Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Varningstriangel och batterivarning OG9-5 B308

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Varningstriangel och batterivarning OG9-5 B308

    När jag startar bilen verkar allt helt ok. Jag har 14V på batteriet så det laddar bra. Efter att ha kört några hundra meter så tänds varningstriangeln och batterivarningen. Det hörs även ett väsande ljud någonstans vid multiremmen. Batterispänningen har nu droppat till dryga 12V. Jag antog att det var generatorn så den är nybytt men felet kvarstår. Jag lovar, det är inte roligt att byta generator på den här bilen. Batteriet är frächt även det.

    Jag börjar få gråa hår på det här och all hjälp är välkommen.

    Bilen är en 9-5 2003 B308e V6

    /Janne

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Är det en 2003a som du har så kan du sälja den till mig istället Bästa og9-5 just det året, den motorn!
    Nå, har du konstaterat att generatorn snurrar? Jag tänker det kan vara remspännaren som är dålig så när generatorn får belastning på sig och blir mer "svårsnurrad" så glider bara remmen över hjulet.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack Bollman, skall kolla om det kan vara orsaken. Kändes dock som att det var bra drag i spännaren när jag bytte generatorn.

    Tänkte att nästa steg är att starta och vänta på att varningen kommer och sedan plocka bort multiremmen. Då borde jag kunna känna om det är någon av trissorna som går trögt. Vattenpumpen byttes för ett år sen och generatorn nyss. Kanske styrservopumpen eller AC pumpen som kärvar så att multiremmen slirar.

    Håller med om att årsmodell och motor är väldigt trevligt, i alla fall när den funkar...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lysande varning för ABS & ESP OG9-5 -02
    Av BjornS i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •