Sidan 18 av 23 FörstaFörsta ... 81617181920 ... SistaSista
Resultat 341 till 360 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #341
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Kul idé med tändkulemotor men det funkar nog inte i ett villaområde med grannar runt om.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #342
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det kommer troligen att komma batterier ganska snart som inte har egenheten att kunna självantända. En bil med dagens batterier skulle jag inte kunna tänka mig att parkera i närheten av vårt hus och än mindre i garaget som är placerat under boendevåningen. Sannolikheten för självantändning är väldigt låg men konsekvenserna av en brand i Lithiumbatterier är ofta svåra.
    Även bränslebilar kan självantända...

    Men kines-tillverkade Tesla Standard range har ŕedan LFP-batterier, liksom en del av de kinesiska bilmärkenas billigare elbilsmodeller som ska komma senare i år. Det du väntar på är inte långt borta, och kinesbilarna kommer att pressa ner priserna rejält - det finns i snart inte heller någon anledning att elbilar ska vara dyrare än bränslebilar av produktionskostnadsskäl - det är det bristande utbudet som håller uppe priserna, Tesla har nu (för bilbranchen) extrema marginaler på sina bilar och är de enda som egentligen kan leverera i volym idag i Europa.

    Finns dock en generellt problem med elbilar och det är att om elen inte är bra förlagd och/eller bra isolerad så kan man få bränder utanför batteriet pga. kortis. Och gnagare gillar vissa typer av kabelisolation.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #343
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson;[URL="tel:1561759"
    1561759[/URL]]Kul idé med tändkulemotor men det funkar nog inte i ett villaområde med grannar runt om.
    Vem fan bor i villaområde?

    3 användare gillar detta inlägg



  4. #344
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Har du fritt från grannar? Bara att gratulera i så fall
    Jag sökte lite på tändkulemotorer till salu. Utbudet är väldigt begränsat av begripliga skäl.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #345
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Njae, fritt skulle jag inte säga, men så här på landet för alla liv. Alltid är det någon som kapar träd, trimmar motorcyklar eller testkör traktorer utan avgasrör.
    Lugnt och tyst på landet? Pyttsan.
    jag kan ställa tändkulan ute vid åker och erbjuda närmaste grannen lite el så är det nog grönt. Han och jag har redan pratat om att skaffa stort dieselaggregat för ifall ryssen kommer

  6. #346
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Idén är nog inte helt fel, men tala inte om era planer för elbolaget på det sättet - elmonopolet gör att en gemensam generator är lite skakigt.

    Sett detta? https://cornucopia.se/2022/07/svensk...tbrist-vantas/

    Men ni kanske ska bygga om elsystemen för att tillåta reservkraft (det behövs godkännande av nätägaren eftersom man behöver hantera skyddsjordsanslutningen och ev. flytande nolla - som minimum eget jordspätt godkänt av nätägaren), och om man gör rätt, dvs. bygger en solelanläggning med batterier som klarar ödrift kan man få upp till 49% skatterabatt för för utrustningen - och extra batteri som ger en sömlös övergång mellan nät och reservel är inte fel - så kan det förbilliga.

    Om ni ska köra på samma elverk måste ni se till att det inte riskerar att bli jordströmmar ut i elnätet när ni kör generatorn, det är ett potentiellt allvarligt säkerhetsproblem som gör att ni kan riskera att bli bortkopplade av nätägaren om de upptäcker sådana. Om ni har ett äldre TN-C-S eller TN-C jordsystem (gemensam PEN-ledare) i husen så kan ni behöva bygga om till TN-S (separat PE och N) i elcentralerna (om ni har TN-C, fyrledare, även efter elcentralerna blir det mer att bygga om), dvs. skyddsjord och nolla blir helt separerade i husen. Notera att det är i praktiken varken tillåtet att bryta PE-ledaren mot nätet när man kör reservkraft eller att mata ut spänning på nätleverantörens PE-ledare - därför måste nätoperatören godkänna reservkraftanslutningen. Rycka huvudsäkringarna räcker alltså inte eftersom nollan måste hanteras, och att bryta nollan har sina egna problem - avbrott på nollan (eller PEN) i ett trefassystem ger ofta runt 400V på ett 230V-uttag och att apparater rinner upp.
    Senast redigerat av Långmilare den 2022-07-23 klockan 11:58. Anledning: Stavfel, "när" -> "nät"
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #347
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag tror den där artikeln är lite väl alarmistisk, såvitt jag vet har vi inte elbrist i Sverige, än. Allt beror på hur kallt det blir.
    Jag har en polare som är elektriker och jag har förvarnat honom om att koppla in reservkraft.
    Vi får se.

  8. #348
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Artikeln beskriver en möjlig utveckling, om Putin sitter kvar kan det gå lite hur som helst med gas- och oljetillgång, eftersom hans agerande inte direkt styrs av omtanke för EU. (Och en hel del hänger också på vad som händer i Australien, Kina och Taiwan vilket hade stor del i att priserna stack iväg i vintras - det verkar ha gått under radarn att Kinas akuta elbrist och ökade oljebehov beror på politisk bojkott av Australienskt kol.)

    Om krigstillståndet i Ukraina fortsätter i vinter så kommer priserna högst sannolikt att fortsätta uppåt eftersom EU i praktiken kommer att diktera priserna för SE4 (elområde 4) - och om så sker går i dagsläget inte att förutse.

    För min egen del band jag priset i slutet av Mars på 3 år hos ett större bolag (jag tror det finns överhängande risk för konkurser hos småbolag utan egen elproduktion) till det i backspegeln facila priset av 105 öre/kWh (SE3) för jag anade vart detta skulle barka. Idag kostar samma avtal ganska precis det dubbla hos de få större bolag som fortfarande erbjuder det (som Fortum 209 öre/KWh för SE3) - men det är möjligt att även 209 öre/kWh kommer att vara ett "bra köp" sett i backspegeln om 3 år, det känns ju inte som världen håller på att bli fredligare i närtid. Det hjälper dock inte mot bortkoppling av abonnenter - om det sker kommer det att bli "spännande" eftersom i princip ingen tagit höjd för sådant i Sverige - men blir det elbrist i EU (vilket är en högst reell risk) så kommer det att smitta av sig på SE4 (pga. var flaskhalsarna i elnätet sitter) och risken för bortkoppling i framför allt SE4 blir också reell. Notera också att Finland antagligen kommer att behöva köpa mer el från Sverige eftersom deras import från Ryssland troligen inte kommer att fungera något vidare så länge kriget i Ukraina pågår.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #349
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Vi har inte elbrist än men det är inte alarmistiskt att förutse och undvika problem innan de inträffar. Studera Svenska kraftnäts sida kontrollrummet för 2021-12-21 då elprisrekordet slogs. Då räddades vi av att inget mer gick fel än att det inte blåste. Vattenkraften levererade nästan 12GW, kärnkraften nästan 7GW, värmekraft 2GW och vindkraft som lägst 0,6GW. Om något mer hade gått fel än att det inte blåste så hade avstängningar varit lösningen. Det var inte ens speciellt kallt den dagen. Hur tror ni det blir en kall vinter med dåligt fyllda vattenmagasin? Det är ofta det inte blåser när det är kallt och då är det ofta liknande väder i alla kringliggande länder så import av el blir omöjligt eller "bara" väldigt dyrt.

    Det är bara att studera exemplet Kalifornien för att lära sig hur det går med för mycket vind och solkraft. Vi behöver förhoppningsvis inte göra om samma misstag. Vi är dock nästan där. I Kalifornien utgörs ca 30% av den tillgängliga eleffekten av små privata elverk drivna med bensin/diesel/gasol. Sossar och de flesta andra påstår nu att dom vill bygga ny kärnkraft. Hur tror ni det blir med det om S lyckas lura till sig makten ytterligare en mandatperiod
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #350
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Även bränslebilar kan självantända...

    Men kines-tillverkade Tesla Standard range har ŕedan LFP-batterier, liksom en del av de kinesiska bilmärkenas billigare elbilsmodeller som ska komma senare i år. Det du väntar på är inte långt borta, och kinesbilarna kommer att pressa ner priserna rejält - det finns i snart inte heller någon anledning att elbilar ska vara dyrare än bränslebilar av produktionskostnadsskäl - det är det bristande utbudet som håller uppe priserna, Tesla har nu (för bilbranchen) extrema marginaler på sina bilar och är de enda som egentligen kan leverera i volym idag i Europa.

    Finns dock en generellt problem med elbilar och det är att om elen inte är bra förlagd och/eller bra isolerad så kan man få bränder utanför batteriet pga. kortis. Och gnagare gillar vissa typer av kabelisolation.

    LFP-batterier kan också självantända. Möjligen mindre sannolikhet jämfört med NMC men någon statistik har jag inte tillgång till. Överhuvudtaget är det ganska svårt att hitta fakta i ämnet. Att bensin är väldigt brandfarligt är ju väl känt men få känner till farorna med Li-Ion batterier. Lukten av en bensinläcka är lätt att upptäcka och ignorerar man sådana problem så är riskerna betydande. Dock bildas inte stora mängder av vätefluorid som vid brand i Li-Ion batterier. Samsung annonserade nyligen att de kommer att tidigarelägga produktionsstart av s k solid-state batterier. https://www.nyteknik.se/fordon/samsu...terier-7032752 De ska ha lägre risk för brand, dock okänt hur låg.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #351
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Den dagen vi får "elransonering" i Sverige är dagen då sittande regering begår politiskt självmord, oavsett färg.
    Jag tror de flesta politiker inser att den "badwill" något sådant skulle innebära gör att de är beredda till precis vad som helst för att undvika det.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #352
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Äsch, hur lätt som helst att skylla på Putte eller vad som helst som gör att man slipper ta eget ansvar. Jag har länge hoppats på en förändring mot ansvarsutkrävande men med dagens "public service" lär det inte hända.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #353
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Dock, hittills har inget ”hänt” i Sverige som verkligen skulle få folk att resa sig ur sofforna och ta nävarna ur fickorna. Strömlöst någon timme en vardag så att alla som jobbar hemifrån inte kan jobba, laga mat osv kommer skapa en helt annan reaktion än någon misslyckad upphandlig.

  14. #354
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den dagen vi får "elransonering" i Sverige är dagen då sittande regering begår politiskt självmord, oavsett färg.
    Jag tror de flesta politiker inser att den "badwill" något sådant skulle innebära gör att de är beredda till precis vad som helst för att undvika det.
    Det blir möjligtvis en timme någon enstaka gång i peak på dygnet när alla kommer hem från jobbet. Som ett vanligt strömavbrott alltså eller faktiskt bättre då det antagligen annonseras ut via sms att nätägaren beräknar att stänga av elen typ mellan 17-18.

  15. #355
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Extra intressant är ju också att Stenungsund block 3 & 4 som fortfarande är funktionsdugliga inte är upphandlade till att ingå i effektreserven åren 2020-2025.

    Inte för att det skulle vara någon game changer, men det tillskottet verket kan ge, både i form av effekt och stabiliserande faktor är något man inte kan bortse ifrån om verkligheten är sådan att man balanserar mellan stabil drift eller nödstängning av vissa områden

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #356
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    LFP-batterier kan också självantända. Möjligen mindre sannolikhet jämfört med NMC men någon statistik har jag inte tillgång till.
    Nej, det är en fundamental skillnad mellan dem. Här är en av de bättre genomgångarna. https://nordkyndesign.com/lithium-ba...-fundamentals/

    Om man drar in spik genom en LFP-cell så får man bara en liten rökpuff pga. lokal reaktion, om man gör det i en NMC-cell börjar den typiskt brinna.

    Notera att när de utsatte LFP-celler för brutal misshandel så man skapade termisk runaway (urladdning) så ökade bara temperaturen 8C/s och nådde aldrig över 400C, för att till skillnad från NMC så brinner det så att säga till avbrott. Naturligtvis går det att få metallen att brinna om man kommer tillräckligt högt upp i temperatur, men det behövs tillföras energi extern då. Bilden i länken där man fått ett LiFePo4-batteri att brinna beskrivs i texten, och det berodde på att man lagt på långt över tillåten spänning på batterierna vilket resulterat i att batterierna börjat förgasas - och sedan har någon gnista tänt gaserna. Detta kan då skapa farliga temperaturer. Men det är inte vad jag skulle kalla självantändning.

    Däremot så kan strömmen från en LFP med lätthet skapa extern elektrisk brand pga uteffekten, så man måste fortfarande konstruera resten av strömkretsarna rätt för att inte få en brandrisk.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #357
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Dock, hittills har inget ”hänt” i Sverige som verkligen skulle få folk att resa sig ur sofforna och ta nävarna ur fickorna. Strömlöst någon timme en vardag så att alla som jobbar hemifrån inte kan jobba, laga mat osv kommer skapa en helt annan reaktion än någon misslyckad upphandlig.
    Det blir nog efter valet, och man kommer säkert skylla på Svenska kraftnät är en myndighet och politiker inte kan lägga sig i vad de gör... https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...as-av-i-vinter

    Om jag läser artikeln rätt så låter det som att man kan förutse när det är dags att gå över på reservkraft baserat på spotpriserna. Och har man rörligt så kan det nog också vara lönsamt att gå över till diesel vid de tillfällena, men det kan nog tänkas vara bättre ekonomi i att ha ett batteri som man laddar vid rätt tid på dygnet, när det är lägre pris istället.

    Se inlägget från deBrissac här hur han kopplat reservkraft, med separata kretsar för uppbackad (med automatisk omkoppling) och icke-uppbackad kraft: https://www.byggahus.se/forum/thread.../#post-4140608
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #358
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nog känns det lite konstigt att Sverige, ett land med gott om elkraft och ett historiskt välskött elsystem, skall behöva planera för strömavbrott?
    Visst kan skita hända, vi har haft långa strömavbrott här ute på landet, värst var väl 36 timmar under en höststorm, då var det kallt i huset kan jag lova.
    Dessa har dock blivit väldigt ovanliga på senare år sen de grävt ner alla kablar. Att vi nu skall behöva planera för rena rövarpriserna för att hålla huset frostfritt, och dessutom få strömmen avstängd. Nä, nog hade jag trott lite mer om det här landet.

  19. #359
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Bygga upp ett land tar väldigt lång tid, flera generationer, men att rasera går betydligt snabbare...

    Många länder/regioner som har lagt ner kärnkraften måste hantera elunderskottet med regionala avstängningar för att slippa oplanerade strömavbrott.

    Schweiz har nu beslutat att återstarta kärnkraften. I Tyskland och Frankrike förs dessa diskussioner.
    I tex Kalifornien så är strömavbrott mer regel än undantag, där kostar även elen 50-70% mer än snittet i övriga USA.

    Partiella nedsläktningar (strömavbrott) kommer samtliga länder behöva hantera om de lagt ner planerbar, dessutom fossilfri, kraftproduktion dvs kärnkraftsverk.
    Till mitt garage: Garaget

  20. #360
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    9:18 i timpris imorgon kväll i SE4. En effektiv dieselgenerator ger billigare el än så (men sen är det ju investeringskostnaden också).

    https://cornucopia.se/2022/08/elpris...-morgon-kvall/
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •