Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Generator laddar ej OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Generator laddar ej OG9-5

    Hej!

    Jag har en 9-5 aero 03 där batteriet plötsligt har börjat ladda ur från fullt på bara någon dag. Jag tror inte batteriet är dåligt då det bara är 9 mån gammalt och ligger på runt 13V fulladdat, och det verkar inte dra någon tjuvström heller.
    Med motorn igång har jag dock bara 11.8-12.2V vilket visar att generatorn inte laddar som den ska. Jag har testat att kolla batterilampan i mätarhuset då den inte tänds när jag sätter nyckeln i tändningen, jag har en 03a så det är ju dioder och inte klassiska lampor som sitter i mätarhuset, men jag fick ändå spänningsfall över dioden så den verkar inte trasig.

    Finns det andra saker jag kan kolla innan jag köper en ny generator och trycker i den?
    Vore ju tråkigt att byta generator och det visar sig att den aldrig var felet.

    Tack på förhand!
    Lussmar

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Lampan indikerar om det går ström till D+ på generatorn, som behöver spänninssättas vid start för att få till initial-magnetisering av rotorn. Så troligen saknas kontakt till D+, eller så är det avbrott internt i generatorn på D+. Har du 12V på D+ när motorn står still och du slår på tändningen sitter felet troligen i generatorn - annars får du kontrollera ledningarna. Se upp med B+ på generatorn, den är osäkrad och permanent spänningssatt, så koppla ur batteriet först om du tänker koppla ur B+.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ok låter vettigt, visste inte ens att det var en separat kabel. Jag jobbar hela dagen imorrn men ska kolla D+ kabeln nu på tisdag. Om det visar sig vara fel på D+ i generatorn, är det något man kan fixa eller är det ny generator som behövs då?

    Tack för hjälpen!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Felet kanske blir uppenbart när du tittar på anslutningen eller generatorn som helhet, kanske något sitter löst. Om det går att fixa om det är i generatorn får man titta på utifall.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Det enklaste är ju att lossa D+/61 på generatorn och jorda den och slå på tändningen, Lyser laddlampan då så är ju felet i generatorn. Det normala på gamla bosch om man tappar kontakten där är ju helt sonika kol som är slut vilket är det absolut vanligaste felet på alla dessa bosch. Det ger ju heller inga förvarningar utan laddlampan slutar ju att tändas bara och det är ju inte alla som noterar det........

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Gjorde detta precis, lossade D+, jordade och batterilampan gick igång som den skulle, så det visar ju på att det är generatorn som felet sitter i. Kanske bara är bäst att köpa en ny/alt en från skroten (förutsatt att man hittar en fräsh), istället för att försöka fixa den som sitter i. Hur bökigt på en skala är det att byta kol i genratorn?

    Tack för hjälpen!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-24 klockan 17:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Går att lämna in generatorn på renovering också om du inte vill pilla själv, har gått på ett par hundralappar. Jag har lyckats ta generatorn uppåt på två OG9-5.
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Lussmar Visa inlägg
    Gjorde detta precis, lossade D+, jordade och batterilampan gick igång som den skulle, så det visar ju på att det är generatorn som felet sitter i. Kanske bara är bäst att köpa en ny/alt en från skroten (förutsatt att man hittar en fräsh), istället för att försöka fixa den som sitter i. Hur bökigt på en skala är det att byta kol i genratorn?
    Rent tekniskt är det inte kolen som är problemet när lampan inte lyser (kolen slut så slocknar inte lampan), utan har antagligen att göra med regulatorn i kolhållaren (som man normalt byter vid kolbyte). Inte svårt att byta i sig, men man behöver ta ut generatorn för att byta dem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Nej där har du fel....Är kolen slut så får du ingen magnetiseringskrets och lampan tänds ej. är skillnad på nyare generatorer/bilar där det övervakas annorlunda. Där är laddlampan bara en rest av det gamla och man får då oftast varningar om spänningen sjunker.
    På äldre bilar där laddlampan är en del av magnetiseringen så fyller den en funktion och då ihop med kol och rotor som ju magnetiseras. Så utan kontakt den vägen, ingen laddlampa.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    46
    Medlem#
    11464
    Bra tråd och bra info!

    Jag står själv i begrepp att kolla upp generatorn i min 9-5:a och har haft tanken att ev byta kol och regulator *utan* att ta ur generatorn. Det ser ut att vara ruskigt trångt att lyfta ut generatorn...

    Någon som provat det?

    Om inte är det någon som kan verifiera att man kan lirka ut generatorn uppåt om man först plockar ut tjurhornet, remsträckaren och generatorns övre fästkonsol?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Det går att ta generatorn uppåt men motorn behöver brytas lite framåt för att man ska få ut den. Downpipen från turbon är det som håller tillbaka så man kan ha lite koll på den.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-26 klockan 15:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    46
    Medlem#
    11464
    Tack PelleJ!
    Underbart smidig lösning dock... :-)

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Nej där har du fel....Är kolen slut så får du ingen magnetiseringskrets och lampan tänds ej. är skillnad på nyare generatorer/bilar där det övervakas annorlunda. Där är laddlampan bara en rest av det gamla och man får då oftast varningar om spänningen sjunker.
    På äldre bilar där laddlampan är en del av magnetiseringen så fyller den en funktion och då ihop med kol och rotor som ju magnetiseras. Så utan kontakt den vägen, ingen laddlampa.
    og9-5 -03 laddningskrets är byggt på ett sätt som är ekvivalent med klassiskt sätt. Dess elektronik i instrumentet emulerar glödlampan som fanns i 98-01 laddningskrets, där den är det byggd på klassiskt sätt, dvs. lampan driver laddningsregulatorn som styr magnetiseringen tills dess att generatorn ger tillräcklig spänning på D+ och B+. Om kolen inte får kontakt så drar fortfarande regulatorn ström, och tänder lampan. När kolen är utslitna så går då lampan typiskt av och på lite slumpmässigt innan den blir permanent tänd.

    (Om man tittar noga ser man att lampan i 98-01 är kraftigare än övriga kontrollampor, 2W kontra 1,2W, eftersom den inte får full spänning när generatorn inte laddar eftersom det blir spänningsdelning mellan lampan och regulatorn - och det behövs inte heller mycket ström/spänning till magnetiseringslindningarna för att "tända" generatorn så den genererar D+ på egen hand, vilket drar upp D+ till samma spänning som batteriet, B+ .)

    Nyare generatorer med mer elektronik i generatorn är en annan sak, men og9-5 laddningssystem har klassisk uppbyggnad med signalering via D+.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Fast inget av detta spelar ju nån roll om kolen är slut i generatorn vilket ändå är det vanligaste felet. Jag har lagat xantal hundra såna här då jag håller på med start/gen själv. 999 ggr av 1000 så är det Dåliga kol, släpringar och lager i dessa bosch.
    Dessutom borde väl laddlampan vara tänd i ts bil då om instrumentet arbetar som du beskriver?

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Ja om det är kolen, det är därför jag inte tror att det är kolen i sig, men däremot sannolikt ändå kolhållaren/regulatorn som är bekymret, dvs. huruvida det egentligen är kolen blir lite teoretisk diskussion och spelar ingen roll (så länge man inte ger sig på att byta kolen i kolhållaren).

    Släpringarna brukar hålla bättre än kolen, så att byta kolhållaren/regulatorn en gång brukar funka. Två ggr är högst tveksamt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Bytte på min 9-5 -05 med generatorn på plats.
    Det gjordes underifrån en kväll i januari och bilen stod utomhus.
    CH43J6 m.m.

Liknande ämnen

  1. Generator laddar ej NG9-3 1,9TiD
    Av wyyx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2022-05-06, 14:09
  2. [LÖST] Demontera generator NG900 2,0t -98
    Av JanneVTR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 10:39
  3. [LÖST] Passar OG9-5 140A generator på NG900
    Av John1975 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 23:07
  4. [LÖST] Passande generator till NG900
    Av MORGAN_LARSSON i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •