Sidan 13 av 23 FörstaFörsta ... 31112131415 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #241
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Med de höga fossila drivmedelspriserna kan klimatbonusen helt tas bort på elbilar som säljer sig själva (det råder som bekant ett utbudsunderskott). Tycker faktiskt att klimatbonusen är orättvis (vilket även bevisats) då merparten av elbilar köps av välbärgade i rika förorter (d.v.s. köpet hänger inte på klimatbonusen). Skattetrycket är för högt på fossilbilar. Räkna med högre skatter på el samt fordonsskatt på elbilar.
    Jag förstår inte ditt resonemang , för att priset senaste tiden gått upp på drivmedel så ska klimatbonusen tas bort på elbilar för att den är orättvis?

    Du kan leasa t.ex en elektrisk MG för ca 2000-3000:-/månad idag pga klimatbonusen. Sedan så får ju dom som köper en NY fossilbil skatta mer för att bonus ska ges till elbilar , sen är jag medveten om att det inte är självfinansierat samt så är jag inget större fan av systemet i sin helhet.
    Så jag håller inte med om att det är orättvist , alla har möjlighet att nyttja bonusen , sen att det krävs en bra och stadig inkomst och att man har råd att köpa ny bil är en helt annan sak , jag tror inte att målgruppen som inte kan köpa en elbil hade köpt en ny fossilbil heller.

    Men som vanligt när det kommer till resonemangen från dom som röstar åt ena hållet så ska alla ha det sämre om några har det...

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #242
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nja, frågan är väl om klimatbonusmiljarderna ger önskad effekt? För den som är beredd att köpa en Tesla för över miljonen, spelar 70000 någon roll? Hade miljarderna kanske kunnat användas bättre genom att kraftigt öka skrotpremien och på så vis fått borta många gamla, törstiga bilar från vägarna och på så vis minskat vår klimatpåverkan? Sätt skrotpremien till 20000 så kommer 7 gamla bilar skrotas rätt omgående för varje 2 elbilar som idag får bonusen. Frågan är då om dessa 2 elbilar inte blir sålda, eller om kanske bara en elbil blir såld istället? Å andra sidan, att byta 7 gamla bilar mot en ny elbil borde ge betydligt större effekt i kampen mot utsläppen än 2 nya elbilar och 7 gamla kvar på vägarna!

  3. #243
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99
    Fungerar utmärkt med min elbil och kunde inte vara mer nöjd!
    Låter bra.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    ...sen är jag medveten om att det inte är självfinansierat...
    Om jag inte missat vad du menar så är svaret att en ändring på väg för att få in mer maluspengar för att kunna betala ut bonuskosing till miljöbilar. Detta för att bonus-malus-systemet just ska vara självfinansierat.

    https://www.regeringen.se/rattsliga-...alus-systemet/
    "Regeringen har i budgetpropositionen för 2022 bedömt att miljöstyrningen i det s.k. bonus–malus-systemet bör skärpas. Det föreslås därför att den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänks från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer och att gränsen för när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänks från 130 till 125 gram per kilometer. Detta innebär att för bensin- och dieseldrivna lätta fordon blir koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången summan av 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram, och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 125 gram. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juni 2022."



    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Sätt skrotpremien till 20000 så kommer 7 gamla bilar skrotas rätt omgående...
    Men... Vad ska då Konrad göra på sin fritid i fortsättningen när hus och lackbox nu nästan är färdigbyggda?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #244
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, frågan är väl om klimatbonusmiljarderna ger önskad effekt? För den som är beredd att köpa en Tesla för över miljonen, spelar 70000 någon roll? Hade miljarderna kanske kunnat användas bättre genom att kraftigt öka skrotpremien och på så vis fått borta många gamla, törstiga bilar från vägarna och på så vis minskat vår klimatpåverkan? Sätt skrotpremien till 20000 så kommer 7 gamla bilar skrotas rätt omgående för varje 2 elbilar som idag får bonusen. Frågan är då om dessa 2 elbilar inte blir sålda, eller om kanske bara en elbil blir såld istället? Å andra sidan, att byta 7 gamla bilar mot en ny elbil borde ge betydligt större effekt i kampen mot utsläppen än 2 nya elbilar och 7 gamla kvar på vägarna!
    Absolut, jag är skeptisk till att elbilsbonusen i sin nuvarande form är det kostnadseffektivaste sättet att modernisera bilparken.

    Men jag menar att man på något sätt måste göra smutsiga bilar ekonomiskt mindre attraktiva än rena bilar - både nya och gamla sådana. Sedan vet jag inte om enbart skrotningspremie heller är lösningen, för en 15+ år gammal bil som redan rullat 30k mil kanske inre rullar så våldsamt många mil till, medan en fabriksny förbränningsbil kommer rulla massor innan den skrotas - alltså kommer den nya under sin livstid släppa ut mer än den gamla. Så det är viktigt att det är de klimatsmartaste bilarna som är attraktivast bland nybilsköpare.

    Egentligen tycker jag beskattningen ska ligga just på drivmedlet för miljöskadan är direkt proportionell mot mängden drivmedel som förbrukas. Det är också ett sätt att uppmuntra alla att dels hushålla med bränslet (t.ex. genom att välja bränslesnålare fordon, samåka, åka kollektivt o.s.v.), dels gör det lönsamt för företag att utveckla bränslebesparande produkter - finns det inget business case på sådant sker heller ingen utveckling.

    Men det innebär också att man måste lösa frågeställningen med den levande landsbygden, d.v.s. hur gör man det möjligt att bo på orter där avstånden är långa? Jag menar att lösningen är att subventionera sådant som är typiskt för landsbygdsliv men som INTE är fossilt drivmedel. T.ex. kan jag tänka mig att ha ett generöst och avståndsbaserat (inte tidsvinstbaserat) jobbreseavdrag som är detsamma oberoende av färdmedel, särskilda stöd till små skolor med begränsat elevunderlag, skattelättnader för företag i glesbygd o.s.v.

  5. #245
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    jellybear: Vad är din idé hur pensionärer i glesbygd ska överleva med dina förslag? En majoritet i byn där jag bor är pensionärer och är inte hjälpta ett dugg av det du föreslår. De siktar snarare extra intensivt med sina 7mm Remington magnum mot alla stockholmare som alltid vet bäst.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  6. #246
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    För 684.000:- får du en Dual Motor , plus, pilotpaket och metallic så du klarar dig under 700 för en välutrustad , ska du ha performance pack så kostar den 60.000:- mer och då går man över.
    De brukar ha rätt deals på detta. Tex lillebror fick ju sin singel motor med stora batteriet, all utrustning förutom performance paketet för under 4000kr i månaden. Då ingick 2500 mil per år

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #247
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Under 4000 med 2500 om året låter som en sjukt bra deal, om man jämför med deras uppgifter på hemsidan. Svårt att få dem ur hallen?

    Vad gäller bonus-malus så skall såklart malus på nya förbränningsbilar bekosta skrotpremien enligt min mening, det skall straffa sig att köpa ny förbränningsbil.
    Jag tror att tanken här har varit att så många som möjligt skall köpa nya elbilar och utnyttja bonusen, vilket då kommer öka mängden begagnade elbilar och således få ut fler i trafik. Dock, jag är skeptisk till om det verkligen påverkar de längre ner i "hackordningen" än på många herrans år då det väl knappast finns några hel-el-bilar som är 10 år eller äldre? Värdet på en 10 år gammal elbil är också rätt osäkert vilket kanske inte gynnar idén om att byta bil ofta så fler kommer ut beg. Jag menar, min Ampera är precis 10 år gammal och är väl värd 20% av nypriset. Frågan är då om inte en hög skrotpremie skulle göra fler längre ner benägna att byta sin äldre, törstiga bil mot en nyare, snålare, kanske mindre laddhybrid. Det borde finnas fler som vissa jag känner som kör gamla V70 för att den redan är betald och värdet är så pass lågt att de inte bryr sig, bättre bara fortsätta köra med den, trots att den är törstig.

  8. #248
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    jellybear: Vad är din idé hur pensionärer i glesbygd ska överleva med dina förslag? En majoritet i byn där jag bor är pensionärer och är inte hjälpta ett dugg av det du föreslår. De siktar snarare extra intensivt med sina 7mm Remington magnum mot alla stockholmare som alltid vet bäst.
    Listan slutar inte där, jag gav bara exempel. Hitta på vad du vill som är landsbygdsspecifika behov som kan stöttas från staten - förutom fossila drivmedel. Min poäng är att det kan skjutas in pengar i glesbygden UTAN att för den delen göra fossila drivmedel billigare. Det är väl mängden pengar som är över när alla "måsten" är betalda som avgör välståndet, inte hur dessa måsten fördelar sig?

    Men du menar att diesel är den enda landsbygdsspecifika utgift Kramforspensionärerna har? Hur många mil per år kör en glesbygdspensionär? Och vad är syftet med körningarna?

  9. #249
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Om jag ska spekulera fritt (utan att kunna något om dina grannpensionärer): Kanske är mat en ansenlig månadsutgift för dem? Varför i så fall inte låta glesbygdsbutiker ha lägre matmoms? Eller kanske lägre arbetsgivaravgift så att kassörskorna blir billigare att anställa och därmed håller nere matpriserna till slutkund? Min poäng är, precis som du är inne på, att alla medborgare, oavsett bostadsort och ålder måste bidra till våra gemensamma samhällsproblem. "Stockholmare" (det man egentligen syftar på är nog riksdagsledamöter som är invalda från alla landsändar) kan inte ensamt klura ut lösningen. Därför duger det inte att sticka huvudet i sanden och mumla "billigare diesel", utan alla måste komma med konstruktiva förslag.

    Mina påhittade förslag är såklart inte lösningen, jag är precis lika dålig (kanske sämre?) som alla andra tyckare att klämma fram en universallösning på ett jätteproblem på en kvart. Men man måste börja någonstans och jag vill väldigt gärna höra förslag från de som bor i glesbygd hur man kan göra livet där mer attraktivt och samtidigt bränna mindre fossilt bränsle - jag tror förslag som kommer från de som berörs är de bästa.

  10. #250
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Hörnefors
    Inlägg
    20
    Medlem#
    13579
    Tror nog att väldigt många även glesa delar av landet kan köra elbil, bifogar en artikel ur Västerbottens Folkblad om två som långpendlar med elbil från Vilhelmina till Sundsvall respektive Gällivare 30 resp 45 mil, enkel resa.
    IMG_0077.jpg
    IMG_0078.jpg
    IMG_0079.jpg
    IMG_0080.jpg


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  11. #251
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag tror inte skrotpremie i sig driver elbilsförsäljningen framåt , jag TROR att dom allra flesta som åker runt i bilar som skulle kunna klassa in till en skrotningspremie på säg 20.000:- tillhör oftast inte den målgrupp som köper en helt ny elbil (utan att lägga någon värdering i vad som är rätt eller fel) utan då köper man allt som oftast en bättre begagnad bil vilket givetvis kan vara bättre än bilen dom skrotade , men det i sig tror jag inte driver på elbilsförsäljningen i någon större grad.

    Sedan är jag för en skrotningspremie av andra skäl , vi får bort fler gamla och sämre bilar , både miljömässigt och säkerhetsmässigt.

    Sen tror jag mer på att göra det billigare och förmånligare att köra elbil än att fortsätta att göra det dyrare att köra fossilbil. Men jag inser att det är en utopi med dagens politiker.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #252
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Vi behöver ta ett steg tillbaks och lyfta blicken.
    De flesta inser att vi har ett stort problem med koldioxidutsläppen i världen, dom utdikade torvmossarna i Sverige släpper ut lika mycket koldioxid som bilismen i Sverige.
    Palmoljeproduktionen i Malaysia genererar lika mycket koldioxid som Usa´s bilism, palmolja är ett billigt men inte så bra fett som även har använts i biobränsle?
    Om alla i Sverige byter till elbil så gör det inte så stor skillnad globalt sett men elbilslobbyn har ju lyckats sälja in det till politikerna.
    Det forskas ju på fossilfria bränslealternativ, Nestle håller väl på med bensinalternativ tex.
    Om vi skulle bygga nya kärnkraftverk till elbilarna ligger det väl 15 år bort?

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  13. #253
    JB, om du läst på mer så gäller följande: "Arbetsgivare som har sin verksamhet inom ett stödområde får göra ett särskilt avdrag från arbetsgivaravgifterna, s.k. regionalt stöd". Reduktion/avdrag på avgiften i glesbyggd har funnits i många år. Men omfattning och vilka kommuner som ingår har ändrats.

    Sven, bolaget du avser är finska Neste Oyj. Vad har du för referens(er) på att palmoljan genererar lika mycket C02 som USAs bilpark?

    Bollmans förslag är klimatmässigt smartare, men premien får inte vara för hög för då skrotas inte bilarna utan exporteras.

  14. #254
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Varför skulle folk exportera om premien blir hög? Jag skulle snarare importera bilar för att skrota

  15. #255
    Skenskrotas.

  16. #256
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Av ren nyfikenhet, hur går skenskrotning det till i praktiken? Tar en (mindre nogräknande) skrotfirma och rapporterar in bilen som skrotad men pressar inte själva bilen? Vad gör man då av bilen efteråt som inte går att regga in igen?

  17. #257
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Exporterar då gissar jag, men det måste i så fall vara utanför EU. Känns rätt långsökt dock.

  18. #258
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  19. #259

  20. #260
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Njut så länge det går, för snart kommer skattesmällen
    En stor fördel för oss elbilsägare är ju att ni fossilbilister står ut med oerhört kraftigt ökade kostnader under en lång tid innan ni kan tänka er att gå över till elbil. Det lär ta oerhört lång tid innan statens inkomster sjunker så pass så att avgifter läggs på elbilar. Ni med fossilbilar ska först mjölkas ur till en sådan grad att ni helt enkelt inte anser att fossilbilen är värd avgifterna. Den dagen kommer säkert men inte inom de närmaste 10 åren enligt vad jag tror.

    Jag kör vidare på el och tack så mycket till alla ni fossilbilister!

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •