Hade inne min 9-3 Aero SC från 2006 på Mekonomen för att felsöka ett hastighetsberoende missljud som jag upplevt från höger sida i bilen. Misstänkte att detta kunde vara ett hjullager som var på väg att ge upp, så bad verkstan undersöka saken och byta ifall detta var fallet. Verkstan återkom med att jag inte har något dåligt hjullager, men däremot är hjulvinklarna både fram och bak dåliga/fel, samt att styrleder samt styrstag på båda sidor behöver bytas, vilket orsakat snedslitning av däcken som nu medför det här missljudet. För detta jobb, inkl fyrhjulsinställning har de offererat 5800kr. Några funderingar från min sida innan jag genomför detta:


-Kan styrstag slitas ut på det sättet att det orsakar glapp i styrningen? Upplever att bilen är relativt spårkänslig och lite indirekt i styrningen, så att ett byte av de yttre styrlederna på båda sidor skulle göra susen mot detta betvivlar jag inte, men hur spelar styrstagen in i det här?

-Är 5800kr ett rimligt pris för den här åtgärden? Plockar jag ihop yttre styrleder och 2st styrstag (inre styrleder?) på tex AD bildelar så landar jag på ca 2000kr i delar (Delphi, så inte det billigaste som finns heller).


Tack på förhand!