Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Övertryck i vevhus vid överladdning OG9-5 B2x5 -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Övertryck i vevhus vid överladdning OG9-5 B2x5 -08

    Hej

    Har en OG 9-5 Saab 9-5 från 2008

    Läst igenom otaliga trådar men inte hittat mitt specifika problem.

    Dras med en ventilkåpa som läcker.
    Bra sugande undertryck i oljepåfyllnadsröret både vid tomgång och vid normalt gaspådrag. Jag testade dock att köra på en grusväg med motorhuven öppen och en gummihandske över oljepåfyllnadsröret. När jag gasade och turbon gick in blåstes handsken upp.

    Vevhusventen är genomsökt efter problem. Backventil vid insuget är ny och i aluminium och håller tätt. Reduceringsventilen fungerar också som den ska.

    Finns det något mer än kolvringar som kan va problemet?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Så nu har jag kollat j rören i kåpan med, inte igentäppta.

    Läste mig till att i de senare modellerna är oljeavskiljaren delad i två kamrar. Allt i den delen som ska ventilera vid turboladdning har fritt blås. Ingen som har någon mer idé än att kolvringar läcker igenom så pass mycket att vevhusventen blir överbelastad? Kan turbo läcka laddtryck in i vevhuset på något annat sätt än genom insuget?

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Jag tror att ett komptest är på sin plats. Jag kan inte komma ifrån känslan av sprucken kolv... Drar den olja?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Tack för tipset. Nä inte nämnvärt har fyllt på men tror mest det varit pga läckage från vkåpan. Bilen går bra annars med ingen tvekan eller orkeslöshet. Lite orolig tomgång.

    Testade att plugga vevhusventen till insuget innan och då flödade det ut olja och vevhustryck ur oljepåfyllnadsröret, så mycket blod by är det nog. Jaja ska se om jag får fatt i ett komptest.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-19 klockan 08:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Hepp!

    11,2
    11,2
    11,0
    11,1

    Känns inte som en sprucken kolv. Tillbaka på ruta ett...ska byta alla slangar till vevhusventen som inte bytts än.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-19 klockan 08:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Övertryck vevhus NG9-3 B207
    Av 018Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2021-03-03, 12:00
  2. [LÖST] Övertryck i vevhus, oljeläckage, går inte att suga vid backventilen OG9-5 B2x5
    Av turbo_erik_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 11:17
  3. Överladdning
    Av -AERO- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 19:40
  4. FWD utan överladdning med saab???
    Av Gustav i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 02:11
  5. FWD utan överladdning med saab???
    Av Gustav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 1970-01-01, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •