Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Påhittade (rena lögner) om finesser i bilannonser.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Påhittade (rena lögner) om finesser i bilannonser.

    Ni har säkert sett det också? "Fullutrustade" SAAB 9-3 utan stolminne eller helläderklädsel? "Elektronisk styrning" (vanlig hydraulservo). "Adaptiv automatlåda" (vanlig automat med två körprogram). OG900 med AC + pollenfilter? (Nej, det ena eller andra.)

    Vissa av dessa lögnare kan bidra till livsfara för ev. köpare, genom att säga att vissa säkerhetsfunktioner finns, trots att de saknas. Visst behöver köparen undersöka också, men om tex märkeshandlare ljuger och säger att en bil har antispinn och antisladd borde offentlig piskning nog vara ett lämplig straff!
    Beteendet är så vanligt att det verkar vara praxis nu. "Alla" gamla Dacia på blocket har tex antisladd nu, vilket INTE gick att få öht.

    Vad säger ni?

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det är ju ett gammalt problem, men har nog blivit värre.

    Det går väl an när den som ska köpa har koll, men det flesta har ju inte det.

    En annan sak som "alla" bilar plötsligt har är bromsassistans, vilket de flesta lite äldre bilar som anges ha det INTE har, - för det fanns inte ens att få när bilen var ny.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Jag tycker det verkar ha blivit mycket värre. Visst bör köparen själv förbereda sig, men det kan INTE vara OK att säljaren ljuger, i synnerhet inte auktoriserade firmor! Okunskap från säljarens sida kan INTE ursäkta rena lögner.

    - - - Uppdaterad - - -

    Dessutom kanske köparen behöver läsa in sig på 5-10 årsmodeller av 10 olika bilmodeller, med alla varianter.
    Säljaren behöver bara kolla SIN bil!
    Senast redigerat av Alexander B den 2021-07-25 klockan 14:29.

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Ni har säkert sett det också? "Fullutrustade" SAAB 9-3 utan stolminne eller helläderklädsel?
    Jo
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Visst behöver köparen undersöka också, men om tex märkeshandlare ljuger och säger att en bil har antispinn och antisladd borde offentlig piskning nog vara ett lämplig straff!
    En köpare skall inte behöva kolla att en bil verkligen har detta. De flesta köpare har inte kunskapen!
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Vad säger ni?
    Det säljaren säger/skriver skall levereras. "Pacta sunt servanda" dvs "Avtal skall hållas". Punkt slut.


    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    det kan INTE vara OK att säljaren ljuger, i synnerhet inte auktoriserade firmor! Okunskap från säljarens sida kan INTE ursäkta rena lögner.
    Säljaren skall hålla det som utlovas. Oavsett om orsaken är okunskap eller bedrägeriförsök är man alltid själv ansvarig för sina löften.

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Säljaren behöver bara kolla SIN bil!
    Ja. Dvs inte klippa och klistra info om andras bilar från nätet.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En annan sak som "alla" bilar plötsligt har är bromsassistans, vilket de flesta lite äldre bilar som anges ha det INTE har, - för det fanns inte ens att få när bilen var ny.
    Håller med.

    Dock är bromsassistans (vad jag vet) inget väldefinierat begrepp. Det finns en uppsjö av beteckningar, förkortningar och system för bromsassistans. Med diverse olika funktion. Så att det blir förvirring är knappast konstigt.

    Vanliga servoassisterade bromsar har funnits vääldigt länge. Det är en form av assistans som resulterar i kraftigare bromseffekt. Att någon kallar servoassisterade bromsar för bromsassistans är väl inte orimligt. Jag har svårt att se hur man kan hävda att det är fel i sak att kalla servoassisterade bromsar för bromsassistans.

    Orsaken till det problematiska är kanske att på 2000-talet börjar man allt mer använda begreppet bromsassistans för något annat, betydligt mer avancerat. Rent språkligt är det väldigt förvirrande när ords betydelse ändras. I vissa extrema fall kan den nya betydelsen bli mer eller mindre motsatsen till den ursprungliga. Ordet "bromsassistans" kommer ganska högt upp på listan... OT: "krokodiltårar" är ett vanligt exempel på ett ord som kan betyda sin motsats.

    Men att avsiktligt ge intryck/ljuga/påstå att bilen har funktioner som den inte har är aldrig OK oavsett vilka ord man använder.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Ja, Mr.O, från firma till privatperson är lagen övervägande på köparens sida, även om inte alltid ev upprättelse utkrävs till fullo. Se tex råd och röns svarta lista...
    Dock ville jag visa upp båda sidornas argument, och det KAN finnas ärliga misstag. Det som stör mig mest är lögner om säkerhetsfinesser som TCS, antisladd, adaptiv farthållare och autobroms. Inte så lätt för alla att kolla under en provkörning.

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag tror att en stor anledning till alla dessa fel i utrustningslistorna är Blockets fel. När man lägger in en annons så erbjuder de sig att automatiskt fylla i utrustningslistan.
    Jag sålde svärfars bil nyligen, en Subaru Forrester. Den listan innehöll mängder med fel så jag fick systematiskt gå igenom den och jämföra med bilen.
    Blocket påstod att den hade Apple CarPlay och Android Auto trots att det inte ens fanns att få på bilen.
    Jag gissar att många tycker det är en väldigt bra idé att få listan ifylld och bara trycker "OK" och tänker sen inte mer på det.
    De bilar däremot där det står skrivet "fullutrustad" på sura Linears så blir man helt klart lite sur.
    Å andra sidan har jag köpt ett bar SAABar billigt där jag listat ut att bilen haft taklucka trots att detta inte stått i annonsen

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Egentligen är det väl extremt ovanligt att en bil är fullutrustad. Ju mer utrustning det finns att tillgå ju svårare blir det att uppnå. Att det dessutom finns så kallad extrautrustning som inte fabriksmonterades gör saken svårare. Dessutom kommer det ny utrustning hela tiden. Hur många "fullutrustade" Saabar i annonserna har tex Bluetooth handsfree, bensin/diesel parkeringsvärmare osv...

    För övrigt kan det nog vara svårt att enas om vad som skall avses med "fullutrustad", alltså vad skall ingå. Tex krävs automatlåda eller kan någonsin en manuell vara fullutrustad? Det kan nog diskuteras i det oändliga.

    Om jag ser att det står "fullutrustad" i en annons då vet jag att det finns en överdrift/bluff/lögn. För det finns i princip inga fullutrustade bilar. Det är en varningssignal, för det är säkert inte den enda. Man vet att säljaren inte är ärlig. Och den kunskapen är ju bättre att upptäcka innan man köper än efter.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Fast det finns ju bilar som är fullutrustade. Till min Lexus LS fanns det bara en enda sak att få som utrustning, eftersom de LS som såldes i Sverige redan hade allt utrustning som fanns (tex luftfjädring och elvärme i baksätet). Det enda tillvalet var glastaklucka. Tror detsamma kan ha gällt även de mindre modellerna under några år. De modellerna som kom senare hade mer konventionell japansk struktur, med ett par "paket", och något tillval till det.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    En automatlåda krävs ju GIVETVIS inte då det ju är en nedgradering av bilen. XD

    Men ofta är det ju så att man inte kan "fullutrusta" bilen då en del utrustning gör att man inte kan lägga till annan utrustning, på saab vet jag inte omd et finns så mycket sådant men man kan väl tex inte ha premiumläder och ventilerade stolar samtidigt ? ..på tyska premiumbilar brukar det vara VÄLDIGT mycket som är så.

    ..men mindre nogräknade bilhandlare (de flesta alltså) skriver ju gärna fullutrustad på alla bilar som har något mer än standardutrustningen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Ante mig att vissa skulle reagera. Man kan ju inte ha både manuell och automatisk växellåda. Så är det ju med en hel del saker. Men då får man väl konstatera att det är OK om viss utrustning saknas på en fullutrustad bil.

    Ang bilar som säljs i ett enda utförande är de väl alltid fullutrustade om man ser det så.

    Men om nu någon monterar bränsledriven parkeringsvärmare och avtagbart drag på en sådan bil är den inte fullutrustad längre? Eller kallas det extrautrustad så fort man har något som inte levererades från fabrik? Eller blir det så att denna bil är fullutrustad och alla andra plötsligt inte är det?

    Ibland får man nästan känslan i annonser att bara ratten är kvar är bilen ovanligt välutrustad och unik. Tänker på när man räknar upp långa listor med standardutrustning som alltid finns. Typ ABS, centrallås osv...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Samtidigt vet jag inte hur många gånger man annonserat ut en bil och folk mailat frågor typ "har den ABS ?" fast typ alla svensksålda bilar från denna sida av milennieskiftet har det.

    Dessutom söker folk tydligen på vissa ord, typ "elhissar", det tycker man ju som gammal saabförare är en självklarhet men enklare bilar hade inte alltid det som standard in på 00-talet,
    speciellt inte bak.

    Min sopel har första ägarne kryssat till två saker när den var ny, fjärrlås och elmanövrerade backspeglar, den är iofs från 1999 men det var inte standard på astran då tydligen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Fotgängarens lag - rena vansinnet?
    Av haveri i forum Off Topic
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2021-08-19, 17:56
  2. få rutorna riktigt rena
    Av aeroamilon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 08:38
  3. Hur håller ni era cabbar rena
    Av Allan K i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 11:02
  4. Kryptisk utrustningsinfo i bilannonser
    Av Packe i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 08:25
  5. Moral angående Bilannonser
    Av Mcgromit i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-31, 13:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •