Sidan 10 av 23 FörstaFörsta ... 8910111220 ... SistaSista
Resultat 181 till 200 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #181
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jodå, den matematiken kan jag också Problemet dyker upp kalla nätter, det är då det blir "trångt". När det kommer ner under -5 så klarar inte pumpen att hålla uppe tempen längre (luft-vatten) och då kickar elpatronen in. Det blir också längre gångtid på pumpen för varje cykel vilket innebär att den mycket väl kan dra sina 5,5kW plus minst lika mycket till på patronen många timmar i sträck.
    Senaste månaden har vi toppat på futtiga 11,6kW, kalla vinterdagar toppar vi lätt en bit _över_ 14kW. Faran, eller hur man nu skall se det, är att när det är dags att köra på morgonen så har elbilen inte fått tillräckligt med ström över natten.
    Det har egentligen inte med elbilsladdning att göra, men du kanske kan räkna hem en kraftigare värmepump i största allmänhet? Jag skaffade en CTC EcoAir 622M (22kW, variabel hastighet) för tre år sedan, och med den behöver jag i stort sett aldrig använda elpatron (efter att satt lite aggressivare inställningar än standard) - klarar även varmvattnet galant på 3x15A (strömvakten nerställd): https://ctc.se/produkter/luftvattenv...tc-ecoair-600m
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #182
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Mmm, jag brukar tänka 2-2,5kWh/mil men jag skulle _inte_ försöka ta mig till jobbet med 25kW kvar i batteriet. Blir det kö och man står där med värmen på så...

    11-12/2 2021 gjorde vi av med 347kWh (jag har min egen lilla mätare, men får bara förbrukningen per dygn). På 2 dygn finns ca 662kWh att tillgå så visst borde det finnas plats, faran är bara att som sagt, natten är värst.
    Den 11:e var det -4 på dagen och -9 på natten, den 12:e var det -3 på dagen och -11 på natten.

    Laddstationen i Smyge tar 4 spänn per kW, för det priset på el kan jag jag lika gärna köra dieselbil

  3. #183
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    I nuläget har vi en IVT Optima 1700 som är ca 12 år gammal och den var inte billig den

  4. #184
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Förstår det.

    Tricket är dock att en normal dusch förbrukar c:a 20kW i värme, så med en värmepump som kan ge >20kW värme så kan man köra med kontinuerlig varmvattengenerering utan att värmepatronen går i. Svårt dock att nå tillräcklig verkningsgrad på vintern.

    Det enda tillfället när patronen går i är under avfrostningarna när den har svårt att hänga med. Hade 301 kWh totalt under 11-12/2 med -8 resp -7 dygnsmedel (min -11C max -4C) och drygt 25C inomhustemp. Isolering nej, men å andra sidan är rören till elementen på övervåningen är större än 1"... Det, och att jag sitter fast med 3x16A inkommande, var anledningen till att jag valde den största luftvärmepumpen jag kunde hitta på marknaden.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #185
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    25 grader inomhus?? Vi får vara glada om vi har 18-19 på vintern.

  6. #186
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Intressant! Jag kan bidraga med en äppel-bananjämförelse. Våra förbrukningssiffror är väldigt lika era men med väldigt olika förutsättningar. 10/2, 11/2 och 12/2 2021 gjorde vi av med totalt 145, 131 och 146 kWh per dygn, dygnsmedeltemperaturer var -8.4, -8.2, och -8.1 grader. Huset som är byggt 1981 med 140 m² boyta och 45 m² garage i souterängvåning värms med elpanna. Att det skiljer 15 kWh i dygnsförbrukning med samma medeltemperatur beror på solens bidrag. Inomhustemperaturen är 22 grader eller mer när solen vill.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #187
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Herrej*ävlar vilken förbrukning ni har på era hus.

    Spontant tänker jag att det måste väl löna sig ganska snart med att investera i lite isolering och nya fönster?

    Jag bor i radhus och har en årlig förbrukning på 15 000 kWh och då är 3000 kWh el till bilen.

    Vi ska flytta till 70-talsvilla med luft/luft + elradiatorer men jag räknar med typ 20-25k kWh


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  8. #188
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    25 grader inomhus?? Vi får vara glada om vi har 18-19 på vintern.
    Fördelen med en rejäl värmepump... Har ändå inte kommit högre än lite under 4000 kWh någon månad, och runt 25000 på årsbasis, vilket med tanke på huset storlek och bristande isolation är lysande, huset är byggt 1910 och aldrig isolerat.

    Jag måste säga att jag är rätt nöjd med hur mycket den kan trycka ut med bara 3x15A in (egentligen 2-3A lägre pga andra förbrukare.)
    Senast redigerat av Långmilare den 2021-11-22 klockan 22:04.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #189
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    @manganish, vi köpte precis helt nya handbyggda fönster för 300 papp. Men det är fortfarande stil-korrekta kopplade fönster av kärnvirke (fick till och med inspektera virket innan de gjorde fönster av dem, haha).
    Väggarna är 45cm tegel, troligen med luftspalt (men fan trot för jisses vad de är kalla på vintern). Att tilläggsisolera ett 200 år gammalt hus låter sig inte göras om man skall behålla stilen.
    Sen är inte huset direkt litet heller, 222kvm plus ca 70kvm råvind. Placeringen på Söderslätt gör också att den mesta av värmen blåser bort.

    Det har ändå blivit bra mycket bättre sen vi flyttade hit, jag har bytt flera radiatorer till mer effektiva och lagt åtskilliga timmar på att trimma flödena i radiatorerna så värmepumpen utnyttjas maximalt.
    Första vintern vi bodde här så var värmepumpen inte intrimmad och det var några riktigt usla radiatorer. När det kröp ner mot -15 i februari så gjorde vi av med elström för 500 spänn dygnet. Då trodde jag att det var jag som skulle smälla av snarare än huvudsäkringarna...

  10. #190
    Autozeitung testade en e-Up i januari 2020. Maxförbrukning: 29,6 kWh/100 km.

  11. #191
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ja, vad menade de med maxförbrukning då? Värme och AC på, gasen i botten?

  12. #192
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kära Bosse, jag bor längre söderut än dig
    I ett 200 år gammalt hus med minimal isolering och kopplade fönster.
    I natt har det varit nollgradigt, så nu klockan 8 på morgonen har värmepumpen gjort av med 34kW sen midnatt
    Det verkar som om om du innan du köper en elbil måste fixa till din elförbrukning där du bor. Isolering är aldrig fel i ett hus 2021. Du verkar vara ett extremfall i Skåne som inte alls kan klassas som en norm när det gäller hur elbilsägare bor och samtidigt har en elbil som de laddar. Vad gäller elpriset så har du bara dig själv att skylla då du inte bundit priset. Själv band jag redan i juni till 71 öre att börja gälla från september som gick. Samma elpris de senaste tre åren och fram till september 2024.

    Det är 2 grader ute nu och med 22 grader inomhus drar luftvärmepumpen 700 watt.

    MVH: Käre Bo.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2021-11-27 klockan 15:13.

  13. #193
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ett 200 år gammalt hus isolerar man inte hur som helst om huset skall se vettigt ut. Tror inte alls att jag är något extremfall, grannens hus förbrukar mer el än vad vårt gör. Stora gamla hus blir aldrig energimässigt bra. De är byggda för självdrag, vi bor på slätten där det blåser hårt och väggarna är oisolerade, så är det bara.

    Vi kör också bundet elpris, vår olycka var att kontraktet gick ut i augusti, inte mycket att göra då, mer än att skatta sig lycklig att det inte gick ut i december...

    Idag har det inte blåst så fasligt så vi har 20 grader inne. Värmepumpen har inte gjort av med mer än 57kWh hittills

  14. #194
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Jag gissar att effektivare värmepump och/eller solceller funkar bättre för din del än isolering. Har du plats för 14 kW (3x20A) solceller?

    Det sägs att man generellt ska binda under april till juni eftersom rörliga priset ofta ligger lägst då, det blir mest prispress på bundet pris då. Jag har lagt om detta detta genom att köra rörligt månadsvis tills rätt månad inträffar för bindning (1 juni är händigt eftersom räkningar med samma elpris bryter vid halvårsskiftet). Stora variationer mellan olika år dock.

    Tursamt nog band jag på 3 år i somras.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #195
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Vi har stort tak men tyvärr ligger huset nord-syd och västersidans stora tak skuggas till stor del av träd. Jag har räknat på det men tyvärr ger det för lite el för att vara lönsamt.
    Tur är väl kanske det för sambon hade aldrig accepterat stora svarta paneler på tegelpannorna. På sätt och vis kan jag hålla med. Har vi nu köpt handbyggda fönster i gammal stil för dyra pengar för att behålla husets karaktär så hade solcellerna förfulat huset rejält.

  16. #196
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det sägs att man generellt ska binda under april till juni eftersom rörliga priset ofta ligger lägst då, det blir mest prispress på bundet pris då. Jag har lagt om detta detta genom att köra rörligt månadsvis tills rätt månad inträffar för bindning (1 juni är händigt eftersom räkningar med samma elpris bryter vid halvårsskiftet). Stora variationer mellan olika år dock.

    Tursamt nog band jag på 3 år i somras.
    Rörligt eller rörigt? Ett elpris som är bundet månadsvis på en marknad med timpriser är helt klart ett bundet pris.

    Att binda elpriset när leverantören köper in elen på en timprisbaserad marknad får flera effekter. För konsumenten är de två främsta att kostnaden för el blir ganska stabil och ganska hög. Att binda elpriset är ett lotteri. Man kan vinna, men de flesta förlorar. Elleverantören köper in el på Nordpool och säljer vidare till konsument med förtjänst. Vid rörligt pris är det normala ett fast pålägg per kWh. Vid ett fast pris till konsument måste leverantören sätta det priset i förväg innan inköpspriset är känt. Det är en extra risk. För att minimera risken att förlora pengar sätter elleverantören det rörliga priset lite extra högt. I det långa loppet är därför rörligt pris alltid billigast.

    Dessutom ger rörligt pris dvs timdebitering att man får större variation i elpriset. Det rörliga priset innebär inte att man betalar det över tid genomsnittliga priset. Det är ganska normalt att det under ett dygn kan skilja en faktor 10 eller mer mellan timmen med lägsta och högsta elpris. Normalt är priset lägst på natten när behovet av uppvärmning är som störst. Det sänker totalkostnaden. Dessutom kan man utnyttja variationen för att ytterligare sänka kostnaden. Har man redan strömmätning för effektbalansering kan man utnyttja den till att minimera sin förbrukning de dyraste timmarna på dygnet. Att automatisera det direkt i värmepumpens interna styrning ger skaplig effekt på värme och varmvatten.

    Kan man göra samma sak för laddning av elbil och alltid ladda när elen är som billigast kan man spara mer. Jag erkänner direkt att det är ovanligt, men det händer ibland att elpriset är negativt. Då kan man kräma ut allt som går och ladda både bil och varmvatten. Har man ett bra system som kan utnyttja prisvariationerna kommer man få en skapligt låg elkostnad.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #197
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Anledningen till att jag binder på ett eller tre år är för att slippa fundera på elpriset mer än några ggr per år, för jag vill inte att min liv ska kretsa runt elpris.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #198
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Låste mitt till stugan 2019 i 3år för 63öre och 300kr årskostnad, varje vinter är jag mycket nöjd.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #199
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Anledningen till att jag binder på ett eller tre år är för att slippa fundera på elpriset mer än några ggr per år, för jag vill inte att min liv ska kretsa runt elpris.
    Det är väl olika om man tycker det är intressant att tänka på elpriser. Med rörligt elpris behöver man inte fundera på elpriset alls. Det enda man betalar över marknadspris är ett pålägg. Och det skiljer ganska lite mellan elbolagen, så det har ganska liten betydelse vilket bolag man väljer ur den synpunkten. När man väl har valt att ha rörligt elpris är beslutet fattat och man kan tänka på annat.

    För över 3år sedan diskuterades el och elpriser här på forumet. Då kontrollerade jag vad Vattenfall hade för produktionskostnad på kärnkraft. Jag fick inga exakta siffror för det är affärshemligheter men långsiktigt ligger den under 20öre/kWh, Målet då var 19öre. Hur långt under 20öre kan man undra...

    Sedan dess har vi lagt ner kärnkraftverk i Sverige. Kärnkraften är den i särklass bästa garantin för elproduktion NÄR sol och el upphör producera. Nästa sk vulkanvinter kan mycket snabbt slå ut solel och vindkraft. Det kan orsaka massdöd på jorden pga svält. Det har hänt flera gånger sedan år1600. Ex år 1815 kallas "året utan sommar". Det kommer att hända igen. Om 150år, 50år, 3år eller ?år. Inte OM utan NÄR det händer. Sedan saken diskuterades har vi haft ett antal stora vulkanutbrott (Hawaii, Island, Indonesien, Kanarieöarna tex) Sk supervulkaner tror man har utbrott i snitt vart 30000år. Man tror de senaste var för 71000 och 25000år sedan...
    Har vi ingen backupkraft då kommer människor svälta ihjäl. Dvs all vindkraft behöver ha backup som kan producera under flera år av klimatstörningar. Egentligen finns inget försvar för att inte bygga ny kärnkraft och istället slösa bort pengarna på vindkraft. För när backupen finns på plats behövs inte vindkraften. Den är lika omodern som fotogenlampan.

    Det är tom så att med stigande elpriser i vår omvärld kan man tjäna mer pengar på att sälja el. Det är det främsta argumentet när tyska och kinesiska företag bygger vindkraft i Sydsverige. Deras mål är att producera där man kan sälja dyrt (export till Tyskland). Jämför man med läget för 50 år sedan var det Svenska staten som ägde vattenfall, som ägde kärnkraften och vattenkraften i landet. Vi hade ett av världens bästa system för elkraft. Med kärnkraftsproduktion där den bäst behövdes i södra Sverige ägt av staten. Elpriserna var låga tillgången var god. Det var effektivt och miljövänligt att värma villor med direktverkande el. Numera har staten liten kontroll. Mycket av produktionen ägs av utländska företag med vinstintresse. Om Sverige ersätter de nedlagda kärnkraftverken och kompletterar med 5-10 ytterligare är tillgången på billig miljövänlig el säkrad. Att vid behov ladda elbilar, värma hus, försörja industrier blir enkelt och billigt. Att producera för export kommer att vara lönsamt så länge Tyskland inte har egen kärnkraft. Vi skulle tom kunna exportera till Ryssland, så slipper man elda deras smutsiga CO2-skapande naturgas.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Låste mitt till stugan 2019 i 3år för 63öre och 300kr årskostnad, varje vinter är jag mycket nöjd.
    Allt passar inte alla. Vissa har rörligt elpris.
    Enligt vattenfalls hemsida var det rörliga priset alltid under 63öre i perioden from feb 2019 tom jul 2021.
    bild_2021-11-28_002804.jpg
    År 2020 var priset under 20öre 6 månader och över 30öre 3 månader. Fast har man rörligt elpris funderar man inte så mycket på det

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2021-11-28 klockan 02:02. Anledning: Lagt till länk till Vattenfalls prisstatistik
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #200
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det är väl olika om man tycker det är intressant att tänka på elpriser. Med rörligt elpris behöver man inte fundera på elpriset alls. Det enda man betalar över marknadspris är ett pålägg.
    Om man har bundet kan man bättre förutse sina elkostnader inför vintermånaderna, och får en jämnare fördelning över året. Och om man binder vid rätt tidpunkt så kostar det obetydligt extra i snitt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •