Sidan 14 av 23 FörstaFörsta ... 41213141516 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #261
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    oerhört kraftigt ökade kostnader under en lång tid innan ni kan tänka er att gå över till elbil. Det lär ta oerhört lång tid innan statens inkomster sjunker så pass så att avgifter läggs på elbilar.

    Missade du elpriserna nu under vintern eller

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  2. #262
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Fortfarande billigare än bensin/diesel.
    Jag betalade 2.2kr/kWh (tibber) och sen är det väl ca 1kr överföring så låt oss säga 3.5kr per kWh bara för att räkna högt
    Räkna 2.5kwh per mil på vintern ger ca 10kr/mil.
    …och det är EN månad av 12. Resten av dom 11 månaderna är ju (för det mesta) betydligt billigare

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-24 klockan 14:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #263
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Så länge man laddar till hem-el-priser. Om man laddar offentligt blir det en annan kalkyl.

    Om sedan gasflödet till Europa från Ryssland stryps så lär vi se helt andra elpriser, speciellt i södra Sverige.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #264
    Tänkte mig mer "oerhört kraftigt ökade kostnader", Elpriset har ju gått upp mer än 1000% i vissa perioder

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #265
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Absolut så kommer elpriserna att påverkas av strypta gasleveranser från Ryssland. Men Rysslandsproblematiken kommer att slå på diesel- och bensinpriserna också (dels för att mindre rysk olja säljs till Europa, men även för att olja kommer gå åt till att köra kraftverk).

    Att ladda offentligt är visserligen dyrare, men fortfarande billigare än förbränning. Normalpriset för offentlig destinationsladdning är ca 3kr/kWh, alltså ca 6kr/mil och efter hänsyn till service, skatt m.m. så är elbilen ändå lönsam på sikt.

    Visst, den som letar kan hitta svindyr publik laddning kommer att lyckas hitta fall då eldrift per mil räknat blir obscent dyrt. Men på samma sätt som ingen kaffedrickare dricker alla sina koppar på Starbucks Arlanda för 50kr/st så laddar ingen elbilsägare regelbundet på dyraste möjliga vis. Man gör det kanske någon enstaka gång per år i brist på förutseende planering och alternativ

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Räkna 2.5kwh per mil på vintern ger ca 10kr/mil.
    …och det är EN månad av 12. Resten av dom 11 månaderna är ju (för det mesta) betydligt billigare
    Jag grävde precis upp mina (elnät- och elhandels-)räkningar för december, d.v.s. värsta elpriset någonsin. Då kostade min el för att ladda elbilen (elpris + överföring + skatt + moms) 2,89kr/kWh här i Stockholm, så jag hamnar någonstans kring 7kr/milen i min Enyaq.

    Och då har jag inte räknat in kompensationen som staten utlovat. Gör jag det blir kalkylen löjligt mycket bättre: Jag kommer att få 2kr/kWh tillbaka från staten för den el jag laddat bilen med (marginaleffekt), alltså är min nettokostnad för att ladda bilen i december ynka 0,89kr/kWh eller dryga 2kr/milen.

    Gör jag samma kalkyl för januari landar jag på 1,90kr/kWh eller knappa 5kr/milen, med hänsyn till statliga bidraget får jag istället betalt (!) 25öre/mil för att köra runt med bilen.

  6. #266
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Man kan spara energi genom att se till att man jobbar så nära hemmet som möjligt. Jag har 15km enkel väg och då är det svårt att räkna hem en elbil som dessutom ska vara hyffsat säker vid krock. Cyklar jag några gånger så får man dessutom motion. Alla har olika livssituation och därför ser dom ekonomiska fördelarna olika ut. Åker BMW v8 just nu och den är faktiskt snålare än v6 aeron.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #267
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Absolut! Ett vanligt missförstånd är snålare/miljövänligare fordon är lösningen på alla problem - nej, det är bara en dellösning, en mycket effektivare lösning är att köra mindre. Det är ju totala mängden utsläpp per person som är det intressanta, inte per mil.

    Dessutom skiter Svensson i det, där är det plånboken som gäller. Ekonomiskt är en modern elbil i familjestorlek överlägsen en förbränningsbil - så länge den är jämnårig. Däremot är elbilar fortfarande ganska nya vilket så du kan inte räkna hem dem mot en äldre förbränningsbil. Så är billiga mil det som räknas så ska man köra rejält begagnat, så har det varit i alla tider.

    För egen del, när jag beställde min elbil för knappt 1,5 år sedan, handlade det om Aeron (som lever kvar som andrabil i familjen ) började bli för gammal för att vara förstabil. Och eftersom jag ändå hade tänkt mig en bil med påtaglig värdeminskning var det ganska lätt att räkna hem en elbil istället för en förbränningsbil. Att jag dessutom värderar tekniken och miljöaspekten gör inte saken sämre.

  8. #268
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Missade du elpriserna nu under vintern eller
    Varför dra till med värsta scenario? Bara för att det går?

    Har du missat alla elbilsägare som till 99% laddar hemma till ett fast pris? I mitt fall till samma pris som för 6 år sedan och fortsatt till 2024.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Tänkte mig mer "oerhört kraftigt ökade kostnader", Elpriset har ju gått upp mer än 1000% i vissa perioder
    47% av alla i Sverige har fast pris sedan innan prisökningarna i höstas. De flesta elbilsägare bor i hus med egen laddning. De flesta som har rörligt pris har det för hushållsel i lägenheter och äger ingen elbil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Absolut! Ett vanligt missförstånd är snålare/miljövänligare fordon är lösningen på alla problem - nej, det är bara en dellösning, en mycket effektivare lösning är att köra mindre. Det är ju totala mängden utsläpp per person som är det intressanta, inte per mil.

    Dessutom skiter Svensson i det, där är det plånboken som gäller. Ekonomiskt är en modern elbil i familjestorlek överlägsen en förbränningsbil - så länge den är jämnårig. Däremot är elbilar fortfarande ganska nya vilket så du kan inte räkna hem dem mot en äldre förbränningsbil. Så är billiga mil det som räknas så ska man köra rejält begagnat, så har det varit i alla tider.

    För egen del, när jag beställde min elbil för knappt 1,5 år sedan, handlade det om Aeron (som lever kvar som andrabil i familjen ) började bli för gammal för att vara förstabil. Och eftersom jag ändå hade tänkt mig en bil med påtaglig värdeminskning var det ganska lätt att räkna hem en elbil istället för en förbränningsbil. Att jag dessutom värderar tekniken och miljöaspekten gör inte saken sämre.
    Stämmer att det är plånboken som bestämmer. Den som säger något annat ljuger. I mitt fall är det så att pengarna styr. Samtidigt är ju elbilstekniken så oerhört mycket enklare. Ett batteri, en växelriktare och en elmotor och jag verkligen njuter av att köra hela tiden medveten om enkelheten. Det blir inte enklare för att framföra en bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bosse99 den 2022-02-24 klockan 18:07.

  9. #269
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    När ska du byta bil igen, tror inte det dröjer så länge.

  10. #270
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Elbilar går ännu inte att räkna hem, om man inte jämför nya fossilbilar med elbilar.
    Den ng9-5 jag kör mest med kostar 25:80 milen att köra med, inklusive precis allt på de 2000 mil jag kör om året.
    Det är billigare än privatleasing av en elbil redan innan sladden stoppats i väggen och börjat ladda, än mindre börja rulla på vägen.
    Så, att säga att det är mer ekonomiskt att välja elbil är bara sant i vissa användningsfall och om man inte jämför bilar med motsvarande egenskaper.
    Finns inte många elbilar som kan mäta sig med ng9-5 i storlek och egenskaper. De som kan (de finns!) kostar extremt mycket pengar både att köpa/leasa och äga.
    Att jämföra en ng9-5 med en eUP är liksom inte rättvisande på något sätt.

  11. #271
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Nä, den ekonomiska jämförelsen gäller jämförbara bilar (storlek och årsmodell), då blir en elbil billigare än motsvarande förbränningsbil.

    Men ska jag vara sådan så har jag ju rullat billigare än gratis dessa 9 månader som Enyaq-ägare. De (få) bilar som har sålts begagnade har betingat ett högre (!) pris än vad de kostade nya efter miljöpremie.

  12. #272
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Tja, efter 3,5 år och 7500 mil med min ena ng9-5 så är bilfasen fortfarande värd mer än vad jag gav för den, så jorå

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #273
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Missade du elpriserna nu under vintern eller
    Missade du bensin- och dieselpriserna just nu?

    Capture.PNG

  14. #274
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Med tanke på prishöjningen på E85 så skulle jag gärna vilja höra ett uttalande från AgroEtanol om vad det är som är problemet med deras tillverkning eftersom priset ökat så mycket. På vilket sätt har den allmänna oron i världen påverkat processen? Om den inte har så undrar jag exakt på vilka grunder de höjer etanolen på det där viset. Lika med HVO100, den har väl inte heller någon Rysk råvara?
    Jag får känslan av att de inte vill att miljöbränslena skall bli för billiga i ett sånt här läge.

  15. #275
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    exakt på vilka grunder de höjer etanolen på det där viset.
    Vilka menar du med "de"? Samma som Ismo?

    Skämt åsido, det är väl utbud/efterfrågan på världsmarknaden som styr snarare än den faktiska produktionskostnaden. Eftersom kunder som eldar diesel/bensin ofta kan elda HVO100/E85 istället så skulle en ökning av dieselpriset utan tillhörande ökning av HVO100-priset orsaka ett att "alla" började tanka HVO100 istället - vilket det inte finns tillräckligt av. Så då är lösningen att höja priset på HVO också för att balansera utbud och efterfrågan.

  16. #276
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast att hålla priset lagom mycket _över_ EN590 säkerställer också att efterfrågan hålls nere så de inte behöver bygga fler pumpstationer med HVO100, och omotiverade prisökningar på E85 säkerställer att de slipper köra runt och fylla tankarna med E85.
    Nån som bor i Norrköping och kan kolla vad de tar på "outletten" där? Det brukar vara absurt billigt i jämförelse med vad man får betala på macken, vilket föranleder mig att att tro på en prissättning som inte har ett skit att göra med inköpspriser eller skatter utan att de vill hålla efterfrågan artificiellt låg för att slippa hantera det. Knappast en välgärning för miljön, eller för att minska landets beroende av fossila bränslen från utlandet.
    Än så länge är både etanoldelen av E85 och 100% av HCO100 skattebefriad. Hur kan det komma sig att priserna följer motsvarande fossilbränsle så till punkt och pricka? Ökat pris på fossilt bränsle borde innebära minskad efterfrågan vilket borde göra att det finns mer rent miljöbränsle att sälja eftersom inblandningen nu är så hög, framförallt på diesel.
    Skatten på fossilbränsle gör att varje liten ökning som bensinbolagen måste göra för att täcka upp ökade världsmarknadspriser blir långt större på grund av skattepålägget. Men hur kan det då komma sig att HVO100 ökar exakt lika mycket som diesel, trots att HVO100 är helt skattebefriat?
    Något är lurt här, det är säkert.

    3 användare gillar detta inlägg



  17. #277
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Jo, det har du rätt i.

  18. #278
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Nu verkar det svårt att få tag på E85 också, dom verkar inte fylla på något.

  19. #279
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Och priset ökade idag mer på E85 än på BF95 och Diesel. Varför, undrar man?

  20. #280
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Missade du bensin- och dieselpriserna just nu?

    Capture.PNG
    Om jag inte ser det så existerar de inte

    Får väl ta en personalbil/förmånsbil snart

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •