Sidan 17 av 23 FörstaFörsta ... 71516171819 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #321
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Ja, än så länge är det ju mest killgissningar, tiden lär ju utvisa vad som är bättre/sämre. Jag tänker att batteri- och kraftelektronikkylningen är att likställa komplexitetsmässigt med motorkylningen och därmed borde tarva ungefär samma underhåll. Enda frågetecknet är väl huruvida kylvätskan har andra krav på sig (dyrare?) p.g.a. eventuell kontakt med elektronik.
    Som jag ser det så har elbilarna en del kvar innan konstruktionerna satt sig, speciellt när det gäller termisk design. Nyare celler som är designade för snabbare laddning gör ju detta genom att framför all minska förlusterna vilket gör att kraven på kylsystemen minskar så länge man inte laddar snabbare - men även om man snabbladdar så har man rätt lång tid på sig innan det är dags för nästa snabbladdning. Ett intressant exempel är Nissan Leaf som inte har aktiv kylning, där man med dagens batterier har vissa problem med kylning vid långkörningar och upprepade snabbladdningar - samtidigt som man behöver balansera med att batteriet måste upp i temperatur när man laddar på vintern - vilket visar att förbättrad batteriteknik, tänk halverad värmeuppbyggnad, och celler som klarar laddning vid lägre temperaturer, vilket i LiFePo4-fallet (som Tesla och många kineser återvänder till nu med de nya framstegen i energidensitet) betyder mer aktiv yta, kan förenkla kylsystemen radikalt.

    När det gäller kraftelektroniken så ser jag det som mer eller mindre självklart att den ska kunna klara sig utan mer aktiv kylning en på sin höjd en enkel fläkt. Snabbladdare är ju externa och behöver därför inte kylning i bilen, så det vi pratar om är ju motorelektroniken vilken kan integreras i/vid motorn och där lösa termiken för styrning och motor samtidigt.

    Min gissning är att om fem år så blir det i stort sett problemfritt utan aktivt kylsystem för normala elbilar (dvs. bilar där motoreffekterna är i klass med dagens bästsäljande bränslebilar).

    Detta sagt, man behöver förstås fortfarande klimatsystem för kupén.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #322
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Jag är sjukt nöjd med min Polestar som jag kört i tre månader nu, välbyggd , skön att köra och åka i, fulladdad varje morgon om jag behöver det.

    Kommer aldrig att vilja gå tillbaka till en fossilbil om inte möjligtvis för en sommarbil/cab eller liknande.

    2 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #323
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Vi är väldigt nöjda med Amperan. Betvivlar inte en sekund att det finns fler trevliga hel-el även om kanske just något Volvo-derivat inte skulle hamna långt upp på min inköpslista efter dryga 1500 mil i diverse Volvosar senaste 2 åren.
    Det har föresvävat mig mer än en gång att skaffa en Tesla Model 3 eller så, men det som hindrar mig i slutändan är pengar, och inte då för att jag inte har råd, utan att jag får ångest bara av tanken att ha en så dyr bil.
    Jag gav 180 för ng9-5an och den kör jag knappt med eftersom jag mår dåligt av att se vägmätaren ticka uppåt, och då är det ändå en bil med extremt liten värdeminskning, om ens någon.
    Att hosta upp 500+ för en bil finns liksom inte på kartan, alls. Har svårt att se mig ens ge 200 för en bil igen och det är min själ inte lätt att hitta en bil med utrymmen och komfort som en ng9-5 i sub-200-klassen som dessutom kostar mig så lite att köra.

  4. #324
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Ja alla är vi olika Har kört V90, XC60 och V60 sedan 2016 och jag har varit helnöjd med mina Volvobilar. Bra komfort , mycket säkerhetsutrustning och pålitliga bilar.

    Visst första V90 jag hade var av första årsmodellen och hade en del buggar i mjukvara mm men det löste sig efter ett antal uppdateringar.

    Har aldrig blivit stående vid vägkanten med någon av Volvobilarna.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #325
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    V90, XC60, XC90, V60 har jag kört, lite olika modeller. D4, D5, B5, T8. Allt från ganska snålt utrustade till R-design och Inscription. 2019-2021 årsmodell.
    Stolarna är helt ok för någon timmes körning, men sen får jag träsmak, även med massagestolarna.
    Pilot Assist är trevligt, men har märkliga buggar, framförallt med 2+1-vägar som den helt ballar ur på.
    Skärmen i mitten är väl ok, men det är ett jäkla jobb att hålla reda på var inställningar ligger eftersom det finns minst 2 ställen att göra inställningar på, och vissa av dem är väldigt svåra att förstå sig på (jag tittar mest på dig, HUD-inställningar)
    Körkänslan är dock rätt rejält "dämpad", vevig styrning även med sportmodellerna.
    Kvalitetskänslan är sisådär, bättre fram än bak där baksätet på XC90 måste vara det billigaste jag upplevt på bra nog länge, hård, billig plast överallt.

  6. #326
    Jag läser att många är nöjda med sina fossilbilar. Efter snart 4 000 mil med elbil tycker att ett fossilt drivet fordon känns obsolit. I jobbet kör jag fossilt 8 timmar om dagen och längtar till 2024 då i princip hela bussparken ska bytas ut mot elbussar i min bussdepå.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2022-07-18 klockan 15:58.

  7. #327
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Håller med dig 100%
    Har egentligen tyckt att fossilbil vart "legacy" sedan jag köpte min första elbil 2013.
    Back in the days var det hela tiden folk som blev provocerade av min tesla, på vägen, på köpcentret och på parkeringen.
    Idag är det ju pinsamt tydligt hur fel de haft.
    Samtidigt är det dumt att skapa konflikt; de är ju blivande elbilister de med, de har bara inte fattat det ännu

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #328
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    I vinter blir det nog till att vara glad man inte har hel-el utan en hybrid.
    Senaste elpriset vi fick var 4:80 bara för elen. Det blir ett totalpris/kWh på lätt 6:-
    Amperan drar 2-2,5kWh/mil på vintern med värmen på, det blir 12-15:-/milen för el.
    På bensin så här ute på landet så drar den inte mer än 0,55/mil och med ett bensinpris som idag ligger på 21:- så kan det bli billigare att köra på bensin än på hemladdad el.
    Med potential för att elpriset kommer kunna dubbleras från dagens nivå framåt vintern så kommer det blir svettigt för de med helel.

    Jag fattar inte riktigt hur någon skall klara den här vintern. Vi brukar göra av med runt 15000kWh över höst/vinter/vår och med ett elpris över 6:- och rejäla räntehöjningar på våra ändå ganska modesta lån så tittar vi på utgifter varje månad som vida överstiger inkomsterna redan innan andra räkningar är betalda, eller mat inhandlad.

  9. #329
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja, det är sossepriser på drivmedel och el. Sänka de konfiskatoriskt höga skatterna vill dom inte. Höga kostnader är ju inget problem med deras löner som dom sätter själva. Makten framför allt som vanligt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #330
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nåja, priserna styrs av helt andra variabler än "sossarna".
    Energiskatten är en punktskatt, den ökar inte för att elpriset ökar.
    Visst, staten får in mer moms, såklart, men de som verkligen skär guld med täljkniv är elproducenterna. Den el som de för 2-3 år sen producerade för 50 öre kilowatten får de nu 10 gånger så mycket betalt för, bara för att resten av Europa lider elbrist. Sverige är konstant elexportör och så har vi i SE4 har fått de kontinentala elbrist-priserna.
    Karlshamnsverket kommer elda mycket olja i vinter, för det kommer vara rejält lönsamt för Uniper som äger verket.

  11. #331
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nåja, hur är det med Svenska Kraftnät som drar in massor av miljarder extra till statskassan när priserna skenar. Vilka styr där? Extremt höga energiskatter och sedan moms på skatten. Sossarna är ansvariga men dom skyller alltid på allt annat och tar aldrig något ansvar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #332
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jo, fast alla skatter, förutom momsen är fasta, de varierar inte med elpriset.
    Istället är det ”flaskhalsavgifter” som gör att de får in så mycket pengar. Elen produceras inte där den förbrukas.

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #333
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja visst är det anmärkningsvärt att staten tjänar på att försämra elproduktionssystemet. Dock hjälper det inte oss blåsta konsumenter att de ständigt hittar på nya namn på avgifterna. Priserna är rekordhöga och som du nämnde så blir det troligen värre. Varför är det så omöjligt att sänka skatter och/eller avgifter så att företag och privatpersoner kan få rimliga ekonomiska förutsättningar?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #334
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det låter enkelt, men är det såklart inte.
    En av de största vansinnesgrejerna de senaste åren är elområdena. De kom till för att ge pengar till utbyggnaden av överföringskapaciteten, men de glömde öronmärka pengarna så det går alldeles utmärkt att ta ut det som vinst. Vari finns incitamentet att bygga ut kapaciteten så vinsten minskar? Som det ser ut nu är det mycket lönsammare stt behålla status quo än att bygga bort flaskhalsarna. Svenska kraftnät har ju flaggat för att de får in för mycket pengar. Om flaskhalsavgifterna tas bort eller minskas, tror du verkligen det kommer kunderna tillgodo? Knappast, det blir istället mer vinst till elbolagen.

    3 användare gillar detta inlägg



  15. #335
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Jag läser att många är nöjda med sina fossilbilar. Efter snart 4 000 mil med elbil tycker att ett fossilt drivet fordon känns obsolit. I jobbet kör jag fossilt 8 timmar om dagen och längtar till 2024 då i princip hela bussparken ska bytas ut mot elbussar i min bussdepå.
    Håller med! När man väl börjat köra på el känns förbränning fel på alla sätt och vis.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det fiffiga med elbilar är att de kan "tankas" på tider då elen både är billig och det finns gott om överföringskapacitet. M.a.o. kan man elektrifiera svensson-fordon utan att flaskhalsarna i elnätet påverkar.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #336
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Låter man känslorna styra sina beslut så får kanske ekonomin stå tillbaka. För mig är det främst två aspekter som gör att elbil får vänta tills vidare. Det kommer troligen att komma batterier ganska snart som inte har egenheten att kunna självantända. En bil med dagens batterier skulle jag inte kunna tänka mig att parkera i närheten av vårt hus och än mindre i garaget som är placerat under boendevåningen. Sannolikheten för självantändning är väldigt låg men konsekvenserna av en brand i Lithiumbatterier är ofta svåra. Kör man långt så kan det vara bra ekonomi med elbil som Bosse visar. För mig hade pandemin den positiva bieffekten att jag jobbar större delen av tiden hemma vilket tar bort den möjliga besparingen som kanske en begagnad elbil hade möjliggjort.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #337
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det största problemet med de flesta elbilar är totalekonomin. Att köpa en bil för 3-400000 är förbaskat svårt att räkna hem, något annat är bara självbedrägeri. Visst, om man har möjligheten att ha förmånsbil så jajemän, kan inte bli bättre än så. Om man däremot måste betala med egna pengar blir det faktiskt rätt svårt, och tro mig, jag har räknat på det många gånger.
    Jag har ju en ng9-5 som jag köpte för 180 för 5 år sen och faktum är att den inte gått ner nämnvärt i värde, kanske till och med ökat i värde. Om jag säljer den har jag kanske råd med en halv elbil och då tittar vi på ett lån som kostar minst 2000 i månaden, det är mer än vad jag tankar ng9-5an för i månaden! Redan där spricker kalkylen, och då har vi bara inte talat om försäkringskostnaden. Att försäkra en Tesla Model 3 kostar nästan 5(!) gånger mer än helförsäkringen på ng9-5an. Visst, skatten är inte billig på ng9-5an (4500), men det väger absolut inte upp.
    Sen har vi problemet med att bo i SE4. Ingen vågar ens sia om vad elpriset blir här nere i vinter. Vill det sig illa kan vi titta på 2-siffrigt per kWh och riktigt höga priser även nattetid. Faran är att det kan bli dyrare att köra elbil än diesel.

  18. #338
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Fast det finns en naturlig gräns vid c:a 7:- per kWh, det är vad det kostar att generera el med en enkel 10kW dieselgenerator när den färgade dieseln kostar 20:- litern. Kostnaden sjunker lite med ökande storlek på generatorn.

    Det säger också en del om hur urspårat elpriset är, för Karlshamns oljekraftverk kostar bränslet med dagens (höga) oljepris enligt Preems aktuella prislista c:a 3:50 per kWh. Och det borde vara det dyraste sättet att generera el.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #339
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Fast så sätts ju inte priset. Priset blir det som det kostar att generera den sista kWh som behövs.
    Låt säga att dagen lätt täcks av billig vattenkraft, förutom den sista kWh som kräver att de eldar upp MonaLisa. Då prissätts varenda tillverkad kWh den dagen efter priset av MonaLisa och elproducenterna blir mångmiljardärer på ett dygn.
    Det är precis det som händer nu: den mesta förbrukningen täcks av sol, vind, vatten och kärnkraft, men så krävs lite till, där de måste köra gas för att generera elen. Då prissätts hela dagen efter vad det kostar att elda Rysk fossilgas för att generera el. Svenska elproducenter jublar, och konsumenterna gråter.

  20. #340
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag har funderat på om det skulle bli billigare att köpa en sån här traktordriven 3-fasgenerator men driva den med en gammal tändkulemotor och sen köpa fat med förbrukad motorolja.

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •