Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med ryckig gas och oljetörst efter besök på Autobahn med 9-5...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728

    Problem med ryckig gas och oljetörst efter besök på Autobahn med 9-5...

    Bilade genom Europa i juli och skrämde upp min gamla kärra (Saab 9-5 Aero -03, Maptun steg 2 bensin) i 220 knyck på Autobahn på vägen ner. Kanske var litet dumdristigt, för efteråt har jag haft två problem:

    1) När jag nu trycker plattan i mattan så blir acceleration väldigt ryckig, så måste gasa försiktigare, med turbotrycket i början på gula fältet. (Det var inga problem att köra i 170-180 på Autobahn på vägen tillbaka, det kändes väldigt stabilt, men det tog förstås längre tid att komma upp i den hastigheten.)

    2) Vi körde 550 mil på resan och fick fylla på 1 liter olja vid tre tillfällen, totalt alltså 3 liter... Tur att jag kollade oljan efter att det började rycka i gasen första gången för tidigare har den aldrig druckit så mycket. Jag har aldrig behövt fylla på mer än en liter mellan oljebyten tidigare, ens efter Autobahn (fast tidigare har jag förvisso inte pressat den över 200).

    Vevhusventilationen är senaste revision och bilen läcker inte olja när den står stilla, så oljan förbränns väl någonstans när man kör.

    Någon idé om vad som kan orsaka problemen?
    Senast redigerat av zerem den 2021-08-08 klockan 12:18.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Låter som sprucken kolv.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728
    Aj då! Får kolla med min lokala Saab-verkstad (Mats Riesel) snarast.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Medlem#
    8728
    En olycka kommer sällan ensam - igår fick jag ett porträttfoto med tyska polisen som avsändare...

    Nåja, har bokat tid på verkstad. Om det är en sprucken kolv, är det bäst att bara byta ut den mot en annan standardkolv eller lika bäst att byta alla fyra mot smidda kolvar - jag har läst att en del har bytt till Wössners kolvar som Maptun säljer? Eller blir det för slamrigt vid vanlig blandad körning? (Är inte så ofta på Autobahn.)

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 000
    Medlem#
    12120
    Dunt att anlita den fotografen, dyrt och dåliga bilder..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 450
    Medlem#
    11937

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 202
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av zerem Visa inlägg
    Om det är en sprucken kolv, är det bäst att bara byta ut den mot en annan standardkolv eller lika bäst att byta alla fyra mot smidda kolvar - jag har läst att en del har bytt till Wössners kolvar som Maptun säljer? Eller blir det för slamrigt vid vanlig blandad körning? (Är inte så ofta på Autobahn.)
    Aero + trim betyder att originalkolvar och stakar är marginella, så Wössner eller nersvarvade B234-kolvar (och stakar) är att rekommendera (mindre risk för att småfel gör att man hamnar på fel sida av gränserna). Speciellt om du ska fortsätta med samma mjukvara, eftersom man kan misstänka att det är cylindertrycks-slängar som dödat kolven. Jag har JE-kolvar (betydligt mer spel kalla och därmed mer oljud än Wössner) i min 2000, gått 31k mil med dem (170hk utan trim), och de ger märkbart mer oljud vid kallstart kalla dagar, men inget man tänker på efter ett tag - jag tvivlar på att du kommer ha något problem med Wössner.

    Vid kolvhaverier är det också inte ovanligt att vevstakarna inte längre är spikraka, så dessa kan också behöva bytas.

    Skulle dock antagligen tittat hårt åt hållet svarvade B234-kolvar och stakar om jag gjort om det idag, men det är lite mer bök.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Elproblem efter besök av gnagare OG9-5
    Av niccman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-09-22, 20:22
  2. Avgasläckage efter besök på svenska bil? 9-5 -00
    Av johnny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 02:11
  3. Autobahn - Vad er din max speed?
    Av hel i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 17:28
  4. og900 på Autobahn
    Av eklund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •