Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Felkoder på tempsensor & adaption 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Varvar 1500-2000rpm utan gas nedtryckt 9000 -98

    Hej! Har en 9000 2.3T 1998 som gått 15000 mil och som är allmänt fräsch och väl omhändertagen. För ett tag sen började den stanna på 1500-2000rpm när jag frikopplar för att växla, varvtalen går också ner väldigt långsamt. Om man står still och varvar till så stannar den också vid dom varvtalen. Det händer inte varje gång men ändå väldigt ofta. På 1an 2an och 3an är det t om semestergas vid dom varvtalen.
    Väldigt tacksam för hjälp med detta för jag får inte ihop vad det är som är fel. Ända som är gjort med bilen är 3 tums helsats rör med katt och sportluft. Felkod för tempsensor insug och adaption som också är relativt nya men inte säker om det hänger ihop. Pedalen fastnar inte, gasvajern är fin och snärtig så inget där som hänger sig.

    Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

  2. #2
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    jag tror den drar tjyvluft mellan spjäll och topp, kanske en slang till tomgångsmotorn som är paj.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Välkommen hit!

    Med största sannolikhet får motorn mer luft än den ska, och sedan anpassar sig Trionoc till detta.

    Detta kan bero både på tomgångsventilen och/eller luftläckage.

    Om du kopplar ur tomgångsmotorn elektriskt så ska tomgången (varm, olastad) ligga lite under vad du anger (men variationerna är stora), så om urkopplingen inte får någon effekt är sannolikt tomgångsmotorn problemet. Om varvtalet blir högre när du kopplar ur tomgångsmotorn så försöker den i så fall reglera ner tomgången, och du har sannolikt luftläckage.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Om han ovan har rätt så kolla röret under gasreglaget?

    Säkert 20år sedan som jag fick limma fast mitt igen. Ta bort slangen i framkant så syns det.

    Ett långskott bara...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Och prova att pilla lite på kablaget till spjälllägesgivaren om det glappar.
    Känner den inte av att spjället är stängt så reglerar den inte tomgångs ventilen.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Läste om originalinlägget - om den klagar på tempsensorn för insuget, byt den först. Blandningen riskerar att bli fel om Trionic har fel insugstemp (men resultaten blir annorlunda beroende på vilket sätt den ger fel värden, vid totalfel så räknar Trionic ut ersättningsvärden).

    Timpa2 har rätt, om spjällagesgivaren inte signalerar rätt så funkar inte tomgångsregleringen. Har haft en bil med sådanr, och det yttrade sig intermittent, dvs. ibland reglerade den, ibland inte, vilket är det beteeende jag förväntar mig om det är switchen som börjar få svårt att göra kontakt (i mitt fall var det en justering av spjälläget som resulterade i att den inte längre gjorde säker kontakt för tomgången - om man släppte gaspedalen abrupt genom att dra foten åt sidan så gjorde den kontakt).

    Den lossade slangen som jag antar RZ pratar om (med röret som ska vara är inpressat/limmat i insugsröret) hittade vi (på en av bilarna) liggande löst efter lite fullgasaccelerationer (det måste till turbotryck för att trycka ut den). Om man bara trycker tillbaka den hårt så åker den inte ut direkt, om man nu inte har rätt saker tillgängliga för att fixa det ordentligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2021-08-12 klockan 16:45.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack så mycket för svaren. Får byta tempsensorn och sen pröva mig fram med era idéer

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Felkoder på tempsensor & adaption 9000

    Hej!

    Har en Saab 9000 1998 2,3T (B234R) som krånglar lite.

    Har felkod på tempsensor insugsrör och på adaption.
    Har bytt tempsensorn och sedan nollat bilen genom att ta av minuspolen en stund men när jag kör i 5 minuter så kommer felkoderna tillbaka.
    Provade också att göra en adaption genom att köra fullgas på fyrans växel från 2000 till 4500rpm fyra gånger men adaption felkoden är också kvar.

    Antar att det är tempsensorn som får dåliga värden och det är därför felkoden kommer och adaption har jag ingen aning om varför.
    Kan det ha något med termostaten eller lambdasonden att göra?

    Har verkligen ingen aning så är väldigt tacksam för hjälp

Liknande ämnen

  1. Tempsensor trasig på 9-3 2.8T -08 ?
    Av o0kungen0o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-03-13, 14:05
  2. CE för adaption saab 9000
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 21:08
  3. adaption 9000 aero -91
    Av MrMonza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •