Sidan 23 av 23 FörstaFörsta ... 13212223
Resultat 441 till 450 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #441

    Får jag vara med i tråden? :)

    Jag sticker in här med nöjet jag har med min elbil. 7 700 mil nu och service igen på onsdag. Nu med med 9" skärm från Carpuride med Android Auto.
    https://carpuride.com/collections/ca...hboard-console

    IMG_20230826_134139.jpg

  2. #442
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    DN listar idag de Kinesiska elbilarna på den svenska marknaden:
    Citat Ursprungligen postat av Dagens Nyheter
    Elbilarna från Kina du måste ha koll på

    AIWAYS: Importeras av lilla AIW Import AB Malmö.
    U5: Elsuv med dålig snabbladdningsprestanda (90 kW) och dåligt krockskydd (3 av 5 stjärnor i Euro Ncaps krocktest).
    U6: Kupévariant av elsuven U5
    BYD (Build Your Dreams): Stort bilbolag som under 2023 går om Tesla som världens största elbilstillverkare.
    Seal: Ny avancerad sedanmodell (med vanlig baklucka) som utmanar Tesla Model 3.
    Dolphin: Halvdan mindre utmanare till VW ID3, MG4.
    Han: Stor sedan som inte förslår mot Tesla Model S.
    Atto 3: Medelmåttig El-suv med hyfsad räckvidd.
    Tang: Stor suv som inte förslår mot de bästa.
    DFSK: Underbolag till stora bilkoncernen Dongfeng.
    Seres 3: En av de sämre mindre elsuvarna. Saknar autobroms (som nästan alla konkurrenter har) och med dålig snabbladdning och kort räckvidd.
    Seres 5: Lite större elsuv som är helt ny men saknar starka kort.
    Hongqi: Har tillhandahållit Kinas statslimousiner sedan 1959.
    E-HS9: Medelmåttig stor suv som importeras via Hedin bil och säljer i få exemplar. Ej krocktestad av Euro-Ncap.
    JAC: Äldre spretigt fordonsbolag.
    e-JS4: Medelmåttig suv med rent dålig snabbladdkapacitet (runt 80 Kw) Ej krocktestad av Euro-Ncap. Endast 5 sålda exemplar fram till december 2023.
    Lotus: Ägs sedan 2017 av kinesiska Geely.
    Emeya: Lotus svar på Tesla stora sedanmodell Model S.
    Eletre: Större suv byggd på samma bilplattform inom Geely (som heter SEA) som Volvo EX30, Polestar 4 och 5. Bra men inte bäst.
    Maxus: Underdivision till statliga bilkoncernen SAIC.
    Euniq6: Medelmåttig el-suv med undermålig snabbladdeffekt som sålt i drygt 100 exemplar i Sverige i år.
    Euniq5: Familjebuss med kort räckvidd och dålig snabbladdningskapacitet.
    Mifa 9: Familjebuss modell större med plats för sju – riktigt bra och modern.
    T90: Pickup med medioker snabbladdning och kort räckvidd.
    MG: ingår i kinesiskt statliga SAIC. (Shanghai Motors AB)
    Marvel R: Medelmåttig elsuv. Bara 4 stjärnor i Euro Ncap 2021.
    ZS: Billig att privatleasa. Nu med förhöjd snabbladdförmåga på mediokra 70 Kw.
    MG5: Kombi som kom redan 2017 och känns gammal.
    MG4: Samma storlek som en Golf eller VW ID3. Riktigt bra bil med snabbladdkapacitet på 135 Kw. 5 stjärnor i Euro Ncaps krocktest. 2022
    Nio: Modernt mjukvarubolag som har 6 batteribytesstationer I Sverige.
    ET5: Intressant och kompetent utmanare till Teslas mellanklas-sedan Model 3.
    ET7: Dito till Teslas större sedan Model S.
    EL6: Dito till Teslas mindre suv Model Y.
    EL7: Dito till Teslas större suv Model X.
    Samtliga har avancerad uppdatering av bilens vitala funktioner.
    Ora: Ägt av bilkoncernen Great Wall).
    300/400 Pro: Tänk en MG4 eller VW ID3 (i Golfstorlek) men men mindre batteri, sämre räckvidd och sämre snabbladdning. Avancerad ansiktsigenkänning är både hisnande och skrämmande.
    Skywell: Ägs av ett mindre bilbolag i Nanjing i Kina.
    ET5: En elsuv med dålig snabbladdkapacitet
    Xpeng: Ägt av bland annat it-koncernen Alibaba
    P7: Sedanmodell som är snäppet större än Tesla Model 3 med teknik i världsklass.
    G9: Suvmodellen med ännu bättre laddprestanda och avancerad teknik för uppdateringar via nätet av bilens alla funktioner (fota).
    Zeekr: Ägt av Geely och startat så sent som 2021.
    001: En 5 meter stor combi coupé, byggd på Geelys gemensamma plattform. Skåpar kanske till och med ut Volvos nya elbilar.
    X: Mindre suv – och lyxigare konkurrent till kusinen Volvo EX30 – bäva månmde Volvo.
    Zhidou: Ägt av Geely
    D2s: Liten, bullrig, tämligen dålig elbil. Zhidou ägs av Geely. Saknar snabbladdning. Ej krocktestad. Billig.
    Alltså, hur många av dessa bilar kommer kunna säljas som begagnade efter att leasingen löpt ut? Turligen säljs det nog inte så många bilar som skall damma hos någon försäljare innan de går till skrot men herrejisses vilket ofantligt resursslöseri. Jag tror det var e-HS9 som testades nånstans och där generalagenten (Hedin?) tagit in 90 bilar och bara sålt några få. Kollar jag car.info så säger den 86 i Sverige, 36 har bytt ägare. Om vi hoppas att de verkligen fått ut 36 från hallen så är det ändå 50 bilar kvar i hallen, i miljonklassen, stor fet SUV, som nu är 2 år gammal(!)

  3. #443
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    DN listar idag de Kinesiska elbilarna på den svenska marknaden:


    Alltså, hur många av dessa bilar kommer kunna säljas som begagnade efter att leasingen löpt ut? Turligen säljs det nog inte så många bilar som skall damma hos någon försäljare innan de går till skrot men herrejisses vilket ofantligt resursslöseri. Jag tror det var e-HS9 som testades nånstans och där generalagenten (Hedin?) tagit in 90 bilar och bara sålt några få. Kollar jag car.info så säger den 86 i Sverige, 36 har bytt ägare. Om vi hoppas att de verkligen fått ut 36 från hallen så är det ändå 50 bilar kvar i hallen, i miljonklassen, stor fet SUV, som nu är 2 år gammal(!)
    Fast flera av de kinesiska elbilarna är ganska OK.
    Europa lämnade målet öppet lite för länge (man kom igång på riktigt med elbilar först 10år efter model-s).
    Kineserna tog chansen på att slå knockout på våra biltillverkare.
    Mycket pekar mot att man kommer lyckas.
    Idag ser man Tesla och BYD som världsledande, med VAG på en avlägsen 3e plats.
    Det tror jag kommer innebära att vår uppfattning om kina som biltillverkare kommer ändras radikalt. Precis som korea och japan gjorde under 90 och 70 talet.

    Som europe är det tråkigt, men så går det när man inte hänger med. Bilar har blivit teknologiprodukter.
    Vi får trösta oss med att amerikanerna (GM, Ford) ser ut att åka på däng dom med. Så det är inte europa det är fel på, men den traditionella bilindustrin.
    Senast redigerat av Gullpotet den 2024-01-21 klockan 00:21.

  4. #444
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Fast jag undrar jag. Spelar nog inte så fasligt stor roll i marginalen exakt vad Kineserna erbjuder, den som vill köpa "nått fint" kommer ändå välja Merca eller BMW, eller möjligen en Tesla. Jag har svårt att se mellanchefen rulla upp på golfbanan med sin BYD (med hela märkesnamnet utskrivet på bakluckan: "Build Your Dreams"), parkera bredvid en EQS eller Model Y och samtidigt känna sig nöjd.

  5. #445
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Antagligen väger historien tungt när det skall väljas en "fin" bil. "Alla" vet att t.ex. MB gör "fina" bilar. Eller i alla fall gjorde på pappas tid. "ingen" har hört talas om Hongqi.

    Men det finns nog en och annan som köper dem. I Sverige har jag aldrig sett någon, men i Norge ser man dem då och då på vägarna. Det är inte omöjligt att de gamla "fina" märkena börjar närma sig bäst före datum. Premium tillverkaren MB gör småbilar, Sportbilstillverkaren Porsche gör SUVar. Det gräver ur statusen på märkena. Om någon hade en Porsche förr visste alla att det var en bra sportbil. Ingen hade trott att en Cayenne var en Porsche. Man förstör märkenas renommé.

    När nu "kineserna" kommer med alla dessa nya märken och modeller, samt skaffar rätten till MG, Lotus, Volvo mm blir ju nästan alla bilar kinesiska. Kanske det blir som med kläder. Förr skulle de vara praktiska hållbara och ändamålsenliga. Nu skall de bara vara snygga.

    Läste att vart femte sålt plagg slängs utan att ha använts en enda gång. Med en sådan befolkning som bilköpare tror jag marknaden förändras. Säkerhet och prestanda upphör att spela roll. Influencers kanske blir avgörande när majoriteten av bilköparna aldrig hört talas om bilmärket som säljaren föreslår i visningshallen. När de inte har en susning om vilken bil som anses vara en "fin" bil. Vem köper då en BMW för 800000kr och vem betalar 800000kr för en turkisk/libanesisk EV Electra om märkena Plingplong och Plångplings modeller kostar 200000kr? När dessutom en känd influencer sagt att den snygga och coola modellen Slängpeng är vad man skall ha?

    Jag vet inte hur det kommer att bli. Utan gissar vilt från de få data jag har. Såklart. Men jag tror att framtiden kommer att förvåna oss... Förvånande snart...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #446
    I storstäderna ser man Hongqi relativt ofta.

    Sen så är märkessnobberiet rätt så dött jämfört med tidigare, nu körts det allt möjligt av "lyx" modem och inte bara tyskt. Många av de mellancheferna och CxO som jag har som kunder etc kör Polestar, Volvo, Kia, Audi och BMW. Många tycker faktiskt Mercedes är alldeles för plastiga, speciellt EQSen.


    En av mina kunder sålde faktiskt sin XC90 2022 och köper en 9-5 Tänkte direkt på Wipperman som brukade hänga här!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #447
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det jag tror kommer hända är att vi blir mer "delade". Ungdomar i storstäderna vill inte skaffa körkort och har noll intresse för bilar.
    Samtidigt har deras ålderskamrater på landsbygden körkort som mål så snart som möjligt efter 18-årsdagen, och de har troligen redan kört A-traktor.

    De som bor i staden kunde alltså inte bry sig mindre, och de som ändock skaffar körkort och bil, köper någon "snärtig" elbil som passar in i "livsstilen" och som garanterat hyllats av någon influencer.
    De som bor på landet tycker att elbilar är för "fjollor" och vill ha bensin eller diesel (framförallt barn till bönder, ahem).

  8. #448
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    I storstäderna ser man Hongqi relativt ofta.
    Nåja, det finns totat 181st Hongqi inregistrerade i Sverige, varav endast 88st i trafik. Jag skulle inte kalla det en vanlig bil, den är t.o.m. ovanligare än saab 92 (som det finns drygt 300 av i Sverige).

  9. #449
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Hur många Hongqi finns inregistrerade i elbilslandet Norge. Nån som har koll?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #450
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Av google att döma fanns det ca 2000 exemplar av Hongqi i Norge sommaren 2023 (allehanda artiklar om någon gruppstämning av Hongqi från missnöjda ägare ). Oklart hur många fler det är idag.

    Det kan jämföras med det totala antalet nyregistrerade elbilar i Norge som 2023 var 138 000.
    Senast redigerat av jellybear den 2024-01-26 klockan 11:36.

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •