Sidan 1 av 23 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #1

    Efter en tid med VW e-up

    Jag köpte en VW e-up -20 för en månad sedan. Jag kan inte annat än vara nöjd!

    Det är något med känslan av modernitet och att kunna köra förbi alla bensinmackar med ett leende. Man köper bil efter behov och min VW e-up -20 har en genomsnittlig räckvidd på 26 mil vilket för mig är fullt tillräckligt. Det är ett rent nöje att vrida på nyckeln och inte höra en motor som startar, jag bara sätter igång drivsystemet. Det är helt tyst bortsett från klimatanläggningens fläkt som låter. Jag kör med ett ständigt leende och njuter av en modern bil. Trots lån på en helt ny bil så går jag 1 000 kr plus varje månad jämfört med en Peugeot 107 och 16 mil varje dag. Vad gäller vridmoment så är det där omedelbart med en elbil oavsett märke, det bara är där när man petar på gaspedalen. Mina på papperet 83 hk känns som typ 125-150 hk just på grund av den direkta responsen vid gaspådrag. Toppfarten är begränsad till 130 vilket för mig inte är något problem. Laddbox på väggen har jag här hemma. Ett snabbt överslag ger 10 kr per mil i ren bränslekostnad med min förra Peugeot 107 och 2 kr med min VW e-up.

    IMG_20210611_085509.jpg

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Har läst sporadiskt om ditt långpendlande med 107. Jag har själv haft en 107:a, köptes ny 2010(?).
    Mest krångelfria bil vi haft, under de åren vi hade den. Inget strul alls, bara planerat underhåll. Extremt välpackad design, mycket rymligare i framsäte framför barnstol i baksäte, än tom. 9-3SC!

    Undrar om din e-up! kommer att kunna matcha japansk/fransk driftsäkerhet och kvalitet? Det beror ju till stor del på vilken tidshorisont vi pratar om här. Hoppas dock din VW uppfyller dina krav. Jag kommer följa dina rapporter. Speciellt intressant blir räckvidd vintertid.

    2 användare gillar detta inlägg


    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Härligt....min C1 -09 kommer också bytas ut, har inte ens slagit om till 10 000mil och nu åkte jag på att svetsa bakaxelinfästningarna! :O
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    En sak verkar ju iaf vara väligt kasst med bilarna du köper, forum, eftersom du hela tiden envisas med att offtopic-diskutera dom här på STCS ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Skämt åsido om forum... Det är en ENORM skillnad att hitta engagerade och kunniga internetskribenter för dels Porsche, Mercedes, SAAB respektive Dacia och trillingbilarna. Speciellt Sandero gen 1, som sålde bra i Sverige, men inte direkt i något engelsktalande land, och de Sandero som såldes i Tyskland hade mindre motorer.
    Porsche och Mercedes har fortfarande massor av intelligenta och hjälpsamma forummedlemmar. Lexus var som SAAB ungefär. Det finns experter, men de är färre och svårare att hitta.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Se där, en till medlem i eldriftsklubben! Välkommen!

    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    rent nöje att vrida på nyckeln
    Just det är väl ett av de onödiga "arven" som är typiska för elkonverterade förbränningsmodeller ofta uppvisar. Jag gillar nog elbilar där man till fullo utnyttjar fördelarna medatt slippa en förbränningsmotor bättre.

    Men visst, som liten pendlarbil är e-up ett ekonomiskt alternativ.

  7. #7
    Grattis till elbilen! Dock får du nog räkna på framdriftskostnaden, betvivlar att 20 kr/100 km är korrekt. Dels förbrukar sannolikt elbilen 15-25 kWh/100 km och inkluderar elpriset din elnätavgift (rörlig samt del av fast kostnad). Tror att 4-5 kr/milen är mer sannolikt, dvs som en mycket snål dieselbil.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Nej, en elbil kostar inga 4-5kr/milen om du laddar hemma:
    1. Förbrukningen varierar, precis som med förbränningsbilar, med bilmodell (storlek, verkningsgrad m.m.) och körstil. Lilla e-up klarar sig med lätthet långt under 2kWh/mil.
    2. Den rörliga nätavgiften beror på vem din nätägare är. Och allt fler nätägare har börjat med tidsdifferentierade överföringsavgifter, självklart laddar du bilen på tider då elen och överföringen är billig (=nattetid)
    3. Den fasta nätkostnaden ska såklart inte räknas med, den har du även om du kör en dieselbil.
    (4. Överkurs) Den som kör mycket kan överväga timdebitering och då tajma laddningen med den tid på dygnet då elen är som billigast, då blir det ännu billigare.

    Så även om du räknar med en mycket hög överföringsavgift och inte håller på med tidsoptimering så kommer du inte upp över 3kr/milen i elkostnad.

    Och tipsa gärna om en dieselbil som går runt på 4-5kr/milen IRL nu när dieseln sniffar på 17kr...

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Tja, det är väl inte så svårt? Den gamla Lupon till exempel?
    Riktigt snåla dieslar finns det rätt gott om.
    Frågan är väl snarast vad värdeminskningen kommer vara för dig.
    Jag köpte en Ampera för de har blivit riktigt billiga.
    Med den kommer jag 6-8 mil på el vilket duger rätt bra, och jag kan lova den var rejält mycket billigare än en e-UP

  10. #10
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nej, en elbil kostar inga 4-5kr/milen om du laddar hemma:
    1. Förbrukningen varierar, precis som med förbränningsbilar, med bilmodell (storlek, verkningsgrad m.m.) och körstil. Lilla e-up klarar sig med lätthet långt under 2kWh/mil.
    2. Den rörliga nätavgiften beror på vem din nätägare är. Och allt fler nätägare har börjat med tidsdifferentierade överföringsavgifter, självklart laddar du bilen på tider då elen och överföringen är billig (=nattetid)
    3. Den fasta nätkostnaden ska såklart inte räknas med, den har du även om du kör en dieselbil.
    (4. Överkurs) Den som kör mycket kan överväga timdebitering och då tajma laddningen med den tid på dygnet då elen är som billigast, då blir det ännu billigare.

    Så även om du räknar med en mycket hög överföringsavgift och inte håller på med tidsoptimering så kommer du inte upp över 3kr/milen i elkostnad.

    Och tipsa gärna om en dieselbil som går runt på 4-5kr/milen IRL nu när dieseln sniffar på 17kr...
    Och det är väl dessutom en hel del firmor som tillhandahåller laddstolpar till sina anställda (där jag jobbar har vi det iallafall), och i och med att Bosse kör 16mil om dagen antar jag att han pendlar till och från jobbet. Då blir det billigt!

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Och du betalar förmånsskatt för det antar jag?
    Som statligt anställd kan man bara glömma sånt. Upp till 3400 om året kostar det att parkera på jobbet…

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tja, det är väl inte så svårt? Den gamla Lupon till exempel?
    Riktigt snåla dieslar finns det rätt gott om.
    De 4-5kr per mil det pratas om motsvarar ju en förbrukning på 0,23-0,29L med dagens priser hos okq8. Så snål är ingen dieselbil, Lupo 1.2TDI drog på NEDC-pappret 0.3L/milen. Och alla vet ju hur mycket NEDC-körcykeln matchar verkligheten...

    Men vill man ändå försöka jämföra kan man iaf hålla sig till en och samma mätmetod. Så tar vi VW Lupos 0,3L/mil NEDC tycker jag vi kan jämföra den med e-up!s 1,17kWh/mil NEDC.

  13. #13
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Och du betalar förmånsskatt för det antar jag?
    Som statligt anställd kan man bara glömma sånt. Upp till 3400 om året kostar det att parkera på jobbet…
    Jag? Min bil går på sprit..

    Men det har du förstås rätt i, allt är väl inte 100% korrekt i den privata sektorn..

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Gällande driftkostnader så går det ju även bra att tjuva ström utanför affären oftast.

    I alla fall runt där jag bor så finns det flertalet gratis ”el-mackar” på 22kW.

    Vad är det för ombordladdare i e-up? 1 fas eller 3 fas?

    Jag kör plug in hybrid. Kan bara hålla med om att känslan av att köra på el är tillfredsställande- speciellt när man tankat gratis! (Tyvärr då bara med 1 fas 16A för min del)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Min hybrid kan bara 1-fas. Ingen snabbladdning här inte.
    Hm 1,17kWh/mil har jag svårt att komma ner till med Amperan, men det går. Mitt "rekord" hittills är 83km på 8,7kWh.
    Det vanliga är 60-70km på 8,5kWh.

  16. #16
    Efter en mer noggrann uträkning så är mitt elpris 1,74 kr/kWh fasta kostnader borträknade. Min bil ligger i snitt på 1,1 kwh/mil. Bilen kostar alltså 1 kr och 91 öre att köra en mil. Min förra Peugeot 107 låg i snitt på 0,58 liter/mil och med ett bensinpris på 16 kr blir det 9 kr och 28 öre/mil. Sen kan ni ju multiplicera detta med valfria mil/månad. Själv fick jag fram 673 kr/mån med el och 3 200 kr med bensin.

    Elbils-Bo
    Senast redigerat av Bosse99 den 2021-07-28 klockan 13:45. Anledning: Felräkning

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Passa på och njut, snart höjer dom skatten.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Passa på och njut, snart höjer dom skatten.

    Jag gör ju det!

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Se där, en till medlem i eldriftsklubben! Välkommen!



    Just det är väl ett av de onödiga "arven" som är typiska för elkonverterade förbränningsmodeller ofta uppvisar. Jag gillar nog elbilar där man till fullo utnyttjar fördelarna medatt slippa en förbränningsmotor bättre.

    Men visst, som liten pendlarbil är e-up ett ekonomiskt alternativ.
    Själv tycker jag att just en nyckel och att man vrider till start och släpper nyckeln som i en fossilbil är coolt. Skillnaden är att en motor inte startar. Sen tycker jag också om den analoga instrumenteringen eftersom den fungerar på ett föredömligt sätt och med en tankmätare som i vilken bil som helst. En ordinär växelväljare har bilen också. Den hade de ju med lätthet kunnat rationalisera bort och ersatt med knappar som de gjort i ID-modellerna men se de gjorde de inte och själv tycker jag om en växelväljare som förr. I motorrummet sitter fästet för jag tror det är kärlet för servostyrningen kvar. Rent allmänt känns inte bilen som att den från början skulle ha varit för en bensinmotor. Jag har aldrig kört bilen med fossilmotor så jag har inget att jämföra med men som elbil känns den inte som någon kompromiss på något sätt.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Vad är det för ombordladdare i e-up? 1 fas eller 3 fas?
    Det vet jag inte men laddboxen är kopplad på tre fas som kan leverera 11 kWh men bilen tar maximalt 7,2 kWh AC och det är det som bilen bestämmer är max uttag. Men jag laddar aldrig fulla 7 200 watt eftersom husets maximala effektuttag är 11 000 watt samtidigt. 7 200 + att jag kanske startar torktumlaren på 2 200 watt. Varmvattenberedaren behöver 1 000 watt om den råkar gå igång. Nu är jag uppe på 10 400 watt och huvudsäkringarna ligger nästan på gränsen. Oj jag blev kaffesugen och startar kaffebryggaren som drar 1 200 watt och se där! Jag får krypa upp på vinden och byta säkringar vilket hänt en gång och det räcker!

    Jag låter laddboxen som mest skicka iväg 4 600 watt till bilen och jag behöver inte bry mig utan kan ladda bilen när jag vill och starta apparater som innan jag blev med elbil. Laddningen tar längre tid ja men dels gör det ingenting och det är ju klarlagt att slöladdning är bättre för bilens batterier i längden. Sätta ner till minimum 2 300 watt hade också fungerat för mig faktiskt. Alternativt kan jag säkra upp från mina 16 amp i huset till 20 amp eller t o m 25 amp för att kunna köra max 7,2 kWh men då med en rätt kraftigt ökad abonnemangsavgift. Dynamisk lastbalansering är också en lösning.

    Min laddbox har inte lastbalansering vilket jag visste innan. Jag betalade inte mer än 4 200 kr för box inkl installation så jag valde det istället för ett avsevärt dyrare alternativ med high tech laddbox med wifi och sådant. Min box är i princip en dum switch och det är bilen som bestämmer vad den ska skicka till bilens laddsystem. Men trots dumheten så står det att läsa på boxens display hur mycket varje laddsession har tagit i tid, hur många kW som används och aktuell temperatur på bilens batteri.

    Ute med offentliga snabbladdare tar bilen max 40 kwh i DC. Jag har provat en snabbladdare en gång och då var batteriet nere på 15% och det laddades med 32 kWh.

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •