Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Från vilket år är det Nimonic ventiler på 9-5 (inte aero)?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    441

    Från vilket år är det Nimonic ventiler på 9-5 (inte aero)?

    Jag har sökt och lusläst alla trådar jag hittar om detta och blir inte klok på det. Dom flesta säger att det är från -01 med 185hk som dessa sitter i icke aero sen säger bl.a Greken att det var redan 00 och bara 2.0:an som inte har dom. Kollar jag EPC är där skillnad mellan 99 & 00 men inte mellan 00 & 01 på avgasventilerna. Någon som en gång för alla kan fastställa detta och sen sätter vi det i FAQn?
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Hej,

    "Expertisen" hävdar att det infördes med 185 hk-versionen av 2,3:an, d v s på M/01.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    441
    Ingen som kan bekräfta mina misstankar i EPCn?
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 547
    Nu vet jag inte varför du undrar. Men ska du byta.. Så släng i Insugsventilerna från 9-5 Biopower, de är i rostfritt.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    441
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Nu vet jag inte varför du undrar. Men ska du byta.. Så släng i Insugsventilerna från 9-5 Biopower, de är i rostfritt.

    /Marcus
    Jag undrar ur trimsynpunkt. Måste väl vara en anledning till att man bytade dom?
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    De ska sitta i 2.3t från och med årsmodell 2001.

    Gissningsvis så monterades ventiler av nimonic pga ökad driftstemperatur hos ventilen.

    Nimonic avgasventiler används också i ex. Top Fuel.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 547
    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Nu vet jag inte varför du undrar. Men ska du byta.. Så släng i Insugsventilerna från 9-5 Biopower, de är i rostfritt.

    /Marcus
    Jag undrar ur trimsynpunkt. Måste väl vara en anledning till att man bytade dom?
    Ska du trimma så torde ju ventilerna på insugdssidan ifrån BioPower va perfekt..

    Rostfritt är ju tydligen bättre.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 199
    weggen du kanske missa va saabjohan skrev .....
    Om så är fallet läs igen.
    Sunshine

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 547
    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    weggen du kanske missa va saabjohan skrev .....
    Om så är fallet läs igen.
    De längst ner i de han skrev stog inte när jag läste det eller så missad jag...

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 195
    Medlem#
    8758

    Re: Från vilket år är det Nimonic ventiler på 9-5 (inte aero

    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Jag har sökt och lusläst alla trådar jag hittar om detta och blir inte klok på det. Dom flesta säger att det är från -01 med 185hk som dessa sitter i icke aero sen säger bl.a Greken att det var redan 00 och bara 2.0:an som inte har dom. Kollar jag EPC är där skillnad mellan 99 & 00 men inte mellan 00 & 01 på avgasventilerna. Någon som en gång för alla kan fastställa detta och sen sätter vi det i FAQn?
    Det här verkar tillräckligt officiellt i mina ögon, 8:e sidan i
    http://www.saab-edu.com/brochures/to...n_2_Engine.pdf:

    "Modifications to basic engine - Model year 2001

    B235E
    For 2001, the B235E engine receives many of
    the previous upgrades to the B235R engine, for
    example:
    • Nimonic Exhaust Valves
    • Reinforced pistons
    B235R
    No modifications
    B308E
    No modifications."
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    441

    Re: Från vilket år är det Nimonic ventiler på 9-5 (inte aero

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Jag har sökt och lusläst alla trådar jag hittar om detta och blir inte klok på det. Dom flesta säger att det är från -01 med 185hk som dessa sitter i icke aero sen säger bl.a Greken att det var redan 00 och bara 2.0:an som inte har dom. Kollar jag EPC är där skillnad mellan 99 & 00 men inte mellan 00 & 01 på avgasventilerna. Någon som en gång för alla kan fastställa detta och sen sätter vi det i FAQn?
    Det här verkar tillräckligt officiellt i mina ögon, 8:e sidan i
    http://www.saab-edu.com/brochures/to...n_2_Engine.pdf:

    "Modifications to basic engine - Model year 2001

    B235E
    For 2001, the B235E engine receives many of
    the previous upgrades to the B235R engine, for
    example:
    • Nimonic Exhaust Valves
    • Reinforced pistons
    B235R
    No modifications
    B308E
    No modifications."
    Varför har då EPCn samma art.nummer för 00 och 01 men inte 99? Grundbilden är från 99 sen har jag klistrat in pos. 13 från 00 och 01 över.

    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252

    Re: Från vilket år är det Nimonic ventiler på 9-5 (inte aero

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Det här verkar tillräckligt officiellt i mina ögon, 8:e sidan i
    http://www.saab-edu.com/brochures/to...n_2_Engine.pdf:

    "Modifications to basic engine - Model year 2001

    B235E
    For 2001, the B235E engine receives many of
    the previous upgrades to the B235R engine
    , for
    example:
    • Nimonic Exhaust Valves
    • Reinforced pistons
    B235R
    No modifications
    B308E
    No modifications."
    Attans, här har man monterat smidda kolvar helt i onödan...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 195
    Medlem#
    8758

    Re: Från vilket år är det Nimonic ventiler på 9-5 (inte aero

    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    [For 2001, the B235E engine receives many of
    the previous upgrades to the B235R engine, for
    example:
    • Nimonic Exhaust Valves
    • Reinforced pistons
    Varför har då EPCn samma art.nummer för 00 och 01 men inte 99?
    Bra fråga. Två (av många) möjliga förklaringar är att antingen har man bytt till nya som reservdel eller att den nya infördes löpande redan under MY2000, och sedan har man inte hela sanningen i EPC. Det skulle i så fall nte vara helt unikt, min V4-75B hade en generator som inte stod i reservdelskatalogen (men däremot som en liten not i verkstadshandboken att vissa exemplar kunde ha en modifierad generator från 99:an...)

    Det finns något annat lurt i EPC också, eftersom alla enligt den ska använda ventil 9399935, vilken listas som -99 standard, vilket följaktligen skulle implicera att Nimonic inte behövs i B235R.

    Vad säger EPC om kolvarna som också skulle uppdaterats MY2001?

    Jag tror det behövs info från någon tittat under locket på många B235E MY2000-motorer. Någon tuner kanske kan berätta vad han har sett?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Fast rostfritt behöver ju inte tåla mera värme, det är ju hårdare och tåll spriten bättre.
    Och just E85 sliter ju hårdare på säten/ventiler, kan ju vara därför..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Fast rostfritt behöver ju inte tåla mera värme, det är ju hårdare och tåll spriten bättre.
    Och just E85 sliter ju hårdare på säten/ventiler, kan ju vara därför..
    M.V.H.
    Jo, lär väl ha att göra med mikrosvetsning och annat lajbans man kan få problem med när man kör E85.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Fast rostfritt behöver ju inte tåla mera värme, det är ju hårdare och tåll spriten bättre.
    Och just E85 sliter ju hårdare på säten/ventiler, kan ju vara därför..
    M.V.H.
    Jo, lär väl ha att göra med mikrosvetsning och annat lajbans man kan få problem med när man kör E85.
    Jo... tror du att de tål mera värme el på nåt sätt skulle va lämpligare än Nimonic vid hårdare trimmningsgrad?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789
    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":1wlsx7jw
    Fast rostfritt behöver ju inte tåla mera värme, det är ju hårdare och tåll spriten bättre.
    Och just E85 sliter ju hårdare på säten/ventiler, kan ju vara därför..
    M.V.H.
    Jo, lär väl ha att göra med mikrosvetsning och annat lajbans man kan få problem med när man kör E85.
    Jo... tror du att de tål mera värme el på nåt sätt skulle va lämpligare än Nimonic vid hårdare trimmningsgrad?
    M.V.H.[/quote:1wlsx7jw]

    Inte för det blir varmare om man åker på etanol men ändå..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    441

    Re: Från vilket år är det Nimonic ventiler på 9-5 (inte aero

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":gz1f5dal
    [For 2001, the B235E engine receives many of
    the previous upgrades to the B235R engine, for
    example:
    • Nimonic Exhaust Valves
    • Reinforced pistons
    Varför har då EPCn samma art.nummer för 00 och 01 men inte 99?
    Bra fråga. Två (av många) möjliga förklaringar är att antingen har man bytt till nya som reservdel eller att den nya infördes löpande redan under MY2000, och sedan har man inte hela sanningen i EPC. Det skulle i så fall nte vara helt unikt, min V4-75B hade en generator som inte stod i reservdelskatalogen (men däremot som en liten not i verkstadshandboken att vissa exemplar kunde ha en modifierad generator från 99:an...)

    Det finns något annat lurt i EPC också, eftersom alla enligt den ska använda ventil 9399935, vilken listas som -99 standard, vilket följaktligen skulle implicera att Nimonic inte behövs i B235R.

    Vad säger EPC om kolvarna som också skulle uppdaterats MY2001?

    Jag tror det behövs info från någon tittat under locket på många B235E MY2000-motorer. Någon tuner kanske kan berätta vad han har sett?[/quote:gz1f5dal]

    Först fanns väl B235R inte -99? OCh sen används väl ventil 9399935 till 2.0:orna tror jag att jag läst någonstans.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252

    Re: Från vilket år är det Nimonic ventiler på 9-5 (inte aero

    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Först fanns väl B235R inte -99?
    Viggen...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    [quote=900 Power][quote="Andreas Plars":18wzhbr3]
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":18wzhbr3
    Fast rostfritt behöver ju inte tåla mera värme, det är ju hårdare och tåll spriten bättre.
    Och just E85 sliter ju hårdare på säten/ventiler, kan ju vara därför..
    M.V.H.
    Jo, lär väl ha att göra med mikrosvetsning och annat lajbans man kan få problem med när man kör E85.
    Jo... tror du att de tål mera värme el på nåt sätt skulle va lämpligare än Nimonic vid hårdare trimmningsgrad?
    M.V.H.[/quote:18wzhbr3]

    Inte för det blir varmare om man åker på etanol men ändå..[/quote:18wzhbr3]

    Nej, rostfritt sitter ju knappast på Biobilen pga värme men det kan ju vara en positiv bieffekt att de tål mera värme.
    Frågan är bara om de tål mera än Nimoic.. jag tvivlar på det!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Topplock, större ventiler eller inte?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 01:14
  2. Vilket däckmärke från fabrik 9000 Aero -93 ?
    Av TurboAnde i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 23:46
  3. Misständer, och startar inte,, Ventiler
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 16:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •