Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Fråga ang. E85 i Biopower OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Fråga ang. E85 i Biopower OG9-5 B2x5

    Tjena! Har en fundering angående att köra på etanol, har en saab 9-5 2,0t biopower -06 och ska köra tur och retur till Jämtland om ett par dagar (ca 140 mil totalt då). Köpte bilen för ungefär 2 år och kört ett par tusen mil sedan dess och har aldrig tankat e85 under min ägo, föregående ägaren brukade göra det ganska regelbundet. Min fråga är , är det värt att tanka etanol då inför en sådan långkörning, (oroar mig då jag hört nån gång att etanol sliter mer på motorn och kan ge problem med spridarna?) Har servat med olja o filter var 1000:e mil hittills och senast för ungefär en vecka sedan, men har t.ex. inte tagit ner tråget och rensat silen under min ägo och har alltså ingen koll på skicket där.
    Ursäkta lång text, är hypokondriker när det gäller bilen och övertänker säkert det mesta..

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Riskfritt skulle jag säga. Om det är värt det får du väl räkna på. Etanolpriset vid pumpen x 1,3 bör ge en indikation jämfört med BF95.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Motorn klarar av et utan problem.
    Är du orolig för att spridarna skall klegga igen så tanka var femte eller tionde tank med vanlig bensin, i övrigt är det bara att tanka E85 och vara glad över den extra effekten du får.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Okej då testar jag o köra det då tack för svar !

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    När jag och andra i familjen hade egenkonverterade og9-5 körde vi uteslutande på E85. Aldrig upplevt några problem, och familjen har kört väldigt många mil på E85. Då skall man också betänka att ingen av oss hade ”äkta” BioPower-bilar utan egenhändigt konverterade.
    Slutsats: bara kör på E85, motorn får trevligare karaktär och på långkörningar kan det absolut löna sig. E85 är sämst i stan där det är mycket start/stopp/accelerationer.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag fattar inte att ryktet om E85 fortfarande hänger kvar.
    Dom sköt sank på etanolen ganska effektivt.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag tror den största anledningen till att ryktet finns kvar heter Ford.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Nyfiken, vad går du på annars när det gäller din bil. Instruktionsboken eller "något du hört nån gång"???
    Citat Ursprungligen postat av Wztrbrg Visa inlägg
    Min fråga är , är det värt att tanka etanol då inför en sådan långkörning, (oroar mig då jag hört nån gång att etanol sliter mer på motorn och kan ge problem med spridarna?)
    Läs instruktionsboken. Kan du hitta en enda orsak där att inte tanka bensin eller inte tanka E85? Gör som det står där. Det gör jag.

    Om du inte orkar läsa hela instruktionsboken tar jag snabbversionen här:

    1. Biopower är byggda och avsedda att köras på E85.
    2. Dessutom kan de köras på bensin om man inte får tag på E85.
    3. De som önskar sämre prestanda och vill förstöra miljön med fossila bränslen kan göra det lagligt genom att köra på bensin.


    Jag har 2st og 9-5 biopower och en biopowerkonverterad ng 9-3. Tankar E85 året om år ut och år in oavsett om det är +30C eller -30C ute och det fungerar utmärkt.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag tror den största anledningen till att ryktet finns kvar heter Ford.
    Absolut är det så!
    Har 3 bekanta med Ford E85-bilar.
    En har alltid kört på E85 och bara haft mindre problem, men har blivit avrådda från att köra på E85 av aukt. verkstad.
    En har konstanta problem men _vill_ köra på E85 men avråds konstant av aukt. verkstad.
    En kör nästan uteslutande på bensin, troligen efter inrådan från verkstad, där vet jag inte säkert.

    Men, det alla hört är att det är E85 som det är fel på, absolut inte bilarna. Nähädu, för E85 är fullt med jag vet inte vad så det _förstör_ bilarna. Hade det bara varit bra E85 hade det aldrig varit något problem sörru, men det är, jag vet inte vad i E85 så låt bli att köra på det, förstår du, det funkar inte alls, det är bara skit... Ja, ni fattar.

    De som envisas får också problem. Adaptionen funkar så dåligt så jag fattar inte vad de gjort. Spridare kläggar igen av någon anledning och ja, herrejisses vad problem de har, men Ford skyller allt på E85, inte på att de själva är värdelösa.

    När det sen spiller över på SAABs BioPower-bilar blir man bara sur, och nu har de snart dödat E85 fullständigt som bränsle. Snyggt jobbat Ford!

    6 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Jag brukar inte slänga skit på andra märken, men i fallet Ford och E85 har jag för många dåliga egna erfarenheter för att låta bli.

    Mor och far köpte en flång ny Ford Focus 1.6 FlexiFuel i september 2002. Passade sig inte för morsan att köra runt med en gammal Jetta utan katalysator när hon då jobbade på miljökontoret i kommunen.
    Denna bilen hade dom fram till sommaren 2015 då vi skickade den på skroten efter 32 000 mil.

    Förutom att generatorn havererade efter bara 50 mil så gick det ändå ganska problemfritt de 2-3 första åren, men sen började problemen.
    Brända ventiler hände vid 3 tillfällen har jag för mig, varav sista gången var då jag dömde ut bilen helt eftersom toppen då även hade tagit ganska mycket stryk. Tändspole byttes vid ett flertal tillfällen under åren. Igensatta spridare hörde till vanligheterna. Byte av topplock pga kamaxellagringarna som gått ner sig pga dålig smörjning.

    Vi körde uteslutande på E85, och bara en tank bensin var 1000:e mil. Detta fick vi dock sluta med de sista åren eftersom ECU inte klarade av att adaptera för bensin. Ford-verkstaden kunde inte lösa problemet, utan som jag minns det lutade det åt ny ECU för att lösa problemet...

    Jag ska inte hänga ut verkstaden då jag inte tror det är samma ägare längre. Men mantrat var hela tiden att inte köra på E85, när ventilerna gick var det "otur" varje gång. När toppen fick bytas pga dålig smörjning försökte de anklaga oss för att ha slarvat med oljebytena och använt fel olja. När vi förklarade och visade att vi haft bilen inne hos dom varje service sedan ny så var det inte längre slarv med service och fel olja som var orsaken....utan bara lite klassisk otur igen.

    Jag kan göra listan lång med ännu fler saker, men det får vara bra sådär.

    Idag kör morsan en 9-3SS 2.0t Biopower och är helnöjd

    7 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Man kan väl helt enkelt säga att de som köpte en Ford FlexiFuel hade otur, överlag

    3 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    De som köper Ford har fortfarande ofta otur. Det rapporteras återkommande om deras otur i bl a ViBilägare. En del har helt enkelt otur när dom tänker som någon sade. Har man intresse för bilar så läser man på före köp och då går Ford bort alla gånger. De jag känner som haft otur och köpt Ford har ofta haft argumentet att de fick mycket för pengarna. Det kan se ut så i bilhallen men i längden så blir det alltid dyrt att köpa billigt skit.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det som gleggade ner spridarna var väl röd färgen som pytsades i , oreglerat.
    Nu är spec. mer hård och felet borde vara borta. Men nu är det ingen som tankar E85.
    Så den ligger väl och blir dålig i tankarna på bensin stationerna istället

    Ford var först med E85 bilar så dom borde väl lärt sig något undertiden tycker man.

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Fortd var även tidiga med serieproduktion av bilar över huvud taget, så man tycker ju dom borde lärt sej något under tiden pga det också

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Instämmer med ovanstående. Jag har kört nästan uteslutande E85 i min 9-3 BioPower i över 14000 mil, och i min Dacia Sandero, snart 15000 mil. "Farorna" med E85 är löjligt överdrivna.
    Jag vet andra som också kört lika länge på E85, och som haft problem, men det har varit tämligen triviala fel, som tex 4 spridare efter 13000 mil. 20 minuters jobb, under 1500kr i material (autodoc).
    Men mediernas (Bonniers) propagands dödade E85 i Sverige.

    Att Ford är dåliga i alla kategorier (motor, låda, upphängningar, rost, bromsar, elektronik, kupé osv) vet väl "alla" som jobbat med bilar?

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Västra Stockholm
    Inlägg
    43
    Medlem#
    11629
    Har också kört på E85 utom i Tyskland där vi inte hittade så många tankställen. Vad jag tänkt på är att alltid ha full tank då bilen får stå ett tag, mindre risk för att luftens fuktighet går in i spriten. Jag undrar om folk som har problem med E85 inte gör så eller bara tankar små skvättar för då kan man få mycket fukt i E85 vilket inte är bra.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    egenkonverterade og9-5 körde vi uteslutande på E85
    Hur gjorde ni den konverteringen?, funderar i dom banorna med min Aero -03
    SAAB 9-5 Kombi, 2,3 Griffin, 2010, Tech2
    SAAB 9-5 AERO, 2,3, 2003

Liknande ämnen

  1. Skillnad Biopower 2,0t vs 2,3t B2x5
    Av vectorkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-04-22, 22:50
  2. Lila beläggning tändstift B2x5 BioPower E85
    Av Henke1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-06-25, 02:51
  3. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50
  4. [LÖST] En fråga om GLT och justering B2x5
    Av wAx i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •