Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kylfläktar startar ej OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Ort
    Västerbottens fjäll
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Kylfläktar startar ej OG9-5

    Hej!
    Köpte en -01 Aero 9-5 med trasig toppackning. Och den är bytt och sen sprack en kylarslang så nu är jag nojig/paranoid att bilen gå varm. Har openSid och den visa allt mellan 85-95 grader när jag kör. Men på tomgång gå den upp mot 106 grader och fläktarna gå inte igång. Men om jag ta lös kontakten till givaren så gå dem igång i full fart, sen när jag sätt tillbaka den så gå dem hela tiden.

    Gick över till frugans 9-5 2.3t 2003 och där gå fläktarna igång ganska fort. Eller dem gå igång efter 30 sekunder kan man säga. Tro inte heller de är riktigt rätt.

    Men va tro ni om fläktarna? OpenSid gör så man sitt och titta i den för man är rädd bilen ska koka eller nått. Ska köpa en begagnad kylare för jag anta att den är full med olja. Ha sköljt väldigt mycket men det kommer inte ut nått mer men skull tippa det är kvar.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Ort
    Västerbottens fjäll
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    När ska motorfläkten starta? OG 95 Aero

    Hej!

    Börja inse nu att förra ägaren till en OG 9-5 ha kört utan att motorfläkten funka. Kanske därför toppackningen for?.

    Hur som så ha jag bytt tempgivaren vid termostaten men ingen skillnad. På tomgång gå den lätt upp till 110grader och fläkten går inte igång. Kör man runt p0 km/t så börja tempen att skena så den kör ja nu bara efter landsväg.

    Försökte hitta ett inlägg där nån skrev att de va en massa parametrar som skulle stämma in som AC tryck m.m men så dumt kan dom väl inte ha gjort det bara för få fläkten att snurra?

    Ha bytt ut relä så de är inte det heller. Men dra jag ut kontakten till givaren så starta fläktarna. Så dom funka så iaf.

    Mvh/Gustav

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Fläktarna styrs av DICE. Går att felsöka med Tech2.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Fläktarna startar på kylvätsketemperatur vid 100 grader, och går över i högfart vid 113 grader.

    Även AC parametrar kan starta fläktarna, exempelvis så går dem i lågfart från 22 graders utetemperatur om hastigheten är noll och AC:n är igång.

Liknande ämnen

  1. Kylfläktar startar ej och motorn kokar OG9-5
    Av Ebe07an i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-07-19, 22:03
  2. [LÖST] Larmet startar när kupévärmaren startar NG9-3
    Av Steel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 10:28
  3. 9-5 startar ej
    Av anbeh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 15:59
  4. 9-3 og startar ej
    Av Zvenne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 18:09
  5. En eller två kylfläktar på og9-3 Turbo?
    Av JPR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 10:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •