Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur byta AC-dräneringsslang? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -

    Hur byta AC-dräneringsslang? OG9-5

    Saab 9-5 2.3t Vectra BioPower kombi 2008

    Nu har jag väl gjort ont värre... Upptäckte att golvet bakom förarstolen (passagerarplatsen vä bak alltså) var vått. Inte fuktigt någon annanstans i bilen och ingen indikation på att det har läckt in regnvatten vid dörren. Så jag misstänkte att kondensvattenslangen från AC:n är igensatt.

    Jag lossade slangen och försökte köra en smal avloppsrensare genom slangen. Det var dumt. Rensbandet fastnade innan det kom helt igenom slangen och nu får jag inte bort det hur hårt jag än drar. Det går att röra några cm och då rasslar det som att det gå mot plast. Slangen är 15 cm längre i övre änden nu... Jag misstänker att det var/blev hål på slangen och att rensbandet har sökt sig nån annanstans under mattan.
    Vad gör jag nu? Måste väl byta slangen men blir missmodig när jag ser hur det ser ut. Måste jag lyfta ut förarstolen för att få ur mattan? Besvärligt jobb? Var köper jag ny slang och vad heter den i butikerna egentligen?

    Andra tips?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag gissar att det är artikelnummer 12 780 081, inte helt enkel att hitta i EPC. Nr 24 i bilden här:
    https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=310299394
    https://www.maptunparts.se/sok/12780081
    https://saabwisonline.com/c11/wis/9-...ntilation-a-c/
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Tack TCarlsson. Ja, det verkar stämma. Ingen som har bytt en sån här, eller vet om/hur besvärligt det är?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    En undring är om det går att byta bara slangen och behålla armaturen i ändan av slangen och komma billigare undan. Det borde ju funka med vilken slang som helst som har rätt innerdiameter?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Tänkte också det... Men mest undrar jag om det är några fällor med själva jobbet. Räcker det att lossa stolsbultarna så att man kommer åt att vika upp mattan? Kommer man sedan åt att byta slangarna eller är det mer prylar som måste demonteras?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    slangen 12780081 har utgått...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Tredje länken som jag gav vid inlägg #2 ovan innehåller bl a en beskrivning av hur man kommer åt slangen inifrån kupén.
    Klicka på Cleaning the drainage hoses, heating and ventilation unit
    sedan To remove I listan som då visas finns det grova pilar i vänsterkanten, dessa öppnar bilder som illustrerar de olika momenten.

    Har man inte använt WIS tidigare så är det bra att lägga ganska många timmar på att navigera runt och utforska hur den fungerar.
    WIS ersätter de tidigare tryckta verkstadshanböckerna som för Saab 9000 tog upp nära en hyllmeter.
    Det är således enormt mycket information som finns i WIS för varje bilmodell som den täcker. Detta är inte uppenbart i början.

    https://saabwisonline.com som är web-versionen av WIS har ibland lite problem.
    Ibland fungerar inte länkarna till bilderna vid pilarna för mig. Då kan det hjälpa att prova en annan webläsare eller rensa cachen och börja om.
    WIS är egentligen ett PC-program som kostar pengar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Jo, jag noterade också att den slangen har utgått. En kille skickade ett PM till mig att han kanske har en att sälja. Annars borde det väl gå att ta vilken gummmislang som helst av rätt dimension och trä på det befintliga "utblåset" i chassit?

    Verkar finnas mycket matnyttigt på https://saabwisonline.com. Tack för tipset. Har däremot inte hittat hur det ser ut på golvet där slangen löper mot utblåset, men det kanske finns bilder på det också.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Ok, jag lossade förarstolen och vek upp mattan och golvisoleringen. AC-kondensslangen hade mycket riktigt lossnat från dysan i golvet, men var hel och ren och inte igentäppt. Så avloppsrensaren är nu återbördad till sin forna plats
    Men, den tjocka skumisolermattan var genomblöt! Det var ju mattan bakom förarstolen som var våt, inte förarplatsens matta! Förarmattan är och har varit torr. Jag har ett par teorier om det vattnet:

    1. AC-slangen var ju lossad upp vid värmepaketet medan jag har kört de senaste dagarna - med AC avstängd. Jag antog att med AC avstängd ska inget kondensvatten rinna ut? Rätt? Jag har haft en tvättsvamp legat nedanför utloppet utifall att det skulkle rinna vatten, men den var helt torr.

    2. Vatten kan ha legat kvar i isoleringen sedan det för ca 12-18 månader sedan läckte in mycket regnvatten på mattorna på vänstersidan på grund av att akvariet var igensatt (antar jag i alla fall var orsaken). Har inte märkt av något vatten fram sedan dess. Och akvariet är rent. Om det läcker via akvariet eller vindrutelisten eller dörren borde väl mattan vara våt? Men den är torr - bara isoleringen är blöt.
    Och, skulle inte isoleringen ha torkat ut på mer än ett år? Jag kör inte mycket, och bilen står normalt parkerad i varmgarage.
    Nu har jag ställt in en byggfläkt och torkar ur allt innan jag återmonterar grejerna.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Med anknytning till mitt förra inlägg har jag ett par teorier till om ursprunget till vattnet under förarplatsens matta:
    3. Att AC-kondensslangen hade lossnat från munstycket i golvet tidigare (dvs inte pga av att jag körde ner avloppsrensaren genom slangen), vilket skulle leda till att kondensvattnet rinner ner i isoleringen - utan att mattan blir våt.

    4. Att munstycket i golvet är otätt och att vatten från vägbanan därmed kan stänka in i golvisoleringen. Men skulle det kunna bli såna mängder vatten? Och jag ser heller inga tydliga tecken på vatten/fukt just kring munstycksinfästningen. Men jag ska lägga lite tätningsmedel runt infästningen när jag återmonterar för säkerhets skull.

    Lite mystiskt är det...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Ingen här som har någon teori/tanke/erfarenhet om punkt 1-4 ovan?
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Att det kan vara så, det visar sig över tid när du torkat ur allt och använt bilen en längre tid!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Punkt 3 och 4 ovan åtgärdar jag ju nu. Men om orsaken är en annan så är det ju inte så enkelt att vänta och se vad som händer framöver. Detta pga att mattan inte var våt, trots att skumisoleringen innehöll litervis med vatten. Det innebär ju att man inte märker om något är fel och vatten tränger in. För att kolla det måste man således lossa stol och matta varje gång och känna efter om isoleringen är våt. Bökigt, och inte särskilt tillfredsställande. Men det är väl det enda att göra.

    Jag funderar på om vindrutelisten kan vara otät. Om det rinner in där, kan isoleringenb bli blöt, men mattan förbli torr?
    Vindrutan byttes för ca ett år sedan, men man antar ju att en bilglasfirma är proffsig nog att se till att det blir megtätt när de byter rutan...
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 02:21
  2. vad blir enklast?? byta motor elr byta delar?
    Av Sketstopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 17:35
  3. Dräneringsslang på 9000
    Av H20 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •