Sidan 3 av 23 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag pratar inte om priset för själva elen (elhandeln), utan om nätavgiften! Den du inte kan välja.

    Allt fler nätägare, inklusive min (Nacka Energi), har börjat med olika former av rörlig överföringsavgift. Så jag tjänar på att ladda nattetid, så långsamt som möjligt, även om jag har fast elpris:

    https://www.nackaenergi.se/images/Prislista_2021_.jpg
    Min elleverantör har inget annat än just fast pris när man väljer fast pris dygnet runt. Och jag vet att nätägaren Eon kan ta hur mycket de vill i avgifter. Kostnaden hos dem per år är högre än själva förbrukningen.

  2. #42
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag vet inte om du killgissar eller om du har andra data än vad de flesta forskare har.
    Här kan du läsa om problemen med att elektrifiera bilparken (och varför PHEV med biobränslen är en bra idé)
    https://www.sciencedirect.com/scienc...562?via%3Dihub
    Särskilt då:
    "Another challenge for substantially increasing the BEV share of the fleet is that a global scale-up of BEV production will increase the supply risk of important battery minerals. Achieving a 30% global market share of electric vehicles by 2030 requires a tripling of the current global supply of lithium, more than a doubling of the cobalt supply, and an almost 50% increase of the nickel supply [42]. Switching 100% of today’s automotive production to BEVs based on state-of-the-art NMC 811 batteries (requiring considerably less cobalt and manganese than current NMC 111 cathodes) would deplete the current known and economically exploitable land reserves of lithium, cobalt, nickel, and manganese within 2 to 33 years [20]. This estimate does not account for battery use in freight vehicles or indeed for any applications where these minerals are currently used."

    Att tro att batteripriserna på lite längre sikt skall gå ner låter inte troligt. Just nu är priset lågt för produktionen har skalat upp och än så länge bryter man lättåtkomligt material. Extremt mycket högre efterfrågan och tilltagande svårighet att komma åt metallerna kommer driva upp priset, det kan jag lova (men också göra återvinning mer lönsamt, men det kräver att det kostar mer att bryta nytt, inte som idag, vilket då kommer driva upp priserna på batterier).

    Återvinning av batterierna befinner sig ännu på försöksstadiet. Att återvinna stora delar av batteriernas vikt är inte så svårt eftersom de innehåller mycket andra metaller, men just dessa svåråtkomliga metaller är också svåråtkomliga för återvinning:
    https://www.sciencedirect.com/scienc...14993714000037

    Det finns massor med forskning som pågår på ämnet, men man inte "där" än för storskalig återvinning. Ett problem är att nästan alla "LiION"-batterier i själva verket är unika produkter med olika sammansättning, vilket klart försvårar återvinningen i jämförelse med blybatterier.
    I princip all återvinning kräver också att man lakar ur metallerna, och det vill man inte att det görs någonstans där man inte bryr sig så mycket i miljön, för det är nog sjutton bland det miljöfarligaste man kan pyssla med!

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Och jag vet att nätägaren Eon kan ta hur mycket de vill i avgifter. Kostnaden hos dem per år är högre än själva förbrukningen.
    Jo, du har ju eon syd och deras (ocker-)prislista har ingen komponent som påverkas av hur du fördelar din förbrukning över dygnet:
    https://www.eon.se/content/dam/eon-s...syd-210801.pdf

    Så där skiljer vi oss åt. Min nätägare har just en sådan priskomponent, så min näträkning påverkas av hur jag portionerar ut min elförbrukning över dygnet.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-08-13 klockan 21:32.

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Att tro att batteripriserna på lite längre sikt skall gå ner låter inte troligt. Just nu är priset lågt för produktionen har skalat upp och än så länge bryter man lättåtkomligt material. Extremt mycket högre efterfrågan och tilltagande svårighet att komma åt metallerna kommer driva upp priset, det kan jag lova (men också göra återvinning mer lönsamt, men det kräver att det kostar mer att bryta nytt, inte som idag, vilket då kommer driva upp priserna på batterier).
    Här finns en liten paradox, i nästan alla fall som världen stått inför en råvarubrist så har det kommit fram teknik som ersatt bristvaran - för det har funnits stora pengar att tjäna på att utveckla och kommersialisera alternativa tekniker.

    Kobolt ser inte ut att bli något större problem på sikt: https://www.forbes.com/sites/jamesmo...h=15d744d146b4
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #45
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Föräldrarna hoppade på leasingkampanjen på en MG ZS EV , dom tog "luxury" varianten , 2000 mil/år , vinterhjul , försäkring och 7 års garanti , dom betalar 3200:-/månad vilket är mindre än vad dom tankar sin XC70 varje månad.

    Dom kommer kunna ladda på jobbet så elkostnaden kommer bli låg. Och ja har man en bil som är nästan gratis utan värdeminskning och man lagar allt själv så kanske det är ett billigare bilägande men ekonomin är svårslagen för en nyare bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det måste vara en törstig V70 de har, om den drar mer än 1,2l/mil.

    När det gäller privatleasing så är det sällan totala effektiva milkostnaden blir den avtalade månadskostnaden delat med milkostnaden för max körsträcka. De där avtalen är gjorda för att kunna smyga in extra kostnader, som t.ex. att de måste göra service hos resp bilföretag och att det i 99% av fallen kommer en tilläggspost vid återlämningen för skador. Återkom med totala milkostnaden när de gör sig av med bilen.

    Rent allmänt så är det naivt att tro att man man klarar sig under de verkliga kostnaden för bilen med privatleasing, det är få som lyckas vinna gentemot bilhandlare.

    Däremot så är det uppenbart att om man jämför med äpplen med äpplen så är en ny MG ZS EV högst sannolikt är en ren sparbössa jämfört med en motsvarande bränslebil om man har normala körsträckor och inte behöver dra släp.

    Om man jämför äpplen med äpplen så har jag starka tvivel på att ekonomin för en ny elbil är bättre än för en begagnad elbil, nu när priserna börjar komma ner lite på begagnatsidan. Trots att priset på begagnade elbilar än så länge hålls uppe av det lilla utbudet, speciellt på sådana med vettig räckvidd (men det håller på att ändra sig), och det stora suget.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #47
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Ja det är en XC70 3.2 rak bensinsexa med AWD så den dricker mycket soppa. han snittar 1.3L milen.

    Service ingår i leasingavgiften så det kostar 0:- under dom tre åren dom har den.

    Jag är varken naiv eller dum , men för att köra en helt ny elbil i tre år så är det ett bra erbjudande , ge mig en annan kalkyl där en elbil kostar ca 120.000:- efter tre år. (Och ja jag fattar att det kan tillkomma kostnader och att totalpriset kan räknas först efter att bilen är avyttrad)
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Det är ju i vilket fall ett paradigmskifte vi står inför, när en splitterny bil ofta är billigare att äga än en 15år gammal.
    Visst om man kan meka, har tur, och kan fixa delar billigt på skroten (och värdesätter sin fritid till 0) plus korta årliga körsträckor, så blir nog den 15år gamla bilen billigare.
    En sådan "bang for the buck" har nog bilköpare aldrig vart i närheten av tidigare.
    Detta skifte kommer gå väldigt fort, när detta väl sjunker in hos allmänheten.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jo, man kan ju intala sig att det kostar 20% mer (enligt Hedins hemsida) i kapitalkostnad att köpa bilen än att leasa den med allt betalt. Antingen är deras ekonomiavdelning smått korkade eller så räknar de med att få in mer pengar än vad som är enkelt synligt.

    Billigare än 120000:-/3år, man kan skaffa en sådan här (för 65k, tillkommer utköpt batteri c:a 25k eller batterihyra): https://www.blocket.se/annons/stockh...es_ua/97042694 lär bli billigare att köra 6000 mil med. Även om man får räkna med extra laddstopp på längre resor (passar inte alla). Jag gissar på max hälften i kapital-kostnader (och lägre elkostnader).
    Senast redigerat av Långmilare den 2021-08-16 klockan 05:05.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #50
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Möjligt att den blir billigare, batterihyra kostar 599:-/månad om du kör 750 mil om året , kör du 1500 kostar det 899:-/mån (Finns inte pris för längre körsträcka så får räkna på detta) och med försäkring (kollade på farsan för att jämföra) går det på ca 1400:-/månad(Helförsäkring och batterihyra)

    Vad den där är värd om 3 år och när den gått 15.000mil kan jag bara spåna om , men jag skulle gissa att den kostar nånstans runt 30.000:- om inte batteriet är utköpt. Då är jag uppe i nästan 86.000:- efter 3 år och då har jag inte räknat in reparationer/däck/service.

    Men det är en mindre bil, hälften så stort batteri , ingen garanti dvs du får betala alla reparationer själv ,service, däckbyte och bromsbyte lär du säkert behöva göra på en 7 år gammal bil. Den saknar dessutom mängder av utrustning som MGn har.

    Billigare blir det nog , men du åker en mycket sämre bil (mindre , äldre , sämre räckvidd , sämre utrustning) och frågan är hur mycket billigare det blir?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    65k + c:a 25k ger c:a 90000:- i totalt inköpspris, borde försvinna betydligt mindre än 86000:- av detta om man säljer den efter 3 år. Kan dock finnas en poäng med att hyra batteriet om det börjar närma sig kapacitetsgränsen, eftersom den fortsätter att gälla så länge man hyr, samt det ingår dygnet-runt räddningsservice med bärgning till närmaste laddstation om man kör slut på laddningen.

    Notera, jag pratar bara kapitalkostnaden här i jämförelsen med MG ZG EV. Även om service ingår så tvivlar jag på att alla reparationer ingår på en privatleasad MG, men jag kan inte hitta deras villkor på nätet. Övriga kostnader borde vara till Zoe:ns fördel.

    Sedan är det två rätt olika bilar, men om man ska jämföra ny kontra begagnad elbil mera generellt så är det inte så fel - bilarna ligger i någorlunda samma prisskikt även om det är av olika anledningar. Kvalitén på MG:n är ett oprövat kort.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #52
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    65k + c:a 25k ger c:a 90000:- i totalt inköpspris, borde försvinna betydligt mindre än 86000:- av detta om man säljer den efter 3 år. Kan dock finnas en poäng med att hyra batteriet om det börjar närma sig kapacitetsgränsen, eftersom den fortsätter att gälla så länge man hyr, samt det ingår dygnet-runt räddningsservice med bärgning till närmaste laddstation om man kör slut på laddningen.

    Notera, jag pratar bara kapitalkostnaden här i jämförelsen med MG ZG EV. Även om service ingår så tvivlar jag på att alla reparationer ingår på en privatleasad MG, men jag kan inte hitta deras villkor på nätet. Övriga kostnader borde vara till Zoe:ns fördel.

    Sedan är det två rätt olika bilar, men om man ska jämföra ny kontra begagnad elbil mera generellt så är det inte så fel - bilarna ligger i någorlunda samma prisskikt även om det är av olika anledningar. Kvalitén på MG:n är ett oprövat kort.
    Vad menar du med alla reparationer? Däck och bromsar kommer inte behöva bytas under 3 år/6000 mil , torkarblad kommer dom säkert få bekosta men då pratar vi hundralappar.
    Vad är det för andra reparationer som inte ska ingå menar du då?

    Min uträkning var med batterihyra , köper du loss batteriet så hamnar du på som du räknat på ca 90tkr i inköp , sedan får du lägga på 18000:- för försäkring under tre år. Sedan service/reparationer/däck , jag tror fortfarande Zoe blir billigare , men det är inte med mycket marginal.

    Kvaliten på MG är orelevant eftersom den lämnas tillbaka efter 3 år och då fortfarande har fabriksgaranti.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Mja. Däcken riskerar du att få köpa en ny uppsättning av på 6000 mil - lusläs ditt leasingkontrakt, ofta finns ett krav på min mönsterdjup vid återlämning som är betydligt mer än det lagliga mönsterdjupet. 4mm är i leasingsammanhang ett vanligt krav för sommardäck, just för att de vill kunna sälja bilen vidare utan att någon klagar på att däcken är uttjänta.

  14. #54
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Mja. Däcken riskerar du att få köpa en ny uppsättning av på 6000 mil - lusläs ditt leasingkontrakt, ofta finns ett krav på min mönsterdjup vid återlämning som är betydligt mer än det lagliga mönsterdjupet. 4mm är i leasingsammanhang ett vanligt krav för sommardäck, just för att de vill kunna sälja bilen vidare utan att någon klagar på att däcken är uttjänta.
    Risken finns givetvis , men kör han 3000 mil per uppsättning kommer han troligtvis klara sig. Annars kostar Linglong 17" några hundralappar per däck .

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Om leasingavtalet nu godkänner linglong. Det brukar finnas formuleringar som förhindrar det. Men som sagt, kolla avtalet så undviker du negativa överraskningar.

  16. #56
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Det har jag givetvis gjort , däcken ska vara minst 4mm , jämnt slitage och ej regummerade.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Vad är det för andra reparationer som inte ska ingå menar du då?
    Oförutsedda reparationer, ofta beroende på att någon klantat sig. Dessutom med den skillnaden att när du inte äger bilen så kan du inte bara leva med problemet.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Min uträkning var med batterihyra , köper du loss batteriet så hamnar du på som du räknat på ca 90tkr i inköp , sedan får du lägga på 18000:- för försäkring under tre år. Sedan service/reparationer/däck , jag tror fortfarande Zoe blir billigare , men det är inte med mycket marginal.
    Du lär bi tvungen att betala försäkring oavsett vilken bil du har, men den kostnaden beror på ägaren. Och om man äger bilen kan man dessutom välja något annat än helförsäkring, om man vill.

    Jag skulle nog säga att skillnaden antagligen är betydligt mer än en tusenlapp i månaden.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Kvaliten på MG är orelevant eftersom den lämnas tillbaka efter 3 år och då fortfarande har fabriksgaranti.
    Om saker håller dåligt beroende på bristande kvalitet spelar det roll, men vi får se om så är fallet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #58
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Det jag kan tänka mig är Lack/fälg eller andra krockskador vilket man naturligtvis åtgärdar och oftast via sitt försäkringsbolag, åker man en 15 år gammal bil kanske man inte bryr sig men på en nyare bil så åker man inte runt med massa skador , så det behöver åtgärdas i vilket fall. Givetvis kan du välja att inte åtgärda om du äger bilen , men det är att försumma underhållet och inget man kan räkna in i en kalkyl.

    Klart du kan köpa en bil , köra med trafikförsäkring och skita i att underhålla och laga skador och andra fel på bilen men att jämföra det med att köra nytt?

    Jag vidhåller fortfarande att kvaliten är orelevant i denna diskussion , visst att du kanske får besöka verkstad flera gånger , men det har inget med kostnadskalkylen att göra eftersom bilen har garanti under dom tre åren som den körs.

    Jag säger fortfarande att det kommer troligtvis bli billigare att köra den där Zoe i tre år , men skillnaden är inte stor jämnfört med vad man får både i bekvämlighet vad gäller bilägandet och bilen i sig.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Det här med att vända på varenda krona hela tiden.

    Tror 99% av befolkningen hellre åker ny MG ZS än en 6 år gammal Renault.

    Javisst det kan hända saker på 3 år när man leasar. Självrisken är väl 7500kr.

    Finns ju helt klart risker med att köpa Renaulten också!

    Men i min mening att jämföra MG med en gammal Renault är bara dumt och snålt.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #60
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Då tillhör jag de 1 % av befolkningen som har som fortfarande gillar att köra bil.

    Att få köra sin og900 kan aldrig ersättas av något nytt, och folk borde tänka på framtiden och då välja fordon som gör att europa kan ekonomiskt överleva.

    2 användare gillar detta inlägg


    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •