Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byta automatlåda OG9-5 -02 > -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Byta automatlåda OG9-5 -02 > -05

    Hej alla !
    Behöver goda råd ang. byte av defekt aut.låda i en 9-5 SC , 2002 (2.3 lit).

    Till mitt förfogande har jag en komplett 9-5 SC , 2005 (2.3 lit) ; den har en 'SenTronic' aut.låda (paddlar på ratten), som fungerar bra.

    (Själva motorn i -05an har skjuten cylinderlock-packning, och -02an har trevlig utrustning som gör att jag hellre lagar den, än -05an).

    Skulle behöva flyttas t. -02an :

    Ratt
    Instrumentpanel
    Spakreglage ("växelspak") m. 'panel'
    Nån (några?) databox , antar jag ??
    Vxl lådan itself.

    Har jag missat nåt ?

    Tacksam för alla välmenande råd o synpunkter.
    Senast redigerat av Z-GEN den 2021-07-30 klockan 20:17. Anledning: Rätt stavning i rubrik

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Det är samma automatlåda i 9-5 sedan 2002, FA57 som Saab kallar den (Aisin kallar den AW55), dock med mindre hårdvarurevisioner.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    12120
    finsn väl nån tråd när nån gör det bytet för att få paddlarna ? var inte helt enkelt vill jag minnas, men det gick tillslut, troligen finns det mycket info om du kan hitta den tråden.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Det är samma automatlåda i 9-5 sedan 2002, FA57 som Saab kallar den (Aisin kallar den AW55), dock med mindre hårdvarurevisioner.
    TACK !
    *VERKLGEN* UPPSKATTAT !

    Då vågar jag mig på en följdfråga :

    Kan du utveckla detta något lite :

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Börja med att kolla vilken version av lådorna du har, dvs den beteckning som följer växellådskoden FA57.

    Ska även stå versionsnummer på växellådans styrenhet.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    88
    Hur gick det med bytet? själva ombygnationen är plug and play och det är jobbet att byta ut delarna som är det jobbiga. Att programera och parametersätta är det roliga för att senare provköra se att det lyckats. Jag har gjort detta jobb nyligen med att uppdatera bilen med paddlar, och vem som helst kan göra denna ombyggnad som har lite vana att skruva.
    Saab 9000 CDE T ordningställand till Nyskick
    Saab 9-5 Aero "Metodbilen"
    Saab 9-5 Aero "Övningsbilen"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Är ventilpaketen utbytbara mellan olika AW55 lådor? Min AW55 som rullat 24k mil med tveksam omvårdnad (typ aldrig bytt olja) skulle behöva ett nytt ventilpaket inbillar jag mig. Klassiska symptom som hård växling till 3an och att lådan funkar mycket bättre kall än varm. Jag kan väl leva med dessa brister på en 20k kr bil men om det skulle hjälpa med nytt ventilpaket är det relativt enkelt att göra vad jag hört?
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    De saker som jag kommer på behöver bytas iom byte till "sentronic" är väl SID (till 2003, eller bygga om till 04-05) samt spakställ. Troligen behöver också styrboxen för TCM bytas, såklart.

    Hård växling brukar jag lösa genom att byta olja, köra 10-20 mil och konstant växla upp och ner, sen byta olja igen.
    När du kör och växlar så skall du köra t.ex. 60, växla från 1:an upp till 4:an, och sen ner igen. Öka farten till 80 och växla från 2:an upp till 5:an och ner igen. Gör så 10-20 gånger så ökar oljans temperatur kraftigt och ventilpaketet sköljs ur. Det är ett drygt jobb, men min erfarenhet säger att det brukar bli precis lika bra som en sköljning av lådan. Ju längre du orkar och kan göra det, desto bättre. Har du OpenSID kan du hålla koll på växellådsoljans temperatur. Går den över 100 grader brukar lådan bli lite ledsen, men det skall inte vara farligt (man märker att växlingskvaliteten minskar).
    De flesta som kör automat kör i D-läget (såklart) och växlar aldrig manuellt. Det gör att lådan inte så ofta växlar neråt mer någon enstaka växel och sen börjar rulla. När växlar tvingas i både nedåt och uppåt så tvingas ventilerna i båda riktningarna med lite tryck på sig vilket cirkulerar oljan bättre.

    4 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    TCM behöver bytas eller programmeras om (verkar gå att klara sig med bara omprogrammering mellan 2002 och 2003, men eftersom omprogrammeringen av TCM är känd för att misslyckas ibland så skulle inte jag vilja göra det på originalboxen).

    Sedan behöver kombinationsinstrumentet bytas ut också, samt spolarbehållarens nivågivare (och rattknapparna förstås, de var ju själva poängen)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Ok det ska jag testa. Jag har bytt olja flera gånger nu (4 liter per gång) och den är ju lite bättre men ibland kan den bete sig dumt. Hårda nedväxlingar och växlar till 3an med en hammare. När den är kall så funkar den rätt bra så den kan om den vill, dvs troligtvis inga mekaniska fel mer än bråkiga/slitna solenoider. Byter inte Saabfolk ventilpaketen som alla andra får göra som kör AW55?

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    De saker som jag kommer på behöver bytas iom byte till "sentronic" är väl SID (till 2003, eller bygga om till 04-05) samt spakställ. Troligen behöver också styrboxen för TCM bytas, såklart.

    Hård växling brukar jag lösa genom att byta olja, köra 10-20 mil och konstant växla upp och ner, sen byta olja igen.
    När du kör och växlar så skall du köra t.ex. 60, växla från 1:an upp till 4:an, och sen ner igen. Öka farten till 80 och växla från 2:an upp till 5:an och ner igen. Gör så 10-20 gånger så ökar oljans temperatur kraftigt och ventilpaketet sköljs ur. Det är ett drygt jobb, men min erfarenhet säger att det brukar bli precis lika bra som en sköljning av lådan. Ju längre du orkar och kan göra det, desto bättre. Har du OpenSID kan du hålla koll på växellådsoljans temperatur. Går den över 100 grader brukar lådan bli lite ledsen, men det skall inte vara farligt (man märker att växlingskvaliteten minskar).
    De flesta som kör automat kör i D-läget (såklart) och växlar aldrig manuellt. Det gör att lådan inte så ofta växlar neråt mer någon enstaka växel och sen börjar rulla. När växlar tvingas i både nedåt och uppåt så tvingas ventilerna i båda riktningarna med lite tryck på sig vilket cirkulerar oljan bättre.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Just 2002 var väl känd för att ha ett sämre ventilpaket så det kan absolut vara det som är problemet, men jag skulle testa att "motionera" lådan rejält först. Jag har fått några riktigt sura lådor att bete sig betydligt mer civiliserat efter en rejält motionsrunda.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 02:21
  2. vad blir enklast?? byta motor elr byta delar?
    Av Sketstopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 17:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •