Sidan 22 av 23 FörstaFörsta ... 1220212223 SistaSista
Resultat 421 till 440 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #421
    I denna oerhört spretiga elbilstråd vill jag tala om att min WV e-up 2020 nu rullat 5 400 mil. Dessutom kan jag ladda hos Tesla numera vilket känns lite coolt. Min lilla VW känns verkligen udda där bland alla Teslor.

    IMG_20220901_122237 (1).jpg

    3 användare gillar detta inlägg



  2. #422
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle nog säga att en välservad 9-5 är en mycket vettig bil om man knappt har tid att knyta skorna.
    Stämmer säkert men vad man hela tiden måste ha i beaktande är milkostnaden om man kör mycket. Kör man bara 100 mil i månaden typ så kvittar det ju. Men kör man som jag 16 mil varje dag så är en 9-5 totalt hjärnsläpp ekonomiskt. Mina 9-5 jag hade med automat drog i snitt 1 liter/milen. Mina 350 mil/månad hade kostat bara i bränslekostnad 7 000 kr/mån. Min senaste bensinbil som drog 0,6 hade i dag kostat 4 200 kr. Nu kör jag med elbilen för ca: 1 200 kr för samma 350 mil.

  3. #423
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Och för mig blir det totalt hjärnsläpp att köra elbil, skall jag ha en sådan som klarar av mina behov kostar den faktiskt 700.000 minst, och det blir för mig en enorm milkostnad. Även om jag skulle köpa en samma bil som dig så är den också dyr. Att din bil är betald ja då förstår jag att den kostar 1200 kr för 350 mil. Kapitalet behövs hanteras också.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #424
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    https://www.vibilagare.se/nyheter/ny...aga-avgasbilen

    Man kan räkna på många sätt. Detta är ett.

  5. #425
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange Visa inlägg
    Och för mig blir det totalt hjärnsläpp att köra elbil, skall jag ha en sådan som klarar av mina behov kostar den faktiskt 700.000 minst, och det blir för mig en enorm milkostnad. Även om jag skulle köpa en samma bil som dig så är den också dyr. Att din bil är betald ja då förstår jag att den kostar 1200 kr för 350 mil. Kapitalet behövs hanteras också.
    Min elbil är inte betald men jag går ändå plus varje månad trots lån på 200 000 kr jämfört med min förra betalda Peugeot 107 2010. Positivt är också att det är avsevärt mindre som kan gå sönder i en elbil. Och att verkligen behöva en elbil för 700 000 kr känns överdrivet då du idag kan köpa en helt ny Tesla modell 3 för 497 000 kr online. Begagnade Teslor och andra elbilar är numera extra billiga då Elon Musk sänkt priserna på nya och fortsätter med det. Har du extrema behov så har du och kör inte 350 mil varje månad.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    https://www.vibilagare.se/nyheter/ny...aga-avgasbilen

    Man kan räkna på många sätt. Detta är ett.
    Jo det kan man och som elbilsägare sedan snart 2 år tillbaka så finns inte en fossilbil på kartan över framtida bilinköp, det är helt enkelt absurt för mig som kör elbil och vet vad det innebär.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #426
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Intressant tråd.
    Allt annat oaktat, VW UP är ju så liten att den i princip saknar konkurrenter i bensinbilar, numera.
    Sen har ju nya småbilar blivit vansinnigt dyra. En Dacia Sandero (90hk) kostar 180 000 kr numera, och den lyxigare Stepway (90hk) kostar 240 000 kr nu, medan jag betalade 85 500 kr för min (105hk) när jag köpte den ny 2012!
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  7. #427
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Helt sant. Och det är väl precis därför e-up, Citigo iV, Zoe och de andra småelbilarna från 2016-ish har höga andrahandsvärden: För den som är ute efter en liten och billig pendlarbil (som inte går på långresor) är de ekonomiskt mycket intressanta.

    Jag leker ju med tanken "vad ska jag ha för andrabil som rullar den dag 9-5an tackar för sig?". I dagsläget verkar det räcka med 100-120kkr för en av dessa mindre första generationens elbilar (eller en Nissan Leaf för den delen) som kostar nästan gratis att köra och underhålla. Den är f-n frågan om inte mellanskillnaden mot en rejält begagnad förbränningsbil för 30kkr tjänas in på drift, underhåll och skatt trots att andrabilen inte rullar särskilt långt per år.

  8. #428
    Leafens batteri är soppaslut vid de priset. De bilarna kyler inte sina batterin vilket gör att de inte lever så länge....


    Jag hade kollat BMW i3 rex

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #429
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    De allra första leafarnas batteri har sisådär livslängd, ja - många har idag tappat ca 30% kapacitet. Men jag ser inte batteridegradering som ett jätteproblem för en andrabil då den bara kommer att användas för lokala resor.
    Just Leaf fick ju ny batterikemi ca årsmodell 2015 så håller man sig till det får man i regel mycket lägre degradring. T.ex. det här exemplaret:
    https://www.blocket.se/annons/skarab..._kwh/108645549

    Man ser på bilderna att den fortfarande har alla 12 SOH-batteristaplarna, d.v.s. den har 85-100% av batterikapaciteten kvar (dessutom har senare årsmodeller värmepump för kupévärmaren vilket hjälper räckvidden vintertid, ytterligare ett skäl att skippa de första årsmodellerna).

    i3 går bort eftersom den bara tar 2 pers i baksätet.

    Men strategin är att köra vidare på saaben så länge den håller. Men häromdagen var första gången det faktiskt gick hål på hundbenet när jag knackade på rosten där, så den kanske inte har så långt kvar. Vilket är synd, den har ju aldrig någonsin fått en besiktningsanmärkning under sina 19år/26500mil. Så det gäller att ha en plan beredd ifall det helt plötsligt behövs.
    Senast redigerat av jellybear den 2023-05-08 klockan 14:42.

  10. #430
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Leafen har dessutom CHAdeMO.

    Man ska dock vara medveten om att på en Leaf så kan man återställa BMS:en så att den visar fullt, tills dess att den kört en ny battericykel. Så om den helt saknar degradering så bör man ha det i åtanke.

    Värmepumpen ökar räckvidden (och kan sannolikt ge mer värme), men systemet är också mer komplicerat/felbenäget.

    ----

    Hål på hundbenet ger inte besiktningsanmärkning i sig, det var några år mellan första rosthålet där på min 2000, och besiktningsnerslag på rost - sedan gick den igenom något år senare på efterkontroll efter nödtorftig svetsning i golvet - och välplacerad svart vävtejp på bakluckan för utseendets/regnskydds skull... Men jag valde besiktningsstation med viss omsorg sista åren innan det blev för mycket rost i chassiet för att de skulle släppa igenom den - men ur verklig säkerhetssynpunkt spelar det mesta av rosten ingen roll på en 9-5:a.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #431
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Ja, Chademo är ingen hit och bidrar till Leafs låga andrahandsvärde relativt andra samtida elbilar. Men hela grejen för mig vore att ha den som andrabil för vardagsresor i närområdet och då har snabbladdningsmöjligheterna liksom batteridegradering ingen större betydelse så länge IRL-räckvidden täcker mina behov. Det är nästan så att både batteridegradering och chademo är bra eftersom det drar ner inköpspriset.

  12. #432
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Sedan är det det där med batterihyra på tidiga Leaf och Zoe. Zoe går att friköpa batteriet, men har inte sett samma med Leaf.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #433
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Om det nu faktiskt blir en prissänkning på dieseln som tidölaget lovar så lär det väl bli en renässans för dieselbilar. 5:50 ner från dagens 20:71 kommer göra det extremt billigt att köra diesel. Branchen tror inte det kommer bli billigare bensin (eftersom etanolen som blandas i är billigare än bensinen) utan troligen dyrare.
    Fortsätter de under mandatperioden att göra fossilbränslena billigare (som de lovar) samtidigt som elpriset hålls uppe (kärnkraftverk byggs inte på en mandatperiod) och elbilsbonusen inte återkommer så lär saker ändra sig. Kombinera det med de höga räntorna som gör privatleasing synnerligen dyrt så lär elbilsförsäljningen sjunka rejält.
    Det skall bli intressant hur det påverkar begagnatpriserna på elbilar, kanske kommer det gå att snappa upp något bra 2024-25!

  14. #434
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Lönsamheten på att gå över till el minskar visserligen, men det är fortfarande väldigt lönsamt och lönsamheten kommer att öka med tiden.

    Jag tror att övergången av nybilsförsäljningen till elbilar inte kommer att påverkas mer än marginellt. Begagnatpriserna kommer säkert att gå ner, men huvudsakligen som en effekt av ökat utbud och sjunkande (åtminstone i fast penningvärde) nybilspriser.

    Fastpriskontrakt på el för 1, 2 och 3 år ligger runt 1,65 kr/kWh, så elbolagen räknar uppenbarligen med att det kommer att ligga stabilt den nivån. Vilket ger runt 4:- kr/mil med nätavgifter mm. Om man optimerar laddningstidpunkterna med timdebitering kan det bli betydligt billigare, men oavsett så motsvarar de minskade milkostnaderna rätt mycket bränsle.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #435
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kombinera det med de höga räntorna som gör privatleasing synnerligen dyrt så lär elbilsförsäljningen sjunka rejält.
    Varför skulle räntorna påverka just elbilsförsäljningen? Det lär väl påverka nybilsförsäljningen allmänt?

  16. #436
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Därför att många elbilar "köps" som privatleasing. När räntorna är höga är privatleasing dyrt. Dessutom blev det dyrare utan elbilsbonusen.
    En EV6 startar från 8595/månad som privatleasing.
    Jag säger inte att den som funderade på elbil kommer köpa en ny dieselbil istället, men jag vet att billig privatleasing har varit ett starkt incitament för många att skaffa sig en elbil. När det blir dyrt kommer nog många skjuta upp det inköpet.

  17. #437
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Jag håller i princip med, men jag vill nog hävda att både privatköp och privatleasing påverkas i samma utsträckning av det högre ränteläget. Kort sagt - införskaffa nyare bil har fått en märkbart högre månadskostnad oavsett drivmedel och därför tror jag inte att ränteläget i sig skulle påverka intresset för elbilar eller andelen av nybilsprivatköparna som väljer el istället för förbränning. Men jag tror absolut att den totala nybilsförsäljningen kommer att minska och fler kikar på billigare (=begagnade) alternativ.

  18. #438
    Privatleasing drabbas mer då rta-kostnaden ej är avdragsgill (till skillnad från vid privatköp, om köpet finansieras med lånade pengar).

  19. #439
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Jo, det är sant. Jag menade nog mer att allt lånefinansierat införskaffande av fordon, leasing eller kreditköp, och oavsett drivmedel och prisklass, har blivit dyrare. Och därför ser jag inte varför nyelbilsförsäljningen skulle påverkas mer negativt av ränteförändringar än nyförbränningsbilsförsäljningen. Att båda påverkas negativt är uppenbart, men jag vill nog gärna tro att andelen elbilar vs förbränningsbilar inte påverkas i någon större utsträckning av just ränteläget.

    Däremot kommer sannolikt borttagandet av elbilsbonusen liksom drivmedelspriserna påverka fördelningen mellan elbilar och förbränningsbilar i nybilsförsäljningen, garanterat.
    Senast redigerat av jellybear den 2023-05-09 klockan 14:10.

  20. #440
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är utan tvekan så att elbilar generellt är dyrare, vilket såklart kommer påverkas mer av räntorna.
    Dock tror jag inte heller att det kommer säljas så värst många fler förbränningsbilar bara för detta, snarare att nybilsköpet skjuts lite på framtiden.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •