Sidan 5 av 23 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 450

Ämne: Efter en tid med VW e-up

  1. #81
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Japp. Och samma visa med den sydamerikanska biffen. Man bränner regnskog för att fixa mer betesmark åt djuren. Sedan kallas det "naturkött" för att djuren fått knalla fritt ute större delen av sina liv.

  2. #82
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    "Hur man än vänder sig så har man arslet bak".
    Det är väl det som är en nackdel då: man måste bli en någorlunda informerad konsument.
    Även om det inte är lösningen på världens problem så har jag lärt mig att närproducerat eller åtminstone Svenskt, ekologiskt, kommer man en rätt lång bit med.

    4 användare gillar detta inlägg



  3. #83
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Det är ju så, man måste vara källkritisk till informationsflödet.
    Många grupperingar av "foliehattar" på både vänster och högerkanten sprider sina konspirationsteorier.
    Det kan gälla utgång i val, miljön eller vaccinering och covid19.

    Men man får göra sina egna val med den informationen man tror är rätt.

    Ha det gött, Sven

    2 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  4. #84
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Precis. Och mainstreamföreteelserna (mainstreammedia, mainstreamforskning, mainstreampolitiker, ...) har en viktig sak som alternativföreteelserna saknar: Mekanismer för granskning, ifrågasättande och rättning.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #85
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Allt blir så mycket enklare i världen när man kan se saker i svart eller vitt och inte behöva bry sig i jobbiga gråzoner.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #86
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Japp, och det allra mesta är en gråzon. Det ligger i människans natur att vilja få till enkla förklaringar till fenomen och enkla lösningar till problem - även om problemen och fenomenen är komplexa.

    Världsfenomen och världsproblem är alltid komplexa, oavsett om de är fysikaliska (t.ex. väder och klimat) eller sociala (t.ex. politik, invandring, ...). Då finns ingen enkel förklaring eller en enkel lösning.

    Populism lever på att sälja in en till synes enkel lösning på ett komplext problem.

  7. #87
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    MEN det intressanta måste ju vara hur det är med Bosse och hans VW eller

    Ha det gött, Sven

    3 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  8. #88
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Precis. Och mainstreamföreteelserna (mainstreammedia, mainstreamforskning, mainstreampolitiker, ...) har en viktig sak som alternativföreteelserna saknar: Mekanismer för granskning, ifrågasättande och rättning.
    Jag säger bara Platons grotta.

    -------------

    Jag struntar i grund och botten i politiken runt elbilar, eftersom dagens sanning lätt blir morgondagens lögn. Och tvärtom.

    Personligen ser jag elbilen som en idé som i och med batteriutveckling blivit allt mer lönsam, och bara mer och mer så. På samma sätt som bergvärmepumpar har tagit över stora delar av husuppvärmningsmarknaden - inte för att de är politiskt korrekta, utan för att det är en bättre idé.

    Men däremot så ser jag ingen principiell skillnad i avvägningen mellan ny och begagnad elbil - kan man hitta vad man vill ha begagnat så blir ekonomin betydligt bättre även när det gäller elbilar - kanske undantaget Tesla för där funkar reparationer och reservdelar ganska underligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #89
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det som jag håller mot elbilar är att det är en extremt ny produkt med max 20 år på marknaden (i någon noterbar omfattning).
    Förbränningsmotorn har sen länge passerat 100 år, och där har utvecklingen helt avstannat, både av politiska och av tekniska skäl.
    Man vet vad man får, man vet vad man har, och man vet vad som "blir kvar" när man köper en bil med förbränningsmotor.

    Att köpa en elbil däremot är vanskligt. Titta på de tidiga Zoe med litet batteri, de börjar nu komma ner rejält i pris, och har således tappat värde betydligt snabbare än en motsvarande bil med förbränningsmotor.
    Detta skulle absolut kunna hända precis när som helst: ett genombrott gör tidigare elbilar till dinosaurier och således mer eller mindre värdelösa.
    Jag har köpt en billig hybrid som inte kräver av mig att jag anpassar mig ett skit. Jag behöver ingen laddstolpe (laddar max 10A så det går bra i vanligt uttag), jag behöver inte planera mitt körande utifrån batterikapaciteten, en stor del av värdeminskningen har redan hänt, bilen fungerar hur bra som helst utan batteriet och bör således aldrig bli helt värdelös. Samtidigt kan jag spara mycket pengar både i bränsle och minskade servicekostnader på mina ng9-5 (många kallstarter och kortkörningar är inget de gillar).
    Win-win-win.

    Att köpa en ny elbil dock, mycket tveksam win.

  10. #90
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag har börjat kika på en andrabil. Det är mycket pusslande med enbart en bil. Andrabilen skulle gå nästan uteslutande korta sträckor, Ca 8-10km i vardagen (hämtning lämning 3 barn + köra till jobbet) + något ärende.

    Har ju Saab i mitt hjärta men känns helt ologiskt att köpa en stor Saab 9-5 för dessa ofta väldigt korta körningar. Mitt senaste Saab ägande var en 9-3ng -08 och det var hiskeligt med reperationskostnader på den bilen även om jag gjorde mycket själv.

    Förstaalternativet skulle vara elcykel men det kommer inte fungera i praktiken hehe.

    Kollar dock på elbil,

    Får ta tillbaka lite innan vad jag skrivit i tråden gällande jämförelse privatleasing och beg köp - nu när jag själv sitter och funderar är jag INTE sugen på privatleasing. Spånar nu främst på en Renault Zoe med några år på nacken men jag vettetusan….

    Kanske blir en Saab ändå..


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  11. #91
    Om du kan leasa via jobbet så går det att få Polestar 2 för runt 4000kr med nästan alla tillval utan performance paketet (2500 mil per år)

    Annars mg ev z

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  12. #92
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Opel Ampera!
    * Delar väldigt mycket teknik med ng9-5, nästan löjligt mycket.
    * Är nu nere i helt rimliga priser.
    * Jag kommer upp till 7 mil på en laddning från vanligt eluttag (valbart 6 eller 10A)

  13. #93
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Om du kan leasa via jobbet så går det att få Polestar 2 för runt 4000kr med nästan alla tillval utan performance paketet (2500 mil per år)

    Annars mg ev z
    Jag leasar redan genom jobbet en Skoda superb IV. Lite därför jag inte vill ha en till leasing.

    MG ZS är ju riktigt bra annars men känner att jag vill ha lite mer flexibelt med andrabilen (inte binda upp)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  14. #94
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Jag har börjat kika på en andrabil.
    ...
    Kollar dock på elbil,

    Får ta tillbaka lite innan vad jag skrivit i tråden gällande jämförelse privatleasing och beg köp - nu när jag själv sitter och funderar är jag INTE sugen på privatleasing. Spånar nu främst på en Renault Zoe med några år på nacken men jag vettetusan….
    Klart du ska köra elbil!

    Både egen och vänners erfarenhet är att om hushållet har en elbil och en förbränningsbil så blir elbilen snabbt förstabilen - och förbränningsbilen används bara när förstabilen är upptagen eller vid uppdrag där elbilen inte kan göra jobbet (t.ex. för att dragkrok saknas, räckvidd, utrymme, ...). Det är en effekt av bl.a. driftskostnaden.

    Allt handlar väl om körmönster och hur mycket pengar du vill smälla. Så länge det handlar om sträckor under 10 mil/dag kan du köpa i princip vilken elbil som helst. De äldsta leafarna kostar numer under 100kkr, strax över 100kkr hittar du e-up och zoe (för zoe har vissa bilar friköpt batteri, för andra måste du pröjsa batterihyra) och i spannet 150-200kkr får du en äldre i3a eller en Ioniq. Just första generationens ioniq är nog min favorit bland begagnade elbilar p.g.a. bäst "bang (=utrymme, räckvidd och säkerhet) for the buck".

  15. #95
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Opel Ampera!
    * Delar väldigt mycket teknik med ng9-5, nästan löjligt mycket.
    * Är nu nere i helt rimliga priser.
    * Jag kommer upp till 7 mil på en laddning från vanligt eluttag (valbart 6 eller 10A)
    Ska kolla på detta!

    Dock är mitt krux också att jag har en plug in hybrid som behöver laddas varje natt.

    Lite längre räckvidd på andrabilen gör att den borde inte behöva laddas varje dag.

    Zoe har 22kwh ombordladdare vilket ger snabb laddning - vi har gratis 22kw stolpe i byn också


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  16. #96
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Klart du ska köra elbil!

    Både egen och vänners erfarenhet är att om hushållet har en elbil och en förbränningsbil så blir elbilen snabbt förstabilen - och förbränningsbilen används bara när förstabilen är upptagen eller vid uppdrag där elbilen inte kan göra jobbet (t.ex. för att dragkrok saknas, räckvidd, utrymme, ...). Det är en effekt av bl.a. driftskostnaden.

    Allt handlar väl om körmönster och hur mycket pengar du vill smälla. Så länge det handlar om sträckor under 10 mil/dag kan du köpa i princip vilken elbil som helst. De äldsta leafarna kostar numer under 100kkr, strax över 100kkr hittar du e-up och zoe (för zoe har vissa bilar friköpt batteri, för andra måste du pröjsa batterihyra) och i spannet 150-200kkr får du en äldre i3a eller en Ioniq. Just första generationens ioniq är nog min favorit bland begagnade elbilar p.g.a. bäst "bang (=utrymme, räckvidd och säkerhet) for the buck".
    Det är nog billigare att köra en bensinare (typ golf) för 40kkr men hur roligt är det… då blir det ju hellre en allt för stor Saab.

    Räknat lite på det (enbart Zoe, men ska kolla på alternativen du skriver) och borde hamna på ca 2000-2500kr i månaden med finansiering då (inklusive ”allt”, försäkring etc..), dock är jag osäker på servicekostnad. Vi klarar oss på 750 mil årligen, lite oklart om batterihyra eller friköpt lönar sig.

    Det blir dyr milkostnad för en andrabil men gött att inte släppa ut massa partiklar och skit vilket jag skulle göra med en bensinare som aldrig kommer upp i temp…


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  17. #97
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Frågan är om en golf för 40kkr eller en leaf för 90kkr ger lägst milkostnad? Prisskillnaden äts ju upp av bara drivmedel på 5000 mil (båda bilarna bör ju hålla längre än så) och då har du inte räknat in service, skatt, reparationer eller andrahandsvärde. Vilket gör att elbilen ofta blir förstabil.

    Angående Zoes 22kW-ombordladdare så kommer du inte ha nytta av den laddeffekten någon annanstans än på stan. Ditt elsystem hemma lär inte kunna leverera 3*32A.

    Och min tanke på att leta gratisladdare på stan släppte jag snabbt när jag skaffade elbil. Man orkar inte hålla på med omvägar bara för att spara ett par tior mot att ladda hemma.
    Senast redigerat av jellybear den 2021-09-20 klockan 09:30.

  18. #98
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Frågan är om en golf för 40kkr eller en leaf för 90kkr ger lägst milkostnad? Prisskillnaden äts ju upp av bara drivmedel på 5000 mil (båda bilarna bör ju hålla längre än så) och då har du inte räknat in service, skatt, reparationer eller andrahandsvärde.

    Angående Zoes 22kW-ombordladdare så kommer du inte ha nytta av den laddeffekten någon annanstans än på stan. Ditt elsystem hemma lär inte kunna leverera 3*32A.
    Jag är medveten om laddningen.

    Hemma har jag 11kw box.

    Dock har vi gratis laddning i byn på 22kw så tanken är att undvika laddning hemma så gott dom det går.

    Känns lite som att en elbil som gått ca 5000 mil är det inte så mycket som strular


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  19. #99
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    En Ampera får man idag för rätt låga pengar, jag gav 90 för min som gått 18 (den är ändå 10 år snart!), har sett ner mot 80 nu, batterigarantin gick ut förra året (det finns i princip bara 2012or att köpa).
    Det har i sommar kommit rapport om det första utbytta batteriet (i världen) pga degradering men med tanke på hur länge (och lång! finns flera exemplar som passerat 30) dessa bilar rullat så måste jag säga att det är väldigt, väldigt bra.
    Ampera har ett batteri på 16kWh, men du får bara utnyttja ca 9, resten är "buffertar" för att inte slita på batteriet.
    Ampera har dessutom ingen snabbladdning, du kan ladda 6 eller 10A från vanligt eluttag, eller 13A från laddstolpe. En laddning från "tom" till "full" drar ca 10kW så då kan du räkna hur lång tid laddningen tar beroende på hur du laddar.
    Räckviddsförlängaren har 35 liter till hands och på det kommer man 50 mil utan större problem, den är osedvanligt snål även som ren bensinare. Motorvägsfart drar under 0,6.
    På de svensksålda bilarna (och den stora majoriteten av alla sålda, min är import från Belgien) så får man perforerat skinn, navigator (delas med ng9-5 så nya kartor funkar fint), DAB-radio, förvånansvärt bra BOSE-stereo, backkamera och mycket annat lull-lull som man inte får på alla småbilar.
    De 2 stora missarna är att det inte gick att få Xenon till dem, och att de flesta saknar regnsensor och såklart en hel del av vad som idag anses modernt i form av självkörande, avståndshållande farthållare osv.
    Vi har 2st ng9-5 i övrigt och det känns inte som något "nerköp" att sätta sig i Amperan, snarare likvärdigt. Komforten är riktigt bra och ljudvolymen även med den lilla symaskinen igång är väldigt låg.
    Vi använder bilen mest till att köra kortkörningarna som blir till skolan, till affären osv. Att slippa dra igång en ng9-5 för att köra 9km fram och tillbaka skolan är en rejäl besparing utan att vi har behövt investera i laddstolpe eller direkt ändra några vanor. Man behöver inte planera ett dugg för körning med Amperan, kör man längre än batteriet räcker så kommer man lååååångt på bensin, räckviddsångest göre sig icke besvär.
    Bilen är endast 4-sitsig, men å andra sidan med utrymme så även vuxna kan sitta bak under längre resor utan att tycka det är obekvämt.
    Ampera utsågs till årets bil 2012 och så här i efterhand irriterar jag mig mest på att jag inte vågade köpa tidigare. Dock har de först nu kommit ner i priser jag tycker är rimligt för en privatägd elbil.

    3 användare gillar detta inlägg



  20. #100
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Annars kostar Linglong 17" några hundralappar per däck .
    Linglong äger. Jag har kört mycket med dem.

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Åtdragningmoment NG900 B2x4
    Av tuvor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •