Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Bilen startar inte efter generatorbyte OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Bilen startar inte efter generatorbyte OG9-3

    Tjenare!



    Har som rubriken säger bytt generator på bilen Saab 9-3 Aero -00 gått ca 23000mil (Tack Hyvens för generatorn) dock inte själv utan på verkstad. Hämtade bilen nu i fredags (13/8) och körde ca 5-6 mil utan några som helst problem.

    Sen idag (15/8) så ska jag iväg till grannkommunen på ärenden en enkel resa på 4 mil på vägen kommer en varning upp på SID att bakljus är ur funktion trycker bort det och tänker inte mer på det sen när jag kommer till affären och hoppar ur bilen och ska låsa den så händer inget hoppar in i bilen igen och försöker starta den men den är helt död lampor lyser radion funkar SID säger OK märker dock att knappen till bakluckan inte funkar så måste låsa upp den med nyckel försöker starta bilen med startkablar startmotorn slår ett halvt varv ungefär sen inget mer fortfarande helt död
    byter batteri som är ny laddat fortfarande helt död provar och dra startkablar på det nya batteriet och då hoppar den igång ca 2sek sen dog den igen och sen helt död igen men nu kommer det som ett väsande ljud från motorutrymmet men kan inte lokalisera vart ljudet kommer ifrån. Har inte kollat säkringarna då jag inte tänkte på det i stridenshetta.

    Läste här på forumet om jordkabel, kolla säkringar och bränslepumpen men är det någon annan som har nått tips på vad det kan vara eller nått man kan kolla?

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    En första grej kan ju vara att koppla en startkabel mellan motor och kaross, eller motor och batteri, eller batteri och kaross, för att se om man kan utesluta ett uppenbart jordfel.

    Jag, öh jag menar en "kompis" hehe har lyckats missa att återmontera nån jordkabel när man demonterat mycket för nåt jobb, då kan det hända att strömmen tar en annan väg genom nån ej lämpad jordkabel/fläta som då brinner upp. ..Gäller iofs främst vid start.


    Men har du låtit en verkstad göra jobbet kanske du ska reklamera det bara ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte efter att bilbatteriet hade laddats ur helt NG9-3
    Av erakost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-04-09, 16:28
  2. [LÖST] Bilen startar inte efter motorbytet OG9-5
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 03:07
  3. [LÖST] Bilen startar inte efter en kortare avställning NG9-3
    Av wikander i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 20:40
  4. Bilen startar inte efter chippning! OG9-3
    Av beatmeat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •