Sidan 12 av 23 FörstaFörsta ... 2101112131422 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #221
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det är naturligtvis olika från person till person. Men om man är hemma tillräckligt länge för att hinna ladda mellan kl21 och 06 gissar jag man kommer under 50% av det fasta elpriset de flesta dygn.
    Det stämmer men jag måste ladda dels på natten och mitt på dagen eftersom mina arbetstider är som de är med ett långt uppehåll mitt på dagen. Ett uppehåll jag tillbringar hemma. Med mitt fasta pris har det ingen betydelse när på dygnet jag laddar bilen. Efter en månad med elbilen till och från jobbet två gånger varje dag så har jag inte haft några problem alls. Det kostar ca: 2,50 kr/milen och någon räckviddsångest har jag inte.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #222
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Har visst hamnat på Villanytts forum.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

  3. #223
    Jag får än en gång återgå till topic och min e-up fungerar utan problem även när det är kallt i Skåne. Det var neråt -7 en morgon och räckvidden visade ca: 30% mindre än när det är sommar men det gör ingenting för den körningen jag gör. Det räcker och blir över.

    Electric is the way.

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #224
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Har du car-net appen så att du får förvärmt/förkylt? E-up var min första elbil, och appen tillsammans med elektriskt uppvärmd framruta gjorde den till en helt fantastisk vinter/sommarbil.
    Så länge man inte ska åka längre turer då.

  5. #225
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Har du car-net appen så att du får förvärmt/förkylt? E-up var min första elbil, och appen tillsammans med elektriskt uppvärmd framruta gjorde den till en helt fantastisk vinter/sommarbil.
    Så länge man inte ska åka längre turer då.
    We Connect appen fungerar bra. Den eluppvärmda framrutan har jag.

  6. #226
    Update efter 8 månader:

    Fungerar utmärkt med min elbil och kunde inte vara mer nöjd!

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #227
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Det är visst fler som gillar e-up, så mycket att VW har återupptagit produktionen!

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #228
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Njut så länge det går, för snart kommer skattesmällen
    Jag roade mig med att räkna ut vad en elbil "borde" ha i skatt, med tanke på hur mycket skatt som "fossilbilar" drar in till statskassan:

    Uträkning: skatt på bensin/diesel: 10:- per liter (lite högre på bensin än diesel). Snittförbrukning: 0,55 (lite högre på bensin, lite lägre på diesel, men de är förvånansvärt lika numer). Körsträcka i snitt: 1100 mil. Skatt, i snitt: 2000:- (grovt höftat, men många bilar ligger låååångt över detta) Summa: 8050:-
    Elbil: Skatt på el: 0,5 per kWh (högt räknat, ger förmånligare resultat för elbilen). Förbrukning: 2kWh/mil (högt räknat, vilket ger förmånligare resultat för elbilen). Körsträcka: 1100 mil. Skatt: 360:- Summa 1460:-

    Med andra ord "förlorar" staten i snitt 6590:- på varje elbil i trafik. Eftersom begränsningen av vad skatt som dras in på drivmedel får användas till togs bort, är detta ren förlust för staten.

    Så räkna med att skatten på en elbil kommer ligga på runt 7000:- per år så snart tillräckligt många fossilbilar tagits ur drift, för att de skulle höja skatten på el för att kompensera ser jag som helt omöjligt med dagens elpriser.

  9. #229
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Alternativetär att införa en km-skatt.

    Och i en elbil med detta inbyggt som standard kommer det vara svårt att fuska på det sättet som gjordes med dieselbilar förr i tiden.

    Sedan, det där snittet är för alla bilar, inkl avställda. Om man slår ut siffran på bilar i trafik så blir det 1400 mil/år. Lägger man på så höga skatter kommer användningsmönstret antagligen att förändras om man önför platt skatt (fler avställda fordon och bensinbilar blir attraktivare vid korta körsträckor).

    Jag tror det kommer km-skatt vad det lider för elbilar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #230
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hur menar du att avståndet skulle mätas? GPS? I så fall är det enklare att fuska än förr i tiden.
    ”Inbyggt” i bilen låter också lite som att det skulle kunna bli problem med GDPR för tillverkarna.
    Jag tror det blir ”platt” skatt baserat på bilens vikt (som skulle kunna hänvisas till att det är det som orsakar nedsmutsningen med tanke på alla partiklar som uppstår då däcken slits snabbare).
    Kilometerskatt innebär också mer administration och kontroll vilket skulle fördyra skatten.

  11. #231
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Det skulle kunna bli ett nytt krav för helbilsgodkännande att bilen sänder vägmätarinställning regelbundet, och politikerna kan säkert bestämma att det inte är något problem med GDPR.

    Om man gör så kan man skicka räkningar månadsvis, precis som biltullarna, för det blir säkert lättare att ta ut 900:- per månad än 10000:- per år.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #232
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    De _skulle_ kunna göra så men ojoj vilken administration, och det skulle då kräva uppkopplade bilar med all den problematik det innebär för integriteten. Dessutom skulle ingen tidigare såld elbil ha detta och således komma att bli värd sin vikt i guld!
    Förresten såg jag en "kul" sak. Jag var in och kollade på vad det skulle kosta att skaffa sig en Polestar 2. De är iaf ärliga nog med att berätta allt om kostnaderna för fler mil osv vilket sannerligen inte är vanligt.
    Då insåg jag att den månadskostnad som de uppger för privatleasing är inklusive miljöbilsbonusen. Den betalas ut tidigast efter 6 månader och vad jag förstår så kan det dröja riktigt länge i år då pengarna redan är slut och det måste beslutas om nya.
    Billigast tänkbara Polestar 2 med 2000 mils körsträcka per år i 36 månader kostar 4445:- per månad. MEN! Fram tills dess att miljöbonusen betalas ut kostar det 6983:- per månad :O Om då miljöbonusen dröjer, eller uteblir på grund av nya politiska beslut, ja, då sitter man rätt rejält i skiten!

  13. #233
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Det är klart att skatten ska in på ett eller annat sätt, och att tro att elbilar kommer att slippa skattetrycket på sikt är bara naivt.

    Däremot är jag helt övertygad om att i takt med att skattetrycket ökar på elbilar så kommer det öka ytterligare på fossilbilar. Det finns en stor politisk majoritet (endast SD är av avvikande åsikt) att elektrifiera transportsektorn så politikerna kommer med styrmedel se till att elbilar är kostnadsmässigt mer attraktiva än fossilbilar för all framtid.

    För övrigt tycker jag det är konstigt att SD, som allmänt är emot beroenden till utlandet, tycker det är bättre att fortsätta importera olja från Putin m.fl. när det finns ett inhemskt energialternativ (el) för fordonsdrift.

    Bollman: Det är sk*tdyrt med fabriksny bil oavsett finansieringsform. Att leasa en förbränningsbil som rymmer familjen börjar också på 4-5000kr och ska du ha något med lite premiumtouch (vilket man ändå får säga att Polestar har) är du snabbt en bra bit över 5000kr-vallen.

  14. #234
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Ja, att det kostar är jag inte förvånad över, mer att den summan som marknadsförs förutsätter att klimatbonusen betalas ut, något som inte alls är lika säkert längre.
    Jag såg också att förslaget för i år är att klimatbonus bara betalas ut på bilar för under 700tkr inköpspris, vilket kommer göra det jobbigt för de som nu beställer en välutrustad Polestar 2 som lätt passerar 700 papp.

    Att elbilar kommer vara förmånligare än fossilbilar kan vi vara rätt säkra på, men det kommer en punkt då elbilsägare kommer få en rejäl ökning av skattetrycket, något som kanske det saknas insikt om hos många.

  15. #235
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    De _skulle_ kunna göra så men ojoj vilken administration, och det skulle då kräva uppkopplade bilar med all den problematik det innebär för integriteten. Dessutom skulle ingen tidigare såld elbil ha detta och således komma att bli värd sin vikt i guld!
    Det skulle inte vara första gången som regelförändringar gör gamla bilar värdefullare...

    Men med tanke på kraven som kommer i USA runt 2026 så är det antagligen så att uppkoppling kommer bli de-facto-krav på bilar i USA, detta (generella alkolås) lär vara svart att rent praktiskt implementera utan möjlighet till remote override: https://www.snopes.com/fact-check/in...track-drivers/
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #236
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    En fördel med Sverige relativt många andra länder är att beslutsfattarna sällan kommer med regelförändringar, ens efter val som ändrar majoriteten i riksdagen, som har retroaktiva effekter. Alltså regler kan ändras till det sämre men vanligtvis inte så att folk hamnar i kläm för ett beslut de redan fattat innan regeln infördes. Det är faktiskt en av de bästa sakerna med Sverige.

    Så jag tror man kan vara hyggligt konfident i att den som idag tar en elbil i trafik får 70kkr i bonus, men sannolikt kommer nya besked i en inte allt för avlägsen framtid. Nuvarande regering har ju flaggat för att bonusen sänks till 50kkr 2023.

    Det man definitivt kan vara säker på är att ju längre tiden går, desto större blir sannolikheten att få lägre/ingen bonus.

  17. #237
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, att det kostar är jag inte förvånad över, mer att den summan som marknadsförs förutsätter att klimatbonusen betalas ut, något som inte alls är lika säkert längre.
    Jag såg också att förslaget för i år är att klimatbonus bara betalas ut på bilar för under 700tkr inköpspris, vilket kommer göra det jobbigt för de som nu beställer en välutrustad Polestar 2 som lätt passerar 700 papp.

    Att elbilar kommer vara förmånligare än fossilbilar kan vi vara rätt säkra på, men det kommer en punkt då elbilsägare kommer få en rejäl ökning av skattetrycket, något som kanske det saknas insikt om hos många.
    För 684.000:- får du en Dual Motor , plus, pilotpaket och metallic så du klarar dig under 700 för en välutrustad , ska du ha performance pack så kostar den 60.000:- mer och då går man över.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  18. #238
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Ja kilometerskatt kan de säker baka in i vaccinpasset.
    Storebror ser dig...
    Till mitt garage: Garaget

  19. #239
    Med de höga fossila drivmedelspriserna kan klimatbonusen helt tas bort på elbilar som säljer sig själva (det råder som bekant ett utbudsunderskott). Tycker faktiskt att klimatbonusen är orättvis (vilket även bevisats) då merparten av elbilar köps av välbärgade i rika förorter (d.v.s. köpet hänger inte på klimatbonusen). Skattetrycket är för högt på fossilbilar. Räkna med högre skatter på el samt fordonsskatt på elbilar.

  20. #240
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Nä, nu blandar du ihop köpkraft och bilpriser med drivmedel. I "välbärgade" förorter är förekomsten av DYRA bilar högre, oavsett drivmedel. Alltså man köper nyare, större och exklusivare bilar, ja, men man betalar inte extra för att få annat drivmedel.

    För även "välbärgade" räknar pengar - annars hade de inte varit välbärgade . Även om du har det gott ställt så är det svårt att motivera att hosta upp säg 200kkr extra för eldrift mot förbränningsdrift, pengar du kunde lagt på en resa till Maldiverna istället. Men när bonusen krymper det gapet till något du (i alla fall nästan) kan tjäna igen på bränslekostnad under fordonets livstid då börjar de välbärgade köpa fabriksnya elbilar. Så småningom kommer dessa ut på begagnatmarknaden.

    Så vill vi, som samhälle, (det vill vi väl?) skifta vagnparken mot eldrift så måste inköp av eldrivna fordon framstå som ekonomiskt fördelaktigt jämfört förbränningsalternativen. Men jag håller absolut med om att bonusen har spelat idag ut sin roll eftersom eldrift är tillräckligt konkurrenskraftigt idag utan bonus. Men det är något som hänt väldigt nyligen när det börjat dyka upp familjeelbilar i halvmiljonkronorsklassen.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •