Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Får inte ur P läget 9-3 automat 2002

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    4743

    Får inte ur P läget 9-3 automat 2002

    Hej.
    Har en 9-3 Aero cab automat -02
    Problemet kom idag när vi hade varit ute och åkt en sväng så märkte jag när jag skulle lägga i R för att backa in i garaget att det var trögt att få i R. Väl inne i garaget var det lika trögt att få i P. Sedan var det stop. Får inte ur P och inget ”klickande” när jag trampar på bromspedalen. Är det någon som vet vad det kan vara? Säkringen som instruktionsboken hänvisar till är hel.
    Tack på förhand
    Mvh Daniel

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Har du provat att trycka ner nödknappen bredvid spaken för att tvinga ut växelspärren mekaniskt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    4743
    Ja det funkar. Men det där klickljudet när man trycker på bromspedalen är borta. Måste väl vara någon givare,relä som är fel? Men vart sitter dom må tro ?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Fungerar bromsljuset?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    4743
    Ja det funkar.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Trögt kanske betyder att vajern är kass eller att växelväljaren på lådan kärvar?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    4743
    Ja det skulle det kunna vara men när jag trycker ner nödknappen går det bra.
    Det måste vara något elfel. Det klickar ju inte längre när jag trycker på bromspedalen så jag kan inte trycka in spärren på växelspaken. Jag fick den att ”klicka” en gång i går kväll och då kunde jag växla. Sedan släppte jag upp bromspedalen och tryckte ner den igen men nu är det låst igen. Det måste väl sitta en brytare någon stans som ger signal till växelspärren att när man trycker på bromspedalen så frigörs spärren. Eller är jag helt ute och cyklar?

  8. #8
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Det som får solenoiden att dra är:
    •Batterispänning (får man anta att du har)
    •Säkring nr 1 hel (var det den du kollade?)
    •Bromsljuskontakten sluten vid nedtryckt bromspedal
    •Mikrobrytare i växelväljare sluten
    •Jord till solenoiden
    •Kontakt H6-4 i mittkonsolen hel (där passerar jord och manöverspänningen till solenoiden)

    Ett liknade fel drabbade mig för många år sedan på min 9-5 01 SS. Förstod var felet fanns då det hjälpte att trycka panelen ovanför pedalerna uppåt. Det var anslutningen till bromsljuskontakten vid pedalen som hade rört sig en bit ut från kontakten precis så att spärren inte släppte ibland. När jag tryckte panelen uppåt låg den an mot ledningen som i sin tur tyckte tillbaka anslutningen mot kontakten och funktionen återkom så länge jag hade tryck mot panelen. Det var bara att lätta på panelen och trycka fast anslutningen mot kontakten så fungerade allt. Men du verkar ju ha bromsljuset i funktion, så då kan det inte vara det.
    Senast redigerat av Borealis den 2021-07-31 klockan 00:20. Anledning: tillägg
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    4743
    Batterispänning har jag.
    I instruktionsboken står det att man ska kolla säkring nr 12, och den är hel.
    Bromsljusen funkar.
    Det är väl och försöka riva mittkonsolen och se om jag hittar mikrobrytaren.
    Vid bromspedalen sitter det 2 st ”brytare”
    Tyvärr är jag kass på el men får göra ett försök.

  10. #10
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Den andra kontakten vid bromspedalen är till farthållaren om jag inte missminner mig. Säkring 12 går till kontrollen av automatlådan, medan säkring 1 går till bromsljus och annat man vill ska följa nedtryckning av bromspedalen, t ex frigörande av växelväljaren.

    Att du fått spärren att släppa en gång (och fungerande bromsljus) pekar mot att säkringarna är hela. Låter mer som det är ett avbrott/glapp efter bromsljuskontakten. Har du provat att rucka på växelväljaren när den sitter fast för att se som det kan påverka mikrobrytaren? Ett ev glapp kan förstås vara i kontakt H6-4, men kanske mindre sannolikt. Har inte själv någon erfarenhet av trilskande mikrobrytare, men det finns säkert andra här som fördjupat sig i detta.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    4743
    Nu har jag provat och lossat ryckt lite i kontakterna men inget händer.
    Säkring 1 står det i instruktion att det är,
    Heated rear window heat mirror.

  12. #12
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Jag läste slarvigt: Ser nu att du har en 9-3, medan jag utgick från 9-5. My bad. Då är det precis som du säger ang säkringen. Det är nr 12 som går till bromsljuskontakten. I övrigt ser den delen av kretsen ut som 9-5. (Anslutningen i mittkonsolen heter dock H6-8.) Innan du ger dig på mikrobrytaren kan du mäta att du har 12 V mellan stift 5 i den kontakten och jord när pedalen trycks ned. Om det finns 12 V där då så är ledningen från bromspedalen och dit hel och då är det sannolikt mikrobrytaren som felar.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    4743
    Ursäkta min okunskap men hur räknar man stiften i kontakten.
    1,2
    3,4
    5,6
    Var inne på Saab verkstad idag men de har inte varit ute för detta tidigare sa dom och nu är det semester och är fullbokade dom närmsta veckorna efter semestern tyvärr. Är det någon som har instruktioner på hur man skruvar isär/ bort växelspaken om jag behöver byta solenoiden. Jag får väl börja med det billigaste för solenoiden ca 1200kr och växellägesgivaren ca 2900kr. Något annat bör det väl inte vara tycker jag. Men det finns det säkert. Vill ju åka lite mera cab innan sommaren är över.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    4743
    Kan meddela att jag har ström fram på stift 5 när jag trycker på bromspedalen så då måste det väl vara solenoiden/mikrobrytaren som felar.
    .Fick tag på en solenoid/mikrobrytare på skroten från en 9-5a som är samma nr på som min så ska försöka byta och prova den.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    23
    Medlem#
    4743
    Kan meddela igen att solenoiden/mikrobrytaren är bytt med gott resultat
    Tack alla ni som hjälpt mig med tipps och råd.

    2 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •