Sidan 7 av 23 FörstaFörsta ... 5678917 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #121
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast när man börjar prata 200k+ för en begagnad småbil så börjar iaf jag dra öronen åt mig.
    Visst är allt billigare med en elbil, men f*n vet om det är så mycket billigare.
    Ja, men skillnaden är att med en e-golf har man en bil med förbränningsmotor att jämföra med och där ser man att 35kWh kostar 70-80k extra. Andrahandsvärdet på en e-golf är antagligen klart bättre än för Zoe:n om 5 år.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Varför vill man betala batterihyra? Ingår det nån form av "försäkring" på kapaciteten i det priset?
    Det ingår försäkring, ja. Men om man inte har ett batteri som är riktigt dåligt så är det en riktigt dålig idé - utom för Renualt...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #122
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag tror det där med batterihyra från början fyllde två funktioner:
    1. Dämpa oron för batteriets hållbarhet
    2. Få till en marknadsföringspedagogisk bättre kostnadsjämförelse med en förbränningsbil (bilen kostar en viss summa, sedan tillkommer antingen bensinkostnad eller batterihyra+el).

    Men det är ingen dålig idé att ringa Renault och fråga vad det kostar att köpa loss ett batteri och ha det i bakhuvudet när man jämför priser.

    Sedan, som med alla beg elbilar, bör man läsa ut batteriets SOH (State of Health, alltså kvarvarande batterikapacitet jämfört med när det var nytt) ur bilen. Det slår på räckvidden, så billigaste bilen behöver inte vara bäst om batteriet är slitet.

  3. #123
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Hur läser man ut SOH State of Health på bilarna ?

  4. #124
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det skiljer nog rätt rejält mellan modeller. Jag vet att det skall gå på ampera med nån grunka.

  5. #125
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja, precis - läsa ut SOH på en elbil är som att läsa ut airbagfelkoder - det varierar stort mellan bilmodeller men går i regel ut på att du kopplar upp en mojäng till ODB2-uttaget.

    Nissan leaf gen1 är ju i en (positiv) klass för sig där, där finns en SOH-mätare i instrumentklustret (dock lite grov, den är i 12 steg) och det går även att läsa ut SOH via en mobilapp och en vanligt ODB2-adapter.

    Av 2 minuters googling att döma verkar det för Zoe finnas en populär app som heter canZE som verkar kunna läsa ut det mesta, även SOH, med en ODB2-adapter.

    En annan, men något omständigare metod, är att helt sonika köra upp batteriet och räkna. Ladda fullt, kör så tomt du vågar och dela sedan den förbrukade energin med batteriprocenten (t.ex. 95% om du kört från fullt till 5%) du använt så får du hur mycket som ryms i batteriet. Jämför den siffran med den batteriets specade nettostorlek så får du SOH.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-09-24 klockan 08:41.

  6. #126
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884


    Som det kan bli… nu är dock ordningen återställd i själen!

    En Polar 150hk som är Aero kitad inkl svarta läder turbo stolar. Givetvis fick st1 åka in direkt och det fungerar utmärkt! Riktigt trevlig bil


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  7. #127
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg

    En annan, men något omständigare metod, är att helt sonika köra upp batteriet och räkna. Ladda fullt, kör så tomt du vågar och dela sedan den förbrukade energin med batteriprocenten (t.ex. 95% om du kört från fullt till 5%) du använt så får du hur mycket som ryms i batteriet. Jämför den siffran med den batteriets specade nettostorlek så får du SOH.

    Då får man på något sätt ta reda på och dra bort förlusten vid laddning för att det ska bli rätt. Laddningsförlusten varierar stort mellan olika elbilar, temperaturen vid tillfället och vilken typ av laddning du använder.

    https://youtu.be/_8roK-jyWSg?t=501

  8. #128
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg

    Som det kan bli… nu är dock ordningen återställd i själen!

    En Polar 150hk som är Aero kitad inkl svarta läder turbo stolar. Givetvis fick st1 åka in direkt och det fungerar utmärkt! Riktigt trevlig bil


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Ser ut som gunnilse ?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-20 klockan 16:59. Anledning: Bilden inte nödvändig i citatet

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #129
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Då får man på något sätt ta reda på och dra bort förlusten vid laddning för att det ska bli rätt. Laddningsförlusten varierar stort mellan olika elbilar, temperaturen vid tillfället och vilken typ av laddning du använder.
    Jag menar inte att du ska läsa av "nedtankad" energi ur laddboxen, för då kommer som du säger laddförluster med, utan jag menar att du ska använda bilens energimätare (=nollställ färddatorn, kör, och gångra medelförbrukning i kWh/100km med körd sträcka) för att räkna ut förbrukad energi.

    Exempel:

    Du kör 30 mil med en medelförbrukning om 18kWh/100km. Då har du bränt 54kWh. Om du samtidigt har tömt batteriet från 100% till 20% så betyder det att batteriets nettokapacitet är 54/80%=67,5kWh.

  10. #130
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Hm, visar inte bilen den typen av info? Det gör Amperan:
    batteri.jpg

  11. #131
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Alla elbilar visar förbrukning, åtminstone i kWh/100km, men inte nödvändigtvis alltid mängden förbrukad energi (kWh) som din ampera gör. Så den får man ibland räkna ut genom körd_sträcka*genomsnittsförbrukning, precis som om du vill räkna ut antalet liter du förbrukat ur en förbränningsbil.

    Det ingen elbil (som jag känner till) visar är laddförlusterna - Hur många kWh man hämtat från nätet (som du kan läsa ut ur din laddbox) är ofta något högre än det du fått in i batteriet.

  12. #132
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Alla elbilar visar förbrukning, åtminstone i kWh/100km, men inte nödvändigtvis alltid mängden förbrukad energi (kWh) som din ampera gör. Så den får man ibland räkna ut genom körd_sträcka*genomsnittsförbrukning, precis som om du vill räkna ut antalet liter du förbrukat ur en förbränningsbil.

    Det ingen elbil (som jag känner till) visar är laddförlusterna - Hur många kWh man hämtat från nätet (som du kan läsa ut ur din laddbox) är ofta något högre än det du fått in i batteriet.

    Precis och de är det jag kommenterar om. Det är ofta högre beroende på laddström och temperatur. Men i sättet att jämföra fossildrift och eldrift så är det ändå en parantes då fossildrift använder 30 procent av tillförd energi då eldrift trots effektförluster vid laddning når minst 85%. Fossildrift är från början till slut helt absurd.

  13. #133
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Japp.

    Och det är just den totala systemverkningsgraden (från energikälla till drivaxlar) som batteribilar är överlägsna på.

    Det är också därför vätgas aldrig kommer att slå i biltrafiken. Man tillverkar vätgas genom elektrolys av vatten, sedan skapar man el i bränslecellen i fordonet från vätgasen - men framförallt elektrolysprocessen har halvdan verkningsgrad så för att tillverka vätgas som räcker för 1 mils körning går det åt ca 5kWh el. Hade du "tankat" samma mängd el (5kWh) direkt i en batteribil hade du kommit mer än dubbla sträckan, ca 2,5mil.

    Utan vätgas kommer endast fylla en funktion i applikationer där energidensitet är avgörande, t.ex. långdistansflyg, polarfartyg o.s.v. . De behöver kunna lagra så himla mycket energi mellan tankningarna att batterierna som krävs blir orimligt stora.

  14. #134
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är ovanligt att man tillverkar vätgas med elektrolys, för det är så dyrt (verkningsgraden är typiskt mycket sämre än i din beräkning). Man tillverkar oftast vätgas med hjälp av naturgas eller kol.

    Och så slipper man en hel del andra problem från vätgasen - i Norge dog det hela lite grann efter att en tankstation exploderade: https://youtu.be/h-6BRdUPq54?t=133

    (Somliga har inte tagit till sig lärdomarna med vätgas från början av förra seklet.)

    Jag skulle säga att det för överskådlig tid är bäst att använda olja för just de tillämpningarna som kräver mycket energidensitet, delvis beroende på säkerhetsaspekterna. Smartare att satsa krutet på att elektrifiera de delar som är enklare att ersätta - speciellt när man inte har tillräckligt med el utan att använda oljeeldade kraftverk.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #135
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Precis, och tillverkar man vätgas för fordonsdrift med fossila bränslen är systemverkningsgraden tveksam. Ca 70% i ångreformeringen (framställning av vätgas av metangas) och sedan ca 50-60% i bränslecellen, då är vi på samma verkningsgradsnivåer som att elda metangasen direkt i bilen.

    Så länge tillgången på grön el är begränsad används den bäst där den ersätter störst mängd fossila drivmedel, d.v.s. där systemverkningsgraden är bra. Applikationer där batteri- eller sladdrivna elmotorer ersätter förbränningsmotorer står rimligen först i kön och applikationer med höga energitäthetsbehov (t.ex. långdistansflyg) kommer långt bak i kön. Den dag det finns ett överflöd av grön el kan fordonsdrift på elektrolysvätgas vara intressant.

  16. #136
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag tror den dagen där fordonsdrift på elektrolysvätgas blir intressant aldrig kommer. För innan överskottet på grön el kommer så kommer antagligen batteriutvecklingen sprungit vidare så långt att vätgas inte har några väsentliga fördelar kvar - den dagen man kan ladda lika snabbt som det tar att tanka vätgas (förutsatt att pris och energidensiteten fortsätter att utvecklas enligt trend) har vätgasen nästan bara nackdelar kvar.

    Man kan också se på det historiskt - man har hållit på att utveckla bränsleceller länge, och det har inte tagit fart hittills.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #137
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det har du rätt i. Kommer det någon klimatvänlig energilagringsteknik som bräcker kolväten (diesel håller ca 11kWh/kg) i energidensitet efter hänsyn till verkningsgrad så kommer kolväten att självdö.

  18. #138
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Listan finns här blant annat: https://www.engineeringtoolbox.com/f...nt-d_1298.html
    Sen kommer verkningsgrad, men läser man denna ser man att bensinmotorn inte är så dålig om man tar bränslet i kg istället för liter.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #139
    Jag och min helt fantastiska VW E-up! Både jag och bilen blir bättre och bättre för var dag som går!

    Heja oss!

    IMG_20211031_122457.jpg

    4 användare gillar detta inlägg



  20. #140
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg

    Köpa beg elbil för runt 100k. Känslan känns spännande! Antagligen inte billigast men inte så dyrt heller (eller?). Man får inte mycket för 100k har jag märkt men å andra sidan det man får täcker mina behov. Men precis som bollman skriver så är ju osäkerheten stor! Ett värdetapp på säg 50k på 3 år är mycket trots att drivmedel är billigt. Och vilka servicebehov kommer finnas? Inte så orolig för batteriet dock.

    Bara att köpa:
    https://www.blocket.se/annons/varmla..._88hk/95180119

    Under 100k med friköpt batteri, knappt gått något alls! Hade jag behövt en andrabil hade jag redan ringt och paxat den...

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •