Hallå!

Ny här på forumet samt nyligen blivit ägare av en saab 93 2.0t Vector, årsmodell 2006. Köpte bilen lite som ett projekt då det är problem med ABS/TCS/ESP.
Har begränsad bakgrund på hur detta egentligen uppstod. Men trodde jag skulle lösa det enkelt....

Bilen går för tillfället att starta men ger felkod på alla ABS-givare .Hastighetsmätaren fungerar ej. Får samtilga felmeddelandena på SID som rör bromsarana.
received_142944881314149.jpg

Det jag har gjort är följande (har tillgång till tech 2):
Mätt resistansen i kablaget 298RR/RL --> H10-4 runt 0.2 ohm. Ska vara ok.
Mätt resistan från H10-4 --> 671, 0.6 ohm. bör inte vara något fel här heller.
298FL --> 671 också låg resistans.
298FR --> 671 , 0,3 ohm.

IMG_20210810_202521.jpg

intressant att jag inte hade felkoden på höger fram förns jag tog lös kontakten. Läste felkoder och då dök den upp när kontakten var borttagen såklart.
Men när jag stoppar in den igen och läser koderna på nytt så är den fortfarande kvar(såklart efter jag rensat DTC först).

Bytte sensor/lager RL men koden kvarstår.
Kontrollerat diverse jordpunkter under huven.
Har testat 3 ABS-moduler (ingick med bilen). Tror att jag har en fungerande i nuläget då två av dom drar ned bussen och tappar kommunikationen, se bild.
received_819619865411607.jpg

Hade förmodligen 2 fungerande från början men öppnade den ena för att återflöda lödningarna och gick troligen sönder i samband med detta.
Eller har jag två hela och en trasig? eller varför inte 3 trasiga..

Har försökt gifta den nuvarande abs-modulen till bilden men ger negative response. Kan bero på att jag inte luftat bromsarna eftersom
jag bytt ABS-modul + ventilpaket 100 gånger...
IMG_20210809_181718.jpg

Kollat relä:et till girvinkelgivaren och verkar vara ok (+15 IPEC).
IMG_20210810_160122.jpg

Allmänt letat dåligt kablage runt abs-modul, haft lös UEC men hittar inget anmärkningsvärt. Jag kan inte begripa vad det är som felar då jag har kommunikation med ABS-modulen och CIM.
Kan ju kommunicera med både ABS/ESP och CIM och får ut värden på ex styrvinkelgivare och girvinkel etc...

Börjar få slut på idéer. Finns det någon guru här som kan tänkas ha någon idé? Alla tips är varmt välkommna!

Har dammsugit google på information. Men det verkar ju alltid lösas med reparation av kablaget till RL-sensor och möjligen byta ett lager...

Förmodligen glömt skriva fler saker jag gjort.

Mvh

//Pontus

- - - Uppdaterad - - -

Vars är det mest sannolika stället att de skulle vara problem i härvan mellan CIM och ABS/ESP-don?