Sidan 6 av 23 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #101
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Att köpa en elbil däremot är vanskligt. Titta på de tidiga Zoe med litet batteri, de börjar nu komma ner rejält i pris, och har således tappat värde betydligt snabbare än en motsvarande bil med förbränningsmotor.
    Mja, det vet jag inte om jag håller med om. En ca 5år gammal 22kWh kostar ca 100kkr exklusive batteri. Samma bil kostade ny 219kkr. Prishalvering på 5 år är nog som vilken fossil småbil som helst. De med friköpt batteri är dyrare (både nya och begagnade).

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Att köpa en ny elbil dock, mycket tveksam win.
    Det beror ju på vad du jämför med. En fabriksny bil är aldrig en ekonomisk "win" jämfört med en begagnad. Men är du sugen på att köpa fabriksny bil idag är nog en ny elbil betydligt mer win än en ny förbränningsbil.

  2. #102
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Utan friköpt batteri känns som dopat pris. Vem skulle köpa en en saab där man fick betala hyra för bensintanken liksom?

    Den största tveksamheten jag har mot att köpa en ny-ny elbil är att utvecklingen går fort och det gör andrahandsvärdet mycket osäkert.

  3. #103
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Utan friköpt batteri känns som dopat pris. Vem skulle köpa en en saab där man fick betala hyra för bensintanken liksom?

    Den största tveksamheten jag har mot att köpa en ny-ny elbil är att utvecklingen går fort och det gör andrahandsvärdet mycket osäkert.
    Ja jag vet inte riktigt hur man ska resonera med att hyra batteri eller friköpt.

    Förstår upplägget med batterihyra, är ju ändå en rätt smart grej för att få ner inköpspriset på bilen. Blir ju någon ”halvleasing”.

    Känns som större risker med utköpt batteri.

    Om man nu tittar på en 2016 Zoe så är det bara 3 år kvar på batterigarantin, vad händer sen med andrahandsvärdet?

    Ger man 100000 idag och om tre år kanske det är nere på 40 000? Bara spekulationer så klart men tycker andrahandsvärdet är mycket svåruppskattat på grund av det bollman nämner.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #104
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja, jag skulle heller inte köpa en bil med batterihyra. Men Zoes prisdopning slår ju på både ny- och begpris, så värdeminskningen är ju ungefär densamma - en halvering av nybilspris på 5 år oavsett om den har friköpt batteri eller batterihyra, det är ungefär vad man ser på 5 år gamla fossilare också.

    Visst går elbilsteknikutvecklingen fort. Men den slitagebaserade värdeminskningen går ännu fortare - att bygga upp volymproduktionskapacitet för ny teknik går såpass långsamt att du hinner slita ut en elbil snabbare än den blir omkörd av ny teknik. Kolla bara på din ampera. Nybilspris för 10 år sedan 430kkr, restvärde idag ca 30%. Ungefär samma restvärde ser man på fossilbilar i samma prisklass, förutom att den som kört amperan haft helt andra driftskostnader på vägen.

    Och vem vill köpa en förbränningsbil årsmodell 2021 som begagnad om ett par år? Det mesta talar ju för att de elbilar som säljs nya idag kommer hålla sitt andrahandsvärde bättre än de förbränningsbilar som säljs nya idag.

    Men visst, bäst ekonomiskt har alltid varit, och kommer alltid att vara, begagnat. Min poäng är att den som är sugen på fabriksny bil med största sannolikhet får en billigare milkostnad inkl. värdeminskning med eldrift än förbränningsdrift.

  5. #105
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Kanske, troligen, men man vet aldrig. De som köpte en dieselbil där runt 2010 trodde nog också de gjorde en bra affär, men förutsättningarna ändrades.
    Det som kan hända är att HVO100 helt plötsligt blir mycket billigare för att EU beslutar om rejäla skatteundantag för det bränslet då det går för långsamt med övergången till elbilar och klimatmålen måste uppfyllas.

  6. #106
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Precis, ingen kan med säkerhet förutspå framtiden. Det finns massor med osäkerhetsfaktorer åt alla håll, i synnerhet politiska.

    Men man bör nog ändå satsa på det som idag ser ut att vara det mest sannolika scenariot - gör man det konsekvent kommer man oftare att pricka rätt än fel. Och för transportsektorn är det en riktig lågoddsare (=i princip alla politiker är överens) att man kommer göra det allt dyrare att köra fossilt jämfört med icke-fossilt.

    Sedan om det sker genom subvensioner, straffbeskattning eller något annat, det spelar mindre roll.

  7. #107
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Absolut är det så, men den stora frågan är vilken "smäll" man är beredd att ta ekonomiskt. Att köpa en ICE-bil har trots allt varit och till viss del är, en rätt given kalkyl med rätt så väl känt andrahandsvärde. Det sker ingen större utveckling på ICE-sidan så bilarna blir inte mycket bättre eller sämre sett över ungefär 5-10 år. På elbilssidan är det betydligt mer osäkert där ett genombrott har skett, och kommer nog ske vilket gör att Zoe med litet batteri är så pass billiga som de ändå är. En ny, dyr elbil ger då en rätt osäker kalkyl på 5 år.

  8. #108
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Så här resonerar jag…

    Köpa ny bil: big no no. Leasa ny bil: ja men inte två!

    Köpa en ICE småbil för runt 30-40k. Känns oerhört tråkigt. Det ska ju ändå vara lite kul att äga en bil och här finns det noll att hämta hem. Detta alternativet är säkert dock billigast.

    Köpa Saab: svårt att hitta något vettigt kan jag tycka. Inte svinkul heller att äga en billig 9-5 som man måste bråka med ibland - det kan krävas en del meck för att få upp tillförlitligheten. Köpa lite roligare saab då, lägga lite mer pengar… hmm ja men då börjar det bli en dyr andrabil och då vill jag säkert inte att frugan kör bara fram och tillbaka till dagis med den.

    Köpa beg elbil för runt 100k. Känslan känns spännande! Antagligen inte billigast men inte så dyrt heller (eller?). Man får inte mycket för 100k har jag märkt men å andra sidan det man får täcker mina behov. Men precis som bollman skriver så är ju osäkerheten stor! Ett värdetapp på säg 50k på 3 år är mycket trots att drivmedel är billigt. Och vilka servicebehov kommer finnas? Inte så orolig för batteriet dock.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #109
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Du ska jämföra de ~50k i värdetapp med inte bara drivmedelsutgifter, utan räkna även med ICE-bilens värdetapp (20k kanske?), skatt och högre serviceutgifter. Då tror jag inte det blir så himla många kronor i diff, om ens några. I alla fall tillräckligt få för att det kan vara värt den "spännande känslan".

  10. #110
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Du ska jämföra de ~50k i värdetapp med inte bara drivmedelsutgifter, utan räkna även med ICE-bilens värdetapp (20k kanske?), skatt och högre serviceutgifter. Då tror jag inte det blir så himla många kronor i diff, om ens några. I alla fall tillräckligt få för att det kan vara värt den "spännande känslan".
    Ja det är sant!

    För mig är känslan också viktigare än prislappen.

    Spontant blir jag lite sugen på denna: https://www.blocket.se/vi/98493038.htm

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  11. #111
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det som gjorde att Zoe inte var ett alternativ:
    * 22kW ger sannerligen ingen spännande räckvidd. 20 mil? Tveksamt, 15 om man vill vara säker på att komma fram
    * Zoe är en _liten_ bil, glöm att åka någon längre stans med den, och inte skönt, men i storstan? Perfekt! Jag bor dock på landet
    * Jag måste investera i laddstolpe. Har man det redan är detta självklart inte en fråga. Här hemma är det inte bara frågan om att "smälla upp", utan det krävs grävning och mycket jobb.
    * Som bil betraktat? Inte särskilt spännande, men det är sannerligen en smaksak (jag skulle till och med kunna säga att Zoe är ful ).
    * Märket. Jag kan inget om Renault, franska bilar har inte världens bästa rykte. Jag skulle vara helt utelämnad till en auktoriserad verkstad för _allt_.

    Det som gjorde att Ampera blev ett val:
    * 8-9 utnyttjbara kW ger inte heller någon direkt räckvidd. Men 50 mil på bensin om batteriet inte räcker känns betryggande, kör hur långt som helst om man bara tankar. Lika låg skatt som ren elbil.
    * Ampera är bil i storlek med ng9-3. Vi har kört 20 mil utan några problem, man sitter skönt, åker bekvämt, men den är fortfarande betydligt mindre och smidigare än slagskeppet ng9-5.
    * Ingen laddstolpe krävs. Jag laddar från ett 16A schuko på huset. Bra för mig, en icke-fråga för de som redan har stolpe.
    * Känsla? Tja, man hoppar väl inte jämfota, men mycket inuti påminner om SAAB och vägegenskaperna skäms inte för sig, även om man märker att bilen är rejält tung.
    * Märket. Bilen delar teknik i stor omfattning med ng9-5. Jag kan utan problem köra till min vanliga SAAB-verkstad och få det mekaniska såsom bromsar, bussningar, länkar osv fixade.

  12. #112
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja absolut, man får ju inte vara naiv avseende räckvidd eller storlek på Zoe. Det är en liten bil och med 22kWh skulle jag nog inte våga räkna med mer än 10-11 mil "worst case" (=kallt, moddigt och motvind) och 15 mil en mer normal dag.

    Så det beror på vad man ska ha bilen till. Som familjevardagslogistikbil (skjutsa ungar, åka till affären eller till jobbet som ligger inom samma kommun) duger den alldeles utmärkt.

  13. #113
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det jag hela tiden kommer tillbaka till är: tänk om man måste åka den där biten till när man ändå är ute, eller man måste hämta ungen också, när man hade planerat en kortare tur, helt ovanligt är det inte.
    Har man en elbil med räckvidd på 40 mil är det nog rätt otroligt att man "råkar illa ut", men när man kommer ner runt 15 mil så börjar det bli jobbigt, framförallt om man inte ser till att konstant hålla den fulladdad.
    Jag har 2,5 mil till "köpladorna" i stan. Jag klarar mig fram och tillbaka på en laddning. Skulle jag dock få order om att även passera ditten eller datten på vägen "när man ändå är ute", ja, då kommer jag inte hem på batteri. Väldigt skönt att ens behöva fundera på det.

    Kontentan är väl att ju kortare räckvidd man har på en elbil, desto mer "organiserad" måste man vara. Det är inte jag

  14. #114
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det jag hela tiden kommer tillbaka till är: tänk om man måste åka den där biten till när man ändå är ute, eller man måste hämta ungen också, när man hade planerat en kortare tur, helt ovanligt är det inte.
    Har man en elbil med räckvidd på 40 mil är det nog rätt otroligt att man "råkar illa ut", men när man kommer ner runt 15 mil så börjar det bli jobbigt, framförallt om man inte ser till att konstant hålla den fulladdad.
    Jag har 2,5 mil till "köpladorna" i stan. Jag klarar mig fram och tillbaka på en laddning. Skulle jag dock få order om att även passera ditten eller datten på vägen "när man ändå är ute", ja, då kommer jag inte hem på batteri. Väldigt skönt att ens behöva fundera på det.
    Hehe ja så är det ju… det kan alltid dyka upp oväntade extrakörningar.

    Det funkar ju fint med en plug in hybrid. Vi kör ju det som förstabil och kör nästan all körning på el. Ca 4-6 mils räckvidd.

    Jag hade nog köpt en ampera om det inte var så att vi inte har parkering till att ladda mer än en bil åt gången. Min tanke är att inte behöva ladda Zoe varje dag och när man väl gör det så går det snabbt (vi har laddbox, 11kw).

    Bollman, jag vet att det funkar att köra shuko på 8-10A men håll koll på det! Det är inte rekommenderat. Byt uttaget någon gång då och då.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #115
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Uttaget är helt nytt, 2,5mm2, avsäkrat till 16A av elektriker
    Jag laddar 90% av gångerna på 6A, har ingen brådis.
    Dessutom fick jag en extra elmätare installerad på uttag, bra att kunna läsa av exakt vad man gjort av med på bilen.

  16. #116
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    De oplanerade "när man ändå är ute"-turerna har vi nog allihop. Men hur långa de är beror nog på var man bor och vad man gör på fritiden. För mig som bor i Stockholmsförort blir de där spontana omvägarna som mest en mil eller två, längre än så är det inte till ToR till bygghandeln, sjukhuset, bowlinghallen eller vad man nu spontant hittar på.

  17. #117
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Här är en länk till en Zoe med 41kWh-batteri, det intressanta är batterioptionerna i beskrivningen https://www.blocket.se/annons/vastma...amera/97506844:
    Citat Ursprungligen postat av Bilia Västerås Volvo Renault
    Renault ZOE R90 41 kWh Intens batterihyra | Parkeringskamera
    139 000 kr
    ...
    Miltal 1 835
    Modellår 2018
    Datum i trafik 2018-09-17
    ...
    Batterihyran baseras på årlig körsträcka 0-750 mil 699:-/mån 750-999 mil 799:-/mån 1000-1250 mil 899:-/mån 1250-1500 mil 999:-/mån Obegränsad körsträcka 1 199:- Bilens pris med friköpt batteri 191 000:-
    Så köpa ut 41kWh batteriet kan antas kosta 52000:-, medan 22kWh kostar ungefär hälften. Inte oväntat.

    Billiaste 41 kWh på blocket med batterihyra är 99k medan billigaste med friköpkt batteri är utan är 143k:
    https://www.blocket.se/annons/gotebo...__sov/97288079

    Så om man tittar på priserna så ser det ut som att få en så billig 22 kWh som möjligt så köper man en med batterihyra och löser ut den, medan för 42kWh så är det billigare att köpa en med redan utköpt batteri - antagligen för att 2018 började det att bli ganska vanligt att köpa bilen med utköpt batteri.

    Men man ligger nu en bra bit över de c:a 95k man kan komma undan med för en 22 kWh, och ytterligare 60k upp (205k) får man dessutom en 35 kWh e-golf.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #118
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Fast när man börjar prata 200k+ för en begagnad småbil så börjar iaf jag dra öronen åt mig.
    Visst är allt billigare med en elbil, men f*n vet om det är så mycket billigare.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #119
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Varför vill man betala batterihyra? Ingår det nån form av "försäkring" på kapaciteten i det priset?

  20. #120
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast när man börjar prata 200k+ för en begagnad småbil så börjar iaf jag dra öronen åt mig.
    Visst är allt billigare med en elbil, men f*n vet om det är så mycket billigare.
    Håller med.

    För min del så är budget runt 100k. Även det känns dyrt och lite riskabelt med tanke på att det handlar ändå om mer eller mindre första generationens elbilar man tittar på…


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •