Då jag har gått och skaffat mig en brukis som jag inte kan hålla fingrarna ifrån att fixa upp så tänkte jag att det kan va läge för en projekttråd i tid denna gång
Bilen kom till mig med ~32k mil på mätaren. Dom mjuka tygsätena såg förjävliga ut och båda framsätena va delvis svarta av olja och smuts. hela bilen luktade gammal motor invändigt också. Den va riktigt matt i lacken och va rejält skitig invändigt och utvändingt.
Men för 5000 för bilen & 2000 i skatt så kunde jag inte klaga. den är i stort sett rostfri och har blivit underredsbehandlad i 2001 så den är kanon fin under.
Det enda som blivit är lite rost i nederkant på en av bakskärmarna vilket jag planerar att åtgärda före vintern.
Serviceboken är fullstämplad till 26000 mil i 2020, efter det så är det inget stämplat & den har gått 6000 mil, killen jag köpte den av hadde haft bilen sen i September & sa att den skulle var nyservad.
Men jag tog det säkra före det osäkra och böt soppa, luft, kupéfilter och olja på en gång.
Som vanligt så har jag vart dålig med att ta bilder medans jag hållit på med sakerna men några blev det iaf
Nypolerad och lackskyddad
IMG_1129.jpg IMG_1128.jpg
Om man tittar noga så ser man att vindrute listen på höger bakdörr sticker ut & har lossnat i bakkant, Den är sedan bilden bytt mot en bättre beg så listen sitter där den ska
Höger motorfäste va riktigt slut, gummit hängde ut ur lagret när det satt på plats i bilen, böt vänster också & det hadde gummit börja spricka i.
IMG_1133.jpg
Höger va så kollapsat invändigt att jag fick skära upp sidan för att kunna få ut bulten och ta ner lagret
IMG_1134.jpg
Passade på att byta alla slangar i motorutrymmet till Do88. Turbo, ic, kyl, värme & vakum
Det som kom av bilen
IMG_1138.jpg
Böt även ut alla vakumslangar till bränsletryckregulator & turbo m.m. Har även bytt backventil på vevhusventen samt bytt slangarna & ventilpackningen i toppen då dom va soppslut och det sprutade ut vevhusgaser där.
Jag tror bilen luktade så mycke olja för den dragit in vevhusgaser i kupén.
Har även bytt antennmast då den var av samt lyktglas fram hö+vä.
Följde denna guiden: https://www.youtube.com/watch?v=9305BGL3MW4
Inredningen har jag dom senaste veckorna våtdammsugit & ångtvättat 4 gånger. Den börjar nu se riktigt bra ut och bilen luktar lätt melon istället för gammal motorolja
Lyckades också skriva V44 av Saab programvaran till ett nytt Tech2 minneskort så jag kunde leka lite med inställningarna i bilen
Har bl.a:
* ändrat service intervall till 1500 mil
* slagit av "trampa på bromsen" varningen när man startar bilen
* ändrat "kl 9" tempen till 80-100 istället för 80-115°C
SIXM3862.jpg IMG_1140.jpg
Satte även dit en ledramp under regplåten så man ser nå i vinter
Ska byta tändlåskontaktdon då det börjat glappa (har nytt ligger). Man måste släppa tillbaka nyckeln långsamt när man startar annars dör bilen.
Har även hänt att den under färd dött & man behöver pilla till på nyckeln så hoppar den igång igen.