Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rengöra bränsletank? NG9-3 SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221

    Rengöra bränsletank? NG9-3 SS

    Efter vinterförvaring med etanol i tanken fick jag problem med igensatta spridare(Siemens deka 630). Spridare byttes men problem med dålig tomgång m.m. återkom efterhand. För några veckor sedan bytte jag btr och noterade att det kom ut skräp/föroreningar med bränslet. En förorening såg ut som en kristall, andra var lite mörka eller rosa/röda av etanolen. I helgen provade jag med nya spridare och tomgång m.m. blev bra. Även denna gång kom det ut skräp/föroreningar med bränslet. Jag har satt tillbaka de gamla spridarna för att inte sätta igen de nya men nu undrar jag hur jag bäst rengör tanken och kanske även bränslerören?
    Det gäller en 93ss biopower 2009.
    När jag googlat runt har jag sett tips om att ta ner tanken, lägga i rena muttrar/skruvar samt några få liter bensin och ruska runt. Några har kört med högtryckstvätt.
    Med tanke på att det säkert ligger iaf en mindre mängd föroreningar i bränsleledningar skulle jag vilja rengöra dessa med. Vågar man köra med vatten i systemet från en vattenslang eller går t.o.m. högtryck bra? Jag tänker mig att man får låta vattnet rinna ut och kanske blåsa ut det sista vattnet med tryckluft så gott det går.

    Tips och idéer om vad jag bör och inte bör göra mottages tacksamt.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Tanka bensin och kör slut på några tankar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Kommer det verkligen att räcka? Jag har hela tiden efter första spridarbytet varit noga med att köra var 4:e tank med bensin. Jag har kört en omgång med Biltemas injection cleaning och senast Redlines utan någon skillnad på tomgången och de andra symptomen.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  4. #4
    Vad kör du för trim ?

    Injection cleaner brukar bara vara E85 i...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Maptuns trim.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Vad kör du för trim ?

    Injection cleaner brukar bara vara E85 i...
    Injection cleaner brukar vara PEA, PIB, PIBA eller liknande detergent utspätt med diesel/lacknafta.

    PIB, vilket vanligtvis tillsätts i bensinen, löser sig inte i etanol utan fäller ut vilket var orsaken till att Saab rekommenderade en tank bensin per 1000 mil. Detta ger svarta beläggningar på spridarna.

    För att få bort de föroreningar som verkar vara fallet här så borde man kunna införskaffa något bättre bränslefilter, koppla förbi bränslefördelningsröret och låta pumpen jobba ett par timmar. Annars så får man nog öppna tanken.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •