Sidan 19 av 23 FörstaFörsta ... 91718192021 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #361
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Men man undrar hur mycket elbolagen har i "tillverksningskostnad" ?

  2. #362
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag undrar om generatorn ens behöver vara effektiv för att generera el billigare än så.

  3. #363
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Men man undrar hur mycket elbolagen har i "tillverksningskostnad" ?
    Tja, den mesta elproduktionen (förutom fossilkraft och kärnkraft då) har låg kostnad när den väl producerar, men investeringskostnaden är väldigt hög (bygga vattenkraft kostar multum!)
    Vattenfall säger att ett vindkraftverk kostar ca 30 mille, sen ytterligare 10 mille för anläggning runt det med vägar, elledningar osv och så tillkommer oftast arrende.
    De flesta vindkraftverk producerar 4MW vid full effekt. Med ett elpris på 3:- så skulle ett vindkraftverk som genererar 96000 kWh per dygn (händer nog inte så ofta dock) dra in en kvarts miljon om dagen.
    I så fall skulle investeringen betala sig på 6 månader eller nått. Inte dumt det inte!

  4. #364
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag undrar om generatorn ens behöver vara effektiv för att generera el billigare än så.
    Det går väl att räkna på saken? Låt oss ta de (mot bensinelverk) betydligt snålare/effektivare dieselelverken som kan krama ut ca 4kWh ur en liter diesel. Det blir ju då en kWh-kostnad på 5-6kr/kWh antaget ett dieselpris strax över 20kr/, inköp- och underhållskostnad för dieselverket inte inräknat.

    Det känns som att det är en bit kvar från nuvarande (höga) elpriser innan det lönar sig. Visst, det har på sistone varit några enstaka timmar med högre elpriser än så men dels så är det väl få som har timdebitering på sitt elinköp (månadssnittet de flesta betalar är fortfarande lägre) och även om man har det så är antalet svindyra elpristimmar såpass få att det skulle motivera inköp och underhåll av en dieselgenerator.

  5. #365
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Fast gränsen närmar sig fort. De har förvarnat om dubbelt så höga elpriser i år än förra året, då tittar vi på 4:- /kWh eller mer sett på månadsbasis.
    Med tanke på att oljepriset är på väg nedåt så kan dieseln hamna under 20 spänn i vinter.
    Det jag flurar på är om det vore smart att koppla in ett dieselkraftverk till elmätarens produktionsdel och då gå över till timtaxa. När det ligger ett spotpris på 6:- kWh så kan man försörja huset från diesel och sälja överskottet till nätleverantören!

  6. #366
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Personligen tror jag att oljepriset bottnar här någonstans, så länge el-priserna är skyhöga så kommer oljan att fortsätta vara det också.

  7. #367
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det jag flurar på är om det vore smart att koppla in ett dieselkraftverk till elmätarens produktionsdel och då gå över till timtaxa. När det ligger ett spotpris på 6:- kWh så kan man försörja huset från diesel och sälja överskottet till nätleverantören!
    Jag tror det stupar på nätleverantören / regelverket inte tillåter direkt inkoppling den vägen utan mycket utredande.

    Den enda realistiska varianten är antagligen att installera en (liten) solanläggning med batteri, och sedan, efter detta godkänts, ladda batteriet i ena änden från dieselgeneratorn - så att det ur nätverksleverantörens synpunkt är solel via batteri.

    Sedan är det ju det där med skatt på el man producerar själv - jag skulle nog se det som att det är bra om skatteverket vet så lite som möjligt om generatorn.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #368
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ja, självklart, diesel direkt in i elmätaren blir nog inte poppis

  9. #369
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Personligen tror jag att oljepriset bottnar här någonstans, så länge el-priserna är skyhöga så kommer oljan att fortsätta vara det också.
    Garanterat. Blir elen scheissedyr kommer efterfrågan på fossila drivmedel att öka. Antingen för att generera el (och det görst billigast/effektivast i stora värmeverk snarare i ett garage-elverk) eller för tillämpningar där man kan växla energikälla.

  10. #370
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag tror att oljan inte kommer att stiga lika brant som elpriserna, eftersom oljeutbudet inte sjunkit så mycket (den ryska oljan går till Kina, Indien och Mellanöstern - Saudiarabien köper t.ex. rysk olja...), och i andra delar av världen så kan man elda kol istället för olja (och kol är det överskott på eftersom Kineserna slutade köpa och valde elransonering istället).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #371
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Lågkonjunktur och inflation driver ner efterfrågan.
    Vi är nu nere på förkrigspriser, 30% ner från toppen i början på mars. Det skulle dock inte förvåna mig om vi kan se 30% ner från dagens nivåer om den allmänna kräftgången fortsätter, dvs tillbaka där oljepriset var innan pandemin.

  12. #372
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Yttre hot tenderar att stärka sittande regering (man vet vad man har men inte vad man får) - S kommer antagligen att gå framåt rejält jämfört med valet 2018.

    Min gissning är att Magdalena kommer att sitta kvar i samma minoritetsregering, som bara behöver stöd av V och C för sin politik om MP och/eller L inte klarar 4%-spärren, för om proportionerna mellan blocken (4-5% övervikt rött+C) står sig så kommer MP att tappa sin vågmästarroll om L åker ut, utan det blir då C som blir ensam vågmästare.

    Det kan bli intressant, men spänningen blir nog inte på vem som blir statsminister.
    Hade fel, men det blev ju intressant ändå, när C lyckades tappa bollen så fullständigt till SD. Men ändå lite förvånande att väljarförändringarna i det stora hela var så relativt små trots att det hänt så mycket sedan förra valet, L+KD+M+SD fick ju 174 mandat 2018.

    Ska bli intressant att se vad SD inblandning kommer att medföra. Ska man gissa på mindre än de flesta tror?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #373
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag tror att SDs inblandning kommer att bli större än vad de flesta tror. Det är naivt att tro att det största partiet i blocket skulle nöja sig med att agera dörrmatta åt de andra. Jimmie själv har ju sagt " Om partiet inte får sitta i regering kommer övriga partier tvingas betala med fler eller större eftergifter".

    Jag tror t.o.m. att SD anser att det bästa är att stå utanför regeringen, även om de inte säger det utåt. Då kan de nämligen få igenom mer av sin politik samtidigt som de behåller sin "utanför etablissemanget"-stämpel som är huvudnumret för att attrahera väljare. Precis som C gjort med S senaste mandatperioden där regeringen har sprungit ärenden åt C (avskaffat värnskatten, privatiserat arbetsförmedlingen m.m.) och ändå så har C stått på sidlinjen utan att ta ansvar för den förda politiken. Om SD kommer in i regeringen så finns risken att de tappar röster när de utlovade populistiska förändringarna uteblir.

    Men "intressant" är onekligen ordet, eftersom förutsättningar för röra finns. L+KD+M+SD är egentligen bara överens om en sak - att få till en högerregering - men därefter lyser den gemensamma politiken med sin frånvaro och den ska förhandlas fram nu. Jämför med Alliansen 2006 som gick till val med ett gemensamt ekonomiskt program som de sedan satte i verket. Det finns stora spänningar inom blocket som kan explodera i olösbara konflikter inom när sakpolitiken ska sättas. T.ex. kan den SD-skeptiska delen av L tycka SD får för mycket inflytande eller så kan SDs socialpolitik (t.ex. A-kasse- och pensionshöjningar) inte kompromissa ihops med M-politik. Lägg in en lågkonjunktur, skenande inflation och höjda räntor i den ekvationen så krävs det nog inte mycket för att 2 (fler krävs inte!) ledamöter går emot sitt eget block.

    Let the show begin! Under tiden cashar jag in på mina solceller.

  14. #374
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jisses vad glad jag är att jag köpte en hybrid!
    Redan med dagens elpriser blir det dyrare köra bilen på el än bensin om jag har värmen på i bilen.

  15. #375
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Verkligen!
    Först tyckte jag hybrid var ett sätt att få det sämsta av två världar. Sedan insåg jag att det inte funkar med elbil heller. För jag vill kunna köra 60mil i -10C. Det klarar ingen el-bil. För det finns ännu inte tillräckligt med laddstolpar. Så rent praktiskt är det ingen bra idé.

    Sen insåg jag att en hybrid är en lösning. Kanske inte en superbra sådan. Men man kör inte 60 mil varje dag så det kan nog gå. Och för kortare sträckor lär hybrid funka utmärkt.

    Har man timmätning på elen är det nog inget som slår en hybrid. (annat än en gammal Saab då...)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #376
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det jag flurar på är om det vore smart att koppla in ett dieselkraftverk till elmätarens produktionsdel och då gå över till timtaxa. När det ligger ett spotpris på 6:- kWh så kan man försörja huset från diesel och sälja överskottet till nätleverantören!
    Jo, det kan man flura på!

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Den enda realistiska varianten är antagligen att installera en (liten) solanläggning med batteri, och sedan, efter detta godkänts, ladda batteriet i ena änden från dieselgeneratorn - så att det ur nätverksleverantörens synpunkt är solel via batteri.
    Det är ju en massa snack/idéer/planer på att använda elbilens batteri som lager för egenproducerad solel. Så man kan driva huset med bilens batteri på natten t.ex.
    Det jag flurar på är att inte ha en ren elbil. Utan en hybrid då kan man ju lika gärna hämta energi ur batteriet som ur tanken och köra bilen som en dieselgenerator.
    Och förresten då kan man ju lika gärna ha en ren dieselbil som generator...hm...batteri

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Sedan är det ju det där med skatt på el man producerar själv - jag skulle nog se det som att det är bra om skatteverket vet så lite som möjligt om generatorn.
    Nej det är antagligen smart att inte störa skatteverket med sådana här teknikaliteter.
    Senast redigerat av Mr.O den 2022-09-15 klockan 22:16. Anledning: typo
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #377
    Jag körde min lillebror polestar 2 GBG - Ängelholm pg gör konsult jobb där nere. Laddade tre gånger. Är insnöad på hybrid att ersätta BMWn jag med. Ren el fungerar inte för mig tidsmässigt

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  18. #378
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Man bör nog skilja på Tesla och andra elbilar - både när det gäller räckvidd och laddmöjligheter.

    Men det är ju en spännande kombo att skaffa solanläggning med batteri och hybrid som klarar att ladda batteri snabbt med motorn, kanske finns det någon hybrid med Vehicle 2 Load? Finns visserligen "lite" säkerhetsproblem med det, men det borde finnas 3-fas-laddare som klarar eller går att bygga om till att klara runt 350V DC in eftersom de typiskt ser in så här https://www.electronicproducts.com/b...ger-level-1-2/



    Eller så kopplar man batteriet som en extra solpanelssträng - men jag tar inget ansvar för påföljande bränder som mycket väl kan följa...

    -----

    Men under normala omständigheter så vill jag inte ha en hybrid. Finns folk som drygat ut sin elräkning när de haft tillgång till gratis laddning... Ett 100 kWh batteri bör nästan täcka elbehovet för ett dygn om man bara kan få ut energin, F150 Lightning V2L kan mata ut upp till 9,8 kW: https://media.ford.com/content/fordm...ower-play.html

    electromechanical-components-motors-and-controllers-ev-hev-charger-image.png
    Senast redigerat av Långmilare den 2022-09-16 klockan 00:26.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #379
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Jag körde min lillebror polestar 2 GBG - Ängelholm pg gör konsult jobb där nere. Laddade tre gånger. Är insnöad på hybrid att ersätta BMWn jag med. Ren el fungerar inte för mig tidsmässigt
    Hur kan du behöva ladda tre gånger på en sträcka som är 18 mil? Menar du tur och retur?Men räknar jag tur och retur med appen ABRP som brukar stämma väldigt bra så behöver man ladda 9 min om man startar på 100% dvs.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  20. #380
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag måste säga att Amperan verkligen är oslagbar. Visst, räckvidden är inte fantastisk på batteri, men i sommar har jag klarat 8,5 mil på 8,6kWh.
    Jag har 4,5 mil till jobbet och hittills går det bra på en laddning med lite marginal. Nu när det blir kallare kommer det nog bli svårt.
    Vi har fått laddstolpar på jobbet där jag kan ladda för 3:- /kWh så det blir ca 50:- om dagen att köra 9 mil.
    Behöver jag köra längre så förbluffar det mig hur pass billig den är att köra på bensin, jag kan ligga i motorvägsfart på strax över 0,6l/mil.
    Jag gissar att en starkt bidragande orsak är att det är en seriehybrid vilket innebär att det alltid är elmotorn som driver bilen och bensinmotorn endast är en generator. Det gör att så fort det blir nedförsbacke så stannar bensinmotorn och elmotorn kör regenerering och det som då laddas in i batteriet används först, innan bensinmotorn startar igen. Dessutom, vid jämn fart och plan mark så behöver bensinmotorn inte gå på mycket mer än tomgång för att leverera elen som krävs.

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •