Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ACC:n kyler för mycket o im-problem

  1. #1

    ACC:n kyler för mycket o im-problem

    Hej

    Två funderingar:

    1. Jag får imma på vindrutan när bilen körts varm o sen får stå avstängd ett tag. Oberoende av yttertemp. Är recirkspjället trolig orsak? Jag har läst div trådar men detta händer mig även varma sommardagar.

    2. När det är max +15-17 grader i bilen vid start så funkar ACC:n perfekt, men riktigt varma dagar, ca +22-23 o mer, så går fläkten på högt men ej maxvarv o kyler ner kupén så att det blir för kallt. Alltså den varvar ej ner när den borde börja närma sig önskad temp. Inställd temp är i princip året om alltid 22 grader. Jag har kalibrerat ACC:n samt rengjort sensorn m fläkt som sitter t höger om ratten.

    Nån som har nått bra förslag?

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: ACC:n kyler för mycket o im-problem

    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Nån som har nått bra förslag?
    Tyvärr ingen enkel lösning på ditt problem men kanske lite hjälp i din fortsatta felsökning.

    Lycka till!

    Edit: Nu är ju timmen sen men undra om inte ett krånglande recirkulationsspjäll skulle kunna ge såna här symptom? Värt att kolla först kanske?
    Vad jag minns så ger ett kärvande spjäll inga felkoder vid kalibrering eftersom styrenheten alltid kör spjället till motorn går tungt (drar mer ström?) & då förutsätter att spjället står i ena eller andra ändläget. För mig var det ju själva spjällmotorn som behövde en rejäl rengöring & uppsmörjning. Har för mig att jag trixade med kolen också.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Har problemet kommit de senaste dagarna kan det bero på det extremfuktiga vädret.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Har problemet kommit de senaste dagarna kan det bero på det extremfuktiga vädret.
    Klok tanke, men jag har haft detta i 2,5 år. Sen jag köpte bilen.

  5. #5
    Hej

    Då tar vi ett nytt varv i denna tråd:

    När kupé-tempen är varmare än yttertemperaturen, så börjar acc:n kyla kupén. Dock går den aldrig ur den "kyl-moden" utan fortsätter kyla ner kupén, (näst lägsta dioden på acc:n). Om Acc:n ej behöver börja med att kyla ner kupén fungerar den klanderfritt.

    Det verkar som om acc:n inte får info om att tempen närmar sig den önskade utan fortsätter kyla. Efter kalibrering så funkar det nån dag. Inga felkoder på acc:n vid kalibr. Kupésensorn med fläkt är rengjord.

    Vad kan vara tokigt?
    Kan man få fram felkoder genom Tech2 som ej sätts på acc-displayen?

    Mvh

  6. #6

    Fixat!

    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Hej

    Då tar vi ett nytt varv i denna tråd:

    När kupé-tempen är varmare än yttertemperaturen, så börjar acc:n kyla kupén. Dock går den aldrig ur den "kyl-moden" utan fortsätter kyla ner kupén, (näst lägsta dioden på acc:n). Om Acc:n ej behöver börja med att kyla ner kupén fungerar den klanderfritt.

    Det verkar som om acc:n inte får info om att tempen närmar sig den önskade utan fortsätter kyla. Efter kalibrering så funkar det nån dag. Inga felkoder på acc:n vid kalibr. Kupésensorn med fläkt är rengjord.

    Vad kan vara tokigt?
    Kan man få fram felkoder genom Tech2 som ej sätts på acc-displayen?

    Mvh
    Felet hittat:

    -Kupésensorn, alltså den som sitter till hr om ratten gav fel värden. Dock har den varierat från ok till ca 5 grader fel från stund till nästa! Köpte mig en annan sensor på skroten för 150:-. Allt fungerar perfekt igen

    Om acc-panelen ej ger felkods-siffra, har ingen felkod satts i bilens diagnossystem heller.

    Imman har försvunnit med kyligre väder, kan ej säkert säga varför.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. 9000 med ac kyler för mycket
    Av Nemesis_saab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 21:09
  2. ACC-problem, kyler ej
    Av JohanKman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •