Sidan 20 av 21 FörstaFörsta ... 1018192021 SistaSista
Resultat 381 till 400 av 420

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #381
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    906

    Efter en tid med VW e-up

    Jag sitter med ”bilproblem” efter ett ha fått lämna tillbaka personalbil pga jobbyte.

    Nya arbetsgivaren (Volvo Cars) har pausat personalbilar tills vidare.

    Står just nu med en förvisso väldigt fräsch Saab 9-5 -03 men med tre barn så hoppas jag verkligen inte bilen börjar strula. Känns inte helt stabilt. Men att köpa bil / leasa idag är inte direkt billigt….

    Synd att Opel Ampera bara har 4 säten. Är ju annars en vettig bil.


    Skickat från min iPhone med Tapatal

    Edit: personalbil blev personaltoalett tydligen…
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #382
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 483
    Medlem#
    11937
    Tyvärr är nog de högre bilpriserna (och därmed även leasingpriserna), oavsett drivmedel, här för att stanna.

    En i mitt tycke intressant analys finns här:
    https://www.dn.se/motor/begagnade-bi...-ska-byta-bil/
    Det är bakom betalvägg, men i korthet står det att de senaste åren har komponentbrist, omvärldsoro, pandemi och strulande försörjningskedjor slagit hårt mot nybilsproduktionen vilket dragit upp priserna och väntetider på nya bilar. Det drar direkt med sig begpriserna uppåt, dels för nybilsköpare som inte kan vänta och då köper lätt begagnat istället, dels för att det är ont om lätt begagnade bilar. Och när dessa 2-3 år gamla bilar är snordyra drar det såklart med sig priset på de ytterligare lite äldre bilarna. Lägg därtill på en svag krona (som lockar till export) så blir det dyrt...
    Artikeln säger också att är du ute efter billiga mil så är en rejält begagnad elbil det bästa valet om du kan stå ut med räckvidden, annars är en också påtagligt laddhybrid ett alternativ om du kan ladda hemma.

    Själv tror jag att artikeln inte tänker "gammal välskött saab" som alternativ, så om total månadskostnad är viktigt för dig tror jag på att köra vidare på den fräscha 9-5an och istället budgetera/planera för att hyra bil om den behöver stå på verkstad någon dag eller två för underhåll.

    Men det är väldigt ovanligt att en og9-5a man sköter servicen på bara "dör", oftast märker man strulsymptom långt innan man blir stående (=se till att få eventuella symptom åtgärdade innan problem uppstår). Det är väl egentligen bara när bränslepumpen rasar som man blir stående utan förvarning. Så ifall du fortfarande kör runt på originalbränslepumpen från 2003 och prioriterar driftsäkerhet kan det ju vara värt att byta den i förebyggande syfte.

    (och så ska du såklart akta dig för pirattändkassetter också, det har en tendens att säga upp sig utan förvarning)

  3. #383
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    906
    Du har rätt i det du skriver.

    Problemet att äga EN 9-5 är just att bara ha EN bil. Just nu behöver vi inte en till bil (tyvärr)

    Känner lite stress nu då jag har precis det problemet som du beskriver, symtom att något inte står rätt till då bilen är ibland svårstartad. Jag skapade separat tråd om detta så inget vi behöver skriva mer om här. Men att lämna bilen till verkstad för att den är svårstartad kommer ju sluta med att dom byter halva bilen.

    Har dock funderat på att byta bränslepumpen i förebyggande syfte som du säger.

    Det där med att meka själv när man har EN bil blir också lite oinbjudande då det blir stressigt om man klantar sig.

    Har kollat lite på att leasa en Fiat 500e cab. Dom skulle ha 3500kr i månaden inkl allt (försäkring, vinterdäck). Då slipper jag åka tåg till jobbet. Hela familjen får ju inte plats men den går ju bra att åka alla kortare turer med till träningar osv…

    Men samtidigt är ju privatleasing en ren förlustaffär i dessa tider och det är sååå skönt att ha kontroll över bilägandet (dock för det ju med sig att man måste vara beredd på strul tyvärr)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #384
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 509
    När jag insåg att min og9-3 skulle behöva lite mer omvårdnad än stor service så köpte jag en lågmilad ng9-3 för att slippa utsätta mig för SL. Det var 8 år sedan och visade sig vara ett bra val ekonomiskt även om ng9-3 har sina utmaningar (främst elsystemet). Delarna är dock oftast väldigt prisvärda (undantag MIU) och genom att ha två bilar så är det aldrig någon stress om något går sönder. Reparationerna brukar hålla sig runt 2-4kkr per år. Jag gjorde mellanservice i måndags och den hade bara gått drygt 1000 mil på två år så min bilanvändning är kanske inte så representativ. Leasing betyder att det är fler som ska tjäna pengar på kunden.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #385
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 765
    Medlem#
    8758
    manganish, du behöver leta upp en saab-specialist, det ska garanterat inte behöva bytas halva bilen för att lösa dina problem: http://forum.saabturboclub.com/showt...-runtom-landet

    9-5:an du har är/var en av de mest stabila bilarna i sin klass, så det du antagligen saknar är en ordentlig preventiv service (ändå mycket billigare än ett års kostnader för en ny bil). Man vet ju redan vad som ger sig på en 9-5:a, alla fel har redan hänt, så om du låter en bra Saab-specialist gå igenom och åtgärda alla tveksamma saker så kan du slippa oroa dig sedan.

    Som jag ser det är det främst rost (och risken för att övergång till elbilar gör bensinbilar mer eller mindre värdelösa - men det är nog en stund kvar tills dess) som begränsar hur mycket man bör lägga på detta.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #386
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 914
    Det som kan få tvärstopp på en og9-5 är väl tändkassett, vevaxelgivaren
    och soppapumpen. Byter man det vid 20 kmil så har man gjort ett gott
    förebyggande underhåll. (sen är det väl aldrig fel med en extra antik bil )
    (Man kan prova att trycka på ESC vid laddning av vissa betalsidor, upps)

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Timpa den 2022-09-18 klockan 08:41.

  7. #387
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 483
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Känner lite stress nu då jag har precis det problemet som du beskriver, symtom att något inte står rätt till då bilen är ibland svårstartad. ... Men att lämna bilen till verkstad för att den är svårstartad kommer ju sluta med att dom byter halva bilen.
    Du får såklart vara mentalt inställd på att underhållet/reparationer kostar om du vill hålla en gammal bil pålitlig och att det blir några verkstadsbesök som kostar nästan lika mycket som bilen är värd. Men även om den årliga verkstadsräkningen blir högre än på en nyare bil så blir totalkostnaden (värdeminskning + underhåll) ändå mindre. Säg att du åker på en 10kkr-reparation per år utöver vanlig service, det är fortfarande bara två (om ens det?) månaders kapitalkostnad för en nyare bil i jämförbar storlek.

    Med det gäller såklart som Långmilare är inne på att hitta en pålitlig och saab-kunnig verkstad som man kan föra en vettig diskussion med. Då kan man ju be dem titta igenom bilen först (=billigt) och sedan ta en diskussion om vad som behöver åtgärdas, vad som kan vänta och vad det kostar. "Min" verkstad har ju hajat att kunderna kommer tillbaka och genererar mer pengar på sikt om man gör så än om de försöker krama ur så mycket man kan vi varje servicetillfälle. Och de har inga problem med att jag säger "nä, vi skippar den här reparationen, jag chansar och kör vidare".

    Ska du ha og9-5an som huvudbil är det ju lätt värt en slant att be en kunnig verkstad titta igenom bilen bara för att få dess faktiska skick svart på vitt och därmed ha beslutsunderlag för om den är värd att satsa på eller inte.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #388
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    906
    Själva kostnaden kan jag själv bara jämföra med den Skoda superb phev jag hade tidigare. Den gav jag 4700kr i månaden för och drivmedel kostade i snitt 1000kr. Dock kostar nog en likadan bil mer nu då förmånsvärdet har höjts.

    9-5an kostar antagligen 0 i avskrivningar så säg 1200kr i månaden för skatt, reparation, försäkring. Bränslekostnaden i dagens läge ca 3000kr i månaden. Så ungefär 4200kr. Säg 4500kr så är det ju i överkant.

    Så i mitt fall, 1200kr billigare- inte svinmycket pengar och man får ju hantera alla problem själv och stressen som tillkommer.

    MEN, det jag gillar med att ha 9-5an - full kontroll över bilägandet. Står bilen en dag så kostar den mig inget (i princip)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #389
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 765
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Det som kan få tvärstopp på en og9-5 är väl tändkassett, vevaxelgivaren
    och soppapumpen. Byter man det vid 20 kmil så har man gjort ett gott
    förebyggande underhåll. (sen är det väl aldrig fel med en extra antik bil )
    Det finns mer som kan få en stående om man inte gör preventiv service, nu när det börjar bli ålder på dem, det mest uppenbara är avrostade oljerör och infästningar (de två till motorns oljekylare samt styrservoslingan är inte ovanliga - och det kan hända att krimphylsor rostar sönder) samt slangar och slangklämmor som blir dåliga - billiga saker om man ser det i tid.

    (Sedan har vi katastrofala luftläckage, men då kan man normalt koppla ur LMM och köra vidare.)

    ---

    För att undvika mekaniska överraskningar bör man någon gång (eller vid misstanke) mäta kamkedjesträckaren för att få ett hum på hur motorn mår. Att man ska ha en olja som hanterar sot bra och kontrollera vevhusventilationen vid varje service vet väl "alla" redan?

    Sedan så bli löpande kostnader lägre när man väl åtgärdat alla tveksamheter första gången. Och så kan man spara in assistansförsäkringen, sist någon av mina bilar (har bara Saabar) åkte bärgningsbil var 2005...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #390
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Laddhybrider är "gateway drugs" till elbilar. Tänk nu vad mycket bättre din ampera hade vart om den hade haft 5x räckvidd på el, då hade du ju aldrig behövt tanka, byta olja, service osv.
    För mig som kan ladda på jobbet så fyller jag upp för hela veckan på 2 arbetsdagar. Annars toppar man bara upp hemma om man ska iväg på långresa.
    Kör ca 3000mil/år. Bilen har hittils haft värdeökning.
    Har man god ekonomi bör man investera sig ut ur energikostnaderna; tex köpa elbil, värmepump och solceller. Det är bra mycket skojigare än att köra skrotbil, skruva ner på värmen och slå av ljusen i vinter.

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #391
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    906
    Håller med om laddhybrid. Har man haft det vill man ha ren elbil nästa gång.

    Gällande värdeökningen av din elbil. Historiskt sett så har ju bilar alltid varit en förlustaffär. Jag är osäker på att man kan räkna med att om man köper en bil idag kommer den hålla sitt värde i 3 år. Väldigt dock att spå framtiden dock med tanke på dagens ”uppochnervända” värld.

    Gällande investera… kan bara ta mig själv som exempel. Flyttade till villa från radhus före sommaren. Fick nya lån innan sommaren och allt hamnade på rörligt givetvis. Ska inte klaga då vi fick en grymt bra slant för radhuset (sålde precis innan ryssen tågade in). Har lite pengar undanstoppade för renovering men funderar på att lägga det på solceller ist. Kan tyvärr inte dra nytta av solcellerna vid laddning av bilen då bilen står i gemensamt garage

    Det är roligt att ha nytt och fräscht givetvis. Hade väl hellre kört problemfri elbil än en gammal Saab men någonstans knackar ju verkligen på. I alla fall hemma hos mig med 3 barn


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-21 klockan 17:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #392
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 905
    Jag är inte så säker, jag gillar väldigt mycket att kunna ignorera allt vad räckvidd heter och bara tanka om det behövs.
    Jag körde till Halmstad i helgen, 38 mil och det gick på 0,56 och då körde jag precis enligt hastigheterna, motorväg i princip hela vägen.
    Visst hade det varit kul med längre räckvidd, men det är _inte_ värt 2-300000 till för att få 40 mils räckvidd istället för 8.
    Kör man lite på bensin så blir det dessutom service väldigt sällan. Jag har för mig tändstiften är det 10 års bytesintervall på och olja behöver då bytas ca vartannat eller vart tredje år. På ett år har jag gått ner till 58% oljelivslängd.
    Totalekonomin är helt löjligt billig på en Ampera.

  13. #393
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 483
    Medlem#
    11937
    Jag ignorerar allt vad räckvidd heter på min elbil och laddar när jag behöver, precis som jag tidigare gjorde i min bensinbil. Skillnaden är att laddstoppen tar lite längre tid än tankstoppen, men å andra sidan vill jag - oavsett drivmedel - i regel ändå ha kaffe- och kisspaus var tredje timme när jag kör långt. Det är hittills få tillfällen där jag stått och väntat på att bilen ska ladda klart, det är betydligt fler tillfällen där bilen laddat klart innan jag har fikat klart. Och då har jag ändå avverkat 7 ToR-långresor i Enyaqen varav den längsta gick till medelhavet.

    Bollman, jag tror bara du (liksom alla andra som inte provat att köra långt med elbil) bekymrar dig över ett icke-existerande problem. Så länge ni kan leva med att varje "tankning" längs vägen tar 30-ish minuter är det ju lugnt. Dina 38 mil hade med de flesta moderna elbilar fixat med en mindre top-up (eller rent av helt utan laddstopp). Den top-upen kunde du sannolikt ha gjort under ditt ärende i Halmstad eller i värsta fall på 10 minuter vid valfri snabbladdare längs vägen.

    Själv tycker jag att laddhybrider i grunden är det sämsta mellan två världar. Elbilens inköpspris men förbränningsbilens underhållskostnad - bara för slippa de få gånger per år man faktiskt väntar på att bilen ska ladda klart.
    Så jag förstår inte de som idag köper en ny eller nästan ny laddhybrid. Men som rejält begagnad (typ en 10 år gammal ampera) tycker jag nog laddhybriden är intressant jämfört med andra bilar från samma tid och i samma prisklass.

  14. #394
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 765
    Medlem#
    8758
    Räckviddsproblematiken kommer att lösa sig på sikt, med tre delar i lösningen: Mer lättillgänglig laddning, längre räckvidd per laddning och snabbare laddning. Men idag är det ett problem, Tesla till en viss del undantaget pga. deras väsentligt bättre laddnätverk.

    Det är ganska uppenbart när man tittar på dagens batteriutveckling och de nya sakerna som i dagarna är på väg ut från Tesla och BYD visar att framtidens batterilösning kommer att vara betydligt bättre än dagens, och det är mycket utvecklingspotential kvar - vad som är tillräckligt bra varierar för olika personer.

    ---

    Idén att elbilar är en investering som växer i värde är däremot uppenbart fel på sikt, det är (i den mån den existerar) en tillfällig effekt beroende på bristande volym på utbudet. För tillfället ökar även priserna på t.ex. begagnade bensinbilar av i grund och botten samma anledning.

    Om man kör en Saab så är det ett val (som typiskt kostar lite extra pengar) om man vill ha den fräsch och rolig eller ha skrotbils-status. Men mängden pengar som behövs är inte i närheten av vad en ny elbil i samma klass kostar. (Och alla tycker inte det är en förbättring att behöva pilla på en touch-skärm under körning - jag måste säga att min 9000 är den bil som jag upplever har minst mängd irritationselement i.)

    - - - Uppdaterad - - -

    Det är rätt informativt att leka runt lite med A better Routeplanner för att se hur ens körvanor passar med en elbil: https://abetterrouteplanner.com/?pla...6-c31129b0ed94

    Det blir ganska tydligt att beroende på hur man använder bilen och bilens batteristorlek påverkar hur mycket laddningsproblematik man får. Det blir ganska uppenbart att om man t.ex. väljer en Renault Zoe och bor i Säffle kommer det att bli ganska jobbigt, medan t.ex. en person som skaffar en Tesla och kör i ett storstadsområde inte kommer att fatta vad problemet är.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #395
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 483
    Medlem#
    11937
    Jag skulle nog vilja påstå att vi redan är förbi räckviddsproblematiken: Snabbladdning finns gott och väl tillräckligt tätt (eventuellt Norrlands inland undantaget) och längre IRL-räckvidd än 35-40 mil behöver man inte om man inte har fakir-kissblåsa. Visst, laddningen kanske kan bli lite snabbare för de som anser sig behöva minimal paus, men redan idag kan du ju köpa t.ex. en Ioniq5 och få nära på en full tank på under 20 minuter. Bilden nedan visar laddplatser i Sverige med minst 100kW effekt som är öppna för alla märken.
    Capture.jpg

    Nej, det störta (inte "stora") problemet vi har avseende snabbladdning för elbilar idag i Sverige är antalet laddare, inte hur tätt de står. Det händer helt enkelt lite för ofta på stora resdagar att det är fler som vill ladda än vad det finns laddare och då blir det s.k. laddkö.

    Men jag håller fullständigt med om att det finns goda argument till att köra gammal saab och att tjäna pengar på en hyfsat ny bil (oavsett drivmedel) bara är en tillfällig effekt av allehanda marknadsproblem. Självklart är det på sikt billigare med en gammal bil man ser till att underhålla väl. Men för den som av något skäl är sugen på att smälla många hundra tusen på en transportplåtburk på hjul lär en elbil vara ett både ekonomiskt, komfortmässigt och miljömässigt bättre val än en förbränningsbil (laddhybrider inräknade).

  16. #396
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 905
    Räckvidden är jag inte orolig för, det är inköpspriset och potentialen för ett hiskeligt värdetapp på grund av teknikutveckling som skulle hålla mig vaken.
    Amperan gav vi 92500 för och nu har vi haft den i 15 månader och kört 1700 mil på 360 liter bensin, elen ligger på ca 2500kWh. Bensinen har kostat som 2 månaders avbetalning på en hel-el-bil, och Amperan är oväntat snål med elen då jag enkelt kommer 5 mil på 8,5kWh.
    Det är fullständigt uppenbart att den mesta körningen är inom batteriets räckvidd, så det finns inga fördelar med att släpa runt på ett batteri som är större, mer än möjligen då att bilen inte behöver laddas lika ofta.
    Dessutom, som elpriset ligger i SE4 för stunden är det inte alls omöjligt att det i vinter blir betydligt billigare att köra Amperan på bensin än på el så valmöjligheten där är inte alls dum, även om det förhoppningsvis inte skall vara så i framtiden.
    För riktiga långresor har vi ng9-5an. Den är stor, bekväm och förvånansvärt billig att köra med, men det beror så klart på att jag har det extremt bra på servicesidan (även om den verkligen inte behövt mycket till reparationer på de 5 år jag haft den).

  17. #397
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 483
    Medlem#
    11937
    Vi är helt överens. Man kan såklart inte med rent ekonomiska ögon motivera inköpet av en ny eller nästan ny bil oavsett drivmedel. Utan man får kolla bland gamla och hitta något som står sig bra givet dagens förutsättningar. Och absolut, där ligger Amperan bra till. Alternativet är väl en första generationens leaf för ungefär samma pengar, men det bygger på tillgång till en annan bil för längre resor.

  18. #398
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 765
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag skulle nog vilja påstå att vi redan är förbi räckviddsproblematiken: Snabbladdning finns gott och väl tillräckligt tätt (eventuellt Norrlands inland undantaget) och längre IRL-räckvidd än 35-40 mil behöver man inte om man inte har fakir-kissblåsa. Visst, laddningen kanske kan bli lite snabbare för de som anser sig behöva minimal paus, men redan idag kan du ju köpa t.ex. en Ioniq5 och få nära på en full tank på under 20 minuter.
    Jag hade en period i livet när jag pendlade 35 mil om dagen, och typiskt körde runt 10 mil utöver det per dag, med enskild dagar uppåt 70 mil, och då duger inte en elbil med 35-40 mils räckvidd och 20+ minuters tankning (som dessutom kan bli blockerad pga. köer eller trasiga laddare). Tanka fullt (9000) två ggr om dagen är inte ett svårt problem ur tidssynpunkt. (Jag fick också julkort från mer än en bensinmack under den här perioden...)

    Jag hade dessutom en kollega som var ännu värre, han pendlade 80 mil om dagen (han höll på med detta under c:a ett år).

    Realistiskt så kan man inte vara beroende av att specifika laddstationer fungerar felfritt dag ut och dag in - i dagens laddstruktur är redundansen alldeles för dålig.

    Så i dag är elbil bara ett alternativ för de flesta, men inte för alla hela tiden.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #399
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 483
    Medlem#
    11937
    Absolut, jag säger inte att elbil är för alla. Det finns vissa användningsmönster/scenarier där en förbränningsbil är det effektivaste alternativet, t.ex. som du säger 40+ mil varje dag utan utrymme för laddstopp (även om jag vågar ifrågasätta om dessa förare aldrig stannar för en matbit?). Men jag tror nog att dessa är en minoritet av alla bilförare därute och därför tror jag att elbil är något för de allra flesta som överväger att smälla ett gäng hundra tusen på en bil.

    Trasiga laddare är sällan ett problem nuförtiden av flera skäl - dels är det numer ovanligt med en ensam laddare per laddplats (finns det flera är det inte hela världen att en är trasig, precis som att en pump på macken är trasig), dels är operatörernas underhållsorganisationer bättre och dels så kan du i förväg kolla status på laddaren på webben/i app. Utan jag har egentligen bara två invändningar mot dagens laddinfrastruktur:
    1. På sina håll laddköer under stora resdagar (t.ex. stugbytardagarna på sportlovet är det jobbigt att snabbladda i Dalarna)
    2. Fortfarande en soppa med olika betallösningar

  20. #400
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 765
    Medlem#
    8758
    Det beror rätt mycket på var i landet du tittar hur det ser ut med laddning. Om man experimenterar lite med ABR så är det inte svårt att hitta områden utanför storstadsområdena där det är skakigt (speciellt om man inte har en Tesla).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •