Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bromsklossar & Bromsskivor, som "fastnar".

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Bromsklossar & Bromsskivor, som "fastnar".

    Hej!

    Jag har 2st (9440) ng9-3 SS TTiD MY2011. Dessa står bredvid varandra på garageuppfarten. Båda har 314mm bromsar fram & 292mm bromsar bak.

    Den ena som används mest, där blir det ganska ofta ett "donk" från bromsarna varje gång man kör iväg efter den stått ett dygn, klossarna har fastnat mot skivorna och det känns när man rullar igång.

    Den andra som används mycket sällan, kan stå en månad utan att användas med handbroms dragen, med som det då blir, ytrost på skivorna, och när man kör iväg så har inget fastnat.

    Den ena har TRW skivor och Brembo belägg.

    Den andra har nog SAAB Original skivor och belägg, om jag kommer ihåg rätt.

    Beror detta fenomen på sammansättning i skivor och/eller belägg? Eller är det att klossar och/eller OK glider dåligt? Den som rullar mest har ju såklart även mest utsatt för slitage, "väder och vind". Så den ska jag serva och smörja bromsarna på i det närmaste och då kanske detta fenomen försvinner. Men när jag tänkte på det, så tänkte jag att jag ställer en fråga.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Vilken är det som fastnar? Saab Original? Är det fram eller bak det sätter sig?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Det är daily drivern med TRW & Brembo. Finåkaren har SAAB original.

    Vet inte riktigt var det sätter sig. Men skulle kunna gissa på bak.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Idag har jag gjort bromsservice bak på den bil som bromsarna brukar fastna lite lätt, efter att stått stilla ett tag. Demontering av bromsok, rengöring, smörjning och återmontering. Allt såg fint ut och ingen snedslitet eller rostigt.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Fastnar det på det viset så beror det oftast på mycket järn i friktionsmaterialet. Olika tillverkare har lite olika recept och det måste inte betyda att det är nå fel.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Använder du handbromsen eller inte?

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag använder handbromsen på båda bilarna. Flyttade i förmiddags lite snabbt den bilen som det brukat fastna på. Den hade då stått några dygn i det regn och busväder vi fått här på västkusten, men den stod i lutande plan samt att jag hade lite brått, så jag noterade inte fullt ut. Men efter bromsservicen (rengöring och smörjning) så kändes det inte som något fastnat ryck. Ska inte ropa hej, får analysera några ggr till.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Nu har båda bilarna stått några dygn. Under tiden har det regnat småspik och varit busväder. Så skivorna har blivit ytrostiga. Idag behövde båda köras med, då jag bokat in beiktning av dem på förmiddagen. Båda bilarna rullade direkt från garageinfarten utan bromsryck. Så något kärv med beläggen borde det då varit, samt att rengöringen och uppsmörjningen har gjort nytta. Den som brukade fastna bak hade noll i bromskraftsskillnad bak, både för fotbroms och handbroms.

    F.ö. gick båda TTiD bilarna genom besiktningen utan anmärking.

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Radio alltid i "telephone" läge efter demonteriad "mobilhållare" OG9-3
    Av temptest i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-09-25, 14:18
  2. 16" bromsskivor till 16" fälg till 9-5 -05
    Av spetz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 08:04
  3. [LÖST] Styrningen "fastnar" NG900
    Av inuz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •