Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: P1106 - Mest intetsägande felkoden någonsin? OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    P1106 - Mest intetsägande felkoden någonsin? OG9-5 B2x5

    Saab 9-5 Aero, 2000, manuell låda.
    I ett års tid har jag haft problem med denna felkod som enligt WIS säger dels detta "Charge Air Absolute Pressure Sensor Circuit. Performance Problem" och dels att trycksensorerna avviker mer än 15 kPa från varandra. Det ska finnas tre (3) sensorer såsom jag tolkar texten.
    "Charge air absolute pressure sensor" (insuget)
    "Atmosphere absolute pressure sensor" (insugsröret)
    Vilken är den tredje?

    Någon som vet om man kan mäta upp dessa och vad de då ska ohma?

    Jag hittar inget läckage som förklarar det påstådda tryckfallet, bilen har gott laddtryck, normal bränsleförbrukning, normal prestanda, wastegaten fungerar som den ska, armen rör sig lagom lätt.

    Jag har det äldre utförandet med de numer utgångna trycksensorerna märkta 50cp01-01 och artikelnummer 9171497. Då dessa är så svåra att få tag på (köpte de sista begagnade i Europa från Lettland) funderar jag på om det inte är värt att göra adapterkablage, byta insug, insugsrör och montera den nya typen av MAP-sensorer för att på så sätt underlätta framöver.

    https://saabwisonline.com/c3/9-5/2000/2-engine/trionic-t7-lev-4-cyl-b235e-r/fault-diagnosis-diagnostic-trouble-codes-trionic-t7-lev-4-cyl-b235e-r/p1106/
    #9 på detta diagram https://www.esaabparts.com/static/images/diagrams/61380.jpg
    #26 på detta http://www.saabusaparts.com/v/vspfiles/photos/big_images/905396e9-7c5a-413d-bd96-314e7f5cf9f6.jpg
    Senast redigerat av MrBendez den 2021-08-06 klockan 23:53.
    1998 9-5 2,0t Launch. Midnight blue. Beige tyginredning, elstolar, träpanel, AS2, 3".
    2000 9-5 2.3T Aero. Midnight blue. Beige läderinredning, ventilerade elstolar, träpanel, AS3, toning, vinge, 3"/2.5" twin,
    [SÅLD]2000 9-5 2,3T Aero. Solid svart. Grå tyginredning, grå panel, AS3 men inget i övrigt. Billigast i Sverige. Betydligt långsammare än den blå...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Atmostfärstrycksgivaren sitter på kretskortet i Trionic7 styrdonet. Där har du den tredje. Charge air sensorn sitter på tryckröret i plast, Manifold absolute pressure (MAP) sensorn sitter bredvid spjällhuset på insuget.

    Helt klart enklast att jämföra utsignalen på alla 3 sensorerna med Tech2.

    Har du bytt trycksensorn som är skruvad i det svarta tryckröret i plast?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Atmostfärstrycksgivaren sitter på kretskortet i Trionic7 styrdonet. Där har du den tredje. Charge air sensorn sitter på tryckröret i plast, Manifold absolute pressure (MAP) sensorn sitter bredvid spjällhuset på insuget.

    Helt klart enklast att jämföra utsignalen på alla 3 sensorerna med Tech2.

    Har du bytt trycksensorn som är skruvad i det svarta tryckröret i plast?
    Jag måste uttryckt mig dåligt på något sätt och borde använt mig av bilder i posten.
    Jag har de gamla givarna, sådan nummer 26 i diagrammet som inte sitter i tryckröret i plast då det är en årsmodell 2000 som inte har det utförande av tryckrör. Det kom senare, 2001/2002.

    Jag har nu bytt bägge två, den på insuget och den som sitter i ett beslag på motorn och med en silikonslang är kopplad till tryckröret. Bägge mäter ca 3.38 kOhm, tidigare mätte den ena 3.53 och den andra 3.38.

    Saknar Tech2 för tillfället men vad bra att jag nu vet vart den tredje sitter. Går den att byta eller är den integrerad?
    1998 9-5 2,0t Launch. Midnight blue. Beige tyginredning, elstolar, träpanel, AS2, 3".
    2000 9-5 2.3T Aero. Midnight blue. Beige läderinredning, ventilerade elstolar, träpanel, AS3, toning, vinge, 3"/2.5" twin,
    [SÅLD]2000 9-5 2,3T Aero. Solid svart. Grå tyginredning, grå panel, AS3 men inget i övrigt. Billigast i Sverige. Betydligt långsammare än den blå...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    En T7-burk på en självplock-skrot kostar inte mycket.

    Du får också möjlighet att lägga in lite förbättringar när du programmerar om den för din bil med T7Suite som OpenSID. Om du byter till ett BioPower-program så kan du, utöver E85-möjlighet, också enkelt få en farthållare som går ner till 20 km/h: http://forum.saabturboclub.com/showt...A5llaren-OG9-5

    Det behövs antingen ett CAN-bus-interface eller löda in stiftlist samt ett BDM-interface för att byta program på T7-burken. Med vissa förbehåll (bilen måste stå på laddare, och man måste koppla ur lite strömförbrukare eftersom processen tar timmar, så garage eller egen parkeringsplats är nästan en nödvändighet) kan det gå med en usb-ansluten ELM327: http://forum.saabturboclub.com/showt...%C3%B6r-mappar
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    För att byta atmosfärstrycksgivaren så är det byte av T7 styrdon som gäller. Gemensamt
    för alla dessa sensorer är att det är 5V matning och utsignal som är proportionerlig mot mätområdet och som skalas mot matningsspänningen. Sensorn behöver alltså vara matad och ha likvärdig jordpotential som styrdonet som läser av den för att det ska stämma. Därför är det enklast att felsöka med Tech2, för då ser man vad Trionic ser. Är sensorer bytta utan framgång hade jag mätt ledningsnät som nästa åtgärd. Eller provbytt styrdon, vilket man nu tror är
    mest tidseffektivt. WIS har en ganska metodisk och träffsäker felsökningsprocedur annars.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jag sätter LÖST nu då det efter byte av den som var monterad i beslaget på sidan av motorn inte längre kommer felkod. Efter att jag återanslöt den på insuget...
    Jag mätte motstånd på bägge, som sagt, hade monterat tillbaka allt och missat att trycka dit kontakten.

    Det ska garanterat bli en till burk för att kunna lägga in trim, OpenSID och andra uppdateringar, det är bara det att detta dragit ut alldeles för länge på tiden.
    Jag har ett modem liggande men begränsat med kablar, vet inte vilka jag behöver där men antar att det är en sökning eller två bort.

    Det måste vara en språkförbistring, jag kan vanligen följa instruktioner men den på WIS klickade inte alls med mig i detta fall.
    1998 9-5 2,0t Launch. Midnight blue. Beige tyginredning, elstolar, träpanel, AS2, 3".
    2000 9-5 2.3T Aero. Midnight blue. Beige läderinredning, ventilerade elstolar, träpanel, AS3, toning, vinge, 3"/2.5" twin,
    [SÅLD]2000 9-5 2,3T Aero. Solid svart. Grå tyginredning, grå panel, AS3 men inget i övrigt. Billigast i Sverige. Betydligt långsammare än den blå...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorn dog och satte P1105 och P1106 OG9-5
    Av pede i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-07-13, 14:53
  2. [LÖST] Felkoder P0340, P1106, P1312, P1334 OG9-5 BioPower -06
    Av Hasse-91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2019-04-04, 21:53
  3. Tolka felkoden utläst med OpenSID Trionic7
    Av TurboJonte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 22:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •