Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Köpt ng9-3 som strular, återköp?

  1. #1
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988

    Köpt ng9-3 som strular, återköp?

    Köpte i Juli en 9-3SC 2008 från bilhandlare, gått 18.900, Vector med hyfsad utrustning. 47.000:-
    SPA var kass vid kontroll på plats, annars märktes inget konstigt där och då.

    30 mil hem och motorn hostar lite när man trycker på efter en stund.
    Väl hemma byter jag en backsensor, spolarna bytes efter någon vecka då hostandet var kvar, och ev. blivit sämre.
    Efter byte av spolar så fungerar det igen.

    Noterade efter några veckor att den drar kylarvatten. Bilen ska in och provtryckas och KF ska skickas till bilhandlaren.
    Igår varnade den för lågt oljetryck, idag för antispinn och antisladd.
    Tycker att det rasslar från kedja vid start mer och mer.

    Så kanske inte det bästa köp man gjort, men hur är det, kan man med detta i åtanke göra ett återköp av bilen tro?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja, det är inte vara orimligt. Framförallt så ska det numer finnas en varudeklaration som kommer med bilen vid begköp av handlare, där ska skicket på bilen stå tydligt. Står det inte ett ord om de problem du hittat så kan du hävda att "bilen motsvarar inte det som står i varudeklarationen" och därmed häva köpet. Eventuellt kanske du få stå ut med något litet avdrag för den nytta du haft av bilen (slitage/värdeminskning).

    Men enklast är att börja med en snäll diskussion (spar bråkande till senare) med handlaren och säga att bilen inte motsvarar förväntningarna och att du därför skulle vilja låta köpet gå åter - och se vad hen säger. Kanske löses problemet omedelbart utan att du behöver bråka eller hävda dina rättigheter som konsument.

    Det som eventuellt kan ligga dig i fatet är dina goda bilkunskaper. Lagen innehåller formuleringar som, i syfte att motverka rent lurendrejeri, utgår från parternas kunskaper - t.ex. "då varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta". D.v.s. någon som är duktig på bilar, i synnerhet en bilhandlare som jobbar professionellt med dem, förväntas kunna bedöma skicket på bilen själv och har därför mindre möjligheter att i efterhand hävda dolt fel än nybliven körkortsinnehavare.

    Så när du tar diskussionen, visa inte att du kan mer om bilar än medelsvensson, det riskerar att slå tillbaka med ett "jaha, men eftersom du kan så mycket om bilar borde du ju ha märkt dessa problem redan vid köptillfället. Alltså har problemen uppstått senare och då kan inte köpet gå åter". Utan prata bara om allt du hittat som inte funkar på bilen och att inget av det nämndes i samband med köp. Och agera nu, för ju längre du väntar desto svårare blir det att hävda att felen funnits ända sedan köp.

  3. #3
    Nej. Säljaren skall först få möjlighet att laga bilen.

    Vad Jellybear skriver ovan har ingen legal betydelse (förutom att varudeklaration skall finnas), så det inlägget kan du helt förbise.
    Senast redigerat av turbo4ever den 2021-08-26 klockan 11:02.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Säljaren ska väl ha haft möjlighet att laga bilen flera ggr innan man har rätt till återköp rent juridiskt? Att de försökt åtgärda felet flera ggr utan resultat typ.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Nej. Säljaren skall först få möjlighet att laga bilen.

    Vad Jellybear skriver ovan har ingen legal betydelse (förutom att varudeklaration skall finnas), så det inlägget kan du helt förbise.
    Hrmmm *host host*. Konsumentköplagen 16§ 3st angående det är med kunskap om varan.

    Men det är korrekt att säljaren under vissa förutsättningar har rätt att försöka åtgärda felet innan köparen kan kräva hävning av köpet. Det regleras i KKL 26-29§.

    Det hindrar dock inte att man uttrycker en önska om att få häva köpet ändå. Det går utmärkt att avvika från regelverket så länge båda parter är överens om det.

  6. #6
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Har bett om återköp nu så får vi se vad de säger.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Hur gick det med återköpet?

  8. #8
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    De svarar inte längre så inte alls.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Vilket skit men säger en hel del om bilhandlaren

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Tyvärr efter att ha kollat upp företaget i fråga tror jag inte att du kommer få någon hjälp, jag hoppas men tror inte det

    Rent spontant är jag väldigt reserverad att köpa bilar från småhandlare som säljer billiga bilar , skulle jag mot förmodan köpa från ett sådant ställe skulle jag räkna med runt hörnet garanti.

    Hoppas du får hjälp med ditt köp dock.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Får jag inte tag i dem idag heller så blir det KO, så får vi se om det händer något där.

    3 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Har fått tag i dem, typ.
    Då jag bor flertalet timmar från dem så ska jag få ett KF på åtgärd här hemma, avvaktar svar från Mannes.

    Den låter inte bra tycker jag:
    https://www.youtube.com/watch?v=iXjIQILIMZU

    Den lät inte såhär vid provkörning.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Se till att förutom ett kostnadsförslag, få ett skriftligt uttalande från Mannes om vad som är fel liksom en bedömning om hur länge felet kan ha funnits. Det sistnämnda kan vara avgörande om du ska "bråka" med den som sålde bilen.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    tycker inte det låter nå anmärkningsvärt om man ser till hur de brukar låta om transmissionen är orörd. Dessutom lär man ju knappast få ett skriftligt uttalande om nånting om man inte river isär och kan peka på vad som är trasigt och slitet.
    Dessutom måste man ju ställa sig frågan när man köper bilar så här med lite mil på. Hur länge kan man antas att en bil är felfri efter ett köp? Brukar bilhandlare behandla dem på nåt magiskt vis så de håller sig felfria ett år? två år? Det är ju långt ifrån så att de mörkar sånt här, att alla medvetet luras. De byter in en bil, snyggar till och provkör, om inget speciellt märks då så är det ju som det är.
    Sen kan man såklart lösa en del saker på bättre sätt gentemot kund men då jag hållit på med bilar så länge så undrar man lite när många köper bil. Vad tror man liksom? Att allt måste vara i nyskick och att den där 19k milade bilen såklart har gått en föryngringskur hos handlaren? Att de har bytt samtliga slitdelar? Att de med mikroskop har gått igenom hela bilen efter slitage och åtgärdat därefter? Tyvärr så fungerar det inte så........Men visst är det tråkigt om man kommer i kläm.......

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Nej, de godkände inte offerten, får se vad jag gör med den.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Hej!

    Hur slutade denna historia? Det skulle vara intressant att höra hur allt löste sig för dig. Jag håller tummarna att det löste sig på ett bra sätt med fördel för dig.
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  17. #17
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Lite sent svar men jag gav upp.
    KO var inte direkt intresserade av ärendet "bla bla, gammal bil". Skulle säkerligen kunna dra det vidare men tid och ork räcker inte.
    Vattenläckan har stabiliserats sig lite märkligt nog.
    En "restpunkt" är dock att jag inte fått serviceboken, något de skulle skicka till mig i flera månader, men börjar ge upp den med.

    Slutresultatet kommer nog bli att denna bil får bli lite slit-och-släng, får ta det som det kommer.
    Satt i nytt AGM-batteri i den och fixat lite med lacken och så.
    Ska försöka ta mig tid att kolla mer exakt var den läcker ifrån, det verkar inte vara pumpen, så får vi se.


    EDIT: De vill att jag ska skicka ett frankerat kuvert så de kan skicka service-boken.
    Mer oseriös bilhandlare har jag nog inte hört talas om.
    Borås Bilförmedling, håll er långt borta från dessa clowner!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •