Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur släppa spänningen på styrservopumpens rem OG900 -90

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -

    Hur släppa spänningen på styrservopumpens rem OG900 -90

    Behöver lossa servoremmen för att byta remmarna till vattenpumpen och generatorn. Jag har två skruvar och en spännskruv lätt åtkomliga ovanför servo pumpen, borde finnas flera skruvar mellan motor och servopump. Men jag hittar inte. Kollat instruktionsboken och en Haynes bok ingen av dom gjorde mig klokare.
    Så hur är det gjort?
    Min Saab abstinens börjar bli svår, har försökt att ersätta den med en Ford Transit husbil med dieselmotor från -83, det gick inte.
    Söker desperat efter hjälp, hur ska man göra?
    Göran i Björnarbo

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Nu är det många (!) år sen jag mekade OG900 senast, men jag vet att på en av servopumpsmodellerna fungerar ena fästskruven som ett kugghjul. Man lossar muttern, tar en fast nyckel och vrider skruven. Iom det, såg köper kuggarna mot ett tandat segment på hållaren, och pumpen flyttar sig så att remmen sträcks.

    Kolla om så är fallet. Då räcker det inte med att lossa muttern på staget, utan du måste vrida fästskruven också.

    Lycka till.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    CD1C588E-167A-435C-917E-851EAE6C9D53.jpg hittat en bild på det utförande som pumpen har på min bil de avlånga hålens skruvar är lätta att lossa. Min känsla är att den nedra skruven har dragits fast ordentligt. Den skruven ser man inte uppifrån. Man får känna sig fram. Hittade bilden efter det att jag postade första inlägget.
    Det finns flera modeller av servopumpar på min sitter pumpen under motor i höjd med vevaxeln. Och oljebehållaren sitter ovan för höger fram hjul.
    Orsaken till det hela är att jag ska byta rem paret till vattenpumpen och generatorn där remmarna går ner sig på 50mi. Rost på remskivorna har plockat bort skivan på vattenpumpen och slipat bort rosten. Tänkte ta rosten på övriga skivor på plats i bilen.
    Lite trångt är det. Men det kunde ju vara trångt på riktigt.
    Göran i Björnarbo
    Senast redigerat av Ghosta den 2021-08-07 klockan 14:33.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hejsan,

    Bilder brukar alltid hjälpa.
    Enligt den typ av servopump du visar i ditt inlägg, borde bifogade bilder visa hur du lossar/spänner kilremmen till servopumpen.
    Det kan vara svårt att se alla skruvar/muttrar, eftersom det är trångt mellan pumpen och torpedväggen/brandväggen. Är det skitigt brukar det inte hjälpa heller, men men.

    Såhär är drivremmarna. Har du inte AC kan du ignorera det.
    Utdrag ur servicemanual 900og 1985-93 - Drivremmar.JPG

    Man behöver lossa på skruv/mutter 1,2 och 3 på bilden nedan, för att lossa kilremmen till servopumpen.
    Nr.3 är en mutter på en gängad stång, och den behöver skruvas ut en bit för att remmen ska bli tillräckligt lös för att kunna tas av remskivorna.
    Utdrag ur servicemanual 900og 1985-93 - Servopump remspännare.JPG

    På samma gång du du ändå grejar med servopumpen, kan det vara en god idé att inspektera bussningen som servopumpen har som pivot-punkt, för remspänningen.
    Denna bussning får utstå rätt högt tryck, och gummi är ett åldrande material. Bilden är sedd underifrån.
    Utdrag ur servicemanual 900og 1985-93 - Servopump konsol bussning.JPG

    Hoppas det hjälper, och lycka till
    Senast redigerat av Saab_ahed den 2021-08-07 klockan 15:22. Anledning: Ladda upp bilder igen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Tack för bilderna väldig klargörande det känns som att skruven vid gummi bussning är rejält dragen samt att bussningen hårdnat. Lossar jag övre skruvarna och spänn skruven och känner med en brytspak är det stumt. Bilen är trots allt 31 år men har bara gått 10000 mil. Väldigt givande att se vyn under ifrån. Just nu står bilen ute i regnet. Men den måste igång bilar mår inte bra av att inte köras
    Göran i Björnarbo

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Lossar jag övre skruvarna och spänn skruven och känner med en brytspak är det stumt.
    Då har du nog missat att lossa på någon av skruvarna ändå, det nedre bussade fästet kan omöjligt göra hela pumpen helt orörlig.
    Däremot, är själva spännanordningen ingen höjdare och behöver avlastas för att tas bort helt eller skruvas på väldigt långt på stången för att få tillräcklig slaglängd/rörelse för att få av remmen.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    De övre skruvarna inklusive spännaren är definitivt lösa . Tvär stumt . Nu när jag vet hur det ser ut vet jag att det borde inte vara så.
    Kan bussningen efter 31 år blivit så hård att den blivit stum? Och att skruven dragits fast ordentligt vid rem bytet när bilen startades upp förra sommaren? Känns som något för lyften på den lokala bilverkstan. Har ingen lust att åla under bilen. Samt att jag efter ett mindre handarbete tills vidare bara har tillgång till vänster hand. Vilket inte är helt idealiskt vid bil mekning.
    Göran i Björnarbo

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    [QUOTE=Ghosta;1551223Kan bussningen efter 31 år blivit så hård att den blivit stum?[/QUOTE]

    Det "brukar" snarare vara tvärt om, att den är väldigt glapp.
    Men, allt är möjligt, och någon kan ju ha varit där och fixat till så att den är stum istället för att sätta dit en ny bussning...?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    flaset jag håller med dig så borde det vara.
    Men innan jag startade tråden visste jag inte hur det såg ut. Nu vet jag. Hoppas att jag kan få in den på verkstans lyft, så att jag kan se varför det är som det är. Och jag kommer att skriva om det i ett inlägg lite längre ned på sidan.
    Göran i Björnarbo

Liknande ämnen

  1. Spänningen sjunker över natten, normalt elr köpa nytt batt?
    Av Mangon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 21:57
  2. Hur släppa på remspänningen NG900
    Av MagicMike i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 08:19
  3. En knapp som vänder spänningen..
    Av alex_svenne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 19:58
  4. [LÖST] Bromsskivor vägrar släppa OG9-3
    Av Fibban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 02:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •