Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köpa bil och ta delar ifrån och sen skrota?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    274
    Medlem#
    9929

    Köpa bil och ta delar ifrån och sen skrota?

    I jakten på att hitta dörrar och huv i vettigt skick till en av bilarna så börjar jag efter en tids letande fundera på om det är bättre att köpa en hel bil billigt och ta delar ifrån och sen skrota den (givet att delarna man är ute efter är ok).

    Är det någon som har erfarenhet av detta i Stockholmsområdet? Är skrotarna kinkiga / är det några aktörer som hämtar bilar hemma hos privatperson?

    Tack på förhand
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Om du låter katalysatorn sitta kvar så tar dom flesta skrotar bilen, vet dock inte hur det är lokalt hos dig(avsides).

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Då jag funderar på att skrota silversaaben så har jag kollat med några skrotar, katalysatorn är som sagt det dom verkligen vill ha, men flera skrotar krävde att bilen är "komplett" för att ge någonting för den,
    annars kostar det pengar.

    Ska dom hämta ett urplockat "vrak" utan katt hemma hos en så blir det DYRT.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    11937
    Det brukar gå att förhandla, i synnerhet på såpass gamla bilar som og9-5 där det finns fler bilar som skrotas än vad det finns efterfrågan på delar, d.v.s. de är långt ifrån alltid de orkar skruva av alla reservdelar. Då är skrotarna främst intresserade av materialvärdet (=ädelmetallerna i katalysatorn, batteriet och all annan metall) än reservdelarna i sig.

    Men det är väl en god idé att höra av dig till den skrot du funderar på att använda och fråga vad de stället för kriterier för att ta emot en og9-5 utan att det kostar för dig.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Det är klart att skrothämtarna vill ha en så komplett bil som möjligt, eftersom de gör en bättre affär så. Somliga lever ju på att hämta bilarna och sedan sälja dem på skrotbilsauktion.

    Jag har skrotat ner bilar till bara kaross+motor kvar och fått de hämtade gratis, men det krävs att det är någon som inte har någon mer lönsam alternativ sysselsättning för bärgningsbilen (bärgare ansluten till larmcentral) för att hämta urplockade bilar gratis. Det finns ändå ett visst skrotvärde + premie från producentansvarig firma i den. Jag letade på blocket för att hitta den som plockade upp gratis.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 179
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av ztam Visa inlägg
    I jakten på att hitta dörrar och huv i vettigt skick till en av bilarna så börjar jag efter en tids letande fundera på om det är bättre att köpa en hel bil billigt och ta delar ifrån och sen skrota den (givet att delarna man är ute efter är ok).
    Skall du bara ha dörrar och huv plus något annat som är i bättre skick än dina nuvarande fungerande delar? Det låter som ganska enkla delar att demontera/montera.

    Då kan du ju byta rakt av mellan bilarna. Till slut har du uppgraderat din bil i "vettigare skick" samt har ändå kvar en komplett bil.

    Kompletta bilar skall väl gå att sälja i Stockholm. Annars är ju en körbar bil lätt att transportera till skroten...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    274
    Medlem#
    9929
    Tack för alla synpunkter och svar! Mr. O: jag såg en bil som annonserades ut med en ombesiktning som gick ut imorgon och inte enbart lätta 2or, men den hann försvinna medan jag funderade. Annars håller jag med om att det lättaste är att byta ut de delar jag behöver och sedan sälja vidare/köra till skroten.

    MVH
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

Liknande ämnen

  1. Köpa nya stötdämpare var ifrån? OG9-5 Aero SC
    Av H.Blad i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 20:18
  2. Kan man köpa olja ifrån ana på postorder??
    Av Turbogillis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 11:31
  3. Saab (9000) - Bodykit? passande delar ifrån andra bilmärken
    Av colan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 19:57
  4. Ersätta delar ifrån 9-5à på en 9-3a?
    Av MaDmAz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-14, 17:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •