Sidan 4 av 23 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #61
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange Visa inlägg
    Då tillhör jag de 1 % av befolkningen som har som fortfarande gillar att köra bil.

    Att få köra sin og900 kan aldrig ersättas av något nytt, och folk borde tänka på framtiden och då välja fordon som gör att europa kan ekonomiskt överleva.
    Nu var ju jämförelsen mellan MG ZS och Renault.

    Att köra Og900 är en helt annan sak och rent ekonomiskt så är ju det en investering med bra avkastning.

    Jag hade valt og900 alla dagar i veckan men min familj blir nog inte helt nöjd då.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #62
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange Visa inlägg
    Då tillhör jag de 1 % av befolkningen som har som fortfarande gillar att köra bil.

    Att få köra sin og900 kan aldrig ersättas av något nytt, och folk borde tänka på framtiden och då välja fordon som gör att europa kan ekonomiskt överleva.
    Jag kör gärna en OG900 en varm torr sommardag som entusiastbil , men jag vill inte åka omkring i en sådan dagligen. Det har hänt lite säkerhetsmässigt på 40 år sedan OG900 kom ut.

    Att köra gamla Saabar hjälper inte Europa att överleva , till och med Volvo är ju kinesiskt nu...
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Självklart har jag gjort det. Och jo, det är värt det. Av två skäl:
    1. Lidandet av klimatproblemen är värre. T.ex. 188 döda i Tyskland i förra veckan p.g.a. översvämning
    Snälla blanda inte ihop väder och klimat. Det minskar trovärdigheten på dina inlägg.
    Göran i

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #64
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Väder är en konsekvens av klimatet.

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Renault/Dacia brukar vara mycket restriktiva med Kina-leverantörer. Har hittills inte någon enda "made in china"-etikett på komponenterna i min Dacia. I GM 9-3 finns det däremot diverse original Kina-delar.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  6. #66
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Blanda inte ihop konsekvenserna efter ett oväder med klimatförändringar.

    Att konsekvenserna blir större och dyrare beror på att det bor fler människor i dessa områden, mark som kan absorbera nederbörd minskar och som en följd av det hamnar nederbörden i någons källare...

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  7. #67
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Bra information om klimatalarmismen och IPCCs lögner:
    https://www.youtube.com/watch?vvaAJtnA61U
    https://swebbtv.se/w/14531298-ebd2-4...f-e4bf28780fff

    Mainstreammedia fortsätter att trumma ut budskapet att alla forskare är överens. Så fungerar inte forskning. Så fungerar propaganda. Det finns massor av forskare som inte stödjer domedagsprofetsiorna. Ingen av dessa hörs i statskontrollerad media. Detta kommer att allvarligt skada Sverige som välfärdsland om vansinnet får fortsätta.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Väder är en konsekvens av klimatet.
    Lite nyfiken på var elbilen kommer in i det hela.
    Som jag ser det är en en elbil en miljömässig symbolhandling ett avlatsbrev.
    Om vi menar allvar med vårat miljötänk skulle vi åka cykel i stället.
    Den som säger att jag åker elbil för att det är ekonomiskt fördelaktigt, eller det är häftigt att känna accelerationen. Eller något annat argument.
    Jag är på inget vis negativ till elbilar.
    Jag är väldigt negativ till att elbilen anses vara den enda lösningen idag. Känns väldigt politiskt.
    En liten detalj är att väder är ganska varierande. Är man beroende av vädret för sin försörjning. Då ser man vädret i ett lite längre perspektiv. Pratar ibland med min far om det extrem väder som var på slutet av 50talet . Tror inte att det var pga.en mänskligt påverkan av klimatet som vädret varierade kraftigt då i slutet av 50 talet.
    Göran i Björnarbo
    Senast redigerat av Ghosta den 2021-08-17 klockan 21:18.

  9. #69
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Nu sparkar du in öppna dörrar... Jag cyklar normalt till jobbet, 2+ mil enkel. På vintern "fuskar" jag och cyklar halvvägs till närmsta tunnelbanestation och tar tunnelbana resten.

    Min senaste cykeltur var nu ikväll till min orienteringsträning.

    Bilen har jag till annat där cykeln inte lämpar sig. Oftast innefattar det transport av gods eller familjemedlemmar som inte kan cykla lika långt/fort.

    Men elbilen är ett miljömässigt bättre alternativ än förbränningsbilen om man nu prompt ska ha bil. Och jag håller fullständigt med i att elbilen inte är den enda lösningen, det finns mycket annat man kan göra när det gäller transporter allmänt. Men jag tror också att förändringar biter bäst om de sker i mindre steg, och det är lättare att få med sig en vanebilist på första steget om man slänger fram en elbil än om man slänger fram en cykel. Det är i regel lättare för förändringsobenägna personer att ta ett litet kliv i en ny riktning än ett stort.

    Samma sak gäller ju mig. Jag tycker mig behöva en bil (eller faktiskt, två i familjen). Men det hindrar mig inte från att göra det jag kan "i rätt riktning" när möjlighet ges, liksom att våga prova något nytt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2021-08-17 klockan 22:21.

  10. #70
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Bra information om klimatalarmismen och IPCCs lögner:
    https://www.youtube.com/watch?vvaAJtnA61U
    https://swebbtv.se/w/14531298-ebd2-4...f-e4bf28780fff

    Mainstreammedia fortsätter att trumma ut budskapet att alla forskare är överens. Så fungerar inte forskning. Så fungerar propaganda. Det finns massor av forskare som inte stödjer domedagsprofetsiorna. Ingen av dessa hörs i statskontrollerad media. Detta kommer att allvarligt skada Sverige som välfärdsland om vansinnet får fortsätta.


    Swebbtv – Wikipedia

    Ha det gött, Sven

    3 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  11. #71
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Mainstreammedia fortsätter att trumma ut budskapet att alla forskare är överens. Så fungerar inte forskning. Så fungerar propaganda. Det finns massor av forskare som inte stödjer domedagsprofetsiorna. Ingen av dessa hörs i statskontrollerad media. Detta kommer att allvarligt skada Sverige som välfärdsland om vansinnet får fortsätta.
    Jag hade ingen aning om att vi hade statskontrollerade medier i det här landet, det var en nyhet för mig.
    Du kanske skulle meddela Reportrar utan gränser som tydligen har fått allt om bakfoten!
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Report...n_gr%C3%A4nser
    https://rsf.org/en/ranking

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    SVT är väl statlig media? Vi betalar den via skatter. Nyheten för mig är att jag under senare år har lagt märke till att SVT gärna vinklar program, varför och med vems agenda vet jag inte.
    Jellybear jag vet inte om jag sparkar in öppna dörrar för att ett antal tragiskt döda personer i en väder beroende naturkatastrof,anses vara den första anledningen till att köra elbil. Kan bara konstatera att vi har olika åsikter på den punkten.
    I slutet av 1800 talet emigrerade 1/3 av Sveriges befolkning,pga.hungersnöd missväxt.
    Vad som är väder och vad som är klimat är väldigt klurigt att särskilja, ska vi sedan blanda in ordet miljö då blir det svårt på riktigt.
    Göran i Björnarbo

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #73
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Börjar bli en anings OT eller är det bara jag.......som tycker det.

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Det har blivit en väldigt mycket OT. Och det är till viss del mitt fel. Går kanske att dela tråden.
    Göran i Björnarbo

  15. #75
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Jellybear jag vet inte om jag sparkar in öppna dörrar för att ett antal tragiskt döda personer i en väder beroende naturkatastrof,anses vara den första anledningen till att köra elbil. Kan bara konstatera att vi har olika åsikter på den punkten.
    I slutet av 1800 talet emigrerade 1/3 av Sveriges befolkning,pga.hungersnöd missväxt.
    Debatten i de stora nyhetsmedian är helt urspårad.

    Missväxt är vanligare vid låga koldioxidhalter, inte höga. Så det är snarare så att klimatalarmismen är det som riskerar skapa hungersnöd - tvärtom så förbättras generellt levnadsvillkoren på jorden av att släppa ut mer koldioxid i atmosfären.

    När man tittar på översvämningar, stormar och skogsbränder, samt konsekvenserna av det, så kan det vara lugnade att titta på hur det ser ur i verkligheten (i den mån nu man kan hitta källor - saklig information kommer inte högt upp om man googlar). De två första ökar inte trots intrycket i pressen av motsatsen. Problem med översvämningar beror ofta på dålig/inkompetent samhällsplanering eller skötsel. Skogsbränder beror i stort sett bara på hur vi människor hanterar saken - utan mänskliga interventioner så skulle vi haft mycket mer, man kan jämföra med statistik från början av 1900-talet. Majoriteten av skogsbränder i dagens samhälle skapas av människor, och åtgärder mot skogsbränder behövs både i skogsbruket (där naturreservat där man låter naturen ha sin gång är dåligt ur brandsynpunkt) och inom brandförsvaret. Man kan väl lugnt säga att kvalitén på politiska beslut inte känns som det går åt rätt håll (totalförsvarets helikoptrar). Och när Mr Gates tycker att det är en bra idé att ändra jordens klimat genom att minska solinstrålningen börjar det kännas riktigt skrämmande.

    ---------

    Den stora anledningen till att gå över till elbil är ekonomin och den förväntande bättre tillförlitligheten.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #76
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    SVT är väl statlig media? Vi betalar den via skatter. Nyheten för mig är att jag under senare år har lagt märke till att SVT gärna vinklar program, varför och med vems agenda vet jag inte.
    Jellybear jag vet inte om jag sparkar in öppna dörrar för att ett antal tragiskt döda personer i en väder beroende naturkatastrof,anses vara den första anledningen till att köra elbil. Kan bara konstatera att vi har olika åsikter på den punkten.
    I slutet av 1800 talet emigrerade 1/3 av Sveriges befolkning,pga.hungersnöd missväxt.
    Vad som är väder och vad som är klimat är väldigt klurigt att särskilja, ska vi sedan blanda in ordet miljö då blir det svårt på riktigt.
    Göran i Björnarbo
    Det är en ocean mellan "statsägd" och "statskontrollerad".
    Vi alla tillsammans äger Public Service, men det innebär inte att våra politiker detaljstyr deras verksamhet såsom sker i t.ex. Polen och Ungern. Hade det varit fallet kan jag lova att reportrar utan gränser hade placerat oss betydligt längre ner på världsrankingen.
    Att "mainstreammedia" (som måste anses vara en stor majoritet av media runt jorden) skulle ha förenats i en konspiration för att tvinga ut en "agenda" kring klimathotet faller på sin egen orimlighet. Att få tiotusentals journalister världen över att jobba så målmedvetet och samstämmigt för att föra allmänheten bakom ljuset är en konspirationsteori som vida överskuggar teorierna kring illuminati eller sionisternas påstådda världsherrevälde.

    Jag är så evinnerligt trött på alla som skall dra upp historiska extremväder som bevis för att vi inte har några problem nu. Under tidernas gång har det varit hett som i helvetet på jorden och ibland har den varit täckt av tjocka lager is. Den stora, avgörande skillnaden är att dessa förändringar skett över tusentals eller till och med miljoner år!
    Det finns en överväldigande koncensus inom forskarvärlden att den snabbt eskalerande uppvärmningen orsakas av "växthuseffekten" på grund av att människan i snabb takt släpper ut tidigare bundna gaser som fungerar isolerande på jorden och gör den varmare. Det går alltid att hitta avvikande åsikter, det betyder inte ett skvatt. Gaserna skulle säkerligen ha släppts ut förr eller senare, med samma resultat som nu, men då troligen så pass långsamt att livet på planeten anpassat sig. I nuvarande takt har evolutionen inte en sportmössa att hänga med och det är det som är det stora problemet.

    En annan sak jag är riktigt trött på är alla som argumenterar för att Sverige skall skita i allt det här, för det är ändå Kina, Indien, USA osv som är de stora klimatbovarna, varför skulle vi i Sverige göra bättre? Enkelt: 2 fel är inte ett rätt!
    Gör det verkligen så ont att försöka tänka lite? Det _går_ att dra ner på sin konsumtion utan att tumma på sin livskvalitet. Det är inte ett skit tråkigare att köra elbil eller hybrid än en vanlig bensinbil, det går alldeles utmärkt att äta mindre mängd kött, det går att klara sig utan en större TV, man överlever att inte resa till Thailand varje år.
    Jag säger inte att man skall stänga strömmen i huset och flytta till en koja i skogen men det går faktiskt att göra "smarta" val som minskar ens klimatavtryck utan att man för den skull måste skaffa näbbstövlar och lösa medlemskap i MP. Om inte annat så är det rätt skönt att kunna se sina barn i ögonen och säga att man trots allt bjöd till lite och inte bara försökte skylla ifrån sig.

    Den här högerkonservativa vågen som sveper över världen får det att krypa i hela kroppen. Jag fruktar att SD har goda möjligheter att ta en stor bit av väljarkakan nästa höst och skaffa sig ett rejält inflytande, eller till och med makten. Jag är seriöst oroad för att det inte skall vara det land jag vill leva i, men har fruktansvärt svårt att hitta någonstans att ta vägen.

    Så nu fick jag skriva av mig lite. Jag vet jag borde hålla mig ifrån det med tanke på min tidigare uppgift här på forumet...

    7 användare gillar detta inlägg



  17. #77
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är en ocean mellan "statsägd" och "statskontrollerad".
    Vi alla tillsammans äger Public Service, men det innebär inte att våra politiker detaljstyr deras verksamhet såsom sker i t.ex. Polen och Ungern. Hade det varit fallet kan jag lova att reportrar utan gränser hade placerat oss betydligt längre ner på världsrankingen.
    Att "mainstreammedia" (som måste anses vara en stor majoritet av media runt jorden) skulle ha förenats i en konspiration för att tvinga ut en "agenda" kring klimathotet faller på sin egen orimlighet. Att få tiotusentals journalister världen över att jobba så målmedvetet och samstämmigt för att föra allmänheten bakom ljuset är en konspirationsteori som vida överskuggar teorierna kring illuminati eller sionisternas påstådda världsherrevälde.

    Jag är så evinnerligt trött på alla som skall dra upp historiska extremväder som bevis för att vi inte har några problem nu. Under tidernas gång har det varit hett som i helvetet på jorden och ibland har den varit täckt av tjocka lager is. Den stora, avgörande skillnaden är att dessa förändringar skett över tusentals eller till och med miljoner år!
    Det finns en överväldigande koncensus inom forskarvärlden att den snabbt eskalerande uppvärmningen orsakas av "växthuseffekten" på grund av att människan i snabb takt släpper ut tidigare bundna gaser som fungerar isolerande på jorden och gör den varmare. Det går alltid att hitta avvikande åsikter, det betyder inte ett skvatt. Gaserna skulle säkerligen ha släppts ut förr eller senare, med samma resultat som nu, men då troligen så pass långsamt att livet på planeten anpassat sig. I nuvarande takt har evolutionen inte en sportmössa att hänga med och det är det som är det stora problemet.

    En annan sak jag är riktigt trött på är alla som argumenterar för att Sverige skall skita i allt det här, för det är ändå Kina, Indien, USA osv som är de stora klimatbovarna, varför skulle vi i Sverige göra bättre? Enkelt: 2 fel är inte ett rätt!
    Gör det verkligen så ont att försöka tänka lite? Det _går_ att dra ner på sin konsumtion utan att tumma på sin livskvalitet. Det är inte ett skit tråkigare att köra elbil eller hybrid än en vanlig bensinbil, det går alldeles utmärkt att äta mindre mängd kött, det går att klara sig utan en större TV, man överlever att inte resa till Thailand varje år.
    Jag säger inte att man skall stänga strömmen i huset och flytta till en koja i skogen men det går faktiskt att göra "smarta" val som minskar ens klimatavtryck utan att man för den skull måste skaffa näbbstövlar och lösa medlemskap i MP. Om inte annat så är det rätt skönt att kunna se sina barn i ögonen och säga att man trots allt bjöd till lite och inte bara försökte skylla ifrån sig.

    Den här högerkonservativa vågen som sveper över världen får det att krypa i hela kroppen. Jag fruktar att SD har goda möjligheter att ta en stor bit av väljarkakan nästa höst och skaffa sig ett rejält inflytande, eller till och med makten. Jag är seriöst oroad för att det inte skall vara det land jag vill leva i, men har fruktansvärt svårt att hitta någonstans att ta vägen.

    Så nu fick jag skriva av mig lite. Jag vet jag borde hålla mig ifrån det med tanke på min tidigare uppgift här på forumet...

    Bollman, mycket bra skrivet. Jag håller med precis allting.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  18. #78
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Word Patrik, word.

  19. #79
    Bollman: SD är väll att likna sossarna i Danmark.
    Danmark känns väll ändå som ett ganska rimligt land att leva i?
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  20. #80
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Jag håller med Patrik helt och hållet.
    Ett stort problem är palmolja som finns i mer och mer livsmedel. Största producentlandet är Malaysia, för att odla palmoljepalmer bränns regnskogen ner.
    Dessa bränder genererar lika mycket koldioxid som bilismen i USA.

    Jag hittar inte källan just nu men här är lite annat läsbart.
    Palm oil: research shows that new plantations produce double the emissions of mature ones (theconversation.com)Palm oil: research shows that new plantations produce double the emissions of mature ones (theconversation.com)

    Ha det gött, Sven

    1 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •