Sidan 2 av 23 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jo, och det är ju en av skönheterna med att ladda elbil. Man kan ladda så fort man behagar och när man behagar, t.ex. när elpriserna är som lägst (=på natten).
    Jag har strypt min laddning hemma till 4.8kW för att min nätägare (Nacka Energi) har en prismodell som premierar låg peakförbrukning. Så jag försöker fördela min förbrukning över dygnet och då är det dumt att maxa laddhastigheten om jag inte behöver det.

    Sedan måste jag ändå tycka att det är grymt nice som i min Enyaq att bara sätta dig, trycka ner bromsen (=det aktiverar "tändningen"), lägga i drive och köra iväg!

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Gamla versionen av e-up var min första elbil. Helt fenomenal; ägde den i 5år och 7000mil, noll problem (annat än allt för lite räckvidd, alla ville ju börja använda den som första bil ganska snart, trotts att vi hade en på pappret mycket bättre premiumbil).
    Vi sålde så småningom båda, och bytte till en mer kapabel primärbil (elbil såklart).
    Elbilar är som smartphones, man vet inte om att man behöver dem försten man provat, och då finns det ingen väg tillbaka.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Naturligtvis har ni som köper/leasar/förmånslånar en ny elbil reflekterat över koboltframställningen. Läs: https://www.theguardian.com/global-d...-mining-deaths

    Inte kan någon av er tycka att det är värt så högt mänskligt lidande för att köra elbil.

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Självklart har jag gjort det. Och jo, det är värt det. Av två skäl:
    1. Lidandet av klimatproblemen är värre. T.ex. 188 döda i Tyskland i förra veckan p.g.a. översvämningar.
    2. Arbetsvillkoren i koboltgruvorna går att göra något åt. Att köpa kobolt från Kongo samtidigt som man ställer krav på arbetsvillkor är ett betydligt bättre sätt att göra något åt fattigdomen i Kongo än att sluta köpa.

    Batterierna i min elbil kommer från LG som jobbar på det här sättet med kobolt:
    https://www.lg.com/global/conflict-m...siness-partner

    Jag har för övrigt hört att arbetsvillkoren för gästarbetare i de oljeproducerande länderna runt persiska viken inte heller är tipp-topp... Och att Ryssland (största oljeleverantören till Sverige) inte till fullo uppfyller FNs deklaration för mänskliga rättigheter...
    Senast redigerat av jellybear den 2021-07-28 klockan 23:54.

  5. #25
    JB, finns inget övertygande bevis att ICE är orsak till #1. Angående #2 tycks du inte ha läst artikeln i The Guardian. I korrupta länder som DRC kan metallens källa inte säkert spåras. Enligt Världsbanken har DRC den tredje största populationen (60 m, motsv 73%) av fattiga i världen, alltså inga koboltpengar gynnar de fattiga i DRC (utan tvärtom). Givetvis är inte oljeproduktionen globalt optimal, men det omedelbara mänskliga lidandet av tillverkningen är definitivt mindre än för kobolt i DRC.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det finns lagstiftning om konflikt-metaller, LGs papper låter mest som en deklaration att man uppfyller dessa.

    Om man ska utesluta alla produkter som tillkommit med arbetesinstaster i något led av arbetare som behandlas undermåligt så blir det väldigt få produkter kvar. Om du även inkluderar där produktionsverktyg tillkommit på det sättet lär få utesluta i praktiken allt producerat i modern tid.

    När man sedan har introducerat idén med att detta ska undvikas genom att man i produtionskedjorna via avtal ska garantera att inget sådant sker så pysslar man med självbedrägeri - så länge det finns efterfrågan på en produkt och man kan få ner priset genom att någon med rymligt samvete intygar att en produkt har tillkommit på korrekt sätt kommer detta att ske.

    Min tro är att övergång från ICE till elbilar kommer ha mycket marginell inverkan på miljön och mänskligt lidande - oavsett detta så är övergång till elbilar på sikt i de flesta fall är en bra sak. Synd bara att man försöker med one size fits all, för det kommer alltid att finnas tillämpningar där ICE är bättre.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det finns forskning från LTH i Lund (och andra ställen) som tydligt visar att plug-in-hybrider är det miljömässigt bästa valet.
    Bland annat för att konfliktmetallerna kan spridas över många bilar och att de flesta bilresor trots allt är av kortare slag där eldrift är som mest fördelaktig.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Laddhybrider är en smart övergångslösning som bara ger mening så länge batterier kostar mer än en komplett ICE drivlina inkl drivmedel och underhåll. Den tidpunkten har troligtvis passerat redan, nu är det BEV som gäller framöver.

  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag skulle snarare säga att risken för att priset på batterier går upp är större än tvärtom, vilket ställer den kalkylen på ända.
    Suget efter batterier är grymt: mobiltelefoner, surfplattor, bärbara datorer och elbilar säljer som aldrig någonsin.
    Med tanke på att återvinning av batterierna ännu inte är riktigt kommersiellt gångbart, till viss del eftersom ingen riktigt är villig att investera stora pengar i återvinning när man inte ens är helt säker på att det är framtiden. Det gör att gruvbrytning i Kongo fortsätter, med allvarliga miljöföljder och politisk instabilitet. Skulle det bli global brist på Kobolt kan vi stå inför allvarliga konsekvenser när nu suget är så enormt.

    Det är också denna osäkerhet som gör att jag inte är så intresserad av en ren EV i nuläget.
    Skulle det visa sig att nuvarande teknik görs gammal av ett tekniksprång eller teknikval (bränsleceller?) så är det en extrem värdeminskning man står inför med tanke på hur dyra rena EV är i dagsläget. När det gäller ICE så har teknikutvecklingen helt klart stannat av och värdeminskningen ligger rätt stabilt. Skulle det bli mer osäkerhet kring batteritillgången kan det mycket väl tänkas att ICE-bilar stiger i pris.

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Samtidigt går batteriutvecklingen framåt i rasande takt, man lyckas progressivt öka lagringskapaciteten per kilo råvara. Det är påtagligt lägre halter kobolt (och andra kritiska råvaror) i dagens batterier jämfört med de som fanns för 10 år sedan.

    Och utvecklingen fortsätter, så även om efterfrågan ökar så borde priset kunna pressas.

    Förbränningsmotorn har funnits i snart 150år och har hunnit optimeras ordenligt sedan dess. Högeffektsbatterier har funnits i drygt 10, så de är bara i början av sin optimering.

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Absolut! Och det är just av den anledningen jag inte har några som helst planer på att köpa en BEV inom de närmaste åren!

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Efter en mer noggrann uträkning så är mitt elpris 1,74 kr/kWh fasta kostnader borträknade. Min bil ligger i snitt på 1,1 kwh/mil. Bilen kostar alltså 1 kr och 91 öre att köra en mil. Min förra Peugeot 107 låg i snitt på 0,58 liter/mil och med ett bensinpris på 16 kr blir det 9 kr och 28 öre/mil. Sen kan ni ju multiplicera detta med valfria mil/månad. Själv fick jag fram 673 kr/mån med el och 3 200 kr med bensin.

    Elbils-Bo
    Vad räknar du att värdeminskningen för elbilen blir i kr/mil ?

    Tänker att det också ska in i kalkylen för kr/mil då den brukar vara större än bränslekostnaden.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #33
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Värdeminskningen är svår att uttala sig om innan man sålt bilen.
    Det som Bosse _skulle_ kunna meddela oss är vad värdeminskningen blev per mil på Peggan!

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det är nog ingen som ifrågasätter att rejält gammal men välskött bil med obefintlig värdeminskning ger lägre "inkl allt" milkostnad än något nyare, även om den nyare har lägre driftskostnad. I synnerhet om man lägger tid på att engagera sig i bilens underhåll och införskaffande.

    Men milkostnad är inte allt. Om så vore fallet kör man inte saab.

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    JB, instämmer i ditt första stycke ovan. Får däremot inte ihop dubbelnegationen i andra stycket. TOC för en SAAB har sannolikt lägst milkostnad (bland premiummärkena).

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det är nog ingen som ifrågasätter att rejält gammal men välskött bil med obefintlig värdeminskning ger lägre "inkl allt" milkostnad än något nyare, även om den nyare har lägre driftskostnad. I synnerhet om man lägger tid på att engagera sig i bilens underhåll och införskaffande.

    Men milkostnad är inte allt. Om så vore fallet kör man inte saab.

    Det jag menar är att man inte bara kan framhäva den låga bränslekostnaden för att "bevisa" att det är en bra affär med elbil.
    Om man leasar en bil brukar det vara en känd faktor vad förväntat restvärde är och det i sin tur påverkar månadskostnad/kapitalkostnad eller hur man nu väljer att finansiera köpet
    Låt säga att elbilen har restvärde på 35% och dieselbilen 50% efter 3år/12000mil (obs påhittade siffror). Hur ser kalkylen ut då ?

    (sista gången jag leasade en 9-5 satte leasingbolaget restvärdet till 40% medan motsvarande Passat hade 45% vilket då såklart avspeglade sig i månadskostnaden och när man börjar räkna på vilka summor det blir inser man att några mindre skillnader i förbrukning är ointressant)

    Man kan nog också förutsätta att en bilägare sköter (eller missköter) en bil på samma sätt oavsett drivlina

    Dom signaler jag fått är att beg dieselbilar, framförallt större kombibilar med 4 hjulsdrift håller värdet oerhört bra nu. Detta pga det säljs få rena dieselbilar samtidigt som suget på begmarknaden efter dessa är större än suget på hybrider/elbilar.
    Ett exempel är en Skoda Octavia som finns i familjen. 3år efter inköp (beg) har den i princip behållit värdet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #37
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag skulle snarare säga att risken för att priset på batterier går upp är större än tvärtom, vilket ställer den kalkylen på ända.
    Suget efter batterier är grymt: mobiltelefoner, surfplattor, bärbara datorer och elbilar säljer som aldrig någonsin.
    Med tanke på att återvinning av batterierna ännu inte är riktigt kommersiellt gångbart, till viss del eftersom ingen riktigt är villig att investera stora pengar i återvinning när man inte ens är helt säker på att det är framtiden. Det gör att gruvbrytning i Kongo fortsätter, med allvarliga miljöföljder och politisk instabilitet. Skulle det bli global brist på Kobolt kan vi stå inför allvarliga konsekvenser när nu suget är så enormt.

    Det är också denna osäkerhet som gör att jag inte är så intresserad av en ren EV i nuläget.
    Skulle det visa sig att nuvarande teknik görs gammal av ett tekniksprång eller teknikval (bränsleceller?) så är det en extrem värdeminskning man står inför med tanke på hur dyra rena EV är i dagsläget. När det gäller ICE så har teknikutvecklingen helt klart stannat av och värdeminskningen ligger rätt stabilt. Skulle det bli mer osäkerhet kring batteritillgången kan det mycket väl tänkas att ICE-bilar stiger i pris.
    Du har fel om batterierna, totalt fel. De blir billigare och billigare och med mer kapacitet hela tiden. Du har också fel om återvinningen som helt klart är på gång och kommer att bli en verklig realitet, inget snack om den saken. Det finns redan anläggningar i bruk för återvinning av elbilsbatterier. Dock är det då de första batterierna från de tidiga Nissan Leaf. Den riktiga bommen för när batterier ska återvinnas i stor skala ligger många år framåt. Elbilsrevolutionen är en märklig sådan på så sätt att det verkar inte bara vara till att tillverka och sälja och sen inte bry sig. Jag tror att vi faktiskt har EU att tacka för detta eftersom det ställs verkliga krav på hållbarhet i längden vad gäller elbilar.

    Även Elon Musk är inte på samma linje. En elbil ska kunna återvinnas till 100% och de som finns i defekta batterier används när nya batterier tillverkas. Och jo elbilar är framtiden inom överskådlig tid. I princip alla biltillverkare har satt mål om när det inom EU inte ska kunna köpas en fossilbil. De finns marknader i världen där elbil inte fungerar så ett totalt stopp för fossilbilar blir det inte med en sådan bil kommer att vara varje tillverkares nischprodukt och ett nödvändigt ont att tillverka.

    Se på VW som är världens störta biltillverkare. De öser på med elbilar och har ingen tanke på att bromsa, inte en chans att de gör det. De har ID3 och ID4, ID5 och ID6 är på gång och även mindre i form av ID1 och ID2. Min E-up är en parantes i sammanhanget eftersom den är baserad på en fossilbils kaross och inte på den plattformen som VW beslutat sig för att använda i framtiden.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Värdeminskningen är svår att uttala sig om innan man sålt bilen.
    Det som Bosse _skulle_ kunna meddela oss är vad värdeminskningen blev per mil på Peggan!
    Den som var årsmodell 2010 köpte jag för om jag inte minns fel för 45 000 kr i dec 2017 med 7 200 mil på mätaren. 3,5 år senare och med nästan 20 000 mil på mätaren sålde jag den för 25 000 kr. Jag kunde väntat och tjatat lite och kanske fått 30 papp men de var så trevliga hela familjen som körde 45 min för att köpa så det blev som det blev.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2021-08-08 klockan 19:24.

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Vad räknar du att värdeminskningen för elbilen blir i kr/mil ?

    Tänker att det också ska in i kalkylen för kr/mil då den brukar vara större än bränslekostnaden.
    Jo jag vet att man ska ta allt i beaktande när man beräknar milkostnaden men jag tänker så här: att ha avbetalning på en bättre eller ny bil är inga konstigheter alls idag i Sverige. De flesta vill ha en fungerande bil som bara fungerar och det finns ju då en anledning till att köpa en helt ny även om det kostar mest. Få är de som lägger upp kontant betalning för en dyrare bil. Med det sagt så har jag en bränslekostnad på en femtedel nu jämfört med en Peugeot 107 bensin som är något av det billigaste du kan köra omkring med vad gäller en fossilbil. Beroende på hur många mil jag kör så blir ju vinsten i kostnad högre. Värdeminskningen på en elbil är ju lite svår att få fram eftersom marknaden är relativt ny men inte tror jag att den blir värre än med en fossilbil som snart behöver tankas med bensin/diesel för över 20 kr/litern, men det är bara vad jag tror.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Samtidigt går batteriutvecklingen framåt i rasande takt, man lyckas progressivt öka lagringskapaciteten per kilo råvara. Det är påtagligt lägre halter kobolt (och andra kritiska råvaror) i dagens batterier jämfört med de som fanns för 10 år sedan.

    Och utvecklingen fortsätter, så även om efterfrågan ökar så borde priset kunna pressas.

    Förbränningsmotorn har funnits i snart 150år och har hunnit optimeras ordenligt sedan dess. Högeffektsbatterier har funnits i drygt 10, så de är bara i början av sin optimering.
    Min e-up hade 2012 ett batteri på 18 kWh. 2019 lyckades VW med konststycket att öka kapaciteten med 70-80% till 36 kWh och göra det i samma dimensioner men 10 kilo lättare. Det vara bara till att ta bort det gamla och skruva fast det nya i exakt samma kaross och på hösten 2019 började den att säljas och sålde som smör i solsken.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2021-08-08 klockan 19:00.

  19. #39
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jo, och det är ju en av skönheterna med att ladda elbil. Man kan ladda så fort man behagar och när man behagar, t.ex. när elpriserna är som lägst (=på natten).
    Jag har strypt min laddning hemma till 4.8kW för att min nätägare (Nacka Energi) har en prismodell som premierar låg peakförbrukning. Så jag försöker fördela min förbrukning över dygnet och då är det dumt att maxa laddhastigheten om jag inte behöver det.

    Sedan måste jag ändå tycka att det är grymt nice som i min Enyaq att bara sätta dig, trycka ner bromsen (=det aktiverar "tändningen"), lägga i drive och köra iväg!
    Jag har ju alltid haft fast elpris genom åren och fortsätter med det. Visserligen kan jag inte ladda billigare på natten men å andra sidan får jag inga chockräkningar på vintern för att värma huset. Varenda gång jag prisbinder kollar jag om jag haft totalt billigare elräkningar om jag haft en annan prismodell och skillnaden har varit försumbar men risken finns ju där framgent om jag väljer spotpris.

    Min bil är ju lite old school där. Jag har samma nyckel som bilen hade när den hade bensinmotor. Jag vrider till start och släpper och framdrivningssystemet är igång. Jag njuter ju då dock av att ingenting hörs förutom kupéfläkten som sakta spinner upp.

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag pratar inte om priset för själva elen (elhandeln), utan om nätavgiften! Den du inte kan välja.

    Allt fler nätägare, inklusive min (Nacka Energi), har börjat med olika former av rörlig överföringsavgift. Så jag tjänar på att ladda nattetid, så långsamt som möjligt, även om jag har fast elpris:

    https://www.nackaenergi.se/images/Prislista_2021_.jpg

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •