Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Från vilket år är det Nimonic ventiler på 9-5 (inte aero)?

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    [quote=Andreas Plars][quote="900 Power":2kx4xb5y][quote="Andreas Plars":2kx4xb5y]
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":2kx4xb5y
    Fast rostfritt behöver ju inte tåla mera värme, det är ju hårdare och tåll spriten bättre.
    Och just E85 sliter ju hårdare på säten/ventiler, kan ju vara därför..
    M.V.H.
    Jo, lär väl ha att göra med mikrosvetsning och annat lajbans man kan få problem med när man kör E85.
    Jo... tror du att de tål mera värme el på nåt sätt skulle va lämpligare än Nimonic vid hårdare trimmningsgrad?
    M.V.H.[/quote:2kx4xb5y]

    Inte för det blir varmare om man åker på etanol men ändå..[/quote:2kx4xb5y]

    Nej, rostfritt sitter ju knappast på Biobilen pga värme men det kan ju vara en positiv bieffekt att de tål mera värme.
    Frågan är bara om de tål mera än Nimoic.. jag tvivlar på det!
    M.V.H.[/quote:2kx4xb5y]

    Edlund kanske vet, vi får vänta på han
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Nej, rostfritt sitter ju knappast på Biobilen pga värme men det kan ju vara en positiv bieffekt att de tål mera värme.
    Frågan är bara om de tål mera än Nimoic.. jag tvivlar på det!
    Rostfritt lär väl sitta pga att E85 smörjer sämre och det lättare blir mikrosvetsning i ventilsätet. Jag är dock ingen "expert" på E85. Sprit används bäst efter lagring på fat i en källare i den skotska övärlden

    Nimonic sitter väl ändå på avgassidan, och nu då RF på insugssidan till E85.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Ahhhaaaa! Bara på inug!
    Då kvittar det ju.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Nimonic ventilerna sitter bara på avgassidan, anledningen är förstås att de ventilerna har en högre driftstemperatur. Förmodligen borde man ligga kring 700-800 grader med avgasventilerna, max servicetemperatur i luft med nimonic 80A är enligt tillverkaren 815 grader eller något sådant. Typiska rostfria material för ventiler klarar ca 700 grader som max. Temperaturen hos insugningsventilerna är mycket lägre, bara strax över 200 grader.

    När det gäller E85 så innebär det högre slitage av ventiler/säten då etanol inte har samma smörjande effekt som bensin. Etanol kan ju också orsaka beläggningar och angrepp på en del material så rostfria insugsventiler är nog lämpligt med E85.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Lyfter en gammal tråd.

    Någon som kan hjälpa mig och ev andra och berätta om jag har de "rätta" ventilsätena och inloppsventilerna för E85. Funderar nämligen på att konventera till våren, samtidigt montera Wössner kolvar och uppgradera turbon till en 19T#6.
    Min setup kommer bli väldigt lik KK's

    Mvh
    Johan
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Schön
    Någon som kan hjälpa mig och ev andra och berätta om jag har de "rätta" ventilsätena och inloppsventilerna för E85. Funderar nämligen på att konventera till våren, samtidigt montera Wössner kolvar och uppgradera turbon till en 19T#6.
    Min setup kommer bli väldigt lik KK's
    Ah...you is goin' to hav' some fun... Särskilt i 3-400 kg mindre bil än min. Grym harmoni i hårdvaran, och med en väl "finlirad" programvara dessutom.

    Spontant hade jag sagt kör med nuvarande topp, förutsatt att du inte snubblar över en komplett M/05-07 BioPowerdito. Kanske värt att kolla, det kan ju gå att få tag på?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Ah...you is goin' to hav' some fun... Särskilt i 3-400 kg mindre bil än min. Grym harmoni i hårdvaran, och med en väl "finlirad" programvara dessutom.

    Spontant hade jag sagt kör med nuvarande topp, förutsatt att du inte snubblar över en komplett M/05-07 BioPowerdito. Kanske värt att kolla, det kan ju gå att få tag på?

    Mvh

    KK
    ooohhh yee baby... I'm gonna have a lot of fun!!!!!

    Nä men det verkar kanon, mina planer är att köra med befintlig topp. Har fått en lätt oemotståndig offert inkl motorarbete och mappning. Fredrik nämde några bilar med denna setup, förmodligen din då. Med andra ord är det läge med ett postordertrim hahaha .
    Jag mottager gärna mer feedback hur du upplever bilen och vad ni andra som läser har för erfarenheter.

    MVH Johan
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Schön
    Nä men det verkar kanon, mina planer är att köra med befintlig topp. Har fått en lätt oemotståndig offert inkl motorarbete och mappning. Fredrik nämde några bilar med denna setup, förmodligen din då. Med andra ord är det läge med ett postordertrim hahaha .
    Jag mottager gärna mer feedback hur du upplever bilen och vad ni andra som läser har för erfarenheter.
    Hej,

    Bilen är rätt så rapp i botten för att vara en så pass "stor" (om man nu får kalla en 19T för stor i dessa dagar) på en 2-litersmaskin. Hur lättkörd som helst i botten (går att gubbköra i stan hur bra som helst...). Vaknar rejält vid 2.300-2.500 rpm och sparkar till ordentligt vid 3.000 rpm. Sedan drar den helt linjärt (mappad för bred momentplatå à la Hirsch snarare än högt toppvrid) upp till 6.000 rpm för att dala lite lätt däröver. Snäll och lättkörd m.a.o. och mycket "välmaskerad" effekt, men hyfsat rapp ändå faktiskt.

    I en OG 9-3:a blir det mycket trevlig sak!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Topplock, större ventiler eller inte?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 01:14
  2. Vilket däckmärke från fabrik 9000 Aero -93 ?
    Av TurboAnde i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 23:46
  3. Misständer, och startar inte,, Ventiler
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 16:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •