Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Går ryckigt vid gaspådrag och tomgång NG9-3 B207 BioPower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Går ryckigt vid gaspådrag och tomgång NG9-3 B207 BioPower

    Hej!

    Jag har en SAAB 9-3 1,8 Biopower från 2008 som sedan några månader tillbaka går ryckigt vid gaspådrag samt vid tomgång. Problemen uppstår sporadiskt, men skulle nog säga att det uppstår åtminstone varannan gång jag kör.

    Problemet uppstod första gången i mars på väg hem från fjällen. Efter att ha stannat för lunch efter 2 timmars körning så betedde sig bilen konstigt när jag accelererade från 60 till 80, det var som att det nästan inte hände något när jag tryckte på gaspedalen och bilen gick väldigt ryckigt. Då stannade jag bilen och startade om den och efter det var problemet borta.

    Efter det gick det cirka två månader innan jag hade något problem igen. Jag kör dock inte mer än någon gång i veckan. Då upplevde jag samma problem igen, fast då var det i samband med att jag skulle ut i en rondell. Problemet fortsatte sedan till och från och under sommaren upplevde jag även problem i samband med tomgångskörning. En gång stannade till och med bilen då jag stod vid ett trafikljus.

    Jag hade bilen inne på verkstaden och dom fick lov att ha den i tre dagar innan problemet ens uppstod. Det tänds aldrig någon motorlampa, men efter att dom lyckats återskapa felet fick dom ett felmeddelande i stil med "tänder fel på alla cylindrar". På verkstan undersökte dom alla vakuumslangar samt givare och annat som brukar kunna orsaka liknande problem, men dom kunde inte hitta något som avvek. Dom rekommenderade att jag skulle fortsätta köra till dess att felet blev tydligare och lättare att felsöka. Dom testade dock byta tändstift, men det åtgärdade inte problemet.

    En dag under sommaren körde jag 40 mil och efter 35 mil började bilen gå lite ryckigt i 110 km/h. Då stannade jag och startade om och efter det upplevde jag inte problemet mer, varken under de resterande milen eller under hemresan.

    Jag köpte även en begagnad tändspole för att testa att byta. Vid första bytet kunde jag konstatera att problemet kvarstod. Då bytte jag en annan tändspole och efter det upplevde jag att bilen blev bättre. Jag körde ytterligare närmare 70 mil utan några problem, men några dagar senare började bilen återigen rycka vid ett trafikljus. Då köpte jag på mig fyra tändspolar från en bil som bara gått runt 10 000 mil. Jag bytte allihop men efter några dagar uppstod samma problem.

    Jag vill ändå tro att jag kunnat konstatera att det varken beror på tändstiften eller tändspolarna. Utöver det har verkstaden som sagt undersökt vakuumslangar, givare etc. Det har aldrig tänts någon motorlampa i samband med problemet, men efter att verkstaden återskapat det kunde dom som sagt utläsa något i stil med "tänder fel på alla cylindrar".

    Det jag nu funderar på är om det kan vara värt att byta tändmodulen som sitter innan tändspolarna, dvs. den komponent som på engelska heter ionization module? Har ni några andra tips?

    Sammanfattning:
    *Går ryckigt vid gaspådrag och ibland även vid jämn hastighet.
    *Vid acceleration händer nästan inget och bilen går ryckigt. När man kommer upp lite i varv är det precis som att det sakta men säkert släpper och bilen drar iväg.
    *Går ryckigt vid tomgång, har till och med stannat en gång.
    *Väldigt sporadiskt när problemen uppstår, men åtminstone varannan gång jag är ute och kör. Ofta uppstår problemet efter att jag kört en bit och sen stannat bilen för att t.ex. handla.
    *Efter att verkstaden efter tre dagar lyckats återskapa felet kunde dom plocka ut en felkod i stil med "tänder fel på alla cylindrar".
    *Tänds aldrig någon motorlampa eller liknande.
    *Jag har bytt alla tändstift och alla fyra tändspolar (begagnade tändspolar, men låga mil).
    *Funderar nu på att byta tändmodul.
    *Jag kör mer eller mindre bara på bensin

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Det kan ju vara motorstyrdonet som spökar också. Har du möjlighet att klona boxen och prova med en annan för att utesluta detta? Om det var bränslerelaterat borde du fått någon kod på den biten tycker man. Iallafall när felet stundtals är så markant.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för tipset!

    Var precis ute och körde. Var iväg och handlade cirka 10 minuter från hemmet. Inga problem alls på vägen dit, men när jag 30 minuter senare startade bilen märkte jag direkt att den gick knackigt. När jag kom till första rondellen fick jag bromsa in, när jag sedan skulle iväg hände nästan inget när jag tryckte på gasen. Jag trycker gasen i botten och bilen rullar iväg i 10 km/h samt går väldigt ryckigt. Efter att ha haft plattan i mattan några sekunder tar den sig sakta upp mot 2 000 varv och då är det precis som att det släpper och bilen drar iväg. Jag känner dock att den fortfarande går lite småknackigt, även fast det inte är några direkta problem att köra i 60 km/h.

    I nästa rondell händer exakt samma sak, men då är det nästan värre. Rullar knappt genom rondellen.
    Jag kör in på en parkeringsficka, startar om bilen och sen är problemet borta. Resten av vägen hem är mer eller mindre problemfri, även om jag vid vissa tillfällen märker att den inte är helt 100. Det är dock inga som helst problem att komma iväg efter man stannat och liknande.

  4. #4
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Tror inte det är ionization module. Skulle kunna vara bränslerelaterat, vilket jag personligen tror. Eftersom det successivt blivit värre så kan bränslepumpen kanske långsamt börja ge upp. Men biopower bilarna har ju generellt problem med spridarna, dock oftast om man kör mycket på e85. Prova att köpa en spridar rengörning, finns på de flesta bensinmacker, men se till att du tar för bensin. Återkoppla gärna om det blev bättre om du nu väljer att göra en spridar rengöring. Hur långt har bilen gått?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för tipset!

    Verkstaden gjorde en grundlig genomgång och kunde inte hitta något avvikande på dom kända felställena som brukar orsaka liknande problem. Han frågade även hur mycket e85 jag använder då han också misstänkte spridarna. Jag har tankat e85 kanske tre gånger på 3 år och senast var för cirka 2 år sen.

    Det som fanns kvar att undersöka var bland annat tändspolar och någon typ av styrbox, men i och med att dom hade så svårt att återskapa problemet tyckte han det var bättre att jag fortsatte köra till det blev tydligare innan jag lämnade in bilen på nytt.

    Det konstiga är att problemet går så upp och ner. Första gången i mars, sen inget på två månader. Ibland kan jag köra 70 mil tur och retur utan problem och nu händer det bara jag åker och handlar.

    Jag får testa med en flaska spridarrengöring och hoppas det löser problemet.

    Den har gått cirka 22 500 mil.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Om det var igensatta spridare så kan du ju inte köra 70 mil problemfritt in emellan. Det är orimligt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ja, det känns suspekt. Även biten att problemet oftast försvinner om jag stannar och startar om bilen.

    Du nämnde styrdon innan, jag antar att det är den här delen du menar då?
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...-9-3-2006.html

    Den verkar svår att hitta på diverse bildemonteringar, eller så är det jag som söker på fel sätt.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-01 klockan 22:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -
    Delen du länkat är till b284 d.v.s v6:an. Bilen i fråga är ju en 4 cylindrig så den hade inte passat. Vevaxelgivare skulle nog kunna orsaka ett sådant problem du beskriver. Nu borde väl bilen ha satt en felkod men jag tror inte 9-3 og brukar sätta felkod när vevaxelgivaren gett upp så det kanske är likadant på 9-3 ng. Vet inte hur man ska testa den utan att byta men då skulle man kunna prova byta till en beggad.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Du behöver hitta någon i närheten som har grejer att klona din T8 box. Det finns ju folk som säljer saabtrim i varje buske så det kan inte vara svårt att hitta. Sedan behöver du såklart en lånebox att prova med. Spring inte o köp en ny box för flera tusen när du inte vet om det är den som bråkar. Med rätt grejer tar det 20 min att läsa ur din box. Sätta i en annan och programmera den med kopian.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

Liknande ämnen

  1. Rycker vid gaspådrag i sportläget NG9-3 B207 Biop. Aut. -09
    Av Adolfssondaniel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-07-02, 13:02
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-02-11, 11:40
  3. Ryckigt vid gaspådrag 9-3 2.0t -06
    Av xenonpowerfreak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 00:30
  4. [LÖST] Rycker vid gaspådrag NG9-3 B207
    Av Makowski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 15:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •