Sidan 11 av 23 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #201
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Låste mitt till stugan 2019 i 3år för 63öre och 300kr årskostnad, varje vinter är jag mycket nöjd.
    Ja, så länge inte elhandelsbolaget går i konkurs.

  2. #202
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Allt passar inte alla. Vissa har rörligt elpris.
    Enligt vattenfalls hemsida var det rörliga priset alltid under 63öre i perioden from feb 2019 tom jul 2021.
    Bifogad fil 20981
    År 2020 var priset under 20öre 6 månader och över 30öre 3 månader. Fast har man rörligt elpris funderar man inte så mycket på det
    Vet inte vad du försöker bevisa Olle, men det ser ut som äpplen och päron.

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Ja, så länge inte elhandelsbolaget går i konkurs.
    EON.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #203
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Ja, så länge inte elhandelsbolaget går i konkurs.
    Precis. Några elbolag i Storbritannien som sålt el till lågt fast pris har ju gått i konkurs nu då deras inköpspris plötsligt blev väldigt mycket högre.


    När det gäller hus och uppvärmning kan jag rekommendera att leka kölddetektiv med hjälp av en IR-kamera. (I mitt fall en Flir One köpt för några år sedan. Monteras på mobiltelefonen)

    Väggen byggd på sjuttiotalet är betydligt sämre isolerad än övriga huset. Lite kallt på golvet? Kylan är påtaglig på insidan lådhurtsen intill den väggen.


    Den då nyligen installerade dörren inte tät nog. Blev bättre efter lite extra gummilist.


    Fungerar elementen som de ska? Blev direkt varmare efter rengöring av filtret vid elementvattenreturen på värmepumpen.


    Har man svårt att motivera kostnaden för en IR-kamera så kan man förutom att kolla husets isolering och element även kolla att tvättmaskinen är 60'c vid en sextiotvätt, undersöka motor- och kupévärmares prestanda, leta efter onaturlig värmeutveckling i elskåp, förlängningskablar och motorvärmarkablar. Se när termostaten i bilen öppnas och hur värmen sprider sig i kylaren. Men framförallt så kan man ta roliga bilder/videor på sina husdjur i sant Predator-snitt ála Arnold 1987.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #204
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Lånade en Flir för några år sedan för att kolla runt stugan, försöker låna den igen för att kolla här hemma och ännu noggrannare runt fönstren där.

    Skulle gärna köpt en Flir, men den jag lånade var runt 10K.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #205
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag tror du skall kolla flödet på den där radiatorn. Ser ut att vara lite för högt flöde. Diffen skall intr vara mindre än 6 grader och absolut inte över 8.

  6. #206
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Vet inte vad du försöker bevisa Olle, men det ser ut som äpplen och päron.



    EON.
    Tanken var att påpeka lite grundläggande fakta jag har snappat upp, inte att bevisa något. Jag nöjer mig med att försöka lära mig. Här lär jag mig väldigt mycket om livet med en elbil. Tack Bosse! Men även jag vill gärna dela med mig. Vill man ha bevisen är det bara att leta på nätet.

    Ett elpris som är bundet mer än en timme på en marknad med timpriser är helt klart ett bundet pris. Oavsett om det är bundet per månad eller år.

    Elhandelsbolag som säljer rörligt pris klarar sig alltid oavsett om marknadspriset går upp eller ner. De gör exakt som staten med punktskatten. Dvs tar betalt per laverad mängd, per kWh. Kunden får då el till marknadspris med ett mycket litet tillägg.

    Fasta /bundna priser är en form av försäkring eller en slantsingling om man så vill. För i princip finns två alternativ. Det bundna priset hamnar antingen över eller under elhandelsbolagets inköpspris (plus omkostnader). I det första fallet förlorar elhandelsbolaget i det andra förlorar kunden. I mycket sällsynta fall betalar man exakt rätt, slanten ställer sig på kant. Men det finns alltid minst en förlorare. Ibland vinner en skicklig/tursam kund. Det kompenseras av att de flesta andra kunderna förlorar. I ovanliga fall förlorar elhandelsbolaget mot så många kunder att det går i konkurs, varvid alla kunder oxo förlorar. För att inte gå i konkurs sätter elhandelsbolaget de fasta priserna med en extra säkerhetsmarginal. Det är orsaken till att fasta priser alltid är högre för kunden än rörliga priser över lång tid. Det elhandelsbolag som tar ut minst säkerhetsmarginal och accepterar högsta konkursrisken kan erbjuda de lägsta fasta priserna. Matematisk logik.

    Man kan betrakta elhandelsbolaget som en extra mellanhand mellan elproducent och elkonsument. En mellanhand konsumenten betalar för.
    • Vid rörligt elpris vet elhandelsbolaget exakt vilken ersättning kunden betalar och får en säker inkomst utan risk/chans. Det ger en god stabilitet. Medan kunden får hela chansen att vinna om priset går ner. Men oxo hela risken att få betala mer om priset går upp.
    • Vid bundet pris får istället kunden säkerheten med en stabil fast känd kostnad. Medan det blir elhandelsbolaget som tar risken men oxo har chansen till en större vinst.

    Sverige har tidigare haft ett av världens stabilaste elsystem med huvudsakligen planerbar leveranssäker vattenkraft och kärnkraft. Det har gett mycket små prisvariationer. Den främsta orsaken till prisvariationer var hur fulla vattenmagasinen var beroende på mycket snö och regn det kom många månader tidigare. En leveranssäkerhet som resulterat i ganska liten skillnad mellan bundet och rörligt elpris.

    Den förtida stängningen av den billiga kärnkraften utan att ersätta den fullt ut gör totala kapaciteten (där den behövs) lägre. Det i kombination med den extremt varierande produktionen av vindkraft ger väldigt varierande elpriser från timme till timme. Priserna längre fram än en dag är mycket svåra att förutsäga. Denna osäkerhet tvingar elhandelsbolagen att öka på sina marginaler på bundna priser eller helt överge dem och bara erbjuda rörliga priser. Extra kostnaden för att få bundet pris blir nu ännu högre. För vissa kommer det säkert vara värt att betala mer för säkerhet. Men situationen med Sveriges elförsörjning och elpriser är väldigt annorlunda idag än för bara ett år sedan. Det kan därför nu vara läge att fundera igenom alternativen till strategi igen.

    Men den nya situationen med hög volatilitet på den svenska elmarknaden efter den förtida stängningen av Ringhals ger oxo fördelar. Om det blåser mycket på natten sjunker elpriserna oxo mycket.

    Man kan t.ex. ladda sin elbil väldigt billigt om man använder teknik som laddar när det är som billigast mellan kl 18 och 08. Att ladda 3timmar direkt man kommer hem kl 17 eller de tre timmarna med lägst pris kan göra stor skillnad. Det är inte ovanligt att lägsta priset i den perioden är 1/10 eller 1/20 av priset vid 17-18-tiden. Dagens moderna värmepumpar utnyttjar dessa elprisvariationerna för att sänka driftkostnaderna.

    För att få dessa fördelar krävs timdebitering.

    Så om man har en elbil som behöver laddas t.ex. 3timmar per dygn är det intressant att kunna göra det just när kostnaden är lägst. Betalar man istället månadens genomsnittliga elpris blir det betydligt dyrare.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    I det långa loppet är därför rörligt pris alltid billigast.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #207
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det finns bolag som säljer sin el själva, och inte bara är mellanhand.

    Inga av mina leverantörer är rena mellanhänder, utan producerar el själva. Och i fallet med bundet rör det sig inte om att elleverantören går med förlust, det rör sig om att de inte gör maximal vinst när elpriset är högt. Å andra sidan så får de bättre betalt när elpriset är lågt.

    Sedan måste man se upp när man jämför rörligt elpris - alla bolag räknar inte på samma sätt, med resultat att det kan skilja några ören. Blev väldigt medveten om det när jag körde rörligt från Fortum några månader för att justera avtalsperiod och tittade på räkningarna - det rörliga priset blir inte vad man ser på kraftbörserna, och när man läser det finstilta framgår varför - det är deras omräknade inköpspris som är teoretiskt omöjligt att beräkna för en utomstående.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #208
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Allt är förhandlingsbart. Inte bara inom elhandel, utan i alla möjliga handelssammanhang (räntor, råvaror t.ex. olja och kakao) går det att avtala fasta priser över en viss tid.

    Att det går, trots att själva handelsvaran kan ha ett fluktuerande dagspris (för el t.o.m. timpris), är för att det finns både köpare och säljare som anser att det finns pengar att tjäna på att göra så. Både köpare och säljare kan se fördelar med att ha ett förutbestämt pris, likaså kan båda spekulera i att tjäna pengar på att köpa respektive sälja till ett förutbestämt pris (d.v.s. för att man antar att det rörliga priset kommer att gå upp respektive ner mer än det avtalade fasta priset).

    Sedan måste säljarna se till att leverera varan också. Det kan de lösa det genom att köpa varan nu och lagra den, genom att själva äga produktionen eller genom att helt sonika spekulera i priset, d.v.s. ta risken och eventuell vinst att köpa in varan till framtida marknadspris när den ska levereras.

    För just el och privatkonsumenter i Sverige är det lite speciellt - eftersom det fasta priset inte räknas ut utifrån just ditt förbrukningsmönster, utan från ett "medelsvenssonförbrukningsmönster". Du förbinder dig heller inte att förbruka el på ett visst sätt. Det kan man ju utnyttja beroende på hur ens förbrukningsmönster ser ut i förhållande till medelsvensson. Bränner man en större andel el på lågpristider (t.ex. mitt i natten) än Svensson så lönar sig oftast timpris, är det tvärt om lönar det sig med månadsmedel. Och bränner man större andel av sin årsförbrukning på vintern än medelsvensson lönar sig ofta avtal med årslånga bindningstider, är det tvärt om vill man gärna ha rörligt (månadsmedel) pris.

    Jag gjorde analysen ganska nyligen för mig själv. Jag plockade ut hela min förbrukning jan-okt 2021 timme-för-timme och räknade ut vad min totalkostnad hade blivit med timpris jämfört med med månadsmedel. Det visade sig ligga väldigt väldigt nära, så för mig gör det varken till eller från.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #209
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Rörligt eller rörigt? Ett elpris som är bundet månadsvis på en marknad med timpriser är helt klart ett bundet pris.

    Att binda elpriset när leverantören köper in elen på en timprisbaserad marknad får flera effekter. För konsumenten är de två främsta att kostnaden för el blir ganska stabil och ganska hög. Att binda elpriset är ett lotteri. Man kan vinna, men de flesta förlorar. Elleverantören köper in el på Nordpool och säljer vidare till konsument med förtjänst. Vid rörligt pris är det normala ett fast pålägg per kWh. Vid ett fast pris till konsument måste leverantören sätta det priset i förväg innan inköpspriset är känt. Det är en extra risk. För att minimera risken att förlora pengar sätter elleverantören det rörliga priset lite extra högt. I det långa loppet är därför rörligt pris alltid billigast.

    Dessutom ger rörligt pris dvs timdebitering att man får större variation i elpriset. Det rörliga priset innebär inte att man betalar det över tid genomsnittliga priset. Det är ganska normalt att det under ett dygn kan skilja en faktor 10 eller mer mellan timmen med lägsta och högsta elpris. Normalt är priset lägst på natten när behovet av uppvärmning är som störst. Det sänker totalkostnaden. Dessutom kan man utnyttja variationen för att ytterligare sänka kostnaden. Har man redan strömmätning för effektbalansering kan man utnyttja den till att minimera sin förbrukning de dyraste timmarna på dygnet. Att automatisera det direkt i värmepumpens interna styrning ger skaplig effekt på värme och varmvatten.

    Kan man göra samma sak för laddning av elbil och alltid ladda när elen är som billigast kan man spara mer. Jag erkänner direkt att det är ovanligt, men det händer ibland att elpriset är negativt. Då kan man kräma ut allt som går och ladda både bil och varmvatten. Har man ett bra system som kan utnyttja prisvariationerna kommer man få en skapligt låg elkostnad.
    Min erfarenhet efter att ha bott i mitt hus i 18 år är att det i längden är hugget som stucket med fast eller rörligt givet att man då bundit vid rätt tidpunkt. Även elleverantören har sagt att skillnaden över tid är försumbar. Dock känns det tryggare med fast pris på tre år i taget eftersom det inte finns någon risk för chockhöjningar som nu. Hade jag nu haft rörligt pris hade kostnaden för att köra min elbil 16 mil varje dag varit i paritet med en fossilbil eller högre. Tiden på dygnet då det är billigare att ladda med rörligt pris är inte alltid tillgänglig eftersom bilen då kan vara i drift och användas.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2021-11-30 klockan 18:44. Anledning: Förtydligande

  10. #210
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är en ocean mellan "statsägd" och "statskontrollerad".
    Så är det men svensk tvångfinansierad media är till största delen vinklad så att svenskar om de tittar på Rapport, Aktuellt, lyssnar på Sr eller läser de mest etablerade tidskrifterna blir hjärntvättade. De är fortsatt för hjärnan ett bekvämt sätt att inhämta information eftersom du blir matad och inte behöver tänka. Regering och riksdag har på papperet inget inflytande på public service men i verkligheten är det helt tvärtom. Public service vägrar rapportera om vissa saker eller en annorlunda vinkel och det är just frånvaron av rapportering om vissa självklara saker som är det absolut allvarligaste när det gäller svensk media och det gäller faktiskt inte bara den media vi är tvingade att betala för.

    Jo jag kallar public service för regeringens megafon vars enda sätt att existera är att dra kortet om oberoende och sedan tvinga alla medborgare att betala.

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #211
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Precis. Några elbolag i Storbritannien som sålt el till lågt fast pris har ju gått i konkurs nu då deras inköpspris plötsligt blev väldigt mycket högre.


    När det gäller hus och uppvärmning kan jag rekommendera att leka kölddetektiv med hjälp av en IR-kamera. (I mitt fall en Flir One köpt för några år sedan. Monteras på mobiltelefonen)

    Väggen byggd på sjuttiotalet är betydligt sämre isolerad än övriga huset. Lite kallt på golvet? Kylan är påtaglig på insidan lådhurtsen intill den väggen.


    Den då nyligen installerade dörren inte tät nog. Blev bättre efter lite extra gummilist.


    Fungerar elementen som de ska? Blev direkt varmare efter rengöring av filtret vid elementvattenreturen på värmepumpen.


    Har man svårt att motivera kostnaden för en IR-kamera så kan man förutom att kolla husets isolering och element även kolla att tvättmaskinen är 60'c vid en sextiotvätt, undersöka motor- och kupévärmares prestanda, leta efter onaturlig värmeutveckling i elskåp, förlängningskablar och motorvärmarkablar. Se när termostaten i bilen öppnas och hur värmen sprider sig i kylaren. Men framförallt så kan man ta roliga bilder/videor på sina husdjur i sant Predator-snitt ála Arnold 1987.
    Hur nöjd är du med denna Flir One (för Android) ?
    rekommenderas?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #212
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Min erfarenhet efter att ha bott i mitt hus i 18 år är att det i längden är hugget som stucket med fast eller rörligt givet att man då bundit vid rätt tidpunkt. Även elleverantören har sagt att skillnaden över tid är försumbar. Dock känns det tryggare med fast pris på tre år i taget eftersom det inte finns någon risk för chockhöjningar som nu.
    Att elleverantörers och bankers "rådgivare" brukar påstå att fast pris är fördelaktigt är ett starkt argument för motsatsen. De vill naturligtvis att kunderna skall välja det alternativet som ger dem störst vinst.

    Med det sagt är 18år nog tillräckligt lång tid för att det har jämnat ut sig och extrakostnaden för fast pris blev acceptabel.

    Men de sista två åren har Ringhals 1 & 2 stängts. Förra vintern hade vi historiskt låga elpriser så inget märktes. Ja, inget annat än att rörligt elpris var väldigt fördelaktigt fram till för ett par månader sedan. Nu har vi hamnat i en situation med brist på el. I Sverige och utomlands. Det är orsaken till de höga priserna. Detta är något helt nytt som aldrig hänt tidigare. Orsaken till den svenska elbristen främst i västra och södra Sverige är det politiska beslutet att lägga ner två fullt fungerande reaktorer i Ringhals. Situationen nu är alltså helt annorlunda än innan. Tidigare strategier att binda när vattenmagasinen var fulla och priset är lågt fungerar inte i längre. Elpriset idag definieras uteslutande av storleken på vindkraftproduktionen samt tillgången och priset på rysk naturgas i Tyskland och Europa. Naturgas som eldas för att producera el (och CO2). I praktiken är den avgörande skillnaden mot förr att elpriset varierar extremt mycket mer upp och ner nu. Faktiskt har vi vid enstaka tillfällen haft negativt elpris. Man fick då betalt för att använda el. Och en kort period igår var det dyrare per km att ladda el än att tanka diesel.

    Igår 29/11 varierade elpriset i södra Sverige mellan 1,34 och 4,35 kr, 2/11 låg det mellan 0,03 och 1,33kr imorgon 1/12 ligger det mellan 0,73 och 2,18kr /kWh. Dessa variationer orsakas av väder, vind samt europeisk och rysk politik. Det är nu extremt mycket svårare än innan att förutse för elbolagen när de skall sätta sina fasta priser. Enda sättet för dem att erbjuda fasta priser är att öka priset. Alltså riskpremien de lägger på det kalkylerade genomsnittliga elpriset. Därför är numera skillnaden mellan fast elpris och rörligt betydligt större än förr.

    De här prisvariationerna under en månad är något nytt, exvis 3öre en timma och 435öre en annan timma i november. Det kan man utnyttja för att få en lägre elkostnad. Moderna värmepumpar har funktionalitet inbyggt för detta. Men om vi håller oss till "topic" dvs elbilar bör man kunna använda samma princip för att minimera sin elkostnad. För även om variationerna och prisnivån varierar mycket är dygnsmönstret ganska lika. Det riktigt intressanta är att priset normalt är som lägst på natten, dvs under den tid de flesta bilar står hemma och inte används. Dvs en smarts laddare kan välja att lada när elen är som allra billigast varje dygn. Att ladda 3timmar för 9öre eller för 13kr/kWh är skillnad. Att alltid hitta lägsta timmen är kanske svårt. Men att undvika ladda bilen de 3-6 dyraste timmarna borde vara enkelt att klara. Det är här den stora vinsten med timdebitering kommer.

    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Hade jag nu haft rörligt pris hade kostnaden för att köra min elbil 16 mil varje dag varit i paritet med en fossilbil eller högre.
    Ja det har inträffat en dag ett par timmar att el varit dyrare än diesel. Men å andra sidan om man laddade med el för 3öre/kWh eller när priset var negativt hade kostnaden blivit betydligt fördelaktigare.
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Tiden på dygnet då det är billigare att ladda med rörligt pris är inte alltid tillgänglig eftersom bilen då kan vara i drift och användas.
    Det är naturligtvis olika från person till person. Men om man är hemma tillräckligt länge för att hinna ladda mellan kl21 och 06 gissar jag man kommer under 50% av det fasta elpriset de flesta dygn.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #213
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det kan vara värt att känna till fakta.
    Den enda reaktor som lagts ner på grund av politisk "påtryckning" är Barsebäck då det var ett intensivt lobbyarbete från Danmark att bli av med Barsebäck.
    De andra reaktorer som stängs ner har varit beslut från ägarna. I de flesta fall hänvisades till dålig lönsamhet, och i något fall var det för dyrt att utföra de förändringar som krävdes på reaktorn (var nått med kylningen som behövde uppgraderas).

    Ja, säger någon, det beror på "effektskatten" på kärnreaktorer som beslutades i samband med Barsebäcks nedläggning. Visst, det var nog en bidragande orsak, men "effektskatten" var en omarbetad punktskatt som tidigare hette "kärnkraftsskatt" som funnits sen 1984.
    Värt också att veta är att när beslutet om Barsebäcks nedläggning togs 1987 omarbetades samtidigt "kärnkraftsskatten" till "effektskatt" och samtidigt togs förbudet mot att bygga nya reaktorer bort.
    Redan nu finns alltså öppningar för att bygga 6 nya reaktorer, men det finns inga företag som är intresserade av att bygga på grund av att staten tog sin hand från ansvaret. Dvs, tidigare var staten "garant" ifall något skulle hända med reaktorerna och staten garanterade pengar för "uppstädning", men det är bortplockat och företaget som äger reaktorn är fullt ansvariga för alla eventuella kostnader som kan uppstå på grund av olyckor eller utsläpp.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #214
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Det Bollman skriver ovan är informativt ok. Det är bara Barsebäcks två reaktorer som är rent politiskt gällande stängning. Övriga är ägare av KKV som själva beslutat att stänga av eller inte starta upp. Det finns olika bakgrund till varför man tagit beslut om nedstängning informella och formella sas.

    Det som hände i Japan Fukushima 2011 har påverkat kraven för övriga KKV som är i drift världen över beroende på vart de är placerade. Svenska verk som använder havsvatten för att kyla reaktorn påverkas av de så kallade Post-Fukushima kraven gällande (nöd)kylning under vissa "händelser/förlopp" det är det Bollman hänvisar till i sitt inlägg.

    OKG O2 är ett exempel som numera ägs av tyska Uniper till 55% togs det beslut att inte starta upp O2 och man stoppade ett "miljardprojekt" PLEX gällande modernisering av säkerhet och effekthöjning. PLEX var långt framskridet i projektet och var i slutförande fasen men p.g.a. olika arbetssätt/kultur i Sverige och Tyskland gällande upptäckta "indikationer/avvikelser" och övervakning av dessa så skiljer sig regelverken vad SSM säger och hur man gör i Tyskland. SSMs föreskrifter är de som gäller här hemma givet och OKG hade SSMs godkännande om uppföljning av indikerade avvikelser men Tyska ägarna var av annan uppfattning vilket ledde till beslutet. Nu var detta inte det tyngsta men en bidragande faktor till beslutet.

    Det är svårt att sammanfatta kortfattat hur kärnkraften fungerar i Sverige och internationellt i ett forum som detta samt i en tråd som eg handlar om en VW e-up. Idag så får svensken sota för hur kärnkraften har politiskt skötts i detta land så enkelt är det. Sedan är det intressant att elförsörjning som är en av stöttepelarna i ett lands infrastruktur får tillåtas ha utländska ägare. Själv tycker jag att infrastruktur så som elförsörjning, vatten, vägar osv ska var statligt och politiskt överenskommen under årtionden vart man vill. Sverige var världsledande gällande tekniskt kunnande och drift av KKV en bit in på 90-talet men efter beslut om avveckling av KKV i Sverige tappade vi kompetens och incitament att förvalta KKV effektivt det är ngt vi kan belasta våra politiker för. Detta är bidragande till att vi är där vi är att vi har en småpartis-politik som styrt beslut via mandatperiods basis (nu raljerar jag lite) som får lång effekt framöver vilket gett ägare av KKV att får problem att ha en långsiktig plan för elförsörjning vad man vill göra med verken sas. Det gäller även Svenska Kraftnät som behöver ta höjd för vad vi ska ha för typ av energiproduktion i detta land och göra de modifieringar som krävs. Det finns överproduktion av el i norr men vi kan idag inte transportera ned elen till södra delarna i landet för att effektförlusten är för stor. Detta var inte heller stamnätets uppgift när det byggdes, för det skulle kompletteras med elproduktion i söder.... (Barsebäck, Oskarshamn, Ringhals av ursprungliga 9 är idag 3 i drift klart det får konsekvenser vore konstigt annars.)

    Då jag jobbar inom denna bransch så träffar jag folk/myndigheter från andra länder där säker 24/7 energi är en brist/osäker tillgång och de förstår ärligt inte riktigt vad som hänt i Sverige politiskt gällande energiförsörjning då främst vattenkraft och kärnkraft. Vi hade allt och nu är det som dagens röra i regeringen en fars.

    Kärnkraft är ett laddat ämne där många vill säga sin syn på saken, allt som oftast har man rätt dålig koll på vad kärnkraft är och ställer man frågor vad ens ståndpunkt bygger på är det ofta lite oklart farligt/avfall/olyckor. Jag vill inte starta en för eller emot kärnkraft diskussion i denna tråd men kärnkraft är en komplex fråga med fördelar och nackdelar. Dessa är lite olika beroende på hur man diskuterar t.ex. klimat som en global eller regional sak.

    Det byggs idag runt 50+ KKV världen över. Källa: https://www.world-nuclear.org/inform...worldwide.aspx Det senaste signerades i Ukraina för ngn vecka sedan att man ska bygga nya KKV samt försöka slutföra bygget av en påbörjad rysk reaktor. Dåvarande kontraktet revs och Ukraina slängde ut Ryssarna typ för några år sedan.

    Just att det byggs så pass många KKV idag är intressant ur det perspektivet att det är en sådan politisk sandlåda gällande energi/kärnkraft i Sverige. Det finns en ypperligt intressant tråd om Kärnkraft på Tesla forumet som har en otrolig spännvidd från pålästa personer till värsta foliehatten som blundar för allt.

    Sorry för off/topic.

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2021-12-01 klockan 13:43. Anledning: Stavning
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #215
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag tror att en starkt bidragande orsak till oredan är att inget parti vill ställa sig bakom att upphäva beslutet om kärnkraftens nedläggning som togs efter folkomröstningen.
    Alla partier idag är ”populister” ur den synvinkeln att de inte vill stöta sig med sina väljare. Att riva upp det besultet och påbörja byggnation av nya KKV är en alldeles för lätt måltavla för att någon skall vilja måla den på sin rygg.

  16. #216
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Att stänga mer kärnkraften var som jag ser det snarast ett nödvändigt ont (eftersom säkerhetsproblem inte togs allvarligt nog), problemet är bara att man underlåtit att vidta de åtgärder som behövts för att anpassa elförsörjningen till den nya situationen. Vi saknar både ordentliga ledningar och (batteri)-lagringsstationer (som kan jämna ut både konsumptions och produktionssvängningar)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #217
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    När det gäller elförsörjningspolitik så missar ni ju att Sverige är ett litet land med privatägd produktion och kablar som kopplar ihop oss med resten av Europa med så mycket större produktion och konsumtion. Vårat medlemskap i EU ger också varor, inklusive el, sin fria rörlighet över gränserna.

    Eftersom elproducenterna i Sverige inte är dummare än att de säljer sin produktion till utlandet om de får bättre betalt där så kommer elpriset i Sverige vara mycket starkt beroende av elpriset i Europa. Alltså påverkar europeiska politikers beslut i energipolitiken elpriser mer än våra svenska politikers beslut.

    Det som hänt de senaste par åren är att europeiska politiker, ändrat fot och stängt ner massor med planerbar produktion, kolla bara tyska kärnkraftsproduktionen här:
    Capture.PNG
    På 15 år har man tagit bort 100TWh/år i kärnkraftsproduktion bara i Tyskland och det är bl.a. det som idag gör elpriset volatilt. Under samma period i Sverige har vi minskat vår årliga kärnkraftsproduktion minskat med 20TWh, d.v.s. ganska lite i sammanhanget.

    Så den som tror att "hade vi bara inte avvecklat reaktorer i Sverige hade vi fortsatt haft låga elpriser" har fel.

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #218
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag tror du skall kolla flödet på den där radiatorn. Ser ut att vara lite för högt flöde. Diffen skall intr vara mindre än 6 grader och absolut inte över 8.
    Du har garanterat rätt. Sitter numera ett termostat på den där radiatorn, men den är fortfarande uppskruvad till max. Befinner sig knappt en meter från värmepumpen. (Torka-blöta-kläder-radiator-nummer-ett.) Samtliga radiatorer på nedervåningen är på max eller nära max öppna. De på övervåningen är mycket strypta istället. Tog några år att hitta en bra balans, men mer finjusterande behövs säkert. Använder endast värmepumpsläget (utan elpatroner alltså) sedan några tillbaka och det fungerar bra, men kan säkert bli bättre.


    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Hur nöjd är du med denna Flir One (för Android) ?
    rekommenderas?
    Tycker den fungerar som förväntat. Jämfört med de jag använde på jobbet, som då kostade femsiffrigt, så gör den här samma jobb lika bra men med någon mindre upplösning kan man väl lite förenklat säga. Det jag tycker fungerar sämre är en något kort batteritid, speciellt utomhus i kylan, och att den laddar ur sig själv när den inte används. Dock inga större problem om man bara planerar och laddar den innan användning. Batteriet i den kan ju ha blivit bättre under de åren som gått sedan jag köpte min. Jag köpte min Flir One (till iPhone) direkt från Flir. (Är inte säker men tror att de hade en svensk sida då.) Flir One var lite dyrare då än nu men jag hade turen att få med en liten powerbank på köpet. https://www.flir.eu/products/flir-on...el=435-0005-03

    http://mioh.se/media/flir05.jpg
    http://mioh.se/media/flir04.jpg
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #219
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Intressant med Flir One.
    Pro eller inte?

    En sån skulle man gärna ha om man fick testa först, lite dyra för att prova.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #220
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Jag har en "FLIR ONE Gen 3 - iOS", det vill säga inte pro. (Vad gäller priset så blev jag "beordrad" att köpa en för att se över huset med. Bilfelsökandet med den blev en bonus.) Jag bor tyvärr tjugo mil bort, vilket då kanske är lite långt att åka bara för att testa lite. Snabb googling på flir one hittade dock siten hygglo där en FLIR ONE Pro till android kan lånas/hyras i Örebro för 159 kr (inkl. 9 kr bokningsavgift) för 1 dag. Ser ut att kosta lika mycket på en vardag som på julafton.

    När det gäller tillgång på energi i Europa så tycker jag att projektet att skicka solcell- och vindgenererad el från soliga Marocko till regniga Storbritannien låter spännande.
    https://www.itv.com/news/2021-11-03/...co-to-uk-homes
    https://www.electropages.com/blog/20...ea-cables-face
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •