Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byte av växelspak, hur gör man? OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    56

    Byte av växelspak, hur gör man? OG9-3

    Har just hämtat en låda på posten (från SDCC) med bla en växelspak, damask i läder med läder knopp. Men hur tusan får man loss den gamla växelspaken?

    Saab 9-3 -99
    Saab 9-3 SS 2003, Svart så klart!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Lite info tror jag du hittar här.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    56
    Om jag fatt det hela rätt så är själva knoppen bara fast tryckt på växelspaken.
    (Vad betyder break the bond?)

    Knob
    Use a rubber grip wrench to twist the knob and break the bond. In my case, the knob cover came off first . Once the knob is off, remove the knob and everything that's attached to it, and put it on the new shifter rod. Note the position of the gear markings on the knob.



    Dvs om man tar en polygrip och skruvar/bänder så skall knoppen lossa från växelspaken och då kan man ta bort damasken och "backlyften".

    Eller? Håller grejorna/bussningarna nere i "andra ändan" av växelspaken för lite våld?

    Jag var just ute och kände lite på knoppen. Precis som i beskrivningen har mitt ytterhölje på knoppen lossat.
    Saab 9-3 SS 2003, Svart så klart!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Holger
    Om jag fatt det hela rätt så är själva knoppen bara fast tryckt på växelspaken.
    (Vad betyder break the bond?)
    Break the bond betyder nåt i stil med "bryt försegling" eller vad det nu kan vara i ditt sammanhang, orkade inte läsa hela texten
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    737
    Jag citerar mig själv:

    Det absolut lättaste är att köpa hela skiten, knopp, damask mm, från SDCC. Lägga i neutralen, lossa damasken längst ner, ta ett stadigt tag under knoppen och dra (hårt) rakt upp. Sätt dit den nya, klart... Ni ska alltid krångla till det
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Byta växelspak OG 9-3

    Hej! Köpte en ny komplett växelspak med damask men blir lite fundersam på hur man får lös den gamla Jag kanske är dålig på att söka men hittade bara trådar om att byta själva knoppen. Någon som har tips eller en länk? Mvh/Sven

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Det ser ut som att du kommer att ha att göra några timmar.
    https://saabwisonline.com/a3/wis/9-3...hanism-manual/
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Är det damask, knopp och plaströret med backspärr? Isf drar du bara den gamla rakt upp och sen monterar den nya.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •