Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Startproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -

    Startproblem OG9-5

    Hej!

    Bilen började vara orkeslös. Jag lämnade den på verkstad i en och en halv månad utan att de kunde hitta felet.
    De kollade vakuumslangar, laddtrycksgivaren, magnetventil. De tyckte att det är turbon som krånglar.
    Jag köpte en turbo, monterade den själv och när det var dags att testa bilen gick den inte igång. Startmotorn snurrade men det blev ingen gnista (tände inte).
    Jag bytte tändstift (de gamla blev dränkta i bensin) men samma resultat. Testade byta till en annan LMM men samma resultat, den startar inte.

    Just nu fungerar inte att låsa bilen med nyckeln eller via dörrknappen. I början började bilen låsa med fjärrkontrollen enstaka gånger.
    Jag tog ut låskolven och den verkar ok, den ploppar ut när man tar ut nyckeln. Jag bytte batterierna till nycklar men samma resultat.
    Tryckte på bagage knappen med nyckeln i och såg att det var 4 nycklar registrerade. Kollade även säkringarna men de är hela.

    Jag har läst på flera forum sidor att det kan vara immo grejen som spökar, i.o.m att centrallåset/larmet inte fungerar, kan det vara så att bilen är spärrad?
    Senast redigerat av remsan den 2021-08-19 klockan 15:32.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 406
    Medlem#
    2555
    Hur är statusen på bilbatteriet???

    Läge att prova startkablar kanske?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Jag har laddat den i 2 dagar, spänningen var 12,55V. Jag har även provat en startup batteri som jag har från Jula, samma resultat.
    Dock har jag inte provat från en annan bil, kan testa det imorgon bitti.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-05 klockan 17:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 406
    Medlem#
    2555
    Har du tryckt minst 5ggr på larmet för att larma av efter att du laddat batteriet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Japp. jag testade med både lock/unlock knapparna. Jag kopplade batteriet till en annan bil, utan resultat.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-05 klockan 17:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Idag testade jag byta säkring 5. Jag mätte den och såg att det var inget fel på den. Jag tryckte lite på tändlåset och plötsligt poppade upp ett par mm till. Då började blinka larmet, 2 blinkningar per gång. Jag tror nu att jag måste byta tändlåset eller nåt. Var beställer man en sån?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 350
    Förslagsvis https://www.maptunparts.se/ ring och prata med dom så fixar dom rätt del.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 525
    Medlem#
    6973
    Det är alltså låscylindern som kärvar, inget annat. Köpes från Orio via någon återförsäljare.

    Men bilen startar fortfarande inte?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    12120
    Du kan ju "dutta" på låset för att få det att poppa upp varje gång, köp ingen ny låscylinder innan det andra är löst.

    (Jag har "duttat" på min 05'a i flera år)

    Det hade ju varit intressant att läsa ut felkoder.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Tack för svaret. Jag ska rensa/motionera lite låset

    Inga felkoder annars.

    225683420_616926616133137_7571723929699875867_n.jpg

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Du kan ju "dutta" på låset för att få det att poppa upp varje gång, köp ingen ny låscylinder innan det andra är löst.

    (Jag har "duttat" på min 05'a i flera år)

    Det hade ju varit intressant att läsa ut felkoder.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Efter lite rensning av låset ploppar den ut väldigt fint. Satte tillbaka den och nu fungerar centrallåset och larmet.

    Dock bilen går inte att starta, det ser ut att man får ingen gnista (antagligen har motorn blivit "sur" av å mycket flödande).

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    476
    Testat byta tändkassett? Alla 9-5 ägare borde ha några reservkassetter liggande, behövs förr eller senare :P

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Jag har inte testat ett annat tändkassett. Får kolla runt om jag kan låna från någon.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Är detta rätt sätt att testa tändstiften?

    https://youtu.be/Wlwj_cALn8U

  15. #15
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 369
    Ja, typ. Har gjort liknande test fast jag använde mej av testkablar med krokodilklämmor. En testkabel till varje stift som sen kopplades till en femte testkabel. Alltså fyra testkablar sammanlänkade av femte som sedan i andra änden sattes i en bekräftat bra jordpunkt.

    I videoklippet använder de sej av den ärgade ventilkåpan. Kanske funkar men jag vill gärna ha en "renare" jordpunkt än så när jag testar.

    - - - Uppdaterad - - -

    N7igq.jpg

    Hittade en bild!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Hahaha tack för bilden

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    Larmet blinkar två gånger per sekund med jämna mellanrum. Jag har läst att det är startspärren. Jag har försökt att trycka (mer än 5 ggr på nyckelns knapp) sedan vred nyckeln på On men startar fortfarande inte.
    Jag provade håla även en knap intryckt och provstartade, med samma resultat. Startmotorn är igång men ingen tändning. Jag tänkte först att det är DI kassetten men eftersom larmen blinkar två ggr hela tiden tyder på att startspärren är aktiverat.

    Hur kan man få bilen igång?

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 812
    När du sätter i nyckeln i tändningslåset slutar larmdioden att blinka ?
    Om inte är start spärren fortfarande aktiv.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    53
    Medlem#
    -
    När jag sätter nyckeln i, ingen förändring. I OFF, ingen förändring. I ON slutar den blinka, men startar inte. När jag vrider tillbaka och drar ut nyckeln, börjar blinka igen, spärren aktiv

  20. #20
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    12120
    SID ska väl säga nåt felmeddelande (som jag inte minns hur det lyder) om den inte lyckas läsa av transpondern i nyckeln. Gör den inte det så har du nog fått ur startspärren, speciellt om det inte blinkar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Bjoost61 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-05-28, 10:23
  2. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5
    Av Pantera i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2020-04-19, 19:51
  3. [LÖST] Startproblem NG9-3 -07
    Av Basso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2018-09-27, 14:45
  4. [LÖST] Startproblem OG9-3
    Av Galten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 12:55
  5. [LÖST] Startproblem, 9-5 2,0t
    Av Dieselgurra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 19:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •