Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Svårstartad OG9-5 Biopower -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Hudiksvall (Enånger)
    Inlägg
    17

    Svårstartad OG9-5 Biopower -06

    Hej alla

    Jag har ett skumt fel på min 9-5a och det visar sig på följande sätt. Jag har nyss köpt bilen så jag vet inte allt om den.

    Bilen är ibland väldigt svårstartad, startmotor snurrar men den tänder inte, ibland så måste man röra nyckel upp och ned lite innan startmotorn snurrar.

    Samtidigt så är det glappkontakt i instrumentpanelen, en liten klapp så tänder instrumenten.


    Om inte instrumenten fungerar så är bilen svårstartad och ger inte heller laddning till batteri.

    Har tyvärr bara skannat den utan tech2 och de felkoder jag ser är misständning 1a cyl, bytt stift och ett var trasigt i porslinet, så det är ok nu.
    Visar två olika koder i sid, som försvinner när jag tar bort dem. ibland så kommer de tillbaka
    Har även fel på xenon i instrumentpanelen, men visar ingen kod när jag skannar, xenon rör sig upp och sedan ned och stannar sedan.

    Häromdagen så användes bilen flera gånger och allt gick bra, när jag tog den en stund senare så vägrade den starta fullständigt.

    Jag har provat att starta den en gång om dagen ungefär och allt snurrar på men den tänder inte, samtidigt så har inte heller obd kontakten fungerat, får ingen kontakt med bilen.

    Idag provade jag igen och bilen startar direkt, ingen kontakt med odb tills jag klappade till instrumentpanelen och obd funkar plötsligt igen.

    Har startat bilen säkert 10 gånger i dag och det har funkat bra utom att laddningen inte fungerar om man inte klappar till instrumentpanelen, det hörs tydlig när bilen laddar eller ej.

    jag vet inte riktigt vart jag skall börja felsöka och tar väldigt gärna emot förslag på vad jag skall prova

    /Erbus

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Jag har exakt samma fel på exakt samma bil (og9-5 -06). Glapp i instrumentpanelen gör att bilen inte startar tills man klappar lite försiktigt på den. Det i sig är inte konstigt, för instrumentpanelen är en del i stöldskyddet. Utan instrumentpanel som är korrekt ingift går inte bilen att starta. När bilen väl startat kan man tekniskt sett demontera panelen och bilen kommer gå så länge som den går så att säga.

    Min har hållt sig i skinnet senaste tiden så jag har inte orkat rota i det, men min plan är iaf att ta ur radion och sedan försöka komma åt kontakterna bakom instrumentpanelen med handen för att försöka se om man hittar något glapp. Annars är det nog byte av instrumentpanel som gäller, alternativt att försöka fixa det som glappar i den. Enligt WIS är dock en väldigt stor del av alla "defekta" elektronikenheter i själva verket problem med strömförsörjningen.

    Edit: og9-5 är bilen detta gäller och inget annat!
    Senast redigerat av AX3L den 2021-08-11 klockan 13:06.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad 9-3 1.8t BioPower -08
    Av turbo2,0t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-04-28, 07:05
  2. [LÖST] Svårstartad OG9-5 Biopower
    Av Technotrasher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-03-19, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •