riktiga sommardäck. Kort sagt är "åretruntdäck" inte bra på något, men dåliga på det mesta. Vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren är det som gäller. Kolla instruktionsboken för lämpliga dimensioner. Och köp kvalitet! Vid minsta osäkerhet är det bara att fråga här på forumet. Det finns riktigt dåliga däck på marknaden...

    Nä byt inte lambdan om du inte har felkoder och varningslampan tänd. Alltså laga inget som inte är trasigt vid felsökning.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Har du någon form av turbomätare i bilen
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Ok tack för alla svar!

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Men vet du till 100% att den som "skräpar" är felfri?.
    Nej det vet jag faktiskt inte. Kan ju följa ditt råd här med att byta, är ju ganska enkelt att skruva ur och i.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Nä byt inte lambdan om du inte har felkoder och varningslampan tänd. Alltså laga inget som inte är trasigt vid felsökning.
    

Jag har ingen motorlampa som lyser, då borde väl allt fungera som det ska? Eller kan man ändå ha dolda felkoder?


    Citat Ursprungligen postat av Raysed Visa inlägg
    Har du någon form av turbomätare i bilen
    Nix ingen turbomätare tyvärr.


    Juste jag skall nämna att vid senaste mätningen i blandad stadstrafik / landsväg så vart åtgången 1.3 l / mil på etanol, törstigt värre

    MVH
Andreas

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Min AC gick sönder nu (läckage i ett rör)
    Nu kör jag alltid med ACn avstängd vilket har medfört att bränsleförbrukningen gått ner.
    Kört på 0.78 plötsligt vilket är en rejäl förbättring.
    Man kan ju anta att ACn har haft problem längre tid. Kanske har kompressorn gått på max och ökat förbrukningen?

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Fast AC'n startas aldrig (magnetkopplingen aktiveras inte) om det inte finsn tillräckligt tryck ändå.

    Men 0,78 låter helt okej, det är var jag kör på normalt, mitt rekord är 0,68, men det var med smala vinterdäck och motorvärmare på vintern..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Aha, bra att veta

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-03-17, 00:12
  2. Bränsleförbrukning Biopower? OG9-5
    Av Crille81 i forum Allmänt
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •