Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Guide: Uppgradering Audio System 1 (AS1) till AS3, OG9-5 SS 2001

  1. #1
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223

    Guide: Uppgradering Audio System 1 (AS1) till AS3, OG9-5 SS 2001

    Min 01:a hade Audio System 1 när jag köpte den 2006. Den hade inte ens radio när den var ny. Den står som ”förberedd för audio system 1” när man söker på VIN. Någon gång senare monterades radio, och det som fanns förberett var det enklaste systemet med högtalare i instrumentpanelen och bakdörrarna, totalt fyra stycken. Förstärkaren är i detta system integrerat i huvudenheten med radio och CD-spelaren (ingen kassettbandspelare). Detta system kallas som många vet också Popular.

    Bilen är gammal, men liksom många andra på detta forum vill man ju alltid tweaka det man kan om det inte materialet kostar alldeles för mycket – sin egen arbetstid värderar man ju till noll om motivationen är den rätta. En dag kom ingivelsen över mig: jag ska bygga om ljudsystemet från AS1 till AS3 om det verkar görbart utan allt för stora ingrepp i bilen och om jag får tag på högtalare och slutsteg. Jag började studera tillgängliga scheman för att få grepp om vad som skiljer de olika systemen. Det har avhandlats i andra trådar och på andra forum. Efter en tid kunde en forummedlem få fram de högtalare, slutsteg och en huvudenhet som sitter i AS3 och då drog projektet igång.

    I kort sammanfattning är bestyckningen/skillnaden mellan AS1 och AS3 följande:
    AS1: 4 högtalare (2 i instrumentpanel och 2 i bakdörrar), huvudenhet med inbyggt slutsteg
    AS3: 9 högtalare (3 i instrumentpanel, 2 i framdörrar, 2 i bakdörrar, 2 i hatthyllan), separat slutsteg, ny huvudenhet
    Det är olika högtalarelement i AS3 jämfört med AS1, bl a eftersom AS3 delar upp frekvensbanden mellan högtalarna.

    Detta är alltså enheter och högtalare som ska in i AS3:
    AS3_00a.jpg


    Så vad finns kablerat i original (AS1) som kan användas i AS3?
    De fyra högtalarnas kablering i AS1 finns och kan användas i AS3
    Därtill finns kabel draget mellan högtalarplatsen i framdörrarna och den plats slutsteget ska sitta (vid passagerarens fötter, till höger). Kabeln avslutas med en 4-polig kontakt där båda högtalarna är åtkomliga. När dörrhögtalarna ska monteras: kom ihåg att demontera dörrpanelen längs perforeringen – annars blir det lite för tyst…
    AS3_00b.jpg

    Vilka högtalare saknar kablering?
    Centerhögtalaren i instrumentpanelen
    De två högtalarna i hatthyllan

    En av grundtankarna med den lösning jag valt är att med måttlig ansträngning kunna koppla ur systemet för att ev flytta det till en ny bil. Sen om det överhuvudtaget kommer att bli aktuellt får framtiden utvisa – men det var en del av utmaningen. Detta gjorde att jag valde att behålla en del kontakter istället för att stifta ur och flytta trådar.

    Huvudidén är att koppla isär huvudenheten från befintligt högtalarkablage och mellan dessa med nya kontakter koppla in AS3:s slutsteg, samt dra nya kablar till de högtalarpositioner som saknar dessa. Det innebär att ISO-kontakterna i botten av huvudenhetens korg måste demonteras och skiljas från varandra. Alla enheter förbinds med slutsteget genom en 39-polig kontakt. Den går att köpa, men delarna går på över 500 kr. I mitt fall återanvände jag den klippta kontakten som satt i slutsteget i original, samt skarvade på nya trådar och buntade samman med kabelband.

    Så här ser originalsystemet (AS1) ut:
    AS3_01.jpg

    Så här ska det bli:
    AS3_02.jpg

    Arbetsplatsen med härliga 28°…
    AS3_03.jpg

    Så här blev kabelstammen:
    AS3_04.jpg
    I stammens vänstra ände syns de två nya ISO-kontakterna och anslutningen till centerhögtalaren, samt de två just nu lösa trådar (grön och svart) som styr slutsteget (ON och MUTE), i högra änden: den 39-poliga kontakten, den 4-poliga till högtalarna i framdörren, samt ännu icke anslutna kablar till hatthyllans högtalare och spänningsmatning.

    Här ska slutsteget monteras:
    AS3_05.jpg
    Här syns originalkablage och nya trådar för +12 V. Kablarna lindade med vit tejp går till högtalarna i hatthyllan.

    Här är slutsteget på plats:
    AS3_06.jpg
    Notera den 4-poliga kontakten som går till framdörrarnas högtalare.

    Matningsspänning kommer via säkring 13 som är avsedd för just detta. Den är inte bestyckad, så det måste till kabelskor och en inkommande 12 V. Här hämtas den före säkring 11 som ska gå till bl a elmanövrerad stol, men sådan finns ej i min bil, plus matning till centrallåset. Alltså en relativt lågt belastad tråd att hämta matningen ifrån.
    AS3_07.jpg

    Här är jordpunkt G42, åtkomlig från luckan i instrumentpanelen på passagerarsidan (motsvarande säkringspanelen på förarsidan) där förstärkarens 0 V ansluts.
    AS3_08.jpg

    Här är även ny kabelstam på plats och resterande trådar anslutna.
    AS3_09.jpg

    Vy genom hålet för handskfacket där kabelstammens väg uppifrån och in i mittkonsolen syns.
    AS3_10.jpg

    De tre kontakter (till vänster) som ansluter huvudenheten ser ut så här innan ingreppet. Observera att den översta (röd) redan är ersatt i ett tidigare bluetooth-projekt.
    AS3_11.jpg

    Nu ska de två undre skiljas åt, vilket ordnas med kniv eller avbitare. Det är bara plast man ska igenom.
    AS3_12.jpg

    I den undre kontakten (ISO-A) behöver ett stift (nr 5) läggas till (svart tråd) och en inkoppling på befintlig förbindelse (stift 7) göras (grön tråd). Övriga strömtjuvar är tidigare upptäcktsresandes verk vid installation av hands-free.
    AS3_13.jpg

    Det finns förstås ännu mer detaljer i arbetet, men detta får räcka till en början. Finns det frågor svarar jag gärna.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Borealis den 2022-03-28 klockan 00:50. Anledning: lagt till mer info
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •